به نقل از برخی خبرگزاری ها، اوایل ماه جاری دولت چین کمپانی هایی همچون آئودی و کرایسلر را به دلیل مشارکت در فعالیت های انحصاری، جریمه کرده است؛ این موضوع در کشوری رخ داده که تقریبا تمامی فعالیت های عظیم تجاری، دولتی میباشند. با این وجود به نظر میرسد کمیسیون توسعه و بازسازی ملی (NDRC) در کشور چین به دنبال دیگر کمپانی های خارجی است. کمیسیون مذکور این بار مرسدس بنز را به دلیل فروش قطعات خودرو با قیمت بالا، به نقض قوانین انحصاری متهم کرده است ...
[1393/06/10 14:30]
رییس شورای رقابت تلاش نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی برای آگاهی از اطلاعات تجاری رقبایشان را از جمله دلایل نارضایتی از دستورالعمل فعلی واردات خودرو عنوان کرده و این اقدام را نادرست دانسته است.
[1394/04/09 8:19]
عضو ناظر شورای رقابت در واکنش به صحبتهای رئیس این شورا مبنیبر خروج بازار خودرو از حالت انحصار، گفت: آقای شیوا نظر شخصی خود را اعلام کرده و از نظر ما بازار خودرو همچنان انحصاری است و فرمول قیمتگذاری باید توسط شورا ارائه شود. علی مددی افزود...
[1394/08/11 8:00]
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: به دنبال شکستن انحصار در حوزه خودرو هستیم و این کار را انجام خواهیم داد.
[1399/09/18 11:00]
با اعمال مجوز افزایش قیمت خودرو از سوی شرکت سایپا، بار دیگر نوک پیکان انتقادات به سمت شورای رقابت نشانه رفت؛ بهطوریکه برخی رسانهها روز گذشته با زیر سوال بردن عملکرد این شورا در ارائه مجوز افزایش قیمت آن را نوعی خوش خدمتی در حق تولیدکنندگان کشور خواندند. هرچند این شورا نیز بر حسب وظیفه قانونی خود اقدام به قیمتگذاری خودرو میکند، اما آنچه متقاضیان خودروهای داخلی نسبت به آن گلایه دارند، افزایش قیمتها در نبود ارتقای کیفیت محصولات تولیدی و همچنین عدم ارائه خدمات فروش و پس از فروش مطلوب از سوی خودروسازان است.
[1396/05/11 10:00]
سارا مالكی: پیشنهاد راهاندازی قطب سوم خودروسازی در كشور اولین بار در سال 89 توسط وزیر صنایع و معادن وقت مطرح شد. در آن زمان علیاكبر محرابیان از شرکت گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) خواست شرایط را برای ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور فراهم کند.
[1393/04/08 8:42]
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در حاشیه مراسم جایگزینی 40 هزار تاکسی فرسوده، به وجود آمدن انحصار در بازار وارداتیها بهدنبال دستورالعمل جدید واردات خودرو را نفی کرد. چندی پیش وزارت صنعت با ابلاغ دستورالعمل جدید واردات علاوهبر حذف واردکنندگان متفرقه، ورود خودرو را منحصر به واردکنندگانی خواند که از شرکت مادر مجوز رسمی داشته باشند.
[1395/11/10 10:00]
در 10 سال گذشته مسئولیت قیمتگذاری خودرو چندین بار بین ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت رد و بدل شد و به تازگی دوباره این ...
[1402/10/16 11:00]
پژو سیتروئن در شرایطی به ترتیب با ایرانخودرو و سایپا قرارداد همکاری مشترک امضا کردهاند که با توجه به ائتلاف این دو با یکدیگر، بیم انحصار آنها در بازار خودرو کشور میرود. این در شرایطی است که با توجه به حضور مستقل رنو در ایران و گمانهزنیها در مورد ورود شرکتهایی مانند فولکس واگن و فیات به کشور، احتمال انحصار ائتلاف پژوسیتروئن کاهش خواهد یافت. تردیدی نیست که پژو سیتروئن دارای منافع مشترک بوده و این موضوع خود را در خودروسازی و بازار ایران نیز نشان خواهد داد، با این حال اگر رقبایی جدید در برابر آنها قرار گیرد، میتوان انحصار احتمالی را شکست.در این شرایط، شرکتهایی مانند رنو، فولکس و فیات توانایی لازم برای رقابت با ائتلاف پژوسیتروئن را در بازار خودرو ایران دارند و در این بین بهنظر میرسد رنوییها نقش ویژهای در شکست انحصار هموطنان خود خواهند داشت.این نقش ویژه از آن جهت است که از یکسو حضور مستقل رنو در ایران تقریبا نهایی شده و از سوی دیگر این شرکت حتی در فرانسه نیز با پژو سیتروئن در رقابت است، بنابراین دامنه این رقابت به بازار کشور نیز کشیده خواهد شد.
[1396/04/04 11:00]
این روزها در شرایطی از رنو بهعنوان قطب سوم خودروسازی کشور یاد میشود که با توجه به وجود دو شرکت بزرگ داخلی (ایران خودرو و سایپا)، تردیدهایی درباره استقلال این برند فرانسوی در ایران وجود دارد.
مرداد ماه امسال بود که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و رنو بالاخره بر سر همکاری مشترک با یکدیگر به توافق نهایی رسیده و قرارداد خود را امضا کردند. طبق این قرارداد، رنو از اوایل سال آینده میلادی وارد فاز اجرایی شده و دو محصول جدید (نیو داستر و نیو سیمبول) را در ایران به تولید خواهد رساند. البته مدلی ارزان قیمت به نام کوئید نیز مدنظر رنوییها برای عرضه در بازار ایران است، که در صورت تحقق آن، رقیبی جدی پیشروی خودروهای زیر 50 میلیون تومان داخلی قرار خواهد گرفت. در قرارداد موردنظر اما رنو با سهمی 60 درصدی، سهام غالب را در اختیار دارد و ایدرو و یک شرکت بخش خصوصی نیز هر کدام 20 درصد سهم را به خود اختصاص داده اند. طبق آنچه از دل اظهارات مسوولان رنو و ایدرو بر میآید و همچنین با توجه به تقسیمبندی سهام، این طور جا افتاده که خودروساز فرانسوی بهصورت مستقل در ایران فعالیت کرده و بهنوعی قطب سوم خودروسازی کشور خواهد بود. بهعبارت بهتر در حال حاضر رنو بهعنوان خودروسازی که قرار است سطح رقابت در بازار خودرو کشور را بالا ببرد، مطرح بوده و خیلیها امیدوارند این برند اروپایی بتواند انحصار دو خودروساز بزرگ داخلی را بشکند.
[1396/06/05 11:00]
وزیر صنعت، معدن و تجارت تلاش میکند خودرو از لیست کالاهای انحصاری تدوین شده از سوی شورای اقتصاد خارج شود.
[1393/11/04 9:30]
رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان گفت: متاسفانه هم خودروسازان و هم واردکنندگان خودرو، کارنامه سیاهی در زمینه رعایت حقوق مصرفکنندگان دارند...
[1393/12/12 10:00]
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تا زمانی که شرایط انحصاری و شبه انحصاری وجود دارد، نقش شورای رقابت در صنایع مختلف از جمله ...
[1402/10/13 12:00]
اواخر هفته گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت در ابلاغیهای تحت عنوان «سپردن ثبت سفارش واردات خودروهای سواری تنها به نمایندگیهای رسمی شرکتهای خارجی» شد، در حالی که این وزارتخانه از ابتدای امسال با ارسال دو نامه به شورای اقتصاد خواستار خروج خودرو از انحصار شده است.
[1393/11/08 9:30]
رییس مجمع عالی واردات اتاق بازرگانی ایران از لغو دستورالعمل انحصاری شدن واردات خودرو خبر داده با این حال وزارت صنعت، معدن و تجارت موضعگیری رسمی در این باره نداشته است.
[1394/03/27 8:30]
رئیس شورای رقابت از بررسی طرح وزارت صنعت درباره خودروهای وارداتی در جلسه امروز شورای رقابت خبر داد.
[1393/11/16 8:00]
اگر شورای اقتصاد همین فردا اعلام کند که خودرو در ایران انحصاری نیست، تکلیف قیمتگذاری خودرو چه میشود؟ با توجه به ...
[1393/11/19 9:30]
تبعات انحصاری شدن واردات خودرو یک به یک در حال نمایان شدن است. پس از افزایش قیمتها در بازار آزاد، نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی از احتمال افزایش قیمت رسمی این محصولات خبر دادهاند.
[1393/12/04 8:33]
بعد از پنج ماه بسته ماندن سایت ثبت سفارش خودرو و آشفته بازاری که برای خودروهای وارداتی ایجاد شد، حالا خبرهایی مبنی بر باز شدن مجدد ثبت سفارش آن هم با تعرفه هایی کذایی به گوش می رسد.
روز گذشته جلسه ای در کمیسیون های صنعت، حمل و نقل و محیط زیست دولت مبنی بر بررسی پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد دستورالعمل ساماندهی و مدیریت واردات خودرو تشکیل شد که به گفته برخی منابع آگاه تعرفه ها با افزایش پلکانی در کمیسیون تصویب شده اما هنوز هیچ خبر رسمی ای از آن جلسه مخابره نشده است.
[1396/09/28 9:00]
سخنگو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر این باور است، اگردخالت دولت در صنعت خودروسازی نبود، در حال حاضر به جای اینکه تولید کننده باشیم، خودروساز بودیم.
سعیدباستانی- سخنگو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت گو با خبرنگار خودروکار، در پاسخ به عملکرد دولت در صنعت خودروسازی اظهار کرد: قطعا عملکرد دولت در صنعت خودرو منفی بوده است. چرا که اگر دولت در این صنعت موفق بود، در حال حاضر تولید کننده خودرو بودیم نه مونتاژکار.
باستانی افزود: اگر دخالت دولت در صنعت خودروسازی نبود، در حال حاضر خودروساز بودیم و نه تولید کننده. از این رو، در حال حاضر از جمله تولید کنندگانی هستیم که بر اساس شرایط موجود خودروهایی با کنترل تعرفه واردات خودرو و انحصاری کردن، مردم را به خرید خودرو مجبور کرده ایم.
سخنگو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به آخرین وضعیت پیگیری مطالبات خودروسازان اظهار کرد: اصلا چرا باید مجلس در این موارد دخالت کند که پرداخت مطالبات با دیرکرد انجام شود. این امر به این دلیل است که دولت در خودروسازی سهم دارد، از این رو از طریق دیوان محاسبات و بدون پرداخت سهمی، اختبار دخالت دارد. اما مطالبات از سوی مجلس در حال پیگیری است.
[1396/10/05 9:00]
سخنگوی فراکسیون حقوق شهروندی با بیان اینکه این فراکسیون پیگیر اجرای فصل سوم قانون اساسی و اصول معطل مانده آن است، موضوع آلودگی هوا و فسادهای اقتصادی را از مصادیق نقض حقوق ملت عنوان کرد.
بهرام پارسایی اظهار کرد: اگر اصول مربوط به فصل سوم قانون اساسی مربوط به حقوق ملت به درستی اجرایی شود میتوانیم بگوییم منشور حقوق شهروندی هم محقق شده است. متاسفانه اصول زمین مانده زیادی در قانون اساسی است که اجرایی نشده البته اجرای آن به عهده دولت است و ما امیدواریم با پیگیری منشور حقوق شهروندی شاهد اجرای این اصول باشیم.
[1396/10/03 9:30]
در حالی درآمد دولت از محل مالیات بر واردات خودرو در هفت ماه سالجاری ۱۹ هزار میلیارد ریال پیشبینی شده بود که گزارش بانک مرکزی در این زمینه نشان میدهد پیشبینی درآمد مالیاتی دولت از این محل محقق نشده است.
گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از میزان درآمد مالیاتی دولت از محل مالیات بر واردات خودرو در هفت ماه امسال نشان میدهد دولت توانسته تنها سه هزار میلیارد ریال درآمد از این محل کسب کند.
[1396/09/29 11:00]
رییس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: اگر پارس خودرو مدعی داشتن نمایندگی انحصاری نیسان در ایران است میتواند از شرکت جهان نوین آریا اقامه دعوا کند. فرهاد احتشامزاد در گفتوگو با ایسنا در پاسخ به اینکه مدتی است که شرکتی به نام جهان نوین آریا خود را نماینده رسمی نیسان در ایران معرفی میکند و از آن سو نیز شرکت پارس خودرو اعلام کرده این شرکت تنها نماینده انحصاری نیسان در ایران است، موضوع چیست؟ اظهار کرد: اگر پارس خودرو قرارداد نمایندگی انحصاری با نیسان ژاپن دارد میتواند در مراجع قضایی داخلی علیه جهان نوین آریا اقامه دعوا کرده و از ادامه فعالیت این شرکت جلوگیری کند.
[1396/03/28 14:00]
تصمیم اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت در حذف شرکتهای متفرقه و نمایندگیهای غیر مستقیم خودروسازان خارجی از فرایند واردات خودرو، چند پیامد منفی و تنها یک پیامد مثبت دارد.
[1395/10/25 10:00]
به ازای واردات میانگین ۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال سود ۱۵۰۰ میلیارد تومانی نصیب واردکنندگانی میشود که انحصار در بازار را از آن خود کرده اند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، دی ماه سال گذشته با دستور العمل واردات خودرو عملا انحصار واردات در اختیار گروه خاصی از واردکنندگان که تحت عنوان نمایندگی فعالیت میکردند قرار گرفت. بعد از 6 ماه از این دستور العمل، با پایان یافتن اعتبار ثبت سفارش عملا کلیه واردکنندگان متفرقه از بازار حذف شدند و بازار به طور کامل در اختیار واردکنندگان رسمی قرار گرفت. هرچند در واقعی بودن ارتباط این شرکتها با کمپانیهای تولیدکننده مادر هنوز ابهاماتی وجود دارد اما در سه ماه اخیر سایت ثبت سفارش برای این دست شرکتها نیز بسته شد.
در روزهای اخیر نیز در حالی که عذرخواهی شرکت تویوتا از آمریکاییها بابت فروش یک دستگاه خودرو به سفارت ایران در هند خبر ساز شده، بحث انحصار در واردات بار دیگر به بحث اصلی در محافل خبری تبدیل شده است. یک حساب سرانگشتی نشان میدهد، به ازای واردات میانگین 50 هزار دستگاه خودرو در سال سود 1500 میلیارد تومانی نصیب واردکنندگانی میشود که انحصار در بازار را از آن خود کرده اند.
رئیس شورای رقابت: بسیاری برندها نمایندگی رسمی ندارند
در همین خصوص شیوا رئیس شورای رقابت معتقد است، قانون گذار گفته است که هر کالایی که میخواهد وارد کشور شود باید خدمات پس از فروش داشته باشد بنابراین چون نماینده های غیررسمی امکان ارائه خدمات پس از فروش نداشتند، چند سال پیش راهکاری را پیشنهاد کردیم مبنی بر اینکه نمایندگان رسمی، خدمات پس از فروش را به نمایندگان غیر رسمی بفروشند، وزارت صنعت، معدن و تجارت وقت نیز این پیشنهاد را پذیرفت.»
«این دستورالعمل مدتی اجرا شد و در پی آن یک بازار رقابتی خوب به وجود آمده بود. اکنون با وجود اینکه برجام اجرایی شده اما همچنان گرفتن مجوز نمایندگی به دلیل وجود بسیاری از موانع کار راحتی نیست و هنوز هم ما برای بسیاری از برندها نمایندگی رسمی نداریم بنابراین ادامه اجرایی شدن همان دستورالعمل راهکار بسیار بهتری نسبت به حذف غیر نمایندگیها بود.»
شیوا با تاکید براینکه نباید انحصار در بازار ایجاد شود، میگوید: «اگر دستورالعمل مشکلی دارد باید مشکلات آن برطرف شود، در غیر این صورت حذف غیر نمایندگیها موجب انحصار بازار خودروهای وارداتی شده و هرجا که انحصار صورت بگیرد، شورای رقابت ورود خواهد کرد.»
در روزهای اخیر نیز وزیر صنعت از ارسال آیین نامه پیشنهادی خود به هیئت دولت خبر داده است، هنوز از جزییات این دستورالعمل خبری در دست نیست اما باید منتظر ماند و دید در دولت چه تصمیمی برای واردات اتخاذ خواهد شد. آن چه که مشخص است داستان واردات خودرو به یک کلاف سردرگم برای تصمیم سازان تبدیل شده و طولانی شدن مسدود ماندن سایت ثبت سفارش نیز موید این موضوع میباشد.
[1396/08/16 17:00]
گروه خودرو: در حالی رشد صنعت در رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی اثرگذار است که صنعت و معدن را میتوان پیشران اقتصاد کشور خواند که جبرانکننده کمبود رشد سایر بخشها است. از سوی دیگر...
[1394/03/27 16:07]
یک کارشناس صنعت خودرو گفت: اظهارات صورت گرفته مبنیبر آزاد بودن واردات خودرو برای تمام واردکنندگان، تنها بازی با الفاظ برای اجرای مصوبه انحصاری شدن واردات خودرو است.
[1393/11/20 9:30]
روز گذشته خبرگزاری فارس به نقل از فرهاد احتشام راد رئیس انجمن واردکنندگان خودرو از تصویب آییننامه ساماندهی واردات خودرو در جلسه شورای سیاستگذاری آن هم با حضور وزیر صنعت خبر داد.
[1393/10/28 9:30]
واردات خودرو از طریق شرکتهایی که خدمات پس از فروش دارند یا از طریق افراد با ایجاد قرارداد با شرکتهای ارائهکننده خدمات پس از فروش و اخذ تاییدیه لازم از آنها برای ارائه این خدمات امکانپذیر است.
[1394/04/13 9:59]
یک کارشناس صنعت خودرو گفت: برخی نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی محصولاتشان را گرانتر از نرخهای واقعی عرضه میکنند.
[1392/11/20 16:59]