مدیران صنعت خودرو چگونه قربانی می شوند؟

 

مدیران صنعت خودرو چگونه قربانی می شوند؟

 
در جهانی که رقابت غول‌های فناوری بازارهای آزاد آن همچون سیلی خروشان به راه افتاده است، مجالی برای درنگ شرکت‌ها نیست. این رقابت تنگاتنگ و این موج انفجار اطلاعات و پیشرفت تکنولوژی به صنعت خودروی جهان هم رسیده است و خودروسازانی که نتوانند همپای جهان خود را با تغییرات وفق دهند دیر یا زود از صحنه بازارهای جهانی حذف خواهند شد. به همین دلیل شرکت‌های خودروسازی جهان فرصت زیادی ندارند که آن را در اختیار یک مدیر قرار دهند تا بتواند خود را با تغییرات منطبق سازد. در گذشته کم نبودند مدیرانی که نتوانستند همگام با تغییرات روز عملکرد خود را به روزرسانی کنند و باعث ضررهایی سنگین یا حتی تعطیلی کل شرکت شدند. این درس‌ها برای دیگر شرکت‌های خودروساز جهان موجب شده است که این روزها خبر برکناری یک مدیر خودرویی چندان عجیب و دور از ذهن به‌نظر نرسد.
 
به‌عنوان مثال دوشنبه گذشته شاهد خبر برکناری مدیر شرکت خودروسازی فورد بودیم. مارک فیلدز در شرایطی از سمت مدیریت شرکت فورد برکنار شد که تنها سه سال بود در این سمت فعالیت می‌کرد. او نتوانست سرمایه‌گذاران و حتی هیات‌مدیره شرکت را قانع کند که سرعت شرکت در تولید و توسعه خودروهای آینده از جمله خودروهای خودران برقی مجهز به باتری کافی است.
 
واقعیت این است که کهنه‌کاران صنعت خودرو همچون شرکت‌های فورد، جنرال موتورز و فولکس واگن دیگر تنها تعیین‌کنندگان روندهای این صنعت نیستند. حالا آنها با شرکت‌های فناوری همچون گوگل، اپل، اوبر و تسلا شریک هستند. شرکت تولیدکننده خودروهای برقی تسلا، هم اکنون ارزشی بیش از هر یک از خودروسازان دیترویتی دارد. برکناری مدیر فورد، دومین خودروساز بزرگ آمریکا به لحاظ میزان تولید پس از جنرال موتورز، منعکس‌کننده چالش‌هایی است که پیش روی آن دسته از خودروسازانی است که نتوانسته‌اند خود را با روند سریع تحولات منطبق سازند. ویلیام فورد جونیور، رئیس هیات‌مدیره و نوه موسس شرکت خودروسازی فورد می‌گوید: ‌«جهان ما به شدت تغییر کرده است. کافی است به سرعت تغییرات و رقبایی که وارد بازار شده‌اند نگاه کنید و لازم است که ما بتوانیم خود را با این تغییرات منطبق کنیم یا در آن سایرین را شکست دهیم.»
 
فیلدز با 28 سال سابقه در شرکت خودروسازی فورد، قربانی تغییر سریع انتظارات از خودروسازان شده است. برای دهه‌های متمادی شرکت‌های بزرگ خودروسازی تنها بر پایه میزان تولید مورد قضاوت قرار می‌گرفتند و به تعداد دستگاه‌های تولید‌شده‌شان و تعداد دستگاه‌هایی که با سود می‌فروختند، افتخار می‌کردند. امروز اما در دنیای خودروسازی، این به تنهایی یک افتخار محسوب نمی‌شود. حالا با انتصاب یک مدیر ارشد به‌نام جیم هکت، خارج از دایره نیروهای کهنه کار صنعت خودرو، شرکت فورد نشان داده است که قصد دارد یک پیشگام در عرصه حمل و نقل شخصی باشد.
 
هکت 62 ساله پیش از این مدیر شرکت «استیل کیس» بود. این شرکت که در زمینه مبلمان اداری فعالیت می‌کند، تحت مدیریت هکت توانست همگام با نیازهای «سیلیکون‌ولی»، با تکنولوژی جهان پیش برود و نیازهای برنامه نویسان کامپیوتر و سایر کارکنان حوزه تکنولوژی را برآورده سازد. او که روز دوشنبه به‌عنوان جانشین فیلدز معرفی شد، از تلاش‌های شرکت فورد در عرصه تکنولوژی خودروهای خودران تقدیر کرد. او گفت:‌ «من این ایده را که شرکت فورد نمی‌تواند به سرعت پیش برود، به چالش خواهم کشید. ما مسیری را طرح‌ریزی کرده‌ایم که فرصت‌های زیادی در اختیار ما قرار می‌دهد.» جانشینی هکت به جای فیلدز تنها یکی از نشانه‌های تغییرات بزرگی است که صنعت خودروی جهان با آن مواجه است. الزام مدیران خودرویی به پاسخگویی نیز یکی دیگر از تحولات صنعت خودرو است. پس از پرونده‌های رسوایی شرکت‌هایی همچون فولکس واگن که از تقلب این شرکت در اعلام میزان واقعی گازهای آلاینده محصولاتش حکایت داشت و موجب افت شدید فروش و ارزش سهام این شرکت شد، حالا خودروسازان جهان بیش از پیش بر پاسخگویی مدیران خود تکیه دارند.
 
به‌تازگی شرکت خودروسازی آلمانی فولکس‌واگن اعلام کرده است که برخی از مدیران این شرکت در برابر ورود به عصر جدید پاسخگویی به مشتریان مقاومت می‌کنند و اگر این روند ادامه یابد، سال‌ها طول خواهد کشید تا یک فرهنگ شرکتی جدید بر خودروسازی حاکم شود. تلاش بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی جهان از این روست که با شفافیت و پاسخگویی بیشتر در قبال مشتریان و سهامداران، بتواند اعتماد از دست رفته آنها را بازیابد. در این راستا اما فولکس واگن با مقاومت برخی مدیرانی مواجه است که هنوز به روش‌های مدیریت پیشین متوسل هستند و مشتری‌مداری را به‌عنوان یکی از موانع کار خود می‌دانند. ماتیاس مولر که در سپتامبر سال 2015 مدیرعامل شرکت فولکس‌واگن بوده است، درباره این مدیران می‌گوید: ‌«بی‌شک افرادی هستند که همچون گذشته به روش مدیریت متمرکز متوسل هستند. می‌توانید تصور کنید تغییر تفکر این افراد تا چه حد دشوار است؟» به‌نظر می‌رسد برای شرکت فولکس‌واگن تغییر تفکر مدیرانی که به روش‌های قدیمی تکیه دارند بسیار دشوارتر و پرهزینه‌تر از برکناری آنها باشد، راهی که دیگر شرکت‌های خودروساز جهان نیز دیر یا زود به آن خواهند پیوست.
 
 
 
 

منبع

اقتصاد نیوز


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , برکناری , مدیران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایمان : متاسفانه منم شرایط شمارو دارم خدا لعنتشون کنه کاش حداقل تبدیل نمیزدم تبدیل زدیم زودتر تحویل بگیریم از بلاتکلیفی در بیایم افتادیم وسط گرفتاری خدا داد ما رو ازشون بگیر نفرین من شب و روز باهاشونه
علی 5X : امروز هر چه زنگ زدم کرمان موتور کسی جوابگو نبود کسی اطلاع دارد از شاسی شدن ثبت نام اردیبهشت ماهی ها؟؟؟ آخه کی میخوان انجام بدن
امیر : دوستان شاهین جی که سایپا میخواد تحویل بده سانروف داره؟
نفس : سلام خسته نباشید ببخشید شماره شرکت سایپا رو میفرستین
Nima : شلام دمت گرم.تو قسمت اسناد خودرو تاریخ ارسال مدارک واسه ناجا چه تاریخی بوده؟
تارا تحویل ده بهمن : سلام دوستان امکان داره تحویل ده بهمن رو همین چند روز پیامک تکمیل وحه بدن ؟
علی اهواز 13 مهر : امروز کسی فاکتور نشد؟
شاهین زمستان : دوستان آیا قیمت شاهین سانروف دار 596 هست یا شاهین معمولی بدون سانروف؟
فرزاد : من تحویل گرفتم. از این شش تا آپشن ک شما میگین. فقط سیستم کمک در سربالایی را ما میتونیم چک کنیم ک ماشینی ک من تحویل گرفتم اصلا این مورد را نداشت. فک کنم بقیه ۵ مورد هم مث همینه. فقط نوشتن ک داره. واقعا باید تاسف خورد.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا پیش فروش آذر : من 28 فاکتور شد 30 پلاک وهنوز تحویل نزده
محمد : آقای مجمد حسین نماینده دزدیران خودرو خواهشن مردم گمراه نکن من الان 100 روز از تحویل سیستمی میگذره از ماشین خبری نیست همه مدارک ماشین هم اومده چه قدر از دزذیرا ن حقوق میگیری حرام در حرام چطور میخوری این پولها
امین : سلام من دعوتنامه رو پرداخت کردم یه هفته اس روی دریافت پرونده میچرخهمدارک رو هم دادم نمایندگی عادیه آیا ؟؟
محمد : منم 29 فاکتور شدم ولی هنوز پلاک نشدم
Fred : سلام منم همینو ثبت نام کردم؛هنوز خبری از دعوتنامه نیست
امیر x22 : سلام انگار دیگه هیچ خبری از افرادی که x22 ثبتنام کردن نیست پیامها را که چک میکنی کسی دیگه پیگیر x22 نیست. لطفا افرادی که تاریخ تحویلشون پاییز هست یعنی تا آخر آذر باید تحویل بگیرن مثبت سبز رنگ سمت چپ را بزنید تا ببینیم چند نفره تعداد . X22........ ممنون میشم اگه همکاری کنید
مرتضی : شما چه تاریخی پیش پرداخت کردید آیا خردادماه بود
علی : سلام دوستان حواله من تو هیچ کدوم از نمایندگی ها ی شهر نیست گفت بردن چطوری یه خبر بگیریم شماره ارتباط با پارس خودرو کسی داره
فاطمه : سلام،ساینا اس 85گانه،پیش فروش اسفند402, موعد تحویل آذر 403, تکمیل وجه 23 آبان ، الان فاکتور شد
تیگو8پرومکس : من دو ماهی هست که اینجا هستم ندیدم کسی بگه که تیگو هشت تحویل گرفتم