شورای رقابت شکایت از "اسنپ و تپ سی" را رد کرد

 

شورای رقابت شکایت از "اسنپ و تپ سی" را رد کرد

شورای رقابت شکایت از "اسنپ و تپ سی" را رد و عملکرد آن را در بازار ضد رقابتی ندانست.
 
شورای رقابت در بررسی وضعیت فعالیت و قیمت گذاری خدمات تاکسی اینترنتی آنلاین  (اسنپ و تپ سی) شکایت های رسیده به شورا در مورد ابهامات عملکرد این شرکت‌ها را رد کرد.
 
  تصمیمات شورای رقابت در مورد "اسنپ و تپ سی" به شرح ذیل است:
 
بر اساس مجموعه مستندات و اظهارات طرفین:
1. صلاحیت ورود شورای رقابت به این شکایت، صرفاً از جنبه بررسی ادعای قیمت‌گذاری تهاجمی است.
 
2.  دو شرکت تپسی و اسنپ، رقیب آژانس های کرایه تاکسی سنتی هستند، و محصول آنها جانشین یکدیگر می باشند. خدمات آژانس های کرایه بدلیل خدمات تکرار شونده مشتریان مختص خود را دارد. شرکت های اسنپ و تپسی و آژانس های کرایه بدلیل ماهیت بستری خود (platform) در دو بازار راننده و مشتری رقابت می کنند.
 
3. دو شرکت اسنپ و تپسی در زمینه خدمات حمل و نقل درون شهری با استفاده از بستر مجازی فعالیت می‌کنند و عملاً رقیب سایر عرضه‌کنندگان از جمله شاکی است؛ لذا ادعای آنان مبنی بر اینکه زمینه فعالیت آنان با زمینه فعالیت شاکی متفاوت است، پذیرفته نیست.
 
4.  از زمان ورود این دو شرکت، فعالیت این شرکت‌ها مانع ورود سایر رقبا به بازار نشده و رقبای جدیدی مانند آژانس و کارپینو نیز به این فعالیت وارد شده‌اند.
 
5. قیمت‌گذاری پویا در حمل ونقل درون شهری که بر اساس میزان ترافیک، عرضه رانندگان، تقاضای بازار، محدوده ترافیک شهر، زمان سفر، نوع خودرو و جنسیت راننده، در صورتیکه در بازار رقابتی انجام شود، موجب افزایش رفاه جامعه می‌شود. چرا که هم تقاضا را بین زمان جابجا می‌کند که کاهنده برون‌ریز (Externality) ترافیک است و هم میزان مصرف را افزایش می‌دهد. لذا نوسان قیمت درون روز حتی اگر منجر به کمیسیون صفر شود لزوماً ضدرقابتی نیست.
 
6.  با عنایت به تکنولوژی متفاوت توسط شرکت‌های تپسی و اسنپ در یافتن مشتریان جدید در مناطق مختلف شهر، استفاده از صرفه به مقیاس در کاهش زمان انتظار رانندگان، عدم نیاز به هزینه سربار مغازه و پارکینگ؛ در تمام مقادیر تولید، هزینه حاشیه‌ای و متوسط این دو شرکت پایین‌تر از آژانس‌های کرایه تاکسی سنتی است و لذا متوسط قیمت پایین‌تر این دو شرکت نمی‌تواند مصداق قیمت‌گذاری تهاجمی باشد. از آنجا که حمل و نقل به صورت روزانه تکرار شونده و بخش مهمی از سبد خانوار است، در نتیجه تقاضا نسبت به قیمت پرکشش است و کاهش قیمت شرکت‌های حمل ونقل مجازی باعث ایجاد بازار جدید شده و مشتریان جدیدی جذب این بازار می‌شوند. لذا بخش بزرگی از مشتریان این دو شرکت حداقل در بلند مدت ناشی از توسعه بازار هستند و لزوماً مشتریان آژانس‌های کرایه تاکسی نیستند.
 
7. ماهیت و کارکرد حمل و نقل درون شهری بر روی بستر مجازی مبتنی بر اقتصاد مشارکتی و شبکه‌ای است. شرط موفقیت این فناوری ساختن شبکه‌ای از رانندگان و مسافران دائمی است تا بستر مجازی بتواند این دو گروه را به یکدیگر وصل کند. آثار مثبت (برون‌ریزExternality) ناشی از شبکه موجب کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری می‌شود. برای ساختن این شبکه شرکت‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری گسترده دارند لذا گرچه ممکن است هزینه‌های مانند تبلیغات و تحقیقات مقطعی از لحاظ حسابداری هزینه قلمداد شوند ولی در واقع نوعی سرمایه‌گذاری است. لذا ضروری است به هزینه تمام شده بلند مدت که حداکثر بهره برداری از شبکه و حداکثر سفر راننده در ساعت بوقوع می‌پیوند، ملاک محاسبه قرار گیرد.
 
8. در خصوص این ادعا که تشویق، جایزه پذیرش مشتری و یا یارانه که در ساعات پر ترافیک و یا مسیر خاص انجام می‌شود دلیلی بر رفتار قیمت‌گذاری تهاجمی باشد. اولاً این اقدام به منظور جذب رانندگانی است که در صورت عدم وجود این یارانه احتمالاً به‌صورت شخصی فعالیت می‌کنند. ثانیاً هزینه تمام شده و یا هزینه حاشیه‌ای باید در کل سفر روزانه محاسبه شود و کل محدوده ارائه خدمت، بازار شرکت را تشکیل می دهد. با عنایت به آنکه کل درآمد ناخالص روزانه این دو شرکت غیر منفی است لذا ادعای قیمت‌گذاری زیر قیمت تمام شده مصداق ندارد. ثالثاً ایجاد شبکه‌ای از رانندگان ضرورت بهره برداری از این فناوری است و می تواند پرداخت یارانه در مسیر خاص و یا زمان خاص ضروری سازد. به عبارت دیگر درصورت عدم وجود شبکه‌ای از رانندگان که در همه مکان‌ها و همه زمان‌ها مستقر باشد، مشتریان به صورت دائمی از این فناوری استفاده نخواهند کرد.
بنابر کلیه موارد مذکور در حال حاضر شواهد قانع‌کننده‌ای دال بر وقوع قیمت گذاری تهاجمی موضوع اجزای ١و ٢ بند د ماده ٤٥ قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی از سوی این دو شرکت ملاحظه نگردیده و شکایت واصله رد می‌گردد.
 

منبع

تسنیم


با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , اسنپ , تپسی , تاکسی اینترنتی , شورای رقابت , شکایت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جی ۷ تیر : ما که به غلط کردن افتادیم ولی دوستان جی ۷ تیرماهی کسی تحویل گرفته خودرو؟
J4مشکی گیلان : عزیزان در کانالی اینستا در پیج ها اعلام کنن و مردمو اگاه کنن. هرچند کامنتارو پاک میکنن. و مسدود میکنن. ولی به همه اطلاع رسانی کنین. تجربه افراد و این این سایت رو در کامنتا کمی پیست کنین. تا مردم اگاه بشن.
J4مشکی گیلان : تازه بعد ۹ ماه ک پول خوابید موقع تحویل یادشون میاد ک ماشین ندارن و طرح تبدیل خودرو میزنن. خاک برسر پوست کلفشون بریزم. نمایندگی های فروش افرادی رو ک استخدام کردین و دروغ تبلیغ میکنن و در دسترس مردم هستن حتما مورد توجه خاص قرار میگیرن. شماها ک اون بالا بالا هستین دستمون به شما نمیرسه.فقط خدا باید شمارو بزنه. ولق اونایی ک دسترسی داریم بهشون حتما اجرای احکام میکنیم.
morteza : سلام بعد از فاکتور شدن سود تاخیر رو محاسبه میکنن؟واین که این سود چطوری واریز میشه و چقدر طول میکشه تا بدن ؟کسی که اطلاع داره جواب بده
فریبا : سلام ژیلا ببخشید شماره پذیرشتون چند بود شما؟؟ برای من ک همون واریز ۲ مرداد ساعت یازده هستم شماره پذیرشم ۱۱۹۱۵۶۰۰ ولی هنوز فاکتور نشدم متاسفانه برای شما چند بود؟؟؟
کیانوش : سلام . من الان زنگ زدم شرکت سایپا با اپراتور صحبت کردم گفت صبر کنید حتما پیام میاد .گفت روزانه برای یه تعداد میتونن پیام بفرستن و همینکارد هم انجام میدن ولی برای همه پیام میاد حتما و پول آماده داشته باشید چون فرصت واریزش زیاد نیست. بعدم گفت اینطور نیست که شما میرید برای مهر و آبان. و اصلا نگران نباشید چه بسا به شما زودتر تحویل بدن.
تی۸ : امروز پنجشنبه کسی هم پلاک شده یا امروز تعطیله پلاک نمیکنن؟
زاهد : در جواب پناهی تقریبا ۳۵ الی ۳۶دمیلیون میشه ۱۱ درصد سود مشارکت فکر نمیکنم ماهیانه باشه کلا تا اردیبهشت
تارا دستی : والا مال ما ۱۵مهره که فاکتور نشده هنوز مشخصه خر تو خره
سامانt9 : سلام دوستان کسی t9اینجا هست اگه هست ثبت نامی چه ماهی بودید وتوچه مرحله ای هستید من ثبت نام مهر بودم وفعلا هیچ خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مرتضی : خیالشون راحت شد قیمت ها را افزایش دادند حالا دیگه شروع به فاکتور می‌کنند. نفرین بر گران فروش
سجاد : سلام چه مشکل فنی داشته؟ به خودت هم گفتن؟
علی : سلام چرا دیگه فاکتور جدید نمیشه تحویل دی تکمیل وجه آذر کسی هست و فاکتور شده خبر بده ممنونم نکنه تموم شد مجدد رفت چند ماه تاخیر
مسعود : سلام من تهرانم ولی تحویل ندادن رو مرحله صدور اسناد میچرخه
مهدی : دی تحویل بدن با مدل 404؟؟ داداش مورد داشتیم ماشین در روزهای اول سال جدید با مدل سال قبل تحویل داده شده. همیشه میگن به مناسبت 22 بهمن از 23 بهمن مدل سال جدید میخوره ولی هیچ وقع اجرا نشده. تحویلی هفته اخر اسفند میتونه در حد 50 درصدامیدوار باشه که مدل سال بعد بخوره
حمید عطار : این فیزیک پلاک چیه پذیرش 2 آبان چرا پلاک نمیکنن خطا برا کیا زده؟
حمید : امروز فاکتور کسی شده؟تحویلیشم بگید برای کی بوده
دنا : دوستان بنفعتونه فعلا فاکتور نشه ؛ چون سود تاخیر متوقف میشه چون الان فاکتور بشه پلاک نخواهد شد و پلاک گذاری متوقفه متاسفانه
سورن فروش فوری مادران : در جواب مجتبی- از کجا میدونی که دوگانه تحویل میدن به جای سورن موتور جدید
مهدی : به مجتبی: غیر ممکنه.