با ابلاغ تعرفه‌های جدید، دقیقاً چه اتفاقی در بازار خودرو خواهد افتاد؟

 

با ابلاغ تعرفه‌های جدید، دقیقاً چه اتفاقی در بازار خودرو خواهد افتاد؟

خداحافظ پورشه! خداحافظ بی‌ام‌و! خداحافظ مرسدس‌بنز! این دقیقاً اتفاقی است که با تعرفه و قوانین جدید واردات خودرو خواهد افتاد. یادم می‌آید آذرماه سال 91 بود که در مقاله‌ای به چالش قانون 2500 سی‌سی پرداختم و اشاره کردم که این قانون هیچ دلیلی بر لوکس بودن و پرمصرف بودن یک خودرو نیست و در آن با یک جدول ساده نشان دادم که پژو پارس پرمصرف‌تر از پورشه باکستر است! از آن سال‌ به بعد رسانه‌های خودرویی متفاوتی با اشاره به این موضوع که حجم موتور نه تنها هیچ ربطی به لوکس بودن ندارد بلکه میزان مصرف یک پیشرانه نیز آنچنان ارتباطی به حجم موتور ندارد و بحث تکنولوژی‌های دیگری نیز در میان است. در هر صورت در این سال‌ها به عنوان یک رسانه خودرویی تلاش کردیم که بگوییم بجای استفاده از مبنای حجم موتور، یک تعرفه بر اساس قیمت خودرو قرار داده شود و حال پس از 6 ماه از بسته شدن یک شبه ثبت سفارش و بالا آمدن جان واردکنندگان و صعود پرشیب قیمت وارداتی‌ها، تعرفه‌های جدید ابلاغ شده و نه تنها خبری از حذف شدن حجم موتور در قوانین جدید نیست، بلکه یک سقف قیمتی نیز برای این خودروها اعلام شده که باید عرض خسته نباشید خدمت مسئولین داشته باشیم! در حقیقت تمام تلاش ما برای تغییر این جریان و قراردادن یک مبنای صحیح پنبه شد و اوضاع پیچیده‌تر نیز گشت!
 
اگر مشکل مملکت کمبود ارز است و خودروهای وارداتی ارز زیادی می‌طلبند، می‌توان سقف قیمتی برای آن‌ها در نظر گرفت. اگر مشکل مملکت میزان مصرف سوخت خودروهای وارداتی است، می‌توان میزان مصرف سوخت را مبنا قرار داد و اگر مشکل مملکت لوکس بودن و فاصله طبقاتی است، که قطعاً خودروهای 40 هزار دلاری در سطح جهان خودروهای لوکسی نیستند و کاملاً معمولی‌اند و آن دسته از هموطن‌های پولدار قطعاً با هزار راه و روش و مجوز خاص خودروی خاص خود را سوار خواهند شد (که البته اگر از راه حلال این درآمد را کسب کرده‌اند نوش جونشان باشد!).
 
اجازه دهید به سوال اصلی بازگردیم، حال با این همه هیاهو و داستان، بالاخره ثبت سفارش باز شد و به زودی خودروهایی که چند ماه در گمرک به خواب طولانی رفته بودند، با تعرفه‌هایی جدید اجازه ورود به کشور را خواهند داشت. در این مدت حباب بزرگی روی خودروهایی چون هیوندای سانتافه و یا کیا سورنتو بوجود آمد اما با وارد شدن خودروهای داخل گمرک آیا این حباب از بین می‌رود؟ برای جواب دادن به این سوال، خودروها را به دو دسته تقسیم می‌کنیم. دسته اول خودروهای زیر 40 هزار دلار و دسته دوم خودروهای بالای 40 هزار دلار که البته با تعریف جدید این خودروها خیلی لوکس تشریف دارند!
 
دسته اول که زیر 40 هزار دلار هستند، احتمالاً قیمت آن‌ها البته در مدل 2017 کمی افت خواهند داشت ولی نه به این زودی و نه افت شدید! نه تنها تجربه نشان داده کالایی که به هر دلیل گران شود دیگه به این سادگی‌ها ارزان نخواهد شد، بلکه به زودی با ورود مدل‌های 2018 قیمت شرکتی آن‌ها کمی بیشتر هم خواهد شد. پس باید تنها منتظر ترک خوردن حباب قیمتی خودروهایی چون سانتافه و یا سورنتو باشیم.
اما دسته دوم که دیگر به آن‌ها لوکس خواهیم گفت(!) به دلیل وارد نشدن و تقریباً تبدیل آن‌ها به نماد لوکس بودن، احتمالاً حباب آن‌ها تبدیل به چیزی شبیه بادکنک خواهد شد و شاید حتی رو به بالن نیز میل کند! در حال حاضر خودرویی چون بی‌ام‌و سری 7 که با هزار زور و زحمت با موتور 2 لیتری کوچک روی آن هیکل عظیم اجازه واردات داشت و تا چندی پیش با قیمت 700 میلیون فروخته می‌شد، قیمتی نزدیک به 1 میلیارد را پیدا کرده و با توقف واردات آن باید انتظار روند صعودی باد شدن این بادکنک را نیز داشته باشیم!
 
شاید کمبود ارز و اشتغال به عنوان مشکلات اصلی کشور امری درست و قابل تامل باشد اما قطعاً بسته شدن یک شبه ثبت سفارش به مدت 6 ماه و به مرگ گرفتن وارداتی‌ها که بالاخره با تب راضی شوند، کاری بس نادرست است و همین پیش می‌آید که می‌بینید! اگر قصد بر سوق دادن شرکت‌های واردکننده به ایجاد خط تولید و ایجاد اشتغال است، باید این روند در چند سال و از پیش تعیین شده و اعلام شده باشد نه با این هیاهو و اجبار!
 
حال با این وضعیت تعرفه‌های جدید که نقل هر مجلسی شده، دیگر "امید" ما برای سوار شدن بر خودروی کاملاً معمولی آن سوی مرزها، که تا دو روز پیش در آرزوهای خود می‌دیدیم که یک روز سوار آن شویم و بوقی بزنیم(!)، تبدیل به "ای‌کاش" شده و باید منتظر موج جدیدی از چینی‌های بی‌هویت مثل بیسو و یا دیگر برندهایی باشیم که چند روزی طول می‌کشد تا اسم آن‌ها را یاد بگیریم و مجبور خواهیم بود چند صد میلیون برای آن‌ها پرداخت کنیم و بر سر این که کدام یک خودرویی مناسب‌تر است با هم جدل کنیم!
 
 

منبع

http://anzalweb.ir

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تعرفه , ماشین , داشبورد , واردات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

بیچاره وبدبخت ارزو به دل
11

اقایان کی تصمیمی گرفتن که به درد قشر متوسط ویا فقیر بخوره ان از ما بهترون چند صد دستگاه از ان ماشینای به قولی لوکس الان تو انباراشون دارن تا بعد از ممنوع کردن وارد بازار کنن و هر قیمتی عشقشون میکشه بفروشن بعد بگن روحانی دمت گرم که چنین لقمه چرب ونرمی برا ما فراهم کردی تا ما ب م و 700 تومانیو بدیم 2 میلیارد تومان چه کیفی داره نه ما هم دلمون خوش بشه شانه تخم مرغ شد 12 تومان
12:33  1396/10/12
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
19

وارد کنندگان و قانونگذاران که اتباط بسیار نزدیک پولی و فامیلی دارند نشستند و قانونی برای سود بیشتر تنظیم کردند. خوب انتظار نداریم که اتفاق خوبی برای مردم بیفته
17:50  1396/10/11
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
داود : بچه ها اونا که رفتن تجمع همشون فاکتور شدن آماده شید برا21تیر هر کی میخواد ماشینش فاکتوربشه بسم الله
ثنا : شاهین جی هفته چهارم مرداد بودی شما ؟شهریور دعوتنامه تبدیلی به جی ال کی میاد؟
Reza : به احتمال زیاد میخواد فاکتور شه یا فاکتور شده ، بخاطر بروزرسانی سیستم هاشونه
داود : بچه ها اونا که رفتن تجمع همشون فاکتور شدن آماده شید برا21تیر هر کی میخواد ماشینش فاکتور بشه یاعلی
شاهینcvt_mojtaba : میدونید یک پله که به عقب برمیگرده به چه منظور هست؟
مسعود : سلام فقط خواستم خبر بدم که امروز چندتا از بچه های تکمیل ۲۳ اسفند فاکتور شدن الحمدلله بنده خودم ۲ اردیبهشت تکمیل کردم و همچنان منتظرم
بهزاد ۲۲ اسفند : جناب من ۴تیر فاکتور شدم یعنی ۲هفته پیش همه ی اینا که گفتی درست ولی دیگه تو دل بقیه رو خالی نکن
T9 : سلام شما ثبت نام اقساطی بودید؟ تاریخ قرادادتون 23 بهمن هست؟ بنده تاریخ قراداد 27 بهمن هست هنوز هیچ تغییری نکرده:/
شاهینcvt_mojtaba : دوستان منم تکمیل وجه ۱۳ اسفند هستم cvt تازه چک کردم یک پله برگشته عقب
آرش : سلام دوستان من تکمیل وجه 18 اسفند هستم الان وضعیت خودرو را چک کردم از حالت آماده تخصیص با یک پله عقبگرد برگشت به تکمیل وجه شده!!!!!!!!!
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 31 خرداد : کل زندگیمو فروختم خدا لعنتشون کن
تیگو 8 ie : با احترام این آخرین پیامم هست، تحویل سیستمی 31 اردیبهشت 17 خرداد مجوز، 17 مرداد بارگیری، نمایندگی تهران 777، دوستان تنها پیشنهاد من اینه یا برید نمایندگی رو بهم بریزید حق تون رو با فریاد بگید، یا خود خوری نکنید توجه نکنید درد از بین میره
saharفروش فوری : سلام من الان زنگ زدم به سایپا میگه فروش فوری تا7توم فاکتور شده و روند فاکتور ادامه داره و درحال انجامه من فروش فوری 11بهمنم
207 پانا تحویل 12 و 18 خرداد : با سلام خدمت دوستان 207 پانا مشکی ارتقا قالپاق فروش فوق العاده تاریخ واریز وجه 14 و 20 اسفند و تاریخ تحویل 12 و 18 خرداد بوده دوستانی که فاکتور شدن ممنون میشم که اطلاع بدن با تشکر 🙏🙏
محمد 16 خرداد : فروش فوق العاده طرح مادران رنگ سفید از تهران تحویل 16 خرداد ماه امروز 18 تیر فاکتور شدم... ایشالا همه به زودی فاکتور بشن
الیاس رویان کهنوج کوییک S : همین الان زنگ زدم شرکت سایپا گفتم تا چه تاریخی کوییک sفاکتور شده گفت تا 18اردیبهشت بهش گفت وضعیت ما چه میشه گفت سود تاخییر زمان تحویل بهتون داده میشه نگران نباشید 😏خدا لعنتشون کنه مردم رو بیچاره کردن
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : شما راست میگی....ولی بر پدر و مادر دروغگو لعنت.....
ساینا25 بهمن : من تکمیل وجه 1 خردادماه هنوز نه، تازه میگن از اسفند هرکی تکمیل وجه کرده هنوز فاکتور نشده.لعنت به ظالم
دنا 6دنده31تیر : یاخدا پس ما رفتیم آخر مهر😕
دوستان اتو : واریزی 28 مهر هنوز که هنوزه خبری از اطلس سفید-مشکی نیست اول و آخر اینا