چرا سوزوکی کیزاشی در بازار خودروی ایران ضربه فنی شد؟

 

سوزوکی کیزاشی

اگر در بهمن ماه سال 90 سری به وب سایت رسمی ایران‌خودرو میزدید تصویر خودرویی را در صفحه اول این وب سایت مشاهده میکردید که هنوز شاهد تردد آن در سطح شهر نبودید و کمی شما را شوکه میکرد . اما طبق اعلام ایران خودرو 150دستگاه از آن در گمرک منتظر طی مراحل ترخیص بود.
 
هرچندکه با ورود سوزوکی کیزاشی در اولین فرصت آن را مورد بررسی و تحلیل قرار دادیم اما در حال حاضر نیز پرداختن به خودرویی که کانسپت آن در زمان معرفی یکی از زیباترین کانسپت های ژاپنی در فرانکفورت 2007 لقب گرفت ، خالی از لطف نخواهد بود. سوزوکی خودروسازی ژاپنی است که همواره زیر سایه سنگین بزرگانی مثل تویوتا، هوندا و مزدا قرار داشته است. عمده شهرت این کمپانی به دلیل تولید سوپرمینی هایی مثل سویفت یا 4×4 های کوچکي مثل ویتاراست و بیشترین فروش را در کشور هند دارد اما در یک دهه اخیر سوزوکی برنامه جامعی برای گسترش فعالیت هاي خود در پیش گرفته است که همکاری با فولکس واگن (فاو)، تولید گرندویتارا بر اساس مدل موفق ویتارا، تمرکز بیشتر بر کیفیت و توانایی های سوپرمینی های خود و همچنین تولید مدلی در کلاس سدان های سایز متوسط را میتوان نمونه هايی از این برنامه ها دانست.
 
کیزاشی علی رغم این‌که اولین تجربه این کمپانی در تولید سدان نیمه لوکس متوسط بود هم اکنون در بازار کشورهایی مثل آمریکا، ژاپن، استرالیا و نیوزيلند به فروش میرسد تا نشان از موفقیت نسبی اين خودرو در بازارهای جهانی داشته باشد. کیزاشی که در زبان ژاپنی به معنای بشارت است در اروپا باید با رقبایی مثل رنو لاگونا، فولکس واگن جتا و شاید فورد موندئو روبرو شود اما در بازار کشورمان و علی رغم این که ایران خودرو در آن زمان آن‌را همکلاس مرسدس C300 معرفی کرده بود (پیشرانه آن حتی از مرسدس C200 هم ضعیفتر بود) ، سوناتا و کمری را باید از رقبای اصلی آن دانست و به همین دلیل نیز ایران خودرو سعی نموده تا کیزاشی را با سطح تجهیزات و پیشرانه مناسب این کلاس وارد نماید.
 
از جمله تجهیزات این خودرو میتوان به تودوزی و فرمان چرمی، قابلیت تعویض دنده توسط پدال های پشت فرمان، سیستم حرفه ای صوتی با 6 بلندگو و اتصال USB با قابلیت تنظیم از روی فرمان، چراغ های اتوماتیک با تنظیم اتوماتیک سطح روشنایی، تنظیمات برقی ده جهته صندلی راننده و چهارجهته صندلی سرنشین جلو، حافظه سه حالته صندلی راننده، گرم‌کن صندلی جلو، صندلی عقب با سه محل اتصال برای صندلی کودک، صندلی عقب تاشونده، آئینه های جانبی برقی، آئینه عقب الکتروکرومیک حساس به نور، سنسور عقب، برف پاک‌کن اتوماتیک، کامپیوتر سفری، کروز‌کنترل، تهویه اتوماتیک دو منطقه ای با دریچه های عقب و ورود بدون‌کلید اشاره کرد. درخصوص تجهیزات ایمنی این خودرو هم میتوان از چهار ترمز دیسکی همراه با ABS و EBD، ترمز کمکی BA، ESP و هفت‌کیسه هوا شامل کیسه زانوی راننده نام برد. با این سطح تجهیزات مناسب، بايد گفت کیزاشی بالاتر از کمری و تیانا قرار مي گيرد و در حد سوناتاي جدید خواهد بود. از حیث طراحی ظاهری نیز سازنده سعی کرده تا با تلفیق طرح ای ژاپنی و اروپایی چيزي متفاوت ارائه نماید که البته در این زمینه موفق هم بوده است. بااین حال باید یادآوری کنیم که این متفاوت بودن الزاما به معنای زیبایی محض نیست.
 
 
سوزوکی کیزاشی
 
 
نمای پشتی خودرو با توجه به خروجی های اگزوز-‌که البته بیش از حد بزرگ هستند- به علاوه لبه برآمده صندوق، طرحی اسپرت از خودرو به نمایش میگذاشت، سپربزرگ نیز هماهنگ با طرح چراغ عقب است تا طرح پشتی در مجموع چشم نواز باشد. اما نمای جانبی از طرحی ساده و بدون اغراق برخوردار بود و دراين بخش به غیر از انحناي روی رکاب و برآمدگی روی گلگیر چیز خاصی مشاهده نمی شود. نکته مثبت نمای جانبی طراحی ستون C آن است که دچار اپیدمی طراحی فرم کوپه مانند نشده است تا دسترسی به ردیف صندلی عقب آسانتر از سوناتا باشد. در نمای جلویی نیز اگرچه طرح آشنای جلوپنجره و لوگوی خودرو به علاوه طرح نیم دایره درپوش موتور بیانگر شخصیت طراحی سوزوکی هستند اما چندان تناسبی با طرح چراغ ندارند تا در مجموع طراحي جلو چندان چشم نواز نباشد و براي عادت كردن به آن نياز به زمان داشته باشيد.
 
از حیث طراحی کیزاشی را در آن زمان باید عقب تر از رقبایش دانست چرا که نه جوان پسند و مدرن بود و نه با اصالت. از نقطه نظر فضای کابین، کیزاشی با طول 4/6، عرض 1/8 و ارتفاع 1/4متر جادارتر از سوناتا بود اما پشت سر تیانا قرار میگرفت .
 
کیزاشی که در ابتدای ورودش با قیمت 66 میلیون تومان عرضه شد از یک پیشرانه 4 سیلندر 2400 سی سی با قدرت 176 اسب بخار در دور 6500 و گشتاور 221 نیوتن متر در دور 4000 سود میبرد. (ایران خودرو قدرت این خودرو را 185اسب بخار و گشتاور آن را 230 نیوتن متر اعلام کرده است) کیزاشی با توجه به وزن 1475‌کیلوگرمی و استفاده از گیربکس CVT توانایی دست‌یابی به سرعت 100‌ کیلومتر در عرض 8.8 ثانیه را دارد که زمانی بالاتر از سطح متوسط برای این کلاس به حساب مي آمد. از لحاظ توانایی های فنی، این خودرو با موتور 2/4 لیتری اش اسپرت و چابک توصیف شده است خصوصا شاسی و فنربندی آن که در مانورها به بهترین شکل حرکات اضافی بدنه را مهار می‌کنند، فرمان نیز پاسخگو و تیز است تا مناسب مانورهای سریع باشد، قابلیت تعویض دنده با پدال های پشت فرمان نیز علاوه بر سرعت بخشیدن به تعویض دنده بر لذت رانندگی می افزاید اما متاسفانه سوزوکی نتوانسته تناسبی قابل قبول ميان خصوصیات اسپرت و راحت بودن را در فنربندی برقرار نماید و به همین دلیل در مسافرت های روزمره درون شهری کیزاشی از فضایی به بی صدايی و راحتی کمری و سوناتا و یا تیانا برخوردار نیست.
 
گشتاور ناکافی در دورهای پایین نیز راننده را مجبور می سازد همواره موتور را دور بالا به‌کار وادارد که این امر مصرف بیشتر و صدای مضاعف پیشرانه را در پی دارد. کارشناسان معتقدند اگر كيزاشي از پیشرانه ای کم حجم تر همراه با توربو شارژر استفاده می‌کرد علاوه بر کاهش مصرف می توانست حداكثر گشتاور پیشرانه را در دور پایین تری در اختیار داشته باشد. مصرف این خودرو در سیکل ترکیبی 7.9 لیتر در هر صد‌کیلومتر ( 10.9 شهری و 6.2 خارج از شهر ) اعلام شده است که باز هم بهتر از سطح متوسط این کلاس ارزیابی می شود.
 
سوزوکی کیزاشی
 
 
چرا کیزاشی در ایران بدون مشتری ماند
 
کیزاشی در اواخر سال 90 و با مدل سال 2012 به قیمت 66 میلیون تومان فروخته میشد که در این محدوده قیمتی تویوتا کمری باکیفیت و شهرت جهانی و سوناتای خوش مشتری وجود داشت که تمایل مشتری به خرید کیزاشی را بسیار کم میکرد . در آن سال نیسان تیانا نیز در این محدوده قیمتی در بازار از سوی شرکت سایپا عرضه میشد که با داشتن کابینی لوکس و بسیار بزرگ عرضه را بر کیزاشی تنک میکرد . 
 
عدم قیمت گذاری صحیح از سوی ایران خودرو را میتوان دلیل اصلی کم محلی مشتریان داخلی به این خودرو دانست که اگر در همان سال که مگان با حدود قیمت 50 میلیون تومان در بازار عرضه میشد، ایران خودرو با پایین آوردن قیمت به حدود 60 میلیون تومان میتوانست با داشتن زیبایی و مشخصات فنی بهتر، نظر مشتریان رنو مگان را که در آن زمان تقاضای زیادی هم داشت را به سمت کیزاشی جلب کند . خلاصه هرچه بود این خودرو که در بازار جهانی مشتریان فراوانی داشت در بازار خودروی ایران ناکام ماند و در همان سال ورودش به کشور با فروش حدود 500 دستگاه به دلیل کمبود تقاضا با بازار ایران حداحافظی کرد . هر چند ایران خودرو قصد دارد نمونه جدیدتر این محصول را در سال 96 به ایران بیاورد ولی اگر قیمت‌گذاری همان قیمت‌گذاری سال 90 باشد باید بگوییم که این قضیه ناکامی خودرو تکرار خواهد شد .
 
کیزاشی در زمان نگارش این گزارش در بازار خودروهای دست دوم کشورمان در مدل 2012 و در مدل فول حدود 105 و در مدل نیمه فول حدود 95 میلیون تومان قیمت دارد .
 
 
 
 

منبع

ایران جیب


 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سوزوکی کیزاشی , بررسی و مقایسه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

برای اینکه گرونه
3

همون
12:59  1396/03/28
پاسخ دادن
رضا
49

هر شرکتی با ایران‌خودرو و سایپا مشارکت کنه هم محصولش هم نام و برندش و هم اعتبارش نابود میشه دلیلش هم زیاده خواهی مدیران انتصابی هست درست بشو هم نیست وگرنه در تمام این سالها درست شده بود. نمونه جدید پژو 2008 هست و خیمه شب بازی که راه انداختن.
قبلا هم 407 بود سیتروئن سی5 بود و غیره
19:48  1396/03/27
پاسخ دادن
امیر
3

دوستان استهلاک دست دوم این خودرو چطور است
و خرید انرا توصیه می کنید.
16:10  1396/03/27
پاسخ دادن
برای اینکه گرونه
3

مدل پایینم باشه اگه قطعه ای خراب شه یا تصادفی کنه کلیه لوازم مصرفی و بدنه رو باید به قیمت نو و بالاتر از نو خرید کنی

بیرنگم باشه یه قیمتی میگن که تخیلی
یه زاننتیا 89 کم کارکرد و فوق تمیز خریدم 57 تومن بعد از یه تصادف علان 35 ازم نمیخوان شرایط ماشین خیلی تمیزم تو ایران اینجوریه، چراغ جلوش به خاطر کم یابی و بهانه اصل سیتروئن فرانسه بودن 700 تومن یه چیزی تو مایه توسان سانتافه در میاد قیمت لوازمش.
13:07  1396/03/28

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجتبی S3 : ثبت نام آبان تمام مراحل انجام شده مدارک یک ماهه رسیده ماشین خبری نیست
تارا v4 lx : یک هفته دیگه از نمایندگی زنگ میزنن بیاید خودرو تون رو تحویل بگیرید
پیش فروش تارا : بله پارس تبدیل به تارا تحویل ۱۲تیر بود که شده ۳۱ تیر
تارا v1p : مبارک باشه . چه رنگی ؟
S5-shahrivar : کسی هست که خرید نقدی برای شهریور و مهرماه پارسال باشه که ماشین تحویل گرفته یا شاسی شده باشه ؟ ه من ندیدم کسی نقدی بوده مربوط به شهریور و مهرماه که شاسی شده باشه ظاهراً فعلا فقط اقساطی ها دارن شاسی میشن لطفا اگر با این شرایط بودید و شاسی شده یا تحویل لطفا اعلام بفرمایید
J4 : دوستان میگن j4 ها کمتر تاخیر دارن و زودتر تحویل میدن کسی این چند روزه تغییر یا تحویل داشته؟
تورج : چه رنگ بودی دوست عزیز؟ من نقره‌ای تیتانیومم فاکتور نشده فعلا
وحید : آقا محسن، برو اینستا، صفحه ی havale.yab، اونجا، هر چی فاکتور میشه، به روز می زنه، اونجا باشی، خودت متوجه میشی دعوتنامه ی چه ماشینی اومده چه ماشینی فاکتور شده
j7 : چطور ما شهریوریم هنوز ندادن اونوقت ابان دادن
S5مهر : من ثبت نامی ۲۰ مهرم فاکتور شدم دیروز
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبدیل رانا به تی یو 3 تحویل بهمن : تا 11 دی
حسین : 😃 😃 😃 دمت گرم ، ، ، ، می خوامت . .
مهدیه : سلام دی ماهی ها اعلام کنن ببینیم تا چندم فاکتور شدین
پراید وانت اسفند : سلام پذیرش 11677141 فاکتور شدم
شایان بهاری : 11677051 فاکتور گردید .
حمید هایما اس5 : سلام دوست عزیز بر چه مبنایی میفرمایید 60میلیون کم کردن؟از کجا باید پیگیری کنیم
ایکس 33 اتومات اسماعیل : مبارک باشه قسمت ما هم بشه
احد دوگانه دی : از بهمن هیشکی فاکتور نشده دروغ میگن
207 اتوماتیک سقف فلز تحویل 30 دی : منم مشکی ام 24 اذر تکمیل وجه ولی خبری نیس!!!
رانا تبدیل به تی یو 3 : 13 دی تکمیل وجه کردم 5 اردیبهشت تبدیل زدم هنوز فاکتور نشدم