انحصار و سهم‌خواهی عامل عقب ماندگی صنعت خودرو

 

شورای رقابت

با اعمال مجوز افزایش قیمت خودرو از سوی شرکت سایپا، بار دیگر نوک پیکان انتقادات به سمت شورای رقابت نشانه رفت؛ به‌طوری‌که برخی رسانه‌ها روز گذشته با زیر سوال بردن عملکرد این شورا در ارائه مجوز افزایش قیمت آن را نوعی خوش خدمتی در حق تولیدکنندگان کشور خواندند. هرچند این شورا نیز بر حسب وظیفه قانونی خود اقدام به قیمت‌گذاری خودرو می‌کند، اما آنچه متقاضیان خودروهای داخلی نسبت به آن گلایه دارند، افزایش قیمت‌ها در نبود ارتقای کیفیت محصولات تولیدی و همچنین عدم ارائه خدمات فروش و پس از فروش مطلوب از سوی خودروسازان است.
 
با این حال شورای رقابت هر سال در حین بررسی وضعیت تولید خودرو در کشور، درصدی به قیمت‌ها اضافه می‌کند این در شرایطی است که با وجود کاهش تورم کلی، عدم افزایش قیمت ارز و همچنین بهبود نسبی وضعیت کسب‌و‌کار در سال 95 شورای رقابت باز هم به تغییر قیمت‌ها به نفع تولیدکنندگان در سال 96 رای داد.این شورا که همچنان معتقد به انحصار در بازار خودرو است، تعیین قیمت تک‌تک محصولات تولیدی خودروسازان را در حیطه وظایف قانونی خود می‌داند این در شرایطی است که انحصار در برخی از بازارهای جهان نه تنها به الزام قیمت‌گذاری منجر نشده بلکه توانسته ارتقاء و توانمندی خودروسازان را نیز در پی داشته باشد. در حال حاضر با توجه به میزان سرمایه‌گذاری، برندسازی و تولید در صرفه اقتصادی، تعداد تولیدکنندگان خودرو جهان بسیار محدود شده است به‌عنوان مثال در ژاپن تویوتا،هوندا و نیسان، در کره جنوبی هیوندا، کیا ودر فرانسه نیز رنو و پژو سیتروئن با توانمندی خود توانسته‌اند رقبا را حذف و در بسیاری از بازارهای خودرو جهان یکه تازی کنند. انحصار این خودروسازان منجر به الزام قیمت‌گذاری نشده و آنها با توجه به عرضه و تقاضا نسبت به قیمت‌گذاری محصولات خود اقدام می‌کنند؛ بنابراین آنچه انحصار در بازار خودرو ایران را متمایز از انحصار دیگر بازار‌های بزرگ می‌کند نوع سهم‌گیری از بازار‌های خودرو است؛ به‌طوری‌که در ایران سهم‌گیری براساس حمایت‌های تعرفه‌ای دولت به دلیل چرخه معیوب تولید خودرو در کشور صورت می‌گیرد، اما در دیگر کشورها سهمگیری با رقابت و توانمندی شرکت‌های خودروساز شکل گرفته است؛ بنابراین با توجه به تفاوت در انحصار به‌وجود آمده به نظر می‌رسد که شورای رقابت به جای قیمت‌گذاری باید به‌طور اصولی به جریان انحصار در بازار خودرو کشور ورود کند که از آن جمله می‌توان به تغییر تعرفه‌ها و ایجاد رقابت در بازار خودرو اشاره کرد.
 

منبع

دنیای اقتصاد


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , انحصار , سهم خواهی , شورای رقابت , عقب ماندگی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: m&z
0

دولتی بودن صنایع و قطب های اقتصادی عامل اصلی عقب ماندگی ماست. هیچ راه دیگه ای نیست جز خصوصی سازی واقعی
15:10  1396/05/21
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
10

فکر میکنید اعضای شورای رقابت چه کسانی هستند؟ تمام کسانی که در صنعت خودروسازی ذینفع هستند درباره افزایش قیمت خودرو تصمیم میگیرند . فقط جلوی مردم جنگ زرگری برای ..... کردن ما راه میندازند
13:56  1396/05/11
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند دی ماه 1 : من ۶ ام اردیبهشت ماه تکمیل وجه شدم ولی فاکتور نشدم
KMC مشتری : من کلا گروه های مختلف کرمان موتور رو بررسی کردم ،طبق تحقیق من مشتری های کرمان موتور دو دسته اند ،یک دسته که به صورت نقدی یا چکی با قیمت مصوب خرید کردند که عمدتا 60 روزه و 90 روزه اند و بندرت 30 روزه،و دسته دوم کسانی هستند که از نمایندگی ها حواله نقدی خریدند با قیمت بالاتر از قیمت مصوب و عمدتا 20 روزه و 30 روزه. دسته اول دچار تاخیر و گرفتاری های فراوانند و به همشون بیشتر بهانه حمل و بهانه های مختلف رو میارن و سر میدوونن! اما دسته دوم تمام کاراشون روتین انجام میشه،تیر ثبت نام کرده الان سوار ماشینشه! بنظر یه لابی یا باند هستند که هدفشون فروش با قیمت بالاتره، تا دسته اول جمع نشند و از بازرسی و دادستانی کمک نگیرند وضع به همین منوال پیش خواهد رفت.
ا.س : دنا پلاس سفید۱۴۰۴ خریدم رنگ بدنه ش داره زردمیشه انگارداره خودبخودرنگ میسوزه کاپوت وگلگیر میتونید راهنمایی کنید
آرمان X5 : فکر کنم فقط قصدت اینه که ما رو دق بدی که 6 ماهه پول نقد دادیم و هنوز هیچی به هیچی 😀
پلاس : آقای شقایق .اگر کمکی از دست ما برمیآد،بگو.شاید بتوانیم کمکت کنیم.ناراحتی ات از چیه؟
هلیا : آقای شقایق یا هر اسم دیگه.دچار اختلال شدید پریشان حالی هستی،اصلا تقصیر نداری،بیمار مثل شما داشتیم.انشالله خدا شفا بده.اشکال نداره،اگر آروم میشی،هر چند وقت بیا اینجا خودت رو خالی کن،برو.
سایپای دزد : من که تبدیل زدم.خسته شدم ۹ ماه بدون وسیله هستم
شاهین اتومات سی وی تی : یک مشت شارلاتان در سایپا جمع شده اند ... نقشه میکشن برا جیب مردم. خدا بگم چیکارتون کنه هر روز دارم چک میکنم عین دیوانه ها تو این گروه سایپا گیر کردم تحویل بگیرم دیگه دور سایپا یه خط قرمز میکشم به بچه هامم نصیحت میکنم که هیچ وقت دور سایپا نرید ... دوچرخه میخریدم بهتر بود .... دوست دارم اون کسی که برا من ثبت نام کرد این ماشه رو این چرخ رو داد دستم همین چرخ بکنم توووووووووو .
ممد : سلام اقا این اینه های تخمی ایکس ۵ چجوری بسته مره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بهمن ماه پیش پرداخت : سلام اگه فاکتور بشیم پیامک واسمون میاد چون من نه کافی نت رفتم نه بلدم از گوشی چک کنم
مریم : تا چه تاریخی فاکتور شده ساینا تک
ساینا : یه کام دیگه بگیرید ساینا میشه دو میلیارد. دوستان بازار رکوده خریدار نیست.
بهمن ماه پیش پرداخت : سلام اگه فاکتور بشیم پیام واسه ما میاد چون من نه کافی نت رفتم نه بلدم از گوشی چک کنم
14 تیر خاکستری : دوستان کسی دهه دوم تیر هست رنگی باشه فاکتور نشده باشه خاکستری یا مشکی لطفا مثبت بزنید بفهیمم چطوریه 10/11/12/13/14 تیر فقط علامت بزنه
5تیر : شما هم تاخیر پرونده داشتین؟
فوق العاده 23بهمن : مگه بعد پیش فروش اسفند نوبت فوق العاده بهمن نبود چرا مارو جا گذاشتن ،چرا رفتن سراغ تبدیلی ها پس ما چی میشیم😔😔 من مسافرکشی میکردم الان 6 ماهه از نون خوردن افتادم😔
علایی : من 24 اردیبهشت تکمیل وجه داشتم. کوییک gxrl . طرح فرسوده. تحویل خرداد. والله ماشینمو لازم دارم که ثبت نام کردم که ای کاش ثبت نام نمیکردم. دستی میفروختم. چرا وجدان ندارن. چرا هیچ کس نظارت نمیکنه
حسن پیش پانا فولاد مرداد : از من میشنوی تا خودشان زنگ نزدن نرو. میری تا عصر نگهت میدارن اذیت میکنن. اخرشم میگن باید چک کنیم
سورن : سلام مبارک تون باشه منم 15سایت فارس فاکتور شدم خبری نیست از ماشین،زنگ زدم میگه ماشین اومده تهران از تهران میاد