خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
تحریمها؛ فرصتی برای یکهتازی چینیها که تمام شد
1396/03/21
10:00
تحریمها؛ فرصتی برای یکهتازی چینیها که تمام شد
اگر چه خودروسازان چینی در دوران تحریمهای بینالمللی، فعالیت گستردهای را در ایران آغاز کردند، اما این فعالیت با تسری به بخش تجاریسازی نهتنها بازار خودروهای سنگین را با مشکلاتی روبهرو کرد، بلکه سیاستگذاران صنعتی را نیز مجبور به یافتن راهکاری برای کاهش بازیگران چینی در این حوزه کرده است. بر این اساس در حالی که بسیاری از خودروسازان مطرح جهانی با تشدید محدودیتهای بینالمللی مجبور به ترک همکاری با ایران شدند که شرکتهای چینی به سرعت خلأ شرکای سابق ایران را پر کردند؛ این در شرایطی بود که خودروسازان تجاری کشور نیز مسیری جز مشارکت با چینیها برای خود نمیدیدند به این ترتیب در سالهای تحریم و پسا تحریم شاهد حضور بازیگران متعدد چینی در این حوزه بودیم.
اما این حضور گسترده هماکنون منجر به نگرانی مسوولان صنعتی کشور شده بهطوریکه پنجشنبه گذشته در جلسه شورای سیاستگذاری خودرو اگر چه نامی از شرکتهای تجاریساز چینی نبردند، اما مقرر کردند که شرکتهای خودروساز سنگین با توجه به تنوع بسیار زیادی که در بخش خودروهای تجاری سنگین وجود دارد، این تنوع را کاهش دهند تا تیراژ اقتصادی مناسبتری برای تولید داشته باشند.اهمیت تیراژ اقتصادی برای سیاستگذار از آن رو است که این موضوع موجب کاهش هزینههای نهایی تولید خواهد شد و براین اساس خودرو با قیمت مناسبتر به دست مشتریان میرسد. از آنجا که قیمت محصولات تجاری بسیار بالا است؛ بنابراین افزایش تیراژ تولید موجب میشود، تولید قطعات این خودروها در کشور توجیه اقتصادی پیدا کند و کاهش هزینه تمام شده این محصولات را بهوجود بیاورد.بهاینترتیب از آنجا که یکی از مشکلات افت تولید تجاریسازان در کشور کاهش تقاضا بهدلیل بالابودن قیمتها است و این موضوع موجب شده تا تجاریسازان منبع زیان انباشته خودروسازان داخلی به حساب آیند؛ بنابراین بهنظر میرسد سیاستگذار تلاش دارد با ایجاد یک استراتژی واحد، این بخش را ساماندهی و بهنوعی روند توسعه در بخش تجاری کشور را فراهم کند.با وجود آنکه بهنظر میرسد هدف سیاستگذار توسعه خودروسازان تجاری در کشور است، اما یکی از سوالات جدی آن است که دلیل تنوع بسیار زیاد خودروهای تجاری در کشور چیست که سیاستگذار صنعتی قصد دارد با محدود کردن آن شرایط توسعه این صنعت را فراهم کند؟
بنا به گفته دستاندرکاران تولید خودروهای تجاری، چالش تولید در شرکتهای تجاریساز بهدلیل رکود 10 سالهای است که بر این صنعت حاکم است؛ بهطوریکه آمارهای موجود نشان از افت جدی تولید این خودروها از سال 1390 تاکنون دارد. بهعبارت بهتر، تشدید تحریمها و خروج شرکای خارجی صنعت خودرو موجب شد که تولید در شرکتهای خودروساز تجاری با افت قابلتوجهی مواجه شود. بر این اساس با تشدید تحریمهای بینالمللی علیه ایران بسیاری از شرکتهای تجاریساز معتبر جهانی همچون بنز و ولوو که شریک خودروسازان داخلی بودند، از ایران خارج شدند. با وجود این خودروسازان ایرانی دست روی دست نگذاشتند و شرکای چینی را جایگزین این شرکتها کردند؛ بهنحویکه هر یک از شرکتهای تجاریساز داخلی براساس ردهبندی قیمتی قرارداد همکاری با چند برند چینی را امضا کردند و همین موضوع موجب افزایش بازیگران فعال در این بخش و تیراژ پایین تولید آنها شد. موضوعی که بسیاری از کارشناسان از آن بهعنوان یکی از جدیترین چالشهای خودروسازان تجاری در کنار کمبود نقدینگی یاد میکنند.
وجود چنین مباحثی موجب شد که در آخرین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو بر کاهش تنوع و افزایش تیراژ تاکید شود. بنا به گفته کارشناسان، خودروسازان تجاری،در زمان تشدید تحریمها همکاریهای گستردهای را با برندهای چینی متعدد رقم زدند؛ بهطوریکه هر شرکت داخلی همزمان با چند شرکت چینی برای تولید خودروهای سنگین اقدام به عقد قرارداد کرد و همین امر منجر به تولید برندهای مختلف با تنوع محصولات در ردههای قیمتی اما تیراژ کم در شرکتهای تجاریساز کشور شد. در این مورد، یکی از اعضای شورای سیاستگذاری خودرو در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» تاکید میکند، که هماکنون وزارت صنعت قصد دارد در شرایط پساتحریم تعداد برندهای فعال که عمدتا چینی هستند را کاهش دهد و بر همین اساس خودروسازان تجاری داخلی را مجبور کند با یک تا دو شرکت تجاریساز بینالمللی به فعالیت بپردازند. وی معتقد است، از آنجا که یکی از مشکلات اصلی تجاریسازان داخلی فقدان استراتژی مشخص در انتخاب شرکای تجاری است و همین موضوع موجب شده که آنها بهصورت جزیرهای عمل کنند؛ بنابراین سیاستگذار قصد دارد با ایجاد استراتژی واحد، تولیدی هدفمند را رقم زند.در این بین آنگونه که گفته میشود، سیاستگذار صنعتی قصد دارد با کاهش تنوع در تولید تجاریسازان ضمن فراهم کردن تولید اقتصادی بهنوعی استراتژی واحدی در این بخش را ایجاد کند تا از روند نزولی تولید در این شرکتها جلوگیری کند. بهرغم آنکه یکی از دلایل خودروسازان تجاری داخلی در همکاری با چینیها شرایط تحریمی کشور و خروج خودروسازان معتبر اروپایی بود، اما قیمت به نسبت مناسبتر چینیها نیز موجب افزایش همکاری تجاریسازان ایرانی و چینی شد.
بهاینترتیب در حالی وزارت صنعت قصد دارد با ایجاد محدودیت برای برندهای مختلف بهنوعی وضعیت فعالیت خودروسازان تجاری در بازار ایران را منظم و با برنامه کند و در این زمینه استراتژی مشخصی را مدنظر دارد، اما موضوع مهم دیگر افزایش میزان داخلیسازی و انتقال تکنولوژی روز به صنعت تجاری کشور به منظور تولید اقتصادی است. در این مورد حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه سهم برخورداری خودروهای تجاری از ارتباطات خارجی در مقایسه با خودروهای سواری بسیار بیشتر است، میگوید: از آنجا که تکنولوژی در تولید تجاریها اهمیت بیشتری دارد و از سوی دیگر این صنعت نیازمند سرمایه بیشتر است؛ بنابراین وابستگي اين حوزه به خودروسازان و قطعهسازان بينالمللي بسيار فراتر از خودروهاي سواري است.سنجری معتقد است، تحريمهاي بينالمللي طي سالهاي گذشته تاثير مستقیمی بر تولید تجاریسازان داشته و موجب افت تولید و عرضه این محصولات شده است؛ بنابراین در شرایط کنونی یکی از مسائلی که میتواند بر تولید و عرضه این محصولات اثر مثبتی داشته باشد، حضور شرکای خارجی خودروسازان تجاری است.وی معتقد است، در کنار مشارکتهای بینالمللی با خودروسازان معتبر، سرمایهگذاری در حوزه قوای محرکه موجب میشود تولید این خودروها در کشور با تیراژ و صرفه اقتصادی همراه باشدکه این موضوع زمینه توسعه این صنعت را فراهم میکند.
منبع
دنیای اقتصاد
با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در
تلگرام 1Car
، آخرین اخبار را دنبال کنيد.
برچسب :
خودرو
,
تحریم
,
چین
📸
امکان جدید!
از این به بعد میتوانید همزمان با ارسال نظر،
تصویر دلخواه
خود را (مانند رسید خرید، حواله، یا هر تصویر مرتبط) آپلود کنید.
⭐ این امکان فقط برای کاربران ثبتنام شده فعال است.
✕
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
2 نظر
نريمان
0
چندين سال غفلت خودورسازان داخلي براي توليد خودروي با كيفيت و مناسب در محدوده 50 تا 70 ميليون باعث يكه تازي چيني ها شد مطمئن باشيد اگه خودروسازان مثل اوايل دهه 80 كه در تمامي محدوده قيمتي خودروي توليدي و تنوع داشتيم طوري برنامه ريزي كرده بودن كه خودروي خوب و بروز در محدوده 50 تا 70 ميليون توليد ميكرديم چيني ها به اين سادگي نميتونستن ماشينهاي بنجل و بي ريختشون را بهمون قالب كنند. ايرانخودرو از خواب بيدار شده و ميخاد با دناي فول اتومات اين محدوده را فتح كنه ولي با اين سرعتي كه داره پيش ميره و 3 سال طول كشيد دنا مجهز به سانروف و خطوط بدنه جديد بشه فكر كنم ده سال طول بكشه تا شاهد يك دناي كامل مجهز به موتور خوب قوي با گيربكس اتومات و آپشنهاي كامل باشيم!
13:13 1396/03/21
گزارش
پاسخ دادن
بهزاد 202
0
اگه عملی یشه خیلی عالیه
از ولوو، بنز چند محصول کارمد و باکیفیت تولید بشه می عرضه به این چینیای آشغال هر سال یه مدل میدا لوازمشم پیدا نمشه، مثل کشنده هایوما فتون ایران خودرو بدنش جدیده موتورشم یکم از ماک 60 سال پیش قویه یا فراز و سهند و البرز مصرفشونم مثل همون ماک 60 ساله چه بسا بیشتر 100 دی 40 به بالا مصرف کازییل کم نیست
12:13 1396/03/21
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
ارسال تصویر
(اختیاری)
ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکانپذیر است.
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱
46 نظر
محسن ا
10 نظر
Jalil fathi
6 نظر
اطلاعات خودرو
تاجی 🇮🇷
103 نظر
ساینا پیش فروش ۱۲ اسفند
22 نظر
تیر دوگانه
21 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
J7 شیراز
: واسه منم 30 تومنو واریز نکردن،مدیرای کرمان موتور گذاشتن بانک دارن سودشو میخورن،زنگم که میزنیم جواب سربالا میدن
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
J7 اردیبهشت
: کسی هست ۳۰ میلیون اضافی که پرداخت کردیم رو بهش عودت داده باشن؟هنوز واسه من واریز نکردن
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
T8
: سلام دوستان ثبتنامی های t8بگین تو چه وضعیتی هستین کی ثبتنام کردین تا بدونیم ما کجا قرار داریم؟
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
بهنام
: خدا لعنت کنه تمام مسعولینی که تو این موضوع میتونند کاری کنند و نمیکنند، پیگیری نمیکنند از مدیر سایپا استاندار و ...
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان
: سلام دوستان خودرو من پلاک شده چندروزه ولی بیمه نشده هنوز کسی دلیلشو میدونه؟
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
حسین بوشهر
: سلام دوستان بالاخره ماشین رو با 28 روز تاخیر تحویل گرفتم تارا v4 سفید فروش فوری پرداخت کل وجه 31 شهریور پلاک و فاکتور 29 مهر تحویل ماشین 28 آبان از اونجا که کلی نظرات مردم و اینستا رو میخوندم انتظار داشتم ماشین با کلی مشکل برق و گیربکس برسه ولی بعد از رسیدن و بردن هزارجا واسه کارشناسی واقعا دمشون گرم ماشین بدون حتی کوچکترین ایراد نرم و عالی کیف کردم خداییش حتی این همه نظرات خوندم ماشین کم جونیه ولی بازم اینجوری نبود و در حد خودش عالی بود ایشالا روزی همه دوستان واقعا این v4 سنگ تمومه بگیرید کیفشو ببرید در ضمن ماشین قبلیم دنا توربو آپشنال بوده که از همون موقع که از ایران خودرو تحویل گرفتم کلی مشکلات برقی و گیربکسی داشت ولی تارا وافعا از همه لحاظ یه سر و گردن از دنا بالاتر بود و اینکه با نرمیش حال کردم
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
آریاx5
: سلام دوستان .من ثبت نامی اسفند 1403 202589شماره قرارداد .تحویل 90روز کاری هنوز در حال ارسال مدارک گیر کرده .از ماشین هم خبری نیست . چه برسه به ثبت نامی های امسالی....که اگه یکوقت اتفاقی نیفته
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
شاهین g
: برو پیج اینستا حواله داران شاهین 1400..........البته پایین همین صفحه گوگلی که سرچ کردی اومدی تو 1وان کار هست .....اونجا هم عکس حواله ها هم فاکتور وهم فیلم اعتراض ها هستند ......با سند ومدارک...اینجا هر کس یه چیز میگه ...نمیشه به حرف اینا دل خوش کرد ...
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
شاهینg🍂
: سلام من هم هفته چهارم خرداد هستم یک بار برام پیام تبدیلی اومد نزدم همچنان منتظر جی هستم رفتم ثبت شکایت انجام دادم
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
شاهین
: مریم خانم لطفا راستشو بگو اگه برات پیام تبدیل اومد ه ماه آبان چرا نوشته ی 314و413 راستشو بگو چه قدر ریختی کم مردم و اذیت کنید به قران قسم که اگه سایپا ماشین نمیده بهتون واسه اینه که دلتون پاک نیست و هر کی دنبال منفعتی خودشه خدا هم روشو بر گردونده اخه چرا دوست دارید سر هم و کلاه بزارید خواهشا راستشو بگو چه قدر ریختی مریم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سایپا کوییک
کوییک1404
: ما که راهمون دوره1500کیلومتر اونایی تهران یا شهرهای زیر200کیلومتر همه اگه بیان دوسه هزا. نفر میشن یه روز مشخص کنن جلو دفتر فروش تجمع کنن
سایپا کوییک
نوید
: سلام ار اس تحویل آذر تکمیل وجه نیومده برای کسی
دنا 1.7
دنا 6 دنده مهر
: منم فاکتور نشدم نقره ای.زنگ زدم کارخونه گفت ثبت شکایت میکنم برات دوشنبه مجدد خبر بگیر
سایپا اطلس جی
اطلس00
: الان عکس فاکتور میفرستم ببینید راست و دروغ رو
ساینا
رصا
: این بازیا دیگه قدیمی شده
سایپا کوییک
رضا
: سلام .من یازده شهریور تکمیل وجه کردم.هنوز خبری نی
ساینا
سیاوش
: مرسی ممنونم خدا خیرت بده
نیسان دیزل
اکستند
: آبی ها. همه تحویل گرفتن. حالا دیگه نوبت. آزار واذیت اکستند هست. بخت برگرده از ما. که از این شرکت خریدیم
سایپا کوییک
کوییکrs
: دلت خوشه اینا ماشین تحویل میدن کیفم تو دهن سایپا
سایپا کوییک
Gxrl
: سلام تکمیل وجه 5مرداد هنوز فاکتور نشده