انحصار و سهم‌خواهی عامل عقب ماندگی صنعت خودرو

 

شورای رقابت

با اعمال مجوز افزایش قیمت خودرو از سوی شرکت سایپا، بار دیگر نوک پیکان انتقادات به سمت شورای رقابت نشانه رفت؛ به‌طوری‌که برخی رسانه‌ها روز گذشته با زیر سوال بردن عملکرد این شورا در ارائه مجوز افزایش قیمت آن را نوعی خوش خدمتی در حق تولیدکنندگان کشور خواندند. هرچند این شورا نیز بر حسب وظیفه قانونی خود اقدام به قیمت‌گذاری خودرو می‌کند، اما آنچه متقاضیان خودروهای داخلی نسبت به آن گلایه دارند، افزایش قیمت‌ها در نبود ارتقای کیفیت محصولات تولیدی و همچنین عدم ارائه خدمات فروش و پس از فروش مطلوب از سوی خودروسازان است.
 
با این حال شورای رقابت هر سال در حین بررسی وضعیت تولید خودرو در کشور، درصدی به قیمت‌ها اضافه می‌کند این در شرایطی است که با وجود کاهش تورم کلی، عدم افزایش قیمت ارز و همچنین بهبود نسبی وضعیت کسب‌و‌کار در سال 95 شورای رقابت باز هم به تغییر قیمت‌ها به نفع تولیدکنندگان در سال 96 رای داد.این شورا که همچنان معتقد به انحصار در بازار خودرو است، تعیین قیمت تک‌تک محصولات تولیدی خودروسازان را در حیطه وظایف قانونی خود می‌داند این در شرایطی است که انحصار در برخی از بازارهای جهان نه تنها به الزام قیمت‌گذاری منجر نشده بلکه توانسته ارتقاء و توانمندی خودروسازان را نیز در پی داشته باشد. در حال حاضر با توجه به میزان سرمایه‌گذاری، برندسازی و تولید در صرفه اقتصادی، تعداد تولیدکنندگان خودرو جهان بسیار محدود شده است به‌عنوان مثال در ژاپن تویوتا،هوندا و نیسان، در کره جنوبی هیوندا، کیا ودر فرانسه نیز رنو و پژو سیتروئن با توانمندی خود توانسته‌اند رقبا را حذف و در بسیاری از بازارهای خودرو جهان یکه تازی کنند. انحصار این خودروسازان منجر به الزام قیمت‌گذاری نشده و آنها با توجه به عرضه و تقاضا نسبت به قیمت‌گذاری محصولات خود اقدام می‌کنند؛ بنابراین آنچه انحصار در بازار خودرو ایران را متمایز از انحصار دیگر بازار‌های بزرگ می‌کند نوع سهم‌گیری از بازار‌های خودرو است؛ به‌طوری‌که در ایران سهم‌گیری براساس حمایت‌های تعرفه‌ای دولت به دلیل چرخه معیوب تولید خودرو در کشور صورت می‌گیرد، اما در دیگر کشورها سهمگیری با رقابت و توانمندی شرکت‌های خودروساز شکل گرفته است؛ بنابراین با توجه به تفاوت در انحصار به‌وجود آمده به نظر می‌رسد که شورای رقابت به جای قیمت‌گذاری باید به‌طور اصولی به جریان انحصار در بازار خودرو کشور ورود کند که از آن جمله می‌توان به تغییر تعرفه‌ها و ایجاد رقابت در بازار خودرو اشاره کرد.
 

منبع

دنیای اقتصاد


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , انحصار , سهم خواهی , شورای رقابت , عقب ماندگی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: m&z
0

دولتی بودن صنایع و قطب های اقتصادی عامل اصلی عقب ماندگی ماست. هیچ راه دیگه ای نیست جز خصوصی سازی واقعی
15:10  1396/05/21
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
10

فکر میکنید اعضای شورای رقابت چه کسانی هستند؟ تمام کسانی که در صنعت خودروسازی ذینفع هستند درباره افزایش قیمت خودرو تصمیم میگیرند . فقط جلوی مردم جنگ زرگری برای ..... کردن ما راه میندازند
13:56  1396/05/11
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 57 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حواله : دوستان من کارم خرید و فروش حواله هستش،علی آقا راست میگن فروش فوری زیاد اجازه تاخیر نمیدن به خاطر اینکه ۳۶ درصد جریمه داره،به جاش پیش فروش ها که ۱۲ درصد جریمه دارن رو میزارن تو اولویت آخر،بنده تو این چند ساله ندیدم که فورش فوری بیشتر از ۲۰ روز تاخیر بخوره،درضمن تارا اتومات چون طرفدار نداره پیش فروش هاشم داره فاکتور میشه
محسن : سلام وقت بخیر من پیش خرید ثبت نام کردم چطوری میتونم نانو سرامیک انتخاب کنم؟؟؟
شاهین اتومات طرح نیمه شعبان cvt : سلام تکمیل وجه دوم آذر بود تا امروز که خبری از فاکتور و پلاک نشد رفتم داخل سایت که بزنم تحویل حضوری و برم پارکینگ سایپا تحویل بگیرم شاید زودتر بشه پیام میده که خودرو شما در حال بار گیری به نمایندگی شهر مربوطه است یک اس ام اس هم اومده که مابهالتفاوت بیمه رو واریز کن من که هنوز ماشینی ندیدم که مابهالتفاوت بیمه رو واریز کنم
قلی : نخرید اقا نخرید.ما از مهر پول دادیم هنوز ماشین ندادن
حسین زند ایرانی : شیرینی سند یادت نره
Alireza : زنگ زدم میگن آخرین فاکتور برای 6 بهمن بوده
تاراv4خرداد : سلام من پیش فروش هستم و بدوم تاخیر فاکتور شدم.مشابهش یکی از دوستان فروش فوری هست و در انتظار صدور فاکتوره با 25روز تاخیر. این استدلال شما کاملا اشتباهه
میلاد : دسته دنده تارا چرا اینقدر زشت و اینقدر سفته. مدل قبلیا بهتر بود.
عماد : به امیدش نشین برج 6هنوز فاکتور هم نکرده
تارا اتوماتیک v4 تحویل ۳۰ اسفند : بله 👍
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
4 اسفند : تو این دو هفته فقط 17و 18 بهمن فاکتور شدن ، اگر برای هر روز تکمیل وجه، یک هفته طول بکشه برای من میشه 3 ماه دیگه چون برای اسفندیا از 27 بهمن شروع میشه این سایپا هم که زمان دقیق رو بهمون نمیگه
اطلس آذر : سلام محمدچکارکردی اگ کاری ازپیش بردی منم بلیط بگیرم بیام
ممد : همین الانشم قیمت این ماشینا خیلی بیشتر از قیمت واقعی هستش کجاشو باز میخوان افزایش بدن با چه استدلالی واقعا اگه قرار به گرونی باشه باید فاتحه ایرانخودرو و مسئولین زی ربط رو خوند درشو تخته کنن خدایی
س : شماره درخواست دراولین پیامک بعدازخرید نوشته شده. شماره پذیرش هم که درپیامک دعوتنامه او مده
بس کن : توحیددلال بس کن اینقدر با اسمهای مختلف دروغ نگو معلوم نیس به کجا وصلی چه نفعی داری که با اسمای مستعار مختلف به دروغ میگی فاکتورشدی میخوای چیو ثابت کنی؟!! اینکه تو پیشگو هستی و تاریخ دقیق میگی؟!!
اطلس جی : سلام محمدچکارکردی
محمودرضا : هیچ دعوت نامه ای برای متقاضیان تیرماه صادر نشده و اخرین دعوت نامه ها برای خردادی ها بوده ظاهرا دو دلیل میتونه داشته باشه: اول اینکه احتمالا ایران خودرو منتظر اخذ مجوز افزایش قیمت است (اطلاعی ندارم فقط حدس میزنم) دوم اینکه چون تولید رانا پلاس به سایت خراسان منتقل شده و این کار یکی دو ماه تولیدشان را عقب انداخته، احتمالا دعوت نامه ها را با تاخیر تو خرداد صادر کنند. از دید مصرف کننده، صادر شدن دیرتر دعوت نامه مشکلی را ایجاد نمی کنه. پس جای نگرانی نیست
محمد حسین : سلام دوستان ارادت کوئیک GXL ثبت نام /1403/9/25تکمیل وجه /1403/12/25و ماوتفاوت 1404/2/3---1404/2/25ودیگه از دباره ماوتفاوت گرفتن هنوز در وضعیت تخصیص و اینکه تکمیل وجه کردم نمایندگی گفت 30 روز کاری ماشین رو تحویل میدن واقعا متاسفم براشون که با مال و پول مردم اینکارو میکنن
7پرومکس : سلام دیروز اتوبان قم کاشان 2تا تریلی حامل اریزو8و ایکس 33 دیدم
اف ایکس1403 : سلام ماشین شماچی بود؟