مدیران صنعت خودرو چگونه قربانی می شوند؟

 

مدیران صنعت خودرو چگونه قربانی می شوند؟

 
در جهانی که رقابت غول‌های فناوری بازارهای آزاد آن همچون سیلی خروشان به راه افتاده است، مجالی برای درنگ شرکت‌ها نیست. این رقابت تنگاتنگ و این موج انفجار اطلاعات و پیشرفت تکنولوژی به صنعت خودروی جهان هم رسیده است و خودروسازانی که نتوانند همپای جهان خود را با تغییرات وفق دهند دیر یا زود از صحنه بازارهای جهانی حذف خواهند شد. به همین دلیل شرکت‌های خودروسازی جهان فرصت زیادی ندارند که آن را در اختیار یک مدیر قرار دهند تا بتواند خود را با تغییرات منطبق سازد. در گذشته کم نبودند مدیرانی که نتوانستند همگام با تغییرات روز عملکرد خود را به روزرسانی کنند و باعث ضررهایی سنگین یا حتی تعطیلی کل شرکت شدند. این درس‌ها برای دیگر شرکت‌های خودروساز جهان موجب شده است که این روزها خبر برکناری یک مدیر خودرویی چندان عجیب و دور از ذهن به‌نظر نرسد.
 
به‌عنوان مثال دوشنبه گذشته شاهد خبر برکناری مدیر شرکت خودروسازی فورد بودیم. مارک فیلدز در شرایطی از سمت مدیریت شرکت فورد برکنار شد که تنها سه سال بود در این سمت فعالیت می‌کرد. او نتوانست سرمایه‌گذاران و حتی هیات‌مدیره شرکت را قانع کند که سرعت شرکت در تولید و توسعه خودروهای آینده از جمله خودروهای خودران برقی مجهز به باتری کافی است.
 
واقعیت این است که کهنه‌کاران صنعت خودرو همچون شرکت‌های فورد، جنرال موتورز و فولکس واگن دیگر تنها تعیین‌کنندگان روندهای این صنعت نیستند. حالا آنها با شرکت‌های فناوری همچون گوگل، اپل، اوبر و تسلا شریک هستند. شرکت تولیدکننده خودروهای برقی تسلا، هم اکنون ارزشی بیش از هر یک از خودروسازان دیترویتی دارد. برکناری مدیر فورد، دومین خودروساز بزرگ آمریکا به لحاظ میزان تولید پس از جنرال موتورز، منعکس‌کننده چالش‌هایی است که پیش روی آن دسته از خودروسازانی است که نتوانسته‌اند خود را با روند سریع تحولات منطبق سازند. ویلیام فورد جونیور، رئیس هیات‌مدیره و نوه موسس شرکت خودروسازی فورد می‌گوید: ‌«جهان ما به شدت تغییر کرده است. کافی است به سرعت تغییرات و رقبایی که وارد بازار شده‌اند نگاه کنید و لازم است که ما بتوانیم خود را با این تغییرات منطبق کنیم یا در آن سایرین را شکست دهیم.»
 
فیلدز با 28 سال سابقه در شرکت خودروسازی فورد، قربانی تغییر سریع انتظارات از خودروسازان شده است. برای دهه‌های متمادی شرکت‌های بزرگ خودروسازی تنها بر پایه میزان تولید مورد قضاوت قرار می‌گرفتند و به تعداد دستگاه‌های تولید‌شده‌شان و تعداد دستگاه‌هایی که با سود می‌فروختند، افتخار می‌کردند. امروز اما در دنیای خودروسازی، این به تنهایی یک افتخار محسوب نمی‌شود. حالا با انتصاب یک مدیر ارشد به‌نام جیم هکت، خارج از دایره نیروهای کهنه کار صنعت خودرو، شرکت فورد نشان داده است که قصد دارد یک پیشگام در عرصه حمل و نقل شخصی باشد.
 
هکت 62 ساله پیش از این مدیر شرکت «استیل کیس» بود. این شرکت که در زمینه مبلمان اداری فعالیت می‌کند، تحت مدیریت هکت توانست همگام با نیازهای «سیلیکون‌ولی»، با تکنولوژی جهان پیش برود و نیازهای برنامه نویسان کامپیوتر و سایر کارکنان حوزه تکنولوژی را برآورده سازد. او که روز دوشنبه به‌عنوان جانشین فیلدز معرفی شد، از تلاش‌های شرکت فورد در عرصه تکنولوژی خودروهای خودران تقدیر کرد. او گفت:‌ «من این ایده را که شرکت فورد نمی‌تواند به سرعت پیش برود، به چالش خواهم کشید. ما مسیری را طرح‌ریزی کرده‌ایم که فرصت‌های زیادی در اختیار ما قرار می‌دهد.» جانشینی هکت به جای فیلدز تنها یکی از نشانه‌های تغییرات بزرگی است که صنعت خودروی جهان با آن مواجه است. الزام مدیران خودرویی به پاسخگویی نیز یکی دیگر از تحولات صنعت خودرو است. پس از پرونده‌های رسوایی شرکت‌هایی همچون فولکس واگن که از تقلب این شرکت در اعلام میزان واقعی گازهای آلاینده محصولاتش حکایت داشت و موجب افت شدید فروش و ارزش سهام این شرکت شد، حالا خودروسازان جهان بیش از پیش بر پاسخگویی مدیران خود تکیه دارند.
 
به‌تازگی شرکت خودروسازی آلمانی فولکس‌واگن اعلام کرده است که برخی از مدیران این شرکت در برابر ورود به عصر جدید پاسخگویی به مشتریان مقاومت می‌کنند و اگر این روند ادامه یابد، سال‌ها طول خواهد کشید تا یک فرهنگ شرکتی جدید بر خودروسازی حاکم شود. تلاش بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی جهان از این روست که با شفافیت و پاسخگویی بیشتر در قبال مشتریان و سهامداران، بتواند اعتماد از دست رفته آنها را بازیابد. در این راستا اما فولکس واگن با مقاومت برخی مدیرانی مواجه است که هنوز به روش‌های مدیریت پیشین متوسل هستند و مشتری‌مداری را به‌عنوان یکی از موانع کار خود می‌دانند. ماتیاس مولر که در سپتامبر سال 2015 مدیرعامل شرکت فولکس‌واگن بوده است، درباره این مدیران می‌گوید: ‌«بی‌شک افرادی هستند که همچون گذشته به روش مدیریت متمرکز متوسل هستند. می‌توانید تصور کنید تغییر تفکر این افراد تا چه حد دشوار است؟» به‌نظر می‌رسد برای شرکت فولکس‌واگن تغییر تفکر مدیرانی که به روش‌های قدیمی تکیه دارند بسیار دشوارتر و پرهزینه‌تر از برکناری آنها باشد، راهی که دیگر شرکت‌های خودروساز جهان نیز دیر یا زود به آن خواهند پیوست.
 
 
 
 

منبع

اقتصاد نیوز


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , برکناری , مدیران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J4مشکی گیلان : منم j4مشکی ۳۱ خرداد ثبت نام کردم تو مرحله تکمیل وجه مونده.
فرشاد : اوایل۱۴۰۲صدملیون خوابوندیم برا شاهین ۴۰۰ملیونی،اسممون دراومد برای اخرسال۴۰۳بازم گفتیم عیب نداره بعداز۲سال یه ماشین صفر داریم،حالا اول سال ۴۰۳گفتن شاهینت یا میسوزه یا بیا اطلس ببر،اونم قبول کردیم ۲۰۲ملیونم خوابوندیم،حالاهم که این افزایش قیمتو دیرتر تحویل دادن خودروها،کاش همون موقع از بازار ازاد شاهینو ۵۲۰میریدمن اینهمه صبر بعد اطلسو بدن ۵۰۰،لعنت به اعتقادادتون خدا ناپرستها
ابوبکر البغدادی : ماشاالله از این همه تونل الان معلوم شد بغیر از تونل های موشک های ایرانی برا احتکار خودرو هم تونل داشتید این همه خودرو مرحبا بر دو ابر ساز عزیز ما به راستی در حیرت مانده ایم.
اطلس دی : داداش خوشبحالت که میری بهشت
علی : همه حیران همین هستند که آیا با افزایش قیمت می آید یا نه کی دعوتنامه ها ارسال می شود سود مشارکت حساب می شود یانه نصف قیمت حساب می شود یانه این ها تا زمان دعوتنامه مشخص نیست
اطلس بهمن : اسکل مسکلی چیزی هستی کجا ۹۹ درصد عینه تو هستن تو خاک برسر هستی فقط میشه یه درصد
شاهین جی : من امروز صبح زنگ زدم نمایندگی سایپا گفت چند روز دیگه شاهین رو فراخوان میدن
سمیه تحویل مهراطلس : دقیقااا😂😂😂رد داده
امیر : سلام به احتمالا زیاد خودروی شما به نمایندگی رسیده و تحویل نمایندگی شده است وازنمایندگی بابت تحویل خودرو تماس خواهند گرفت مبارک باشد به شادی استفاده کنید
صادق : سلام شاهین جی ال تحویل ۳۰ روزه که ۷ام آبان تکمیل وجه شده پس چرا فاکتور نمیشه مگه مسلمون نیستید پیاده ایم خدا ل......نتتون کنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : منم 29 فاکتور شدم ولی هنوز پلاک نشدم
تیگو8پرومکس : سلام ماهم تحویل 26شهریورهستیم و هیچ خبری نیست
آذر ماه : 29ابان فاکتور شدم ولی تا الان پلاک نشدم، کسی هست 29 یا بعد تر فاکتور شده باشه پلاکم شده باشه؟
207 : والا اگه به منه که این 207 نهایت 500 ارزش داره اما بازار آزاد چیز دیگه ای میگه شما افزایش قیمت دنا پلاس توربو رو ببین و با قیمت بازار آزاد همین چند روزش مقایسه کن هرچند چون هنوز خیلی ها سردر گم ان و پول لازم و مدتها بازار رکود بوده الان207 اتومات به همون قیمت 1050 هم پیدا میشه بخری اما مطمین باشید شب عید دیگه این قیمتها خاطره ان. بماند به یادگار
وحید : سلام 207 فلز تیو فایو گسی فاکتور شد اعلام کنه
5fl : سلام مجدد،این آخرین پیام بنده هست در این گروه،امروز ماشین رو تحویل گرفتیم،ماشین خوب و جاداری هست،ثبت نام 15 اسفند بود و تحویل سیستمی 18 شهریور. از تیرماه میام در این گروه و نظرات رو میخونم،متاسفانه مدیران خودرو امسال خیلی ها رو اذیت کرد و مردم رو ناراضی از خودش.ان شاالله که ماشین همه زودتر به دستشون برسه و با خانواده ی عزیزشون ازش لذت ببرن.
مسعود : دوستانی ک امروز میخواستن برن حضوری جلوی درب شونزده چی شد رفتید آیا؟ ی خبری بدید ببینیم نتیجه چی بوده ممنون
5fl : طبس،خراسان جنوبی
اریزو5 : سلام از زمان تخصیص پلاک، چقدر طول میکشه که برگ سبز خودرو پستچی بیاره؟
حمید x33 cross : پاسخ به شیداfx تهران بعدازواریز تسهیلات سه هفته طول میکشه ماشین بیاد هفته اول مربوط به پلاک و بیمه هفته دوم مجوز خروج هفته سوم مجوزحمل از طریق نمایندگی پیگیر باشید