مدیران صنعت خودرو چگونه قربانی می شوند؟

 

مدیران صنعت خودرو چگونه قربانی می شوند؟

 
در جهانی که رقابت غول‌های فناوری بازارهای آزاد آن همچون سیلی خروشان به راه افتاده است، مجالی برای درنگ شرکت‌ها نیست. این رقابت تنگاتنگ و این موج انفجار اطلاعات و پیشرفت تکنولوژی به صنعت خودروی جهان هم رسیده است و خودروسازانی که نتوانند همپای جهان خود را با تغییرات وفق دهند دیر یا زود از صحنه بازارهای جهانی حذف خواهند شد. به همین دلیل شرکت‌های خودروسازی جهان فرصت زیادی ندارند که آن را در اختیار یک مدیر قرار دهند تا بتواند خود را با تغییرات منطبق سازد. در گذشته کم نبودند مدیرانی که نتوانستند همگام با تغییرات روز عملکرد خود را به روزرسانی کنند و باعث ضررهایی سنگین یا حتی تعطیلی کل شرکت شدند. این درس‌ها برای دیگر شرکت‌های خودروساز جهان موجب شده است که این روزها خبر برکناری یک مدیر خودرویی چندان عجیب و دور از ذهن به‌نظر نرسد.
 
به‌عنوان مثال دوشنبه گذشته شاهد خبر برکناری مدیر شرکت خودروسازی فورد بودیم. مارک فیلدز در شرایطی از سمت مدیریت شرکت فورد برکنار شد که تنها سه سال بود در این سمت فعالیت می‌کرد. او نتوانست سرمایه‌گذاران و حتی هیات‌مدیره شرکت را قانع کند که سرعت شرکت در تولید و توسعه خودروهای آینده از جمله خودروهای خودران برقی مجهز به باتری کافی است.
 
واقعیت این است که کهنه‌کاران صنعت خودرو همچون شرکت‌های فورد، جنرال موتورز و فولکس واگن دیگر تنها تعیین‌کنندگان روندهای این صنعت نیستند. حالا آنها با شرکت‌های فناوری همچون گوگل، اپل، اوبر و تسلا شریک هستند. شرکت تولیدکننده خودروهای برقی تسلا، هم اکنون ارزشی بیش از هر یک از خودروسازان دیترویتی دارد. برکناری مدیر فورد، دومین خودروساز بزرگ آمریکا به لحاظ میزان تولید پس از جنرال موتورز، منعکس‌کننده چالش‌هایی است که پیش روی آن دسته از خودروسازانی است که نتوانسته‌اند خود را با روند سریع تحولات منطبق سازند. ویلیام فورد جونیور، رئیس هیات‌مدیره و نوه موسس شرکت خودروسازی فورد می‌گوید: ‌«جهان ما به شدت تغییر کرده است. کافی است به سرعت تغییرات و رقبایی که وارد بازار شده‌اند نگاه کنید و لازم است که ما بتوانیم خود را با این تغییرات منطبق کنیم یا در آن سایرین را شکست دهیم.»
 
فیلدز با 28 سال سابقه در شرکت خودروسازی فورد، قربانی تغییر سریع انتظارات از خودروسازان شده است. برای دهه‌های متمادی شرکت‌های بزرگ خودروسازی تنها بر پایه میزان تولید مورد قضاوت قرار می‌گرفتند و به تعداد دستگاه‌های تولید‌شده‌شان و تعداد دستگاه‌هایی که با سود می‌فروختند، افتخار می‌کردند. امروز اما در دنیای خودروسازی، این به تنهایی یک افتخار محسوب نمی‌شود. حالا با انتصاب یک مدیر ارشد به‌نام جیم هکت، خارج از دایره نیروهای کهنه کار صنعت خودرو، شرکت فورد نشان داده است که قصد دارد یک پیشگام در عرصه حمل و نقل شخصی باشد.
 
هکت 62 ساله پیش از این مدیر شرکت «استیل کیس» بود. این شرکت که در زمینه مبلمان اداری فعالیت می‌کند، تحت مدیریت هکت توانست همگام با نیازهای «سیلیکون‌ولی»، با تکنولوژی جهان پیش برود و نیازهای برنامه نویسان کامپیوتر و سایر کارکنان حوزه تکنولوژی را برآورده سازد. او که روز دوشنبه به‌عنوان جانشین فیلدز معرفی شد، از تلاش‌های شرکت فورد در عرصه تکنولوژی خودروهای خودران تقدیر کرد. او گفت:‌ «من این ایده را که شرکت فورد نمی‌تواند به سرعت پیش برود، به چالش خواهم کشید. ما مسیری را طرح‌ریزی کرده‌ایم که فرصت‌های زیادی در اختیار ما قرار می‌دهد.» جانشینی هکت به جای فیلدز تنها یکی از نشانه‌های تغییرات بزرگی است که صنعت خودروی جهان با آن مواجه است. الزام مدیران خودرویی به پاسخگویی نیز یکی دیگر از تحولات صنعت خودرو است. پس از پرونده‌های رسوایی شرکت‌هایی همچون فولکس واگن که از تقلب این شرکت در اعلام میزان واقعی گازهای آلاینده محصولاتش حکایت داشت و موجب افت شدید فروش و ارزش سهام این شرکت شد، حالا خودروسازان جهان بیش از پیش بر پاسخگویی مدیران خود تکیه دارند.
 
به‌تازگی شرکت خودروسازی آلمانی فولکس‌واگن اعلام کرده است که برخی از مدیران این شرکت در برابر ورود به عصر جدید پاسخگویی به مشتریان مقاومت می‌کنند و اگر این روند ادامه یابد، سال‌ها طول خواهد کشید تا یک فرهنگ شرکتی جدید بر خودروسازی حاکم شود. تلاش بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی جهان از این روست که با شفافیت و پاسخگویی بیشتر در قبال مشتریان و سهامداران، بتواند اعتماد از دست رفته آنها را بازیابد. در این راستا اما فولکس واگن با مقاومت برخی مدیرانی مواجه است که هنوز به روش‌های مدیریت پیشین متوسل هستند و مشتری‌مداری را به‌عنوان یکی از موانع کار خود می‌دانند. ماتیاس مولر که در سپتامبر سال 2015 مدیرعامل شرکت فولکس‌واگن بوده است، درباره این مدیران می‌گوید: ‌«بی‌شک افرادی هستند که همچون گذشته به روش مدیریت متمرکز متوسل هستند. می‌توانید تصور کنید تغییر تفکر این افراد تا چه حد دشوار است؟» به‌نظر می‌رسد برای شرکت فولکس‌واگن تغییر تفکر مدیرانی که به روش‌های قدیمی تکیه دارند بسیار دشوارتر و پرهزینه‌تر از برکناری آنها باشد، راهی که دیگر شرکت‌های خودروساز جهان نیز دیر یا زود به آن خواهند پیوست.
 
 
 
 

منبع

اقتصاد نیوز


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , برکناری , مدیران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ممد : سلام اقا این اینه های تخمی ایکس ۵ چجوری بسته مره
علی : خب شاید یه ماشین تصادفیشو برداشتن بازسازی کردن به اسم صفر تحویل دادن وگرنه انقدر سریع نمیشه
حسین : از فردای 90 روز، که میشد اواسط اسفند 1403، دقیقا همین حرفو میزنن!!!
حسین : چی چی فاکتور شدیم؟ در اصل بیخیال شدیم بخدا
ایکس5مشکی : چنین چیزی امکان نداره شما کل سوابق کرمان موتور رو هم بگردی یک موردم پیدا نمیکنی که انقدر زود و بدون تاخیر تحویل بدن شما هم کمتر خبر کذب اینجا بنویس و سعی نکن ابروی نداشته کرمان شتر رو حفظ کنی!!! بنده خودم در اردیبهشت تو نمایندگی1708 سلیمانی پور بصورت نقد و تحویل 20 روزه قرار داد دارم تازه از 11 مرداد فاکتور شدم هنوز مدارک هم به دستم نرسیده چه برسه به تحویل!!!!!!
ایگل خاکستری اهواز : با سلام امروز از نمایندگی تماس گرفتن که فردا برم برای تحویل خودرو. امیدوارم هر چه زودترقسمت همه بشه. تاریخ ثبت نام ۱۰ اردیبهشت تحویل ۶۰ روزه، تاریخ تحویل سیستمی ۲۵ تیر بود که ۲۸ تیر فاکتور شد و یک مرداد مدارک هم ارسال شد. تحویل کارت خودرو ۱۳ مرداد و تحویل برگ سبز ۲۳ مرداد انجام شد. فقط جهت تسریع در درخواست کارت سوخت عرض کنم زمانی که در سایت سخا استعلام انجام دادید ، میتونید شماره سریال برگ سبز را استخراج و قبل از دریافت مدارک در سامانه کارت سوخت ثبت نمایید.
حسین j7 : سلام. منم ثبت نام بهمن ماه هستم. ۲ ماهه فاکتور شدم. همش میگن تو صف بارگیریه
مهدی مشهد : من زنگ زدم. گفتن از تاریخ ۲۱الی ۲۵مرداد خط تولید تعطیل بوده و از فردا تولید شروع میشه که نسبت به تعداد تولید همان روز فاکتور می‌شود انشالله فاکتورها از دو روز دیگه شروع میشه
ایکس5 : این خیلی عجیبه واقعا یا شما داری دروغ میگی یا از عوامل همین کرمان موتور هستی!! بنده خودم اردیبهشت ثبت نام نقدی کردم در نمایندگی 1708سلیمانی پور و تحویل 20 روزه هستم تازه 11مرداد شاسی شدم و هنوز مدارک هم نرسیده چه برسه به تحویل در ضمن از زمان فاکتور تا تحویل 20 الی30 روز کاری زمان میبره تا خودرو در صف بارگیری قرار بگیره
X5 سفید بهمن : همچنان منتظر شاسی خوردن هستم لعنت به کرمان موتور
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سیامک : تا حالا چندین بار در کانال فراخوان دادید و بجز افراد انگشت شمار کسی نیمد آخرین بار من که رسیدم فقط کسانی که شاهین تکمیل وجه کرده بودند جمع شده بودند همت کنید برای پول خودتو و حق زن و بچه تون بیاید تا بشه جلوی این ظلم رو بگیریم تابستونم داره تموم میشه حق ما این نیست بعد از 7 ماه تکمیل وجه کردن فقط نظاره گر باشیم هر تاریخی تعیین کردید من بشخصه خودم میام.بسم الله
سایپا حروم خور : اره منم موافقم هرکی موافقه مثبت سبز رو بزنه
سورن 6تیر : سورن طرح مادران تحویل 6تیر 15مرداد فاکتورشدامروز تحویل گرفتم دریچه سیمی سایت فارس
mh : خب تغییر رینگ بده تا سریع فاکتور شی دیگه؟؟؟
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : کی فاکتور شدی؟رو اسناد هم تیک سبز خورد قبل از تحویل یا نه؟
کوییک rs تکمیل 12 خرداد : من نمیدونم این اردیبهشت ماه چرا تموم نمیشه والا دیکه نمیدونیم حرف کی رو باور کنیم یکی تبدیلی یکی فرسوده یکی فوری یکی پیش فروش پس این سایپا و پارس خودرو ماشین دارن بابا اینقد ثبت نام نمیشه یکی نیست بکه این همه رو معلومه نمیشه داد ....
حامد : کوییک s تا کی فاکتور شده کسی نمیدونه؟؟؟
دوگانه 25 اسفند : داداش دروغه. توی این مملکت چی راسته که این باشه. من 25 اسفند تکمیل وجه کردم. حتی فاکتور هم نشده
جمشید : با شکایت و خواهش و تمنا، دستمون بجایی بند نمیشه. اینا باید فقط دست زور رو سرشون باشه! تجمع با تعداد زیاد و بنر چاپ شده. اول دفتر ریاست جمهوری و بعد دفتر فروش سایپا !!!!
ذاکری : الکی تهمت نزن لطفا طرح تبدیلی 30 روزه بوده تازه دیرم دادن