سريال تكراری توقف شماره گذاری خودروهای ساخت داخل

 

سريال تكراری توقف شماره گذاری خودروهای ساخت داخل

 
اصولا سازمان ملی استاندارد که وظیفه تنظیم مقررات کیفی برای تولیدات و واردات را بر عهده دارد بر اساس آنچه در رشد استانداردهای کیفی دنیا بویژه اروپا رخ می‌دهد نسبت به تدوین مقررات داخلی اقدام می‌کند. اگر چه مقررات مطروحه به جهت سالم سازی محصولات و ایمنی مصرف کنندگان داخلی و نیز با در نظر گرفتن شرایط زیست محیطی تدوین می‌گردد اما اصولا از آنجاییکه شرایط صنعت و اقتصاد صنعتی جمهوری اسلامی ایران چندان با سطح کیفی استانداردهای دنیا تطابق ندارد لذا همواره بین این دو نهاد یعنی سازمان ملی استاندارد و شرکت‌های خودروسازی چالش‌های مداومی بوجود می‌‌اید. 

بازار و صنعت خودروهای داخلی را مانند استخری تصور کنید که هیچگونه آب رونده‌ای نه به آن وارد می‌شود و نه از آن خارج می‌شود که اگر هم ورود و خروجی دارد آنقدر اندک است که می‌توان از آن چشم پوشی کرد. اگر این استخر از شرایط ایده آلی برخوردار باشد طبیعی است که اِلمانهایی نظیر دانش فنی طراحی خودرو، نوسازی تجهیزات وماشین آلات، بهینه سازی نیروی انسانی، تامین قطعات با کیفیت وبسیاری دیگر از الزامات مورد نیاز این صنعت بایستی به این استخر فرضی وارد و محصولات با کیفیت و قیمت رقابتی بایستی از خروجی این استخر به خارج از آن (منظور خارج از کشور است) صادر گردند. در حالیکه مجموع شرایط سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به صنعت خودروسازی اجازه چنین تعاملی نمی‌دهد. نتیجه چنین وضعی عدم امکان برخورداری خودروسازی ایران از پلت فرم‌های بروز جهت جایگزینی با پلت فرم‌های قدیمی نظیر پراید و ۴۰۵ می‌باشد. نه دانش فنی تولید پلت فرم‌های بروز را داریم و نه اصولا از بازارهای صادراتی برخورداریم که هزینه‌های طراحی و تولید پلت فرم را توجیه نماید. از طرفی نقدینگی این صنعت آنچنان بالا نیست که توانائی نوسازی تجهیزات و ماشین آلات چه در خودروسازی‌ها و چه در قطعه سازی‌ها وجود داشته باشد. 

دولتی بودن بیش از ۹۰ درصد این صنعت نیز مزید بر آن علت است که اصولا بتوان بر روی بهره وری نیروی انسانی و سایر منابع هرگونه فعالیتی را به ثمر نشاند. با این وجود تضمین رعایت استاندارد‌ها یا عملا امکانپذیر نیست و یا باید به زمانی دیگر وعده داد. اتفاقی که معمولا در پس هر تدوین و رسیدن زمان رعایت هر الزام رخ می‌دهد. 

چه باید کرد؟ 

اگر قرار است توسعه‌ای در خودروسازی ایران رخ ندهد و اگر سیاست دست بردار این صنعت نیست پس دو راه بیشتر نداریم یا واردات را محدود نکنیم و یا به سطح پایینی از استاندارد‌ها که توانائی تامینش را داریم اکتفا کنیم. بیش از این اما، نیاز به تحولاتی است که کوچکترینش کوتاه شدن دست مدیران دولتی از سر این صنعت است. بماند که برای بهبود فضای کسب و کار چه باید کرد، برای بهره‌مندی از بازارهای صادراتی به چه ابزاری نیاز داریم و برای جذب دانش فنی و سرمایه خارجی باید به کدام شرایط رقابتی نزدیک شد. رعایت الزامات استاندارد نیاز به سرمایه گذاری دارد و سرمایه گذاری از جایی که شاخص‌های اقتصادیش ناپایدار است و قوانین حوزه کسب و کارش هم همینطور، گریزان است. قطعا فشار بر خودروسازان بیش از آنچه در توانایی‌های فعلیشان نهفته باعث می‌شود خلاقیت‌های ایرانیشان بیش از این گُل کند بطوریکه برای رسیدن به هدف شاخص‌های استاندارد از روش‌های غیر معقول بهره برند. آنوقت نه تنها استاندارد نداریم که فکر می‌کنیم داریم، مانند آن خدا بیامرزی که سیم ترمزماشینش را بریده بودند در حالیکه فکر می‌کرد ماشینش ترمز دارد و در پس پیچی سقوط کرد و به رحمت خدا رفت. 

پس مراقب باشیم با آدرس دهی غلط، صنعت خودرویمان را به رحمت خدا نفرستیم. 
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , شماره گذاری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعید : سلام موعد تحویلتون کی بود ؟
سعید : سلام موعد تحویلتون کی بود ؟
عاطفه شیرمحمدی : سلام . خانم کاظمی دفار مرکزی کرمان موتور کجاس؟
محمد : دوست عزیز بهتره اطلاعی ندارید بی مورد صحبت نکنید ۳ هفته ۳ شیفت داریم تولید تارا میکنیم علت فاکتور نشدن اطلاعی ندارم چون بخشش جداست. یاد بگیریم بی مورد حرف نزنیم اول آگاهی داشته باشیم و بعد نظر ثبت کنیم موفق باشید
J7 : آدرس می فرمایید کجا رفتید جنت آباد یا جاده مخصوص
محسن : سورن دوگانه ، تکمیل وجه : ۹ بهمن . . تحویل : ۲۹ اسفند . . .....همچنان منتظر
اطلس مادران : والا ماه پیش من زنگ زدم دی ماهو گفت فاکتور شدن هیچ وقت نگفتن تا ۱۴ بهمن فاکتورشده چطوری میگید ۲ ماه پیش همینو گفتن؟
تارا دستی زمستان : الکی جو ندهید خیلیا به این جو دادن شما دل میبندن .واین گناه محسوب میشه
پرهام : با سلام خدمت تمامی دوستان حواله داران طی جلسات شورای این هفته سایپا مدیر شرکت سایپا تصمیم گرفته دعوتنامه ساینا اس دوگانه اسفند ماه را در اول تیر ماه بفرستد... وبه قیمت جدید محاسبه میشود .. و بعد از تکمیل وجه ۲ماه طول میکشد تحویل دهد.. .....مدیریت محترم شرکت سایپا.....
سید : شما مطمئنی تا دوشنبه میاد ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پارس : 12روزه فاکتور شدیم از پلاک خبری نیست میگن مجوز پلاک ندارم
سجاد : این سایپا چکار میکنه 3 خرداد پلاک شدم هنوز میگه تخصیص داده شده درحالی ک بعد من تحویل گرفتن
مازنی ریکا : دوست عزیز برو نمایندگی اطلاع بده خودشون مشکلتو حل میکنن نگران نباش
ساندرو استپ وی دستی : لطفا منو راهنمایی کنید همدان منم ب پولم برسم
اس7 : منم فاکتورم حذف شده
احد دوگانه : سلام من فاکتور شدم ولی پیامک اومده که چون سخا شما مغایرت داشته پلاک نشدید. کسی می دونه مشکل از چی هست؟الان من چیکار کنم؟ تو را خدا هر کی می دونه کمکم کنه من چیکار کنم؟
مرتضی 207 اتومات سقف فلز : ما دو نفریم و هنوز فاکتور نشدیم. 4 دی تکمیل 30 دی تحویل
پدرام : مریم جان تو ک میگفتی به هیچ وجه تبدیل نمیکنی
علیرضا x55 : تاریخ قرارداد 14دی تایید لیزینگ 7بهمن 26مجوز خروج وتو صف بارگیری هست تاریخ سیستمی 23خرداد ماه امروز نمایندگی ‌صدای مشتری جفتشون زنگ زدم گفتن تایید به باربری شده بقیش توکل بخدا
آپشنال تحویل 3 خرداد سفید رنگ : نه بابا خالی بستن پس چرا ماها هنوز فاکتور نشدیم