نمره قبولی صنعت خودرو در پسابرجام

 

نمره قبولی صنعت خودرو در پسابرجام

 
توافق هسته‌ای و برجام در شرایطی مقدمات بازگشت و حضور خودروسازان خارجی را در ایران فراهم کرد که اجرایی شدن قراردادهای مربوطه می‌تواند پای دیگر شرکت‌های معتبر صنعت خودرو جهان را به کشور باز کند.
به گزارش اقتصادوما به نقل از دنیای اقتصاد، طی حدودا ۲۰ ماهی که از لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران می‌گذرد، ۶ قرارداد و تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان خودروسازان داخلی و خارجی به امضا رسیده و در این بین برخی وارد فاز اجرا شده و برخی دیگر نیز در مرحله ایجاد زیرساخت (به‌خصوص خط تولید) هستند.
نکته بسیار مهم در مورد قراردادها و تفاهم نامه‌های خارجی صنعت خودرو اینجاست که در مقایسه با گذشته، شکل و شمایل و مفاد آنها در حوزه‌هایی مانند سرمایه‌گذاری، تولید داخل، انتقال فناوری و صادرات، فرق کرده و به نوعی سر و سامان یافته است. هرچند تا به اجرا درآمدن همه این قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها راه زیادی مانده است، با این حال همین‌که در این مدت نسبتا کم، ۶ خودروساز بزرگ دنیا حاضر به حضور در ایران شده اند، اتفاقی مبارک و خوش یمن است. بدون تردید مذاکره با خودروسازان خارجی و جلب رضایت آنها برای سرمایه‌گذاری در ایران، کار بسیار سختی به‌شمار می‌رود و اگر نبود توافق هسته‌ای و برجام، حالا هیچکدام از ۶ شرکت پژو، سیتروئن، رنو، هیوندایی، بنز و فولکس واگن، برنامه‌ای برای فعالیت در کشور نداشتند.
در مجموع، اتفاقاتی که پس از برجام در خودروسازی کشور رخ داده، در مقایسه با سایر صنایع و بخش‌های داخلی، ملموس‌تر به نظر می‌رسد و این موضوع نشان می‌دهد بازار خودرو ایران تا چه اندازه برای سرمایه‌گذاران خارجی اهمیت دارد. در حال حاضر نیز اولویت مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه خودروسازی، اجرای درست قراردادها و تفاهم نامه‌های موردنظر در این صنعت است، چه آنکه به گفته منصور معظمی مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، تاکید این سازمان بر آن است تا هر چه زودتر قراردادهای مربوطه اجرایی و محصولات حاصل از آنها روانه بازار شوند. وی همچنین تاکید کرده که تا پایان سال هیچ قرارداد دیگری در خودروسازی کشور امضا نخواهد شد. گفته‌های مدیرعامل سازمان گسترش در شرایطی است که اجرای قراردادها و تفاهم‌نامه‌های پسابرجامی صنعت خودرو می‌تواند سایر خودروسازان بزرگ و معتبر دنیا را نیز برای سرمایه‌گذاری در ایران ترغیب و پای آنها را به کشور باز کند.

منبع

اقتصاد نیوز


 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , برجام , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

محسن
3

خودشون به خودشون نمره قبولی دادن وگرنه هیچ کس راضی نیست و آشغالتر از قبل دارن تولید میکنن، همه دنیا فهمیدن که ایران داره آشغال تولید میکنه ولی آقایون کلشون رو کردن زیر برف و با تبلیغ میخوان بگن ما خودروسازیم!
11:57  1396/08/12
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
0

این نمره قبولی را از کی گرفنه از دلالان صنعت ایران یا مسئولین رانت خوار صنعتی؟ از مردم که میدونم نمره قبولی نگرفته
14:56  1396/08/10
پاسخ دادن
محمد
7

توی کشوری که هیچ حقوق مصرف کننده ای وجود نداره و تعداد زیادی از هموطنانمون برای خرید ارزانترین ماشین باید دو سال حقوق خود را پس انداز کنند خیلی فرقی نمیکند که بنز داخل کشور کارخونه داشته باشه یا نداشته باشه.قاعدتا بنزی که داخل کشورمون به تولید برسه قیمتی بیشتر از وارداتی ها بهش اختصاص ندن کمتر نمیدن.پس کسی که بتواند با این قیمت ها کنار بیاد و از عهده خریدش بر بیاد براش فرقی نمیکنه وارد بشه یا داخل تولید بشه.بهتره خودمونو با این خبرهای به ظاهر خوش گول نزنیم.به امید یه ذره انصاف
11:54  1396/08/10
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عاطفه : خطاب به آقا حسین من آذر تونستم ثبت نام کنم . آبان ظرفیت تکمیل بود
جفر : چرا هرروز با یه اسم جدیدمیای مزخرف میگی؟بدبخت ساینام الان۴۰۰تومن به بالاست تو کارخونه؟شکایت چی کشک چی
J4 تهران : سلام من 12 اسفند ثبت نام کردم هنوز هم تو تکمیل وجه مونده و زرد رنگه
اطلس جی : من بخشنامه سایپا رو خوندم.جدولش رو اگه دقت کرده باشین در قسمت نوع خودرو ثبت نامی ک ساینا نوشته و در ستون بعدی خودرو قابل تحویل رو دو قسمت کرده یکی اطلس جی یکی ساینا ۸۵ گانه و اطلس رو فقط برای ثبت نامی های طرح زمستان گذاشته. منم ۱۱ دی ساینا ثبت نام کرده بودم،دیروز پیامک ساینا اومد ولی داخل سایت ک رفتم اطلس هم بود و امروز بدون هیچ مشکلی از درگاه ملت اطلس رو واریز وجه کردم شماره درخواست اومد ولی شماره پذیرش رو نمیدونم کی میفرستن
بیتا : با سلام انشالله برای شما هم پیامک سامانه سخا و احراز هویت می‌آید. انشاالله
امیر : سلام من تکمیل وجه اسفند انجام دادم تحویل 30 روزه بود اما تا الان خبری نشده تماس هم میگیرم با 096550 میگن باید صبر کنید هیچ پاسخ مشخصی نمیدن و اینکه حالا صبر زیادی هم کردیم نه فقط من , همه دوستان, تو این وضعیت باید چکار کرد ؟
J4 : سلام سرکاریم؟داداش ثبت نام بهمن پارسال شاسی نشده چطوری از شما شاسی شده؟
سپیده : خدا ازتون نگذره اول اسفند تکمیل وجه پیش فروش اطلس هنوز تحویل ندادن و فاکتورم نشده انشالله به حال ما دچار شوید به حق
J4 : هنوز جی فور های ثبت نام پارسال دی و بهمن شاسی نشده چطوری بعضی ها میگن تازه ثبت نام کردیم ولی شاسی شده. سر کاری هست یا خود عوامل شرکت جو میدن؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
هادی : آقا پرهام خیلی گلی
رضا دی : سلام .از فاکتورشدن دی ماه چه خبر 27فروردین تکمیل وج کردم
علی : سلام پذیرش 8 اسفند هنوز تو نوبت تخصیص😑🤦
پرهام : اگر تا یک شنبه نیامد دعوت نامه اسفند حرف باقی دوستان درست است و بنده یک آدم دروغگو بودم
ساینا اسفند : آقا پرهام اگه دعوتنامه 15بیاد اسمت زدم رو قلبم تا ابد بمونه
اکبر : شماگلی
محمد : داداش امیدت به خدا باشه دعوتنامه همه ماهها اومده اسفند هم بزودی میاد انقد خودتو درگیرش نکن توکلت بخدا
اکبر : دعوتنامه چخبر
151 بزک : درسته مشکلی نیست اگر تحویل حضوری بزنید ماشین ظرف چندروز بعدش پلاک می شه و در پلیس من هم قابل دیدن می شه
محمد علی سورن بخشنامه4553 : اقای دوگانه ابی کبود و سایر عزیزان سلام علیکم یه سوال داشتم خدمتتون آقا من ماشین طرح فرسوده ثبتنام کردم سورن تک و موعد تحویل تو قرار داد اولیه زده 30 دی ماه 1402 پرداخت اولیه 31 مرداد 1402 هم بود و دعوتنامه(75 روزه) و تکمیل وجه دی ماه اومد و پرداخت کردم ولی تو سیستم موعد تحویل زده 20 تیر 1403 و ماشینم الان 4 ماه و خورده ای رو فاکتور شده میچرخه ایرانخودرو یکبار میگه دعوتنامه ملاکه یکبار میگه تاریخ سیستم و ما هم موندیم چیکار کنیم هزار بار شکایت ثبت کردم فایده نداشت چیکار کنم؟ کدوم تاریخ ملاکه؟