شورای رقابت شکایت از "اسنپ و تپ سی" را رد کرد

 

شورای رقابت شکایت از "اسنپ و تپ سی" را رد کرد

شورای رقابت شکایت از "اسنپ و تپ سی" را رد و عملکرد آن را در بازار ضد رقابتی ندانست.
 
شورای رقابت در بررسی وضعیت فعالیت و قیمت گذاری خدمات تاکسی اینترنتی آنلاین  (اسنپ و تپ سی) شکایت های رسیده به شورا در مورد ابهامات عملکرد این شرکت‌ها را رد کرد.
 
  تصمیمات شورای رقابت در مورد "اسنپ و تپ سی" به شرح ذیل است:
 
بر اساس مجموعه مستندات و اظهارات طرفین:
1. صلاحیت ورود شورای رقابت به این شکایت، صرفاً از جنبه بررسی ادعای قیمت‌گذاری تهاجمی است.
 
2.  دو شرکت تپسی و اسنپ، رقیب آژانس های کرایه تاکسی سنتی هستند، و محصول آنها جانشین یکدیگر می باشند. خدمات آژانس های کرایه بدلیل خدمات تکرار شونده مشتریان مختص خود را دارد. شرکت های اسنپ و تپسی و آژانس های کرایه بدلیل ماهیت بستری خود (platform) در دو بازار راننده و مشتری رقابت می کنند.
 
3. دو شرکت اسنپ و تپسی در زمینه خدمات حمل و نقل درون شهری با استفاده از بستر مجازی فعالیت می‌کنند و عملاً رقیب سایر عرضه‌کنندگان از جمله شاکی است؛ لذا ادعای آنان مبنی بر اینکه زمینه فعالیت آنان با زمینه فعالیت شاکی متفاوت است، پذیرفته نیست.
 
4.  از زمان ورود این دو شرکت، فعالیت این شرکت‌ها مانع ورود سایر رقبا به بازار نشده و رقبای جدیدی مانند آژانس و کارپینو نیز به این فعالیت وارد شده‌اند.
 
5. قیمت‌گذاری پویا در حمل ونقل درون شهری که بر اساس میزان ترافیک، عرضه رانندگان، تقاضای بازار، محدوده ترافیک شهر، زمان سفر، نوع خودرو و جنسیت راننده، در صورتیکه در بازار رقابتی انجام شود، موجب افزایش رفاه جامعه می‌شود. چرا که هم تقاضا را بین زمان جابجا می‌کند که کاهنده برون‌ریز (Externality) ترافیک است و هم میزان مصرف را افزایش می‌دهد. لذا نوسان قیمت درون روز حتی اگر منجر به کمیسیون صفر شود لزوماً ضدرقابتی نیست.
 
6.  با عنایت به تکنولوژی متفاوت توسط شرکت‌های تپسی و اسنپ در یافتن مشتریان جدید در مناطق مختلف شهر، استفاده از صرفه به مقیاس در کاهش زمان انتظار رانندگان، عدم نیاز به هزینه سربار مغازه و پارکینگ؛ در تمام مقادیر تولید، هزینه حاشیه‌ای و متوسط این دو شرکت پایین‌تر از آژانس‌های کرایه تاکسی سنتی است و لذا متوسط قیمت پایین‌تر این دو شرکت نمی‌تواند مصداق قیمت‌گذاری تهاجمی باشد. از آنجا که حمل و نقل به صورت روزانه تکرار شونده و بخش مهمی از سبد خانوار است، در نتیجه تقاضا نسبت به قیمت پرکشش است و کاهش قیمت شرکت‌های حمل ونقل مجازی باعث ایجاد بازار جدید شده و مشتریان جدیدی جذب این بازار می‌شوند. لذا بخش بزرگی از مشتریان این دو شرکت حداقل در بلند مدت ناشی از توسعه بازار هستند و لزوماً مشتریان آژانس‌های کرایه تاکسی نیستند.
 
7. ماهیت و کارکرد حمل و نقل درون شهری بر روی بستر مجازی مبتنی بر اقتصاد مشارکتی و شبکه‌ای است. شرط موفقیت این فناوری ساختن شبکه‌ای از رانندگان و مسافران دائمی است تا بستر مجازی بتواند این دو گروه را به یکدیگر وصل کند. آثار مثبت (برون‌ریزExternality) ناشی از شبکه موجب کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری می‌شود. برای ساختن این شبکه شرکت‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری گسترده دارند لذا گرچه ممکن است هزینه‌های مانند تبلیغات و تحقیقات مقطعی از لحاظ حسابداری هزینه قلمداد شوند ولی در واقع نوعی سرمایه‌گذاری است. لذا ضروری است به هزینه تمام شده بلند مدت که حداکثر بهره برداری از شبکه و حداکثر سفر راننده در ساعت بوقوع می‌پیوند، ملاک محاسبه قرار گیرد.
 
8. در خصوص این ادعا که تشویق، جایزه پذیرش مشتری و یا یارانه که در ساعات پر ترافیک و یا مسیر خاص انجام می‌شود دلیلی بر رفتار قیمت‌گذاری تهاجمی باشد. اولاً این اقدام به منظور جذب رانندگانی است که در صورت عدم وجود این یارانه احتمالاً به‌صورت شخصی فعالیت می‌کنند. ثانیاً هزینه تمام شده و یا هزینه حاشیه‌ای باید در کل سفر روزانه محاسبه شود و کل محدوده ارائه خدمت، بازار شرکت را تشکیل می دهد. با عنایت به آنکه کل درآمد ناخالص روزانه این دو شرکت غیر منفی است لذا ادعای قیمت‌گذاری زیر قیمت تمام شده مصداق ندارد. ثالثاً ایجاد شبکه‌ای از رانندگان ضرورت بهره برداری از این فناوری است و می تواند پرداخت یارانه در مسیر خاص و یا زمان خاص ضروری سازد. به عبارت دیگر درصورت عدم وجود شبکه‌ای از رانندگان که در همه مکان‌ها و همه زمان‌ها مستقر باشد، مشتریان به صورت دائمی از این فناوری استفاده نخواهند کرد.
بنابر کلیه موارد مذکور در حال حاضر شواهد قانع‌کننده‌ای دال بر وقوع قیمت گذاری تهاجمی موضوع اجزای ١و ٢ بند د ماده ٤٥ قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی از سوی این دو شرکت ملاحظه نگردیده و شکایت واصله رد می‌گردد.
 

منبع

تسنیم


با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , اسنپ , تپسی , تاکسی اینترنتی , شورای رقابت , شکایت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
منتظرالشاهین : معلوم نیست گیر کارشان کجاست؟ راستش را هم نمی گویند.انتظار بود بعد از گران کردن اخیر،روند فاکتور کردن سریعتر بشود،نه تنها سریع نشد،بلکه متوقف شد ! شاید قطعه ندارند،شاید خط تولید دچار نقض فنی شده، شاید مثل همه جای مملکت،اینجا هم، اوضاعش بهم ریخته....مشخص نیست.
شاهین سیاه : احتمالا منظورتان اسفند است...
اردی پلاس : کاملا صحیح است.من ۲۴ و رفیقم ۲۵ اردیبهشت تکمیل وجه( همانروز هم سخا) انجام دادیم.خبری نیست.
شاهین جی : فقط بریم جلو شرکت تمام. ۸ ماهه پول نقد ۶۰۰ میلون گرفتن. جواب. نمی‌دن. نه شکایت هم رفتم فایده ندارد ۲ سال مارو سرکار گزاشتن به ریشمون میخندن. تا نریم جلو شرکت هیچ فایده‌ای ندارد. با خودشون الان مگن هروقت دادیم دادیم. پول که گرفتیم کاری هم نمیتونن بکنند باید بهاشون مثل خودشون رفتاار کنیم.
شاهین. : سلام. بچها من تمام شکایتهارو رفتم فایده ندارد حتی قوه قضاییه و صنعت معدن هیچ راهی ندارع باید بریم ججلو شرکت ۸ ماهه ۶۰۰ میلیون نقد دادم ۱۰۰ میلیون دوسال پیش بلوکه کردن. هرچه زنگ میزنم. بخدا همه مارو سرکار گزاشتن به ریشمون میخندن باور کنید
محمد : تجمع نکنید..... گرون میکنن
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
تجمع : سلام دوشنبه 16 آذر تجمع هست هرکی میتونه بیاد ساعت 9 صبح
Sadegh : منم ۱۶ اردیبهشت تکمیل وجه کردم
مصطفی : سلام ردیف قرارداد 72**1538 تحویل ۱۴ خرداد هشتم تیر فاکتور دهم پلاک یازدهم حمل به نمایندگی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
جواب میس میس : حال مال خودته و بس که سواری الان
اطلس مشکی22 مهر تکمیل وجه : سلام من امروز فاکتور شدم مشکی 22 مهر تکمیل وجه و 26 مهر سخا انشالله به زودی قسمت خودت
میس میس : خیلی دلم خنک شد اون موقع که میگفتم کوییک بگیرین و اطلس ندارن به من میگفتن دلالی میخوای صف خلوت کنی میگفتم همسر من اونجا کار میکنه بابا ماشین ندارن هی مسخره کردین حالا برین حالش ببرین
اطلس بهمن : سلام از بهمن ماهیا کسی تکمیل وجه کرده لطفا بگید چقد واریز کردین.بی زحمت جواب بدین.باتشکر
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : زنگ زدم به پشتیبانی میگم درسته میگن سایپا ورشکسته شده؟ تکلیف ما چی میشه با این وضع؟ میگه فعلا در این باره هیچ چیزی به ما اعلام نکرده ان....😳😳😳🫤🫤🫤🫤
ایکس 55پزو : سلام به همه دوستان بنده برج8 ثبت نام کردم وبرج 11تحویل گرفتم خیلی ماشین خوبی خیلی بهتر از ماشین ایرانی وخدمات خوبی داره خواستم به اشتراک بذارم انشالله برای دوستانوهم زودتر بدن یاعلی
ساینا اس 7بهمن : من زنگزدم سایپا از اپراتور تشکر کردم که ممنونم که ماشنمو فاکتور نمیکنی طرف هنگ کرد گفتم اسمم کردم صبوری خوبه راضی هستی 😂😂میخوای انصراف بزنم خنک شی
سورن پلاس : مبلغ سود تاخیر فروش فوری با پیش فروش فرق داره. کسانی که فروش فوری هستن روزی 600 هست،پیش فروش ها 200.
ساینا فروش فوق العاده 13 بهمن : ببخشید که قصد داریم حقمونو بگیریم شما هیچ میدونی برای این پول چقدر زحمت کشیده شده تو ایران هرجا بخوای حقتو بگیری میشه اقدام علیه امنیت ملی :/
ساینا فروش فوق العاده 13 بهمن : منم حتما سعیمو میکنم بیام