شورای رقابت شکایت از "اسنپ و تپ سی" را رد کرد

 

شورای رقابت شکایت از "اسنپ و تپ سی" را رد کرد

شورای رقابت شکایت از "اسنپ و تپ سی" را رد و عملکرد آن را در بازار ضد رقابتی ندانست.
 
شورای رقابت در بررسی وضعیت فعالیت و قیمت گذاری خدمات تاکسی اینترنتی آنلاین  (اسنپ و تپ سی) شکایت های رسیده به شورا در مورد ابهامات عملکرد این شرکت‌ها را رد کرد.
 
  تصمیمات شورای رقابت در مورد "اسنپ و تپ سی" به شرح ذیل است:
 
بر اساس مجموعه مستندات و اظهارات طرفین:
1. صلاحیت ورود شورای رقابت به این شکایت، صرفاً از جنبه بررسی ادعای قیمت‌گذاری تهاجمی است.
 
2.  دو شرکت تپسی و اسنپ، رقیب آژانس های کرایه تاکسی سنتی هستند، و محصول آنها جانشین یکدیگر می باشند. خدمات آژانس های کرایه بدلیل خدمات تکرار شونده مشتریان مختص خود را دارد. شرکت های اسنپ و تپسی و آژانس های کرایه بدلیل ماهیت بستری خود (platform) در دو بازار راننده و مشتری رقابت می کنند.
 
3. دو شرکت اسنپ و تپسی در زمینه خدمات حمل و نقل درون شهری با استفاده از بستر مجازی فعالیت می‌کنند و عملاً رقیب سایر عرضه‌کنندگان از جمله شاکی است؛ لذا ادعای آنان مبنی بر اینکه زمینه فعالیت آنان با زمینه فعالیت شاکی متفاوت است، پذیرفته نیست.
 
4.  از زمان ورود این دو شرکت، فعالیت این شرکت‌ها مانع ورود سایر رقبا به بازار نشده و رقبای جدیدی مانند آژانس و کارپینو نیز به این فعالیت وارد شده‌اند.
 
5. قیمت‌گذاری پویا در حمل ونقل درون شهری که بر اساس میزان ترافیک، عرضه رانندگان، تقاضای بازار، محدوده ترافیک شهر، زمان سفر، نوع خودرو و جنسیت راننده، در صورتیکه در بازار رقابتی انجام شود، موجب افزایش رفاه جامعه می‌شود. چرا که هم تقاضا را بین زمان جابجا می‌کند که کاهنده برون‌ریز (Externality) ترافیک است و هم میزان مصرف را افزایش می‌دهد. لذا نوسان قیمت درون روز حتی اگر منجر به کمیسیون صفر شود لزوماً ضدرقابتی نیست.
 
6.  با عنایت به تکنولوژی متفاوت توسط شرکت‌های تپسی و اسنپ در یافتن مشتریان جدید در مناطق مختلف شهر، استفاده از صرفه به مقیاس در کاهش زمان انتظار رانندگان، عدم نیاز به هزینه سربار مغازه و پارکینگ؛ در تمام مقادیر تولید، هزینه حاشیه‌ای و متوسط این دو شرکت پایین‌تر از آژانس‌های کرایه تاکسی سنتی است و لذا متوسط قیمت پایین‌تر این دو شرکت نمی‌تواند مصداق قیمت‌گذاری تهاجمی باشد. از آنجا که حمل و نقل به صورت روزانه تکرار شونده و بخش مهمی از سبد خانوار است، در نتیجه تقاضا نسبت به قیمت پرکشش است و کاهش قیمت شرکت‌های حمل ونقل مجازی باعث ایجاد بازار جدید شده و مشتریان جدیدی جذب این بازار می‌شوند. لذا بخش بزرگی از مشتریان این دو شرکت حداقل در بلند مدت ناشی از توسعه بازار هستند و لزوماً مشتریان آژانس‌های کرایه تاکسی نیستند.
 
7. ماهیت و کارکرد حمل و نقل درون شهری بر روی بستر مجازی مبتنی بر اقتصاد مشارکتی و شبکه‌ای است. شرط موفقیت این فناوری ساختن شبکه‌ای از رانندگان و مسافران دائمی است تا بستر مجازی بتواند این دو گروه را به یکدیگر وصل کند. آثار مثبت (برون‌ریزExternality) ناشی از شبکه موجب کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری می‌شود. برای ساختن این شبکه شرکت‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری گسترده دارند لذا گرچه ممکن است هزینه‌های مانند تبلیغات و تحقیقات مقطعی از لحاظ حسابداری هزینه قلمداد شوند ولی در واقع نوعی سرمایه‌گذاری است. لذا ضروری است به هزینه تمام شده بلند مدت که حداکثر بهره برداری از شبکه و حداکثر سفر راننده در ساعت بوقوع می‌پیوند، ملاک محاسبه قرار گیرد.
 
8. در خصوص این ادعا که تشویق، جایزه پذیرش مشتری و یا یارانه که در ساعات پر ترافیک و یا مسیر خاص انجام می‌شود دلیلی بر رفتار قیمت‌گذاری تهاجمی باشد. اولاً این اقدام به منظور جذب رانندگانی است که در صورت عدم وجود این یارانه احتمالاً به‌صورت شخصی فعالیت می‌کنند. ثانیاً هزینه تمام شده و یا هزینه حاشیه‌ای باید در کل سفر روزانه محاسبه شود و کل محدوده ارائه خدمت، بازار شرکت را تشکیل می دهد. با عنایت به آنکه کل درآمد ناخالص روزانه این دو شرکت غیر منفی است لذا ادعای قیمت‌گذاری زیر قیمت تمام شده مصداق ندارد. ثالثاً ایجاد شبکه‌ای از رانندگان ضرورت بهره برداری از این فناوری است و می تواند پرداخت یارانه در مسیر خاص و یا زمان خاص ضروری سازد. به عبارت دیگر درصورت عدم وجود شبکه‌ای از رانندگان که در همه مکان‌ها و همه زمان‌ها مستقر باشد، مشتریان به صورت دائمی از این فناوری استفاده نخواهند کرد.
بنابر کلیه موارد مذکور در حال حاضر شواهد قانع‌کننده‌ای دال بر وقوع قیمت گذاری تهاجمی موضوع اجزای ١و ٢ بند د ماده ٤٥ قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی از سوی این دو شرکت ملاحظه نگردیده و شکایت واصله رد می‌گردد.
 

منبع

تسنیم


با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , اسنپ , تپسی , تاکسی اینترنتی , شورای رقابت , شکایت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
tara v1plus : سلام تو حواله یاب زده تارا دستی سفید فروش فوری 13 مهر فاکتور شده
کی گفته؟ : عرضه محصولات گروه سایپا در هفته دوم آذرماه 🔹گروه خودروسازی سایپا در خصوص طرح فروشی که این گروه برای روزهای آینده دارد اعلام کرد بر اساس برنامه مدون عرضه محصولات تولیدی و در راستای امکان ثبت نام مشتریان جدید و همچنین تنظیم بازار، این گروه در نظر دارد در هفته دوم آذرماه، از طریق سامانه فروش اینترنتی محصولات گروه خودروسازی سایپا به آدرس https://saipa.iranecar.com فروش محصولات خود را آغاز کند. 🔹براساس اعلام گروه خودرو سازی سایپا التهابات موجود در بازار گذرا و تحت تاثیر رفتار هیجانی است و مطمئنا این گروه به منظور تنظیم بازار تا پایان سال جاری فروش فوق العاده و پیش فروش انواع محصولات را خواهد داشت.
سهند آبان ماه : من الان تماس گرفتم گفتن هنوز ۱۶ مهر فاکتور شده ،گفتم تحویل سی روزه بود گفت که تاخیر داره باید منتظر باشید
محمد : سلام خدمت دوستان هنوز خودرو های مردادشون و تحویل ندادن بی شرف ها میخواه فروش فوق العاده بزاره کسی هم نیست جلوشون بگیره
منتظران ریرا 😁 : ان‌شاءالله که افزایش نخوره
علی 13 مهر : الان تو حواله یاب دیدم یکی 13مهر گذاشته فاکتور شده مال ما هنوز نشده، ببینیم امروز فاکتور میشیم بالاخره بعد 51 روز 😂
16 تیر J7 : سلام j7 16 تیر الان فاکتور شد
سربازوطن : التماس‌دعا
حامد x5 سفید : سلام دوست عزیز شما ثبت‌نام اردیبهشت هستید؟ من ۲۲اردیبهشت ثبت‌نام کردم ۱۲۰روزه هنوز خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید تحویل 30 مهر : منم پیش فروشم طرح یکپارچه
جلیل فتحی : 🔵🔵🔵🔵امروز صبح فاکتور شد پذیرش 25 شهریور 11953273 ساینا اس 🔵🔵🔵🔵
رادوین : دوستان عزیز توی این چند روزه کسی پلاک شده؟
رضا ساینا : لیخه رو ای کاش به زبان آدمیزاد حرف میزدی تا جوابتو بدم
سعید : تا 18 شهریور ایکس 33 تحویل
محمد رضا : سلام وقت بخیر منم 21 شهریور تحویل 30 آبان وسطای آذر میشه تو سیستم من نگاه کردم هی نرو ببین بره تو مخت وسطای آذر 😉
پیش فروش دی : سلام برا منم فعلا دعوتنامه نیومده.
کسری : والا داداش 7800... من پیش فروش بودم خیلی کم شد
امیر از رشت : دوستم سوم مهر هست 11959940
اریزو 5اسپرت : دوستان عزیز تحویل سیستمی 18شهریور امروز تماس گرفتن برم تحویل بگیرم سپاس از همراهی همه عزیزان