خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
تحریمها؛ فرصتی برای یکهتازی چینیها که تمام شد
1396/03/21
10:00
تحریمها؛ فرصتی برای یکهتازی چینیها که تمام شد
اگر چه خودروسازان چینی در دوران تحریمهای بینالمللی، فعالیت گستردهای را در ایران آغاز کردند، اما این فعالیت با تسری به بخش تجاریسازی نهتنها بازار خودروهای سنگین را با مشکلاتی روبهرو کرد، بلکه سیاستگذاران صنعتی را نیز مجبور به یافتن راهکاری برای کاهش بازیگران چینی در این حوزه کرده است. بر این اساس در حالی که بسیاری از خودروسازان مطرح جهانی با تشدید محدودیتهای بینالمللی مجبور به ترک همکاری با ایران شدند که شرکتهای چینی به سرعت خلأ شرکای سابق ایران را پر کردند؛ این در شرایطی بود که خودروسازان تجاری کشور نیز مسیری جز مشارکت با چینیها برای خود نمیدیدند به این ترتیب در سالهای تحریم و پسا تحریم شاهد حضور بازیگران متعدد چینی در این حوزه بودیم.
اما این حضور گسترده هماکنون منجر به نگرانی مسوولان صنعتی کشور شده بهطوریکه پنجشنبه گذشته در جلسه شورای سیاستگذاری خودرو اگر چه نامی از شرکتهای تجاریساز چینی نبردند، اما مقرر کردند که شرکتهای خودروساز سنگین با توجه به تنوع بسیار زیادی که در بخش خودروهای تجاری سنگین وجود دارد، این تنوع را کاهش دهند تا تیراژ اقتصادی مناسبتری برای تولید داشته باشند.اهمیت تیراژ اقتصادی برای سیاستگذار از آن رو است که این موضوع موجب کاهش هزینههای نهایی تولید خواهد شد و براین اساس خودرو با قیمت مناسبتر به دست مشتریان میرسد. از آنجا که قیمت محصولات تجاری بسیار بالا است؛ بنابراین افزایش تیراژ تولید موجب میشود، تولید قطعات این خودروها در کشور توجیه اقتصادی پیدا کند و کاهش هزینه تمام شده این محصولات را بهوجود بیاورد.بهاینترتیب از آنجا که یکی از مشکلات افت تولید تجاریسازان در کشور کاهش تقاضا بهدلیل بالابودن قیمتها است و این موضوع موجب شده تا تجاریسازان منبع زیان انباشته خودروسازان داخلی به حساب آیند؛ بنابراین بهنظر میرسد سیاستگذار تلاش دارد با ایجاد یک استراتژی واحد، این بخش را ساماندهی و بهنوعی روند توسعه در بخش تجاری کشور را فراهم کند.با وجود آنکه بهنظر میرسد هدف سیاستگذار توسعه خودروسازان تجاری در کشور است، اما یکی از سوالات جدی آن است که دلیل تنوع بسیار زیاد خودروهای تجاری در کشور چیست که سیاستگذار صنعتی قصد دارد با محدود کردن آن شرایط توسعه این صنعت را فراهم کند؟
بنا به گفته دستاندرکاران تولید خودروهای تجاری، چالش تولید در شرکتهای تجاریساز بهدلیل رکود 10 سالهای است که بر این صنعت حاکم است؛ بهطوریکه آمارهای موجود نشان از افت جدی تولید این خودروها از سال 1390 تاکنون دارد. بهعبارت بهتر، تشدید تحریمها و خروج شرکای خارجی صنعت خودرو موجب شد که تولید در شرکتهای خودروساز تجاری با افت قابلتوجهی مواجه شود. بر این اساس با تشدید تحریمهای بینالمللی علیه ایران بسیاری از شرکتهای تجاریساز معتبر جهانی همچون بنز و ولوو که شریک خودروسازان داخلی بودند، از ایران خارج شدند. با وجود این خودروسازان ایرانی دست روی دست نگذاشتند و شرکای چینی را جایگزین این شرکتها کردند؛ بهنحویکه هر یک از شرکتهای تجاریساز داخلی براساس ردهبندی قیمتی قرارداد همکاری با چند برند چینی را امضا کردند و همین موضوع موجب افزایش بازیگران فعال در این بخش و تیراژ پایین تولید آنها شد. موضوعی که بسیاری از کارشناسان از آن بهعنوان یکی از جدیترین چالشهای خودروسازان تجاری در کنار کمبود نقدینگی یاد میکنند.
وجود چنین مباحثی موجب شد که در آخرین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو بر کاهش تنوع و افزایش تیراژ تاکید شود. بنا به گفته کارشناسان، خودروسازان تجاری،در زمان تشدید تحریمها همکاریهای گستردهای را با برندهای چینی متعدد رقم زدند؛ بهطوریکه هر شرکت داخلی همزمان با چند شرکت چینی برای تولید خودروهای سنگین اقدام به عقد قرارداد کرد و همین امر منجر به تولید برندهای مختلف با تنوع محصولات در ردههای قیمتی اما تیراژ کم در شرکتهای تجاریساز کشور شد. در این مورد، یکی از اعضای شورای سیاستگذاری خودرو در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» تاکید میکند، که هماکنون وزارت صنعت قصد دارد در شرایط پساتحریم تعداد برندهای فعال که عمدتا چینی هستند را کاهش دهد و بر همین اساس خودروسازان تجاری داخلی را مجبور کند با یک تا دو شرکت تجاریساز بینالمللی به فعالیت بپردازند. وی معتقد است، از آنجا که یکی از مشکلات اصلی تجاریسازان داخلی فقدان استراتژی مشخص در انتخاب شرکای تجاری است و همین موضوع موجب شده که آنها بهصورت جزیرهای عمل کنند؛ بنابراین سیاستگذار قصد دارد با ایجاد استراتژی واحد، تولیدی هدفمند را رقم زند.در این بین آنگونه که گفته میشود، سیاستگذار صنعتی قصد دارد با کاهش تنوع در تولید تجاریسازان ضمن فراهم کردن تولید اقتصادی بهنوعی استراتژی واحدی در این بخش را ایجاد کند تا از روند نزولی تولید در این شرکتها جلوگیری کند. بهرغم آنکه یکی از دلایل خودروسازان تجاری داخلی در همکاری با چینیها شرایط تحریمی کشور و خروج خودروسازان معتبر اروپایی بود، اما قیمت به نسبت مناسبتر چینیها نیز موجب افزایش همکاری تجاریسازان ایرانی و چینی شد.
بهاینترتیب در حالی وزارت صنعت قصد دارد با ایجاد محدودیت برای برندهای مختلف بهنوعی وضعیت فعالیت خودروسازان تجاری در بازار ایران را منظم و با برنامه کند و در این زمینه استراتژی مشخصی را مدنظر دارد، اما موضوع مهم دیگر افزایش میزان داخلیسازی و انتقال تکنولوژی روز به صنعت تجاری کشور به منظور تولید اقتصادی است. در این مورد حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه سهم برخورداری خودروهای تجاری از ارتباطات خارجی در مقایسه با خودروهای سواری بسیار بیشتر است، میگوید: از آنجا که تکنولوژی در تولید تجاریها اهمیت بیشتری دارد و از سوی دیگر این صنعت نیازمند سرمایه بیشتر است؛ بنابراین وابستگي اين حوزه به خودروسازان و قطعهسازان بينالمللي بسيار فراتر از خودروهاي سواري است.سنجری معتقد است، تحريمهاي بينالمللي طي سالهاي گذشته تاثير مستقیمی بر تولید تجاریسازان داشته و موجب افت تولید و عرضه این محصولات شده است؛ بنابراین در شرایط کنونی یکی از مسائلی که میتواند بر تولید و عرضه این محصولات اثر مثبتی داشته باشد، حضور شرکای خارجی خودروسازان تجاری است.وی معتقد است، در کنار مشارکتهای بینالمللی با خودروسازان معتبر، سرمایهگذاری در حوزه قوای محرکه موجب میشود تولید این خودروها در کشور با تیراژ و صرفه اقتصادی همراه باشدکه این موضوع زمینه توسعه این صنعت را فراهم میکند.
منبع
دنیای اقتصاد
با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در
تلگرام 1Car
، آخرین اخبار را دنبال کنيد.
برچسب :
خودرو
,
تحریم
,
چین
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
>
2 نظر
نريمان
0
چندين سال غفلت خودورسازان داخلي براي توليد خودروي با كيفيت و مناسب در محدوده 50 تا 70 ميليون باعث يكه تازي چيني ها شد مطمئن باشيد اگه خودروسازان مثل اوايل دهه 80 كه در تمامي محدوده قيمتي خودروي توليدي و تنوع داشتيم طوري برنامه ريزي كرده بودن كه خودروي خوب و بروز در محدوده 50 تا 70 ميليون توليد ميكرديم چيني ها به اين سادگي نميتونستن ماشينهاي بنجل و بي ريختشون را بهمون قالب كنند. ايرانخودرو از خواب بيدار شده و ميخاد با دناي فول اتومات اين محدوده را فتح كنه ولي با اين سرعتي كه داره پيش ميره و 3 سال طول كشيد دنا مجهز به سانروف و خطوط بدنه جديد بشه فكر كنم ده سال طول بكشه تا شاهد يك دناي كامل مجهز به موتور خوب قوي با گيربكس اتومات و آپشنهاي كامل باشيم!
13:13 1396/03/21
پاسخ دادن
بهزاد 202
0
اگه عملی یشه خیلی عالیه
از ولوو، بنز چند محصول کارمد و باکیفیت تولید بشه می عرضه به این چینیای آشغال هر سال یه مدل میدا لوازمشم پیدا نمشه، مثل کشنده هایوما فتون ایران خودرو بدنش جدیده موتورشم یکم از ماک 60 سال پیش قویه یا فراز و سهند و البرز مصرفشونم مثل همون ماک 60 ساله چه بسا بیشتر 100 دی 40 به بالا مصرف کازییل کم نیست
12:13 1396/03/21
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
Soshyan
11 نظر
فراخوان پاییز تحویل بهمن
5 نظر
توحید ارومیه
2 نظر
اطلاعات خودرو
هادی (دنا شش دنده دستی تحویل 8 آبان)
16 نظر
دنا پلاس دستی تبدیل به ef7p.. بختیاری باغملک
14 نظر
سیدسهیل
12 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علت تاخیر در تحویل خودرو اعلام شد
B
: سلام تحویل۱۵ مهر کسی خبر داره کی فاکتور میشه
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
سلام جناب خوب هستین قربان
: چه خبر خانواده خوبن سلامتی والده محترم خانم بچه ها راستی چکار کردین وام جور شد؟ اقساطی که سنگین نیست؟ حالا مدارکش میفرستم واست ممنون میشم رفتید مدارک منم تحویل بدین شاید تا قبل از عید نوبت ما هم شد با نیت خیرتون منم خبر سلامتی چی بگم والا همش گرفتار تعمیرات و بازسازی خونم هرچی پس انداز بود خرج کردم واسه نوسازی خونه حالا اگه بشه تا قبل از عید تموم بشه زنده باشی سلام برسونید تشریف بیارید خوشحال میشیم شبتون بخیر خدانگهدار
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
T8امیر
: سلام ۱۵ آبان پلاک شد مدارک ماشینم رسید دستم ولی خدشه تحویل ندادن نمایندی رستمی شیراز
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
محیا
: سلام چطورشما۲ابان شاسی شدید و الان تحویل گرفتید ومن ۲۳مهر پلاک شدم هنو تو مرحله ی حمل هست ؟تی۸مشکی ثبت نام ۲۵خرداد
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
X5 اردیبهشت
: با سلام ثبت نام اردیبهشت هنوز تو تکمیل وجه مونده من نمیدونم چه فرقی هست که بعضیها میگم ما تحویل هم گرفنیم
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
حسین...
: بازهم یک شیرین کاری بی مزه از مزدوران وجیره خوران سایپا! پس شما آشغالهای مواجب بگیر سایپا که سالی چند بار ماشینهای متفاوت از شرکتتون میگیرین بعداز فروش لباسای خودتون و خانوادتون چی چی تون را خرج تهیه پیش پرداخت ماشینتون میکنید؟
خودرو اطلس چقدر ارزش خرید دارد؟
مهسا
: دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
ناصر محب نژاد
: J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
حسین
: روزی ۷۵۰ هزار تومان
بازگشت مجدد دنا پلاس بورسی به بازار + قیمت
Mr.p
: کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
MVM 550 اتومات
حمید33
: سلام 33اتومات قرارداد 2/29 وام و ریختن مدارک اومده.تاریخ تحویل سیستمی 16 مهر بود.که فعلا خبری نیست
رانا LX
رانا
: منم تحویل 4بهمن بودم الان شدم 30 بهمن . امروز هم دعوتنامه تکمیل وجه اومد واسم
ساینا
یاسین
: سلام پیام واریز براتون اومد چقدر بوده
سورن ELX EF7
سورن دوگانه
: سلام ، فاکتور شدم ولی پلاک نشده چند روز طول میکشه پلاک بشه؟
ساینا
محمد رحیمی
: سلام بعد از فاکتور چند روز طول می کشه پلاک شه
لیفان 620 Talent
قاسم رشیدی
: من لیفان 620 1600خریدم بیشتر از 200کیلو بار میزنم داخلش عقب ماشین رو زمین میخوابه دلیلش چیه
رانا LX
نیما
: سلام برداران وحواله داران عزیزیه تجمع بذاریم سازمان استاندارد که بهانه ایرانخودروتمام بشه مطمئنم ربطی به سازمان استاندارد نداره فقط ما بایدازطرف سازمان استاندارد پیگیری یاتماس بگیریم
MVM 550 اتومات
حمید x33 cross
: پاسخ به مهساfx من تایید لیزینگ 7 تیر تحویلی 17 شهریور مدارکم مشکلی نداره پس چرا وام منو نمیریزه بانک سگ مال شمارو ریخته عجب گیری افتادیم
MVM 550 اتومات
X33 cvt
: سلام دوستان ، کسایی که x33 cvt تاریخ قراردادشون بین اردیبهشت تا خرداد بوده تحویل گرفتن؟ من تقریبا تاریخهای ثبت نامهارو بررسی کردم و از خرداد تا مرداد ثبت نام ایکس33 نبوده . میخوام ببینم اونایی که قبل خرداد ثبت نام کردن تحویل گرفتن؟ میخوام ببینم کی نوبت میرسه به ثبت نامی های بعد مرداد . من تاریخ قراردادم 6شهریور1403 هست و تحویل سیستمی 18دی و همه مدارک هم اومده
ساینا
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه
: 90روز عادی