شورای رقابت شکایت از "اسنپ و تپ سی" را رد کرد

 

شورای رقابت شکایت از "اسنپ و تپ سی" را رد کرد

شورای رقابت شکایت از "اسنپ و تپ سی" را رد و عملکرد آن را در بازار ضد رقابتی ندانست.
 
شورای رقابت در بررسی وضعیت فعالیت و قیمت گذاری خدمات تاکسی اینترنتی آنلاین  (اسنپ و تپ سی) شکایت های رسیده به شورا در مورد ابهامات عملکرد این شرکت‌ها را رد کرد.
 
  تصمیمات شورای رقابت در مورد "اسنپ و تپ سی" به شرح ذیل است:
 
بر اساس مجموعه مستندات و اظهارات طرفین:
1. صلاحیت ورود شورای رقابت به این شکایت، صرفاً از جنبه بررسی ادعای قیمت‌گذاری تهاجمی است.
 
2.  دو شرکت تپسی و اسنپ، رقیب آژانس های کرایه تاکسی سنتی هستند، و محصول آنها جانشین یکدیگر می باشند. خدمات آژانس های کرایه بدلیل خدمات تکرار شونده مشتریان مختص خود را دارد. شرکت های اسنپ و تپسی و آژانس های کرایه بدلیل ماهیت بستری خود (platform) در دو بازار راننده و مشتری رقابت می کنند.
 
3. دو شرکت اسنپ و تپسی در زمینه خدمات حمل و نقل درون شهری با استفاده از بستر مجازی فعالیت می‌کنند و عملاً رقیب سایر عرضه‌کنندگان از جمله شاکی است؛ لذا ادعای آنان مبنی بر اینکه زمینه فعالیت آنان با زمینه فعالیت شاکی متفاوت است، پذیرفته نیست.
 
4.  از زمان ورود این دو شرکت، فعالیت این شرکت‌ها مانع ورود سایر رقبا به بازار نشده و رقبای جدیدی مانند آژانس و کارپینو نیز به این فعالیت وارد شده‌اند.
 
5. قیمت‌گذاری پویا در حمل ونقل درون شهری که بر اساس میزان ترافیک، عرضه رانندگان، تقاضای بازار، محدوده ترافیک شهر، زمان سفر، نوع خودرو و جنسیت راننده، در صورتیکه در بازار رقابتی انجام شود، موجب افزایش رفاه جامعه می‌شود. چرا که هم تقاضا را بین زمان جابجا می‌کند که کاهنده برون‌ریز (Externality) ترافیک است و هم میزان مصرف را افزایش می‌دهد. لذا نوسان قیمت درون روز حتی اگر منجر به کمیسیون صفر شود لزوماً ضدرقابتی نیست.
 
6.  با عنایت به تکنولوژی متفاوت توسط شرکت‌های تپسی و اسنپ در یافتن مشتریان جدید در مناطق مختلف شهر، استفاده از صرفه به مقیاس در کاهش زمان انتظار رانندگان، عدم نیاز به هزینه سربار مغازه و پارکینگ؛ در تمام مقادیر تولید، هزینه حاشیه‌ای و متوسط این دو شرکت پایین‌تر از آژانس‌های کرایه تاکسی سنتی است و لذا متوسط قیمت پایین‌تر این دو شرکت نمی‌تواند مصداق قیمت‌گذاری تهاجمی باشد. از آنجا که حمل و نقل به صورت روزانه تکرار شونده و بخش مهمی از سبد خانوار است، در نتیجه تقاضا نسبت به قیمت پرکشش است و کاهش قیمت شرکت‌های حمل ونقل مجازی باعث ایجاد بازار جدید شده و مشتریان جدیدی جذب این بازار می‌شوند. لذا بخش بزرگی از مشتریان این دو شرکت حداقل در بلند مدت ناشی از توسعه بازار هستند و لزوماً مشتریان آژانس‌های کرایه تاکسی نیستند.
 
7. ماهیت و کارکرد حمل و نقل درون شهری بر روی بستر مجازی مبتنی بر اقتصاد مشارکتی و شبکه‌ای است. شرط موفقیت این فناوری ساختن شبکه‌ای از رانندگان و مسافران دائمی است تا بستر مجازی بتواند این دو گروه را به یکدیگر وصل کند. آثار مثبت (برون‌ریزExternality) ناشی از شبکه موجب کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری می‌شود. برای ساختن این شبکه شرکت‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری گسترده دارند لذا گرچه ممکن است هزینه‌های مانند تبلیغات و تحقیقات مقطعی از لحاظ حسابداری هزینه قلمداد شوند ولی در واقع نوعی سرمایه‌گذاری است. لذا ضروری است به هزینه تمام شده بلند مدت که حداکثر بهره برداری از شبکه و حداکثر سفر راننده در ساعت بوقوع می‌پیوند، ملاک محاسبه قرار گیرد.
 
8. در خصوص این ادعا که تشویق، جایزه پذیرش مشتری و یا یارانه که در ساعات پر ترافیک و یا مسیر خاص انجام می‌شود دلیلی بر رفتار قیمت‌گذاری تهاجمی باشد. اولاً این اقدام به منظور جذب رانندگانی است که در صورت عدم وجود این یارانه احتمالاً به‌صورت شخصی فعالیت می‌کنند. ثانیاً هزینه تمام شده و یا هزینه حاشیه‌ای باید در کل سفر روزانه محاسبه شود و کل محدوده ارائه خدمت، بازار شرکت را تشکیل می دهد. با عنایت به آنکه کل درآمد ناخالص روزانه این دو شرکت غیر منفی است لذا ادعای قیمت‌گذاری زیر قیمت تمام شده مصداق ندارد. ثالثاً ایجاد شبکه‌ای از رانندگان ضرورت بهره برداری از این فناوری است و می تواند پرداخت یارانه در مسیر خاص و یا زمان خاص ضروری سازد. به عبارت دیگر درصورت عدم وجود شبکه‌ای از رانندگان که در همه مکان‌ها و همه زمان‌ها مستقر باشد، مشتریان به صورت دائمی از این فناوری استفاده نخواهند کرد.
بنابر کلیه موارد مذکور در حال حاضر شواهد قانع‌کننده‌ای دال بر وقوع قیمت گذاری تهاجمی موضوع اجزای ١و ٢ بند د ماده ٤٥ قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی از سوی این دو شرکت ملاحظه نگردیده و شکایت واصله رد می‌گردد.
 

منبع

تسنیم


با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , اسنپ , تپسی , تاکسی اینترنتی , شورای رقابت , شکایت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
داودa5 : سلام 3تیر شاسی 7تیربیمه 10تیر پلاک شده جهت اطلاع البته روزی دوسه بار زنگ میزننو تهدید
ثبت نام تی ۹ : چه رنگی ثبت نام کردین میخوام بگیرم ولی تو انتخاب رنگش تردید دارم ،
سبحان : دوستان خیلیا تو دیوار‌اگهی کردن تحویل ۱۰ تا ۱۱ تیر هستن تکمیل وجعشون که‌ی بوده به نظرتون
شاهین 1404 : دوستان من داخل قرداد پیش فروش نوبت مهر افتادم این یعنی ماشین مهر بم میدن یا تاریخ واریز دوم است
سهند : منم دی هستم30/2واریز وج کردم
X5 مشکی سهیل : سلام ثبت‌نام ماه آبان تهران کسی اطلاع داره کی ماشین رو تحویل میدن ؟
داریوش : فک کنم با این وضعیت شهریور ماه تحویل بدن ارزو می کنم زودتر تحویل بگیرین
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
مجید : دوستان که می‌فرمایند 4 و 5 اسفند فاکتور نشدن تاریخ سخا هم لطفاً بگن
شاهین پلاس : و برای گرفتنش گفت که زمانش برسه پیامک میاد و باید بریم بانک پولو بگیریم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا 31 خرداد : من طرح مادران پیش فروش تحویل 31 خرداد هستم که هنوز فاکتور نشده
ساینا بلا : 205 میلیون ناقابل
فوق العاده بهمن 6بهمن : در جواب به علی اکبر ..میشه دهن ببندی .ایشون کاربرقدیمی اینجاست و اطلاعات دقیق دارند
وحید : ,فروش فوری همین چهارم پنجمه
توحید ارومیه : علی اکبر من کارمند جایی نیستم فاکتورش رو دیدم واز رو مدرک میگم که داره فاکتور می کنه وگرنه دلیلی ندارد اسفند تا 6شده و 5روزش مانده تا11اسفند خوب شما بگید دلیلش چیه
احمد آریان : چه تاریخی تکمیل وجه کردین؟ طرح مادران بودین؟ منم 31 خرداد واریز کردم هنوز فاکتور نشدم
توحید ارومیه : خط اول منظورم اینه که بهتون میگن سخاتون دیر سبت شده بخدا تاثیری روی فاکتور کردن ندارد شرکت طرحی شروع می کنه فاکتور اونو تمام می کنه بعد طرح جدید شروع می کنه ولی امسال در این ما طرحی رو متوقف کرده و داره طرح دیگی فاکتور می کنه که اصلا ربطی سخا نداره
علی اکبر : تو از کجا خبرداری اینجوری با قطعیت حرف میزنی کارمند شرکتی؟؟
سورن 4تیر : من فروش فوقعلاده بودم 623 واریز کردم برج 1 هم 3 خورده ای واریز کردم واسه آپشن جدید.جریمه تاخیرم روزی 600 تومن داره میخوره
توحید ارومیه : 9اسفند متاسفانه سیاست مدیران سایپا اصلا معلوم نیست در حال حاظر دارن تبدیلهای 20روز پیش و مادران ومیدن وبعد هم احتمال داره برن پرسنلی معلوم نیست هدفشون چیه از آزار مردم