آینده خودروسازی ایران طبق گزارش مکنزی

 

آینده خودروسازی ایران طبق گزارش مکنزی

 
چشم‌اندازی که موسسه مکنزی از تحولات عمیق صنعت حمل‌و‌نقل و خودرو در سال 2030 میلادی ارائه کرده، دولت ایران را نیز بر آن داشته تا اقدام به آینده‌نگاری خودروسازی کشور در این انقلاب بزرگ کند. بر این اساس دولت به معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری ماموریت داده تا الزامات و ابزارهای داخلی برای تحقق این چشم‌انداز را در ایران مورد بررسی قرار دهد.
 
طبق چشم‌انداز 2030 موسسه مکنزی، توسعه حمل‌و‌نقل و دگرگونی تکنولوژی خودروها یکی از رویدادهای بزرگ در آینده به‌شمار می‌رود؛ به‌نحوی‌که محصولات برقی و خودران، سهمی بزرگ در جوامع بشری طی 13 سال آینده خواهند داشت و شیوه حمل‌و‌نقل نیز بسیار هوشمند خواهد شد. طبق گزارش‌های منتشره، اکوسیستم صنعت خودرو جهان طی سال‌های باقیمانده تا 2030، در چهار محور کلی دچار تغییر و تحولاتی بزرگ خواهد شد که اولین آنها، «تحول در بازارها و منابع سرمایه‌ای» است. «تغییر در رفتارهای حمل‌و‌نقل و تحولات مربوط به ترجیحات مشتریان»، «توسعه فناوری‌های پیشرفته» و «اشکال رقابت و همکاری درونی صنعت خودرو»، دیگر مواردی هستند که در سند 2030 بر دگرگونی آنها تاکید شده است.
 
از جمله این دگرگونی‌ها اما می‌توان به مسائلی مانند تغییر در ساختار فعلی فروش خودروها، توسعه گسترده خودروهای اشتراکی، تحولات بزرگ‌تر در حوزه فناوری وسائل نقلیه و در کل تغییر سبک زندگی با محوریت حمل‌و‌نقل اشاره کرد. به‌عنوان مثال در چشم‌انداز موسسه مکنزی2030 پیش‌بینی شده که خودروهای هوشمند و بدون‌راننده و همچنین خودروهای برقی، در سطحی وسیع تولید و عرضه شده و در نتیجه سیستم حمل‌و‌نقل را به کل دگرگون کنند. همچنین در این چشم‌انداز تاکید شده که طی سال 2030 میلادی، «خودرو» دیگر به‌عنوان وسیله‌ای صرفا برای حمل‌و‌نقل، به حساب نیامده و مفاهیم دیگری با محوریت زندگی فناورمحور جایگزین خواهند شد. نکته دیگر اینجاست که طبق چشم‌انداز موسسه مکنزی، در سال 2030، تمایل مردم برای داشتن خودرو شخصی (دارا بودن مالکیت خودرو) کاهش قابل‌توجهی یافته و خودروهای اشتراکی در سطحی وسیع فعال خواهند شد. بر این اساس پیش‌بینی شده که 13 سال دیگر از هر 10 خودرو تولیدی دنیا، یکی برای مصرف اشتراکی فروخته شود و این یعنی در سال 2030 مردم ترجیح می‌دهند به جای مالکیت خودرویی خاص، گزینه‌های اشتراکی بیشتری برای حمل‌و‌نقل خود در اختیار داشته باشند.با توجه به اهداف بزرگ حمل‌و‌نقل در چشم‌انداز 2030، طبعا با یک انقلاب بزرگ در صنعت خودرو جهان طی سال‌های آینده روبه‌رو خواهیم شد؛ به‌نحوی‌که فناوری و تکنولوژی خودروها به‌شدت دچار تغییر شده و با سرعتی بالا به سمت هوشمندتر شدن حرکت می‌کند. بر این اساس، خودروهای خودران و هوشمند و برقی، جایگاهی بسیار بزرگ را در سال 2030 میلادی به خود اختصاص خواهند داد و جهان خودروسازی رفته رفته با محصولات سوخت فسیلی و همچنین فاقد سیستم‌های هوشمند برتر وداع خواهد کرد.
 
 
بررسی چشم‌انداز 2030 حمل‌و‌نقل و خودرو در ایران
 
اما اهمیت چشم‌انداز 2030 حمل‌و‌نقل و خودرو به حدی است که دولت ایران نیز به معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ماموریت داده تا الزامات اجرا شدن نسبی یا مطلق این سند را در کشور مورد بررسی قرار دهد، از همین رو این معاونت قصد دارد با برگزاری سلسله نشست‌هایی با حضور مخاطبان اصلی در حوزه‌های مختلف از جمله خودروسازی، انرژی، فناوری، فضای مجازی و... به یک فکر مشترک درباره لزوم اجرای سند موردنظر و همچنین ابزارهایی که برای دستیابی به این هدف نیاز است، برسد. در همین راستا، دیروز اولین نشست مشترک با حضور میهمانانی در حوزه‌های مختلف (از خودروسازی گرفته تا آی تی) برگزار و مدعوین نظرات خود را در مورد چشم‌انداز 2030 حمل‌و‌نقل و خودرو بیان کردند. در ابتدای جلسه، مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، با اشاره به مصوبه هیات وزیران مبنی‌بر «برنامه ملی آینده‌نگاری» گفت: هدف از این جلسات، برنامه نویسی نیست، بلکه به‌دنبال یک مدل فکری مشترک در راستای چشم‌انداز 2030 (با محوریت حمل‌و‌نقل و خودرو) هستیم. وی افزود: ازآنجاکه یکی از زیرساخت‌های توسعه، تغییر مدل‌های فکری جامعه است، ما نیز به‌دنبال بازنگری این مدل‌ها در جامعه ایران هستیم. در ادامه اما منوچهر منطقی، رئیس شورای ملی آینده‌نگاری صنعت خودرو نیز با اشاره به اینکه فناوری‌های قدیمی صنعت خودرو در حال از بین رفتن هستند، گفت: دنیای خودروسازی در حال حرکت به سمت همکاری‌های مشترک و محصولات اشتراکی است؛ به‌نحوی‌که در چشم‌انداز 2030، از هر سه خودرو تولیدی در جهان، یکی به‌صورت مشترک خواهد بود. وی افزود: کشورهای صاحب صنعت خودرو از جمله چین به‌دنبال محدود کردن برندهای خودرویی خود (از طریق همکاری‌های مشترک) هستند زیرا می‌خواهند مجموعه‌هایی قوی با ارزش افزوده بالا داشته باشند. منطقی در نهایت تاکید کرد: ما تا به امروز در صنعت خودرو نقش پیرو را بازی کرده‌ایم و حالا می‌خواهیم این موضوع را بررسی کنیم که آیا می‌توانیم در چشم‌انداز 2030، همپای با برندهای پیشرو حرکت کنیم یا نه.پس از منطقی اما نوبت به منصور معظمی، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران رسید تا وی از اوضاع نابسامان صنایع خودرو و قطعه کشور بگوید. معظمی با بیان اینکه آشفتگی وحشتناکی در خودروسازی کشور به چشم می‌آید، گفت:در این صنعت هیچ کس نمی‌داند جایش کجاست؛ نه مشتریان که مجبورند خودروهای کم‌کیفیت و گران را بخرند، نه خودروسازان که درگیر مشکلات مختلف هستند و نه قطعه‌سازها که ریش‌شان بین قیچی شرکت‌های خودروساز گیر است.
 
رئیس سازمان گسترش با تاکید بر اینکه دنیا مسیری عکس آنچه خودروسازی ما می‌رود طی می‌کند، افزود:ما با مشکلات بزرگی در صنعت خودرو مواجه هستیم، از جمله تولیدات قدیمی و همچنین آلایندگی، ضمن آنکه در حال حاضر نه خودروسازان کشور حال و روز خوشی دارند و نه قطعه‌سازان. وی ادامه داد: در این شرایط، تولیدکنندگان به جای آنکه دنبال توسعه باشند، در حال جمع کردن کسب‌و‌کارشان هستند. معظمی همچنین با اشاره به مسائلی مانند خودروهای فرسوده و نارضایتی مشتریان از کیفیت خودروها، تاکید کرد: به اعتقاد بنده اگر به‌دنبال چشم‌انداز 2030 در حمل‌و‌نقل و خودرو هستیم، باید اول ذهنیت جامعه را تغییر بدهیم و سپس به‌دنبال چگونگی اجرای آن باشیم. در ادامه نشست دیروز اما نصراله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری نیز با اشاره به حرکت سریع جهان به سمت فناوری‌های برتر، گفت:در حال حاضر ما با دنیا بین 10 تا 20 سال فاصله تکنولوژی داریم، بنابراین اگر می‌خواهیم از شبکه حمل‌و‌نقل و خودروهای هوشمند در چشم‌انداز 2030 برخوردار باشیم، باید سطح فناوری را ارتقا بدهیم. وی افزود: دیتاها و نرم‌افزارها نقش بزرگ و مهمی در آینده خودروسازی جهان دارند و شبکه حمل‌و‌نقل هوشمند نیز به فناوری‌های برتر آی تی نیاز دارد.اما در بخشی دیگر از نشست دیروز، امیر البدوی قائم‌مقام سابق ایران خودرو و مدرس دانشگاه نیز با اشاره به تکنولوژی عقب‌افتاده در خودروسازی کشور گفت:پیش از هر چیز باید این موضوع را روشن کنیم که آیا با توجه به وضع فعلی، ما نیز باید به چشم‌انداز 2030 بیندیشیم یا مسیری دیگر را لحاظ کنیم. وی ادامه داد: این نگرانی وجود دارد که (در صورت عدم آسیب‌شناسی و ناتوانی در مسیریابی درست) چند سال دیگر دوباره از خود بپرسیم چرا به اهداف این چشم‌انداز دست پیدا نکرده‌ایم.
 

منبع

دنیای اقتصاد


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , مکنزی , خودروسازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

8 نظر

مجید
0

تا سال 2030ما مطمعنان داریم پراید کوپتر میسازیم که تازه ۳۰ درصد داخلی سازی شده و حاصل طراحی دوستان و شرکتهایه خیلی به ظاهر معتبر ۰۰۰۰میباشند
00:52  1397/03/09
پاسخ دادن
کاربر: جاویدیان
2

🔸 🔹 🔸 آینده صنعت خودروسازی جهان رو مهندس جمشید آرین 🇮🇷
بیست سال قبل تشخیص داد
✨امروز کسانی که مینالن یه جستجو بزنن ببینن چه اختراعاتی کرده که هنوز آمریکا و اروپا بهش نرسیدن
راهی رو ۲۰ سال قبل اون رفت ۱۰ سال بعد تسلا تاسیس شد و شروع کرد
امروز
دلخوش نباشید به این همایش های داخلی
اینها فقط راه ذلت مردم ایران و پر کردن جیب خودشون رو طراحی میکنن
اگر
کسی از شما وطن پرست هست
حمشید ارین رو بشناسه و کمک کنه با تمام مشکلاتی که مسئولین براش درست کردن برنامه ۲۰ ساله مهندس یعنی انقلاب صنعتی پایدار رو حمایت کنه
وگرنه
تا ابد لایق ارابه های مرگ و واردات تحقیر کننده از چین و هند هستیم
10:20  1396/06/16
پاسخ دادن
حمیدرضا
3

تا زمانیکه منافع حاکمیت بر ملت ترجیح داده شود وضع همین منوال خواهد بود و هیچ پیشرفتی در هیچ زمینه ای نخواهیم داشت. نمونه اش مدیران دو تابعیتی هستش.
13:18  1396/06/14
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
16

در خوشبینانه ترین حالت سال 2030 ایران تصمیم میگیره تولید پژو 2008 را تا پایان سال متوقف کنه
16:29  1396/06/13
پاسخ دادن
رضا
3

دمت گرم
21:37  1396/06/13

کاربر: امیر(سابق)
1

ممنون از توجه و تآیید شما دوست عزیز
15:05  1396/06/14

علی
5

خداییش همین که تا سال 2030 پراید، نیسان آبی، کامیون بنز نارنجی و ... رو تولیدنکنن باید خدا رو شاکر باشیم!
کجای کارید، حداقل 20 سال از دنیا عقبیم.
16:04  1396/06/13
پاسخ دادن
سعید
8

نه بابا چهل سال عقبیم.شما ماشینهای 1997 را ببین همشون از لگنهای داخلی جلوترند
17:10  1396/06/13

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Samir : دوستان چه شهرایی هستید؟
حسن : سلام منم تحویل ۲۱ اسفند بوده هنوز هیچ خبری ازش نیست
تارا v4 : سلام همش دروغ همش دروغ تا کی این دروغامیخوان خورد ملت بدن منم ۲۱ اسفند تحویل بوده الان ۳ ماه هست تو تاخیر هست هیچ کس جوابگو نیست
پارس تبدیل پیش فروش به تارا : سلام دوستان دعوتنامه پیش فروش تیرماه اومد منم عصر ۲۹۷ تومن واریز کردم خدارو شکر در رفتیم وگرنه ضمضمه گران کردن داشتن باز هم
J4 : بله اقساطی بوده. امروز آخر وقت کارت ماشین پست شد. زنگ زدم شرکت گفتن تیر ماه موعد تحویلت هست ولی 12 خرداد شما آماده تحویل باش.خدا میدونه تحویل میدن یا نه.
امیر : اره داداش ولی الان ۱۹ م اینا فاکتور شده یعنی طلسم ۱۸ م شکست بلاخره داره فاکتور میشه نگران نباشید
سلطان : دوست عزیز هربار که پیامک میاد خیلی از دوستان هی میگن این اخرین پیامکه؟نه دوستان عزیز به احتمال قوی تا۱۵مرداد پیامک واریز شاهین جی میاد نگران نباشید
فروش فوری شاهین اتومات پذیرش 21 دی : نسبت به نظر قبلی دقیقاً هفته قبل هم یکی از دوستان همین وعده رو نقل کرد که گویا پذیرش های فروش فوری دو دسته شدن و پذیرش های 18 دی ماه و پذیرش 25 دی ماه دوستان من تماس گرفتم گفتند هیچی معلوم نیست حتی پذیرش 18 دی رو هم نگفت هنوز فاکتور شده بار ها این مسئله که یه سری ها میگن شرکت فروش فوری هارو دو قسمت کرده را بهش گفتم گفت ما همینقدر می‌دونیم و درباره این تقسیم ها هم چیزی خبر نداریم خلاصه این که مشابه صحبت این دوستمون را یا خودش یا یه بنده خدای دیگه هفته قبل مطرح کرده بود که بعد 18 دی را هفته بعد که این هفته باشه میدن الان دقیقاً همون هفته است و دوباره میگن بیست پنجمی هارو به قول خودش هفته بعد شروع میشه میتونید اسکرول کنید پایین صفحه پیدا کنید این وعده وعید های تکراری راه گشا نیست چند بار بحث تامین قطعات قسمت ساندروف را دارن میگن که باور کردنش سخته چرا که من به سبب کارم هر روز کامیون های حمل ماشین های سایپا رو میبینم که دارن شاهین اتومات با سانروف حمل می کنند و سانروف هم دارن مخلص کلام اینکه به هیچ عنوان شفاف سازی صورت نگرفته و همچین خبر هایی را هم نمیشه اعتماد کرد
مهران : سلام ۲۳ آبان ثبت نام کردن هنوز شاسی نشده جک s3 هر موقع هم تماس میگیرم هیچ جواب مشخصی نمیدن توروخدا کرمان موتور ثبت نام نکنین
وی۱ پلاس اردیبهشت : والا ما تحویل اردیبهشتیم هنوز فاکتور هم نشدیم.زودتر از موعد کجا بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اریزو 6 رشت : دوستان یکی بیاد خبرهای خوب بده خسته شدیم از بس خبرهای بد شنیدیم
تیگو 7پرو : ببخشید تیگو 7پرمییوم هستش ماشینتون
پارس سفارشی : با خدا بازار پر از پارس سفارشی 403 بعد به ما میگن تولید نداریم برید آگهی ها را نگاه کنید 650
یاس : بعدش از خواب پریدی؟؟؟ برو اینجا جای دلال بازی نیست. برو جیگر
دوگانه بهمن دزفول : مبارکتون باشه چرخش بچرخه ،سالم بایی، تیه حسیدون کور
پیش فروش دی ماه دوگانه : من دی ماهی هستم هنوز فاکتور نشدم
دوگانه بهمن دزفول : درود برشما حسین آقا، دوگانه بهمن بودی ؟ طرح مبعث اسفند 1401؟
سلام : داداش ادم از این دزدها خیر نمیبینه
رسول دوگانه بهمن : دی ماهی کسی مونده که فاکتور نشده باشه خواهشا اون های که موندن تیک بزنن
ساندرو : همدان استپ وی 2100 با نظر کارشناسان دادگستری برداشت شد