نفس‌های آخر پراید

 

نفس‌های آخر پراید

 
محمدحسین شاوردی: خودروسازان ایرانی خیلی هوای مشتریان را ندارند. ممکن است هزاران تئوری و تحلیل پشت وضعیت فعلی صنعت خودروی ایران باشد که رقابتی نیست، به صنعت جهانی وصل نیست، مدیران پیشرو و خلاقی ندارد، دولتی است و …. اما درنهایت تصویری که از خودروسازان ایرانی در ذهن مردم ما نقش بسته پراید است که پس از 25 سال احتمالاً پایان سال از خط تولید خارج شود. این را چند روز پیش، رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از قول رئیس سازمان استاندارد گفته است و البته چندان هم حرف جدیدی نیست. داستان خروج پراید از خط تولید دیرزمانی است که مثل سریال‌های تلویزیون بی‌مزه شده و کارکرد خود را از دست داده است. این خودرو که نمود واقعی اقتصاد و صنعت ایران با همه مشکلات و بحران‌های متعددش است، بعد از رسیدن به تیراژهای چند صد هزار دستگاهی بالاخره قرار است با خط تولید سایپا وداع کند.
 
وضعیت صنعت خودروی ایران آدم را ناخودآگاه یاد فیلم مشهور سام مندس یعنی «جاده‌ای به‌سوی تباهی» می‌اندازد. ما در ایران ربع قرن به خاطر دوام صنعت خودروی وطنی خون دادیم، چه جوانان و زنان و مردان و کودکانی که با هزار آرزو در این اتاقک‌های ناامن ساخت ایران نشستند و راهی جاده‌ها شدند اما جاده‌ای که می‌پیمودند به سمت تباهی بود و ابدیت. و البته مثل همیشه برای مقصران هیچ توبیخی در نظر گرفته نشد. کاری هم نمی‌شد کرد، ساخت معیوب اقتصاد ملی و هزینه بالای نوسازی این صنعت و البته دولت‌هایی که روی توسعه این صنعت حساسیت خاصی نداشتند و بیشتر در پی حمایتش بودند، کار را به اینجا رساند که خودروهای مونتاژ ایران بین 15 تا 30 سال در خط تولید بمانند. مقایسه تفاوت‌های یک صنعت پیشروی تولید خودرو با ایران به‌وضوح نشان‌دهنده بی‌توجهی ما به جریانات روز جهانی است مخصوصاً وقتی نیسان جونیور (وانت آبی) را با همان ظاهر، ایمنی، تکنولوژی و مهندسی، بیش از 30 سال مونتاژ می‌کنیم.
 
این درحالی‌که سیر طبیعی صنعت خودرو به این روال است که هر خودرو با یک یا دو مورد به‌روزرسانی یا اصطلاحاً فیس‌لیفت، نمی‌تواند بیش از 5 سال در خط تولید بماند و این رویه جز در مواردی معدود، هرگز نقض نمی‌شود. پراید ناامن، گران و ضعیف اما همانند نیسان جونیور، همانند پژو 405 و همانند بسیاری از دیگر محصولات وطنی، بی کوچک‌ترین تغییر فنی و با اندک تفاوت ظاهری با نمونه‌های اولیه، یک‌بند تا الآن در حال تولیدند و یک‌بند هم جان می‌گیرند. آمار مرگ‌ومیر سالانه جاده‌های ما عمدتاً به کشته‌هایی برمی‌گردد که در وانت نیسان و وانت پیکان، یا در پراید و پژو 405 قربانی شده‌اند.
 
البته نباید از حق گذشت. این خودروی کره‌ای- آمریکایی به ذات ماشین کم‌خرجی بود و نگهداری سختی نداشت. ساده تعمیر می‌شد و نسبتاً نرم و راحت حرکت می‌کرد. هرچه بود گناه از پراید نسل اول نبود که برای عصر خود در دهه 90 ساخته شده بود. گناه از ما و اقتصاد بی‌سامان و صنعت همچنان کودک خودروسازی ما بود که با دیوار بلند تعرفه‌ها و البته کمک‌های پیاپی دولتی هرگز بزرگ نشد و بنیه قوی و مناسبی پیدا نکرد.
 
حالا که پراید دارد می‌رود، حالا که دیگر یک مقصر بزرگ از صحنه حذف شده بهتر است فکری اساسی برای صنعت خودروی داخلی بکنیم. اجازه دهیم رقابت، تعیین‌کننده برندگان بازار باشد، نه ملیت و نسبت. با رعایت این اصل است که کیا-هیوندای از سازنده پراید در دهه 90 میلادی به پنجمین خودروساز جهان که سازنده محصولاتی ناب مثل اپتیما یا استینگر است بدل می‌شود و سایپا با کمک برلیانس و چانگان چین و البته حمایت دولتی و تیراژ سیصدهزارتایی پراید، به‌زور زنده می‌ماند و طی طریق می‌کند. در عین حال، توجه به جایگاه تسلا، NIO، تاتا و حتی سایک جای تأمل دارد. شرکت‌هایی همه تازه ‌تأسیس که در کمتر از دو دهه به اوج عظمت رسیده‌اند بدون آنکه زبون کمک‌های وقت و بی‌وقت دولت، و البته نیازمند تعرفه‌های بالای تجاری برای بقا باشند.
 
ای‌کاش کمی آینده‌نگر بودیم. ای‌کاش زمان برای ما قدری اهمیت داشت. ای‌کاش در صنعت خودروی ما برنامه و استراتژی بر سیاست غلبه داشت. ای‌کاش اقتصاد ما دولتی نبود.
 
 
 
 

منبع

ایران جیب


 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پزاید , خط تولید , توقف






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

8 نظر

1

اي ول من يه زمين بلا استفاده اطراف ورامين دارم كه تقريبا 4 ساله قيمتش ثابته حدود 200 ميخرن ميفروشم ده تا پرايد صفر فول ميخرم ميندازم پاركينگ يكي دوسال بعد از توقف توليد دونه اي 30 ميفروشم
سال 82 كه توليد پيكان متوقف شد يكي از دوستام تازه پيكان صفر به قيمت 4.5تحويل گرفته بود و انداخت تو پاركينگ خونه باباش پذيرش كاناداش درست شد رفت بعد از دوسال كه برگشت همون پيكان صفر را 7 ميليون ازش خريدن
گزارش
پاسخ دادن
2

تیبا هم خط تولیدش رو ببندین :دی
گزارش
پاسخ دادن
مجی
9

اگه قرار به بستن خط تولید باشه باید ماشین های ضعیف ببندن عین پراید که 1300 سی سی حجمش یا ماشین هایی که دیگه سی سال دارن تولیدن میشن عین 206 تیپ2 که هیچی نداره از موتور TU3 ضعیف چینی که فقط 1300 سی سی داره و فقط اسم 206 داره ماکتی هست از 206 که 33 میلیون هم الکی پولش هست کسی هم نمیخره همه تیپ5 میخرن.........

باز تیبا2 که بهتره امکانات بیشتری داری نسبت به تیپ2 از آینه های برقی شیشه های عقب برقی موتور پر قدرت 1500 سی سی مگاموتور که الان دارن روی پارس تندرهای جدید استفاده میکنن شتاب عالی مصرف سوخت پایین از همه مهمتر هزینه و خرج نگهداری کمتر و قطعات ارزونتر نسبت به تیپ2 هستش تازه با قیمت 28 میلیون
13:13  1396/03/28

گزارش
*
3

مجی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
موتور 1500 سی سی مگاموتور که الان دارن روی پارس تندرهای جدید استفاده میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناموسا چرا این نظرات افلاطونی رو تایید میکنید من شرمنده دوستان شدم
آخه چرا نمیدونید نظریه علمی میدی دانشمند
موتور 1500 مگا موتور - موتور پرایده یکم تقویت شده انداختن رو تیبا
چرا با موتور km4 تندر مقایسش میکنی؟؟؟
تندر هیچی نداره جز این موتور اینم ازش گرفتی؟؟؟
17:21  1396/03/28

گزارش
مجی
3

اطلاعات فنی نداری میای نظر میدی
من نگفتم موتور ۱۵۰۰تیبا میندازن رو تندر
گفتم الان موتوری جدید پارس تندر که سری ساخت w هست رو داره مگاموتور میزنه همون شرکتی که موتورهای تیبا داره میزنه
موتور تیبا هم طراحی شده یه شرکت آلمانی هست و داره توسط مگاموتور ۱۵۰۰ سی سی تولید و ساخته میشود
لازم نیست هرچی به فکرت میرسه بیای اینجا بنویسی و نظر بدی یکم سرچ کن اطلاعاتت ببر بالا الان پارس تندر که داره پارس خودرو میده توسط مگاموتور تولید میشه برو خودت ببین ....
19:37  1396/03/28

گزارش
محسن
2

داداش اطلاعاتت کمه برو سرج کن برو سایت مگاموتور هست هم موتپر تییا هم موتور پارس تندر پارس خودرو داره مگاموتور میزنه برا الان نیست خیلی وقته شما خبر نداشتی
21:04  1396/03/28

گزارش
*
2

دکتر این حرفت یعنی چی؟؟؟
تیبا2 که بهتره امکانات بیشتری داری نسبت به تیپ2 از آینه های برقی شیشه های عقب برقی موتور پر قدرت 1500 سی سی مگاموتور که الان دارن روی پارس تندرهای جدید استفاده میکنن
(((موتور 1500 که روی پارس تندره روی تیبا استفاده میکنن)))
دقیقا حرف شماست
حالا مگا موتور منتاژ کنه این حرف من نبود
ببین دقیق چی نوشتی ؟ بعد فکر کن چی نوشتی ؟ بعد فکر کن چی فکر کردی!!!
16:05  1396/03/29

گزارش
6

اگر قانونی بود که اونا و زن و بچه هاشون رو مجبور به استفاده از این تولیدات میکرد مطمأنن وضع بهتر میشد.
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 : J7 دومرحله کی میدن کسی اطلاع داره ثبت نام اردیبهشت
تارا پیش فروش : تارا دستی بودم ، تحویل ۳۰ آذر ، مرداد ماه و مهرماه پول واریز کردم، پریروز فاکتور شد ولی پلاک نشده پیامک املاک و اسکان اومده
۳ اردیبهشت : سلام ۱۸ پلاک شدم ولی هنوز تحویل ندادن نمیدونم چیکار کنم به کی بگیم
حمید : اعتصاب کردن هم فایده ندارد امروزه همه کم اعصابن بریم یچیزهم بگیم چندتا درجه دارنشستن راحت دسبندمون میکنن میفرستن آب خنک سایپابعنی دولت مگه بادولت میشه درٱفتاد دلتون خوشه ها
حمید : اگرسایپاواقعاداره برشکست میشه چراپیش فروش جدیدمیزاره مردم هم ساده میرم میخرم صف میکشن تاآخرسال 405پیش فروش کرده ولی توفروشا402مونده چندروز پیش برااطلس وسایناپیش فروش گذاشته بود واقعا که مملکت خرتوخریه
ناشناس : چرا هرچی پیام میدم نمیذارین تن اون نمایندگی که سرما کلاه گذاشته شرکت سایپا باید از این دو شکایت کنم پول گرفتین خودرو مارو بدین ن اینکه ----- کنید
منصور : ۱۰۰میلیون‌کی قیمت گرفتی؟
ایگل سفید تیر : سلام منم 24 ام زده.داخل سامانه سخا میتونی کد رهگیری پست بگیری قسمت استعلام کارت و سند خوردو ولی هنوز برا من در حد چاپ بارکد پستی هست یعنی کارت و مدارک آماده نشده. توی اپلیکیشن پلیس من هم میتونید پلانکتون‌ها رو رایگان ببینید
شاهین GL : ۴۵۰ حدودی یکم کم بیش
علی مدبر : تبدیل جی به جی ال 25خرداد از فاکتور خبری نیس
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا : دعوتنامه ساینا تحویل دی چرا برای بعضی ها نیومده
ساینا تک : مبارکه سهیلا خانم باشه خیلی پیگیر دعوتنانه بود اینم از دعوتنامه حالا بعدش منتظر فاکتور باید باشی
ساینا پیش8دی دوگانه : من هستم دیگه خسته شدم
وحید : داداش تو کجا زندگی میکنی نیسان اکستند گیر امده زیر قیمت بازار ؟؟ تو شیراز 1200 به بالا داره معامله میشه
رانا : کسی امروز فاکتور نشده؟ لطفا اطلاع بدید
مظلومی : بنده پرداخت نکردم، جلوی حسابم بسته شد، از اونجایی که قبلا شکایت کرده بودم و جلو حساب رو بستم بهم زنگ هم نزدن
محمد : به نظر من برا دوگانه ها همه باهم پول بذاریم و یه وکیل بگیریم تا بره قوه قضایه شکایت کنه و تکلیفمون رو مشخص کنن.الان من 8 ماه تاخیرم تموم شد و وارد ماه نهم شدم.زنگ زدم تهران گفت قطعه نیست و فعلا هم به فکر ماشین نباش
وحید : ار اس تحویل دی برای کسی دعوت نامه نیومده امروز
دنا سفید : نمایندگی پیگیری کردین؟ اصلا میشه پیگیری کرد؟ چه رنگی؟
وحید : تحویل آذر بودی یا دی