با ابلاغ تعرفه‌های جدید، دقیقاً چه اتفاقی در بازار خودرو خواهد افتاد؟

 

با ابلاغ تعرفه‌های جدید، دقیقاً چه اتفاقی در بازار خودرو خواهد افتاد؟

خداحافظ پورشه! خداحافظ بی‌ام‌و! خداحافظ مرسدس‌بنز! این دقیقاً اتفاقی است که با تعرفه و قوانین جدید واردات خودرو خواهد افتاد. یادم می‌آید آذرماه سال 91 بود که در مقاله‌ای به چالش قانون 2500 سی‌سی پرداختم و اشاره کردم که این قانون هیچ دلیلی بر لوکس بودن و پرمصرف بودن یک خودرو نیست و در آن با یک جدول ساده نشان دادم که پژو پارس پرمصرف‌تر از پورشه باکستر است! از آن سال‌ به بعد رسانه‌های خودرویی متفاوتی با اشاره به این موضوع که حجم موتور نه تنها هیچ ربطی به لوکس بودن ندارد بلکه میزان مصرف یک پیشرانه نیز آنچنان ارتباطی به حجم موتور ندارد و بحث تکنولوژی‌های دیگری نیز در میان است. در هر صورت در این سال‌ها به عنوان یک رسانه خودرویی تلاش کردیم که بگوییم بجای استفاده از مبنای حجم موتور، یک تعرفه بر اساس قیمت خودرو قرار داده شود و حال پس از 6 ماه از بسته شدن یک شبه ثبت سفارش و بالا آمدن جان واردکنندگان و صعود پرشیب قیمت وارداتی‌ها، تعرفه‌های جدید ابلاغ شده و نه تنها خبری از حذف شدن حجم موتور در قوانین جدید نیست، بلکه یک سقف قیمتی نیز برای این خودروها اعلام شده که باید عرض خسته نباشید خدمت مسئولین داشته باشیم! در حقیقت تمام تلاش ما برای تغییر این جریان و قراردادن یک مبنای صحیح پنبه شد و اوضاع پیچیده‌تر نیز گشت!
 
اگر مشکل مملکت کمبود ارز است و خودروهای وارداتی ارز زیادی می‌طلبند، می‌توان سقف قیمتی برای آن‌ها در نظر گرفت. اگر مشکل مملکت میزان مصرف سوخت خودروهای وارداتی است، می‌توان میزان مصرف سوخت را مبنا قرار داد و اگر مشکل مملکت لوکس بودن و فاصله طبقاتی است، که قطعاً خودروهای 40 هزار دلاری در سطح جهان خودروهای لوکسی نیستند و کاملاً معمولی‌اند و آن دسته از هموطن‌های پولدار قطعاً با هزار راه و روش و مجوز خاص خودروی خاص خود را سوار خواهند شد (که البته اگر از راه حلال این درآمد را کسب کرده‌اند نوش جونشان باشد!).
 
اجازه دهید به سوال اصلی بازگردیم، حال با این همه هیاهو و داستان، بالاخره ثبت سفارش باز شد و به زودی خودروهایی که چند ماه در گمرک به خواب طولانی رفته بودند، با تعرفه‌هایی جدید اجازه ورود به کشور را خواهند داشت. در این مدت حباب بزرگی روی خودروهایی چون هیوندای سانتافه و یا کیا سورنتو بوجود آمد اما با وارد شدن خودروهای داخل گمرک آیا این حباب از بین می‌رود؟ برای جواب دادن به این سوال، خودروها را به دو دسته تقسیم می‌کنیم. دسته اول خودروهای زیر 40 هزار دلار و دسته دوم خودروهای بالای 40 هزار دلار که البته با تعریف جدید این خودروها خیلی لوکس تشریف دارند!
 
دسته اول که زیر 40 هزار دلار هستند، احتمالاً قیمت آن‌ها البته در مدل 2017 کمی افت خواهند داشت ولی نه به این زودی و نه افت شدید! نه تنها تجربه نشان داده کالایی که به هر دلیل گران شود دیگه به این سادگی‌ها ارزان نخواهد شد، بلکه به زودی با ورود مدل‌های 2018 قیمت شرکتی آن‌ها کمی بیشتر هم خواهد شد. پس باید تنها منتظر ترک خوردن حباب قیمتی خودروهایی چون سانتافه و یا سورنتو باشیم.
اما دسته دوم که دیگر به آن‌ها لوکس خواهیم گفت(!) به دلیل وارد نشدن و تقریباً تبدیل آن‌ها به نماد لوکس بودن، احتمالاً حباب آن‌ها تبدیل به چیزی شبیه بادکنک خواهد شد و شاید حتی رو به بالن نیز میل کند! در حال حاضر خودرویی چون بی‌ام‌و سری 7 که با هزار زور و زحمت با موتور 2 لیتری کوچک روی آن هیکل عظیم اجازه واردات داشت و تا چندی پیش با قیمت 700 میلیون فروخته می‌شد، قیمتی نزدیک به 1 میلیارد را پیدا کرده و با توقف واردات آن باید انتظار روند صعودی باد شدن این بادکنک را نیز داشته باشیم!
 
شاید کمبود ارز و اشتغال به عنوان مشکلات اصلی کشور امری درست و قابل تامل باشد اما قطعاً بسته شدن یک شبه ثبت سفارش به مدت 6 ماه و به مرگ گرفتن وارداتی‌ها که بالاخره با تب راضی شوند، کاری بس نادرست است و همین پیش می‌آید که می‌بینید! اگر قصد بر سوق دادن شرکت‌های واردکننده به ایجاد خط تولید و ایجاد اشتغال است، باید این روند در چند سال و از پیش تعیین شده و اعلام شده باشد نه با این هیاهو و اجبار!
 
حال با این وضعیت تعرفه‌های جدید که نقل هر مجلسی شده، دیگر "امید" ما برای سوار شدن بر خودروی کاملاً معمولی آن سوی مرزها، که تا دو روز پیش در آرزوهای خود می‌دیدیم که یک روز سوار آن شویم و بوقی بزنیم(!)، تبدیل به "ای‌کاش" شده و باید منتظر موج جدیدی از چینی‌های بی‌هویت مثل بیسو و یا دیگر برندهایی باشیم که چند روزی طول می‌کشد تا اسم آن‌ها را یاد بگیریم و مجبور خواهیم بود چند صد میلیون برای آن‌ها پرداخت کنیم و بر سر این که کدام یک خودرویی مناسب‌تر است با هم جدل کنیم!
 
 

منبع

http://anzalweb.ir

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تعرفه , ماشین , داشبورد , واردات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

بیچاره وبدبخت ارزو به دل
11

اقایان کی تصمیمی گرفتن که به درد قشر متوسط ویا فقیر بخوره ان از ما بهترون چند صد دستگاه از ان ماشینای به قولی لوکس الان تو انباراشون دارن تا بعد از ممنوع کردن وارد بازار کنن و هر قیمتی عشقشون میکشه بفروشن بعد بگن روحانی دمت گرم که چنین لقمه چرب ونرمی برا ما فراهم کردی تا ما ب م و 700 تومانیو بدیم 2 میلیارد تومان چه کیفی داره نه ما هم دلمون خوش بشه شانه تخم مرغ شد 12 تومان
12:33  1396/10/12
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
19

وارد کنندگان و قانونگذاران که اتباط بسیار نزدیک پولی و فامیلی دارند نشستند و قانونی برای سود بیشتر تنظیم کردند. خوب انتظار نداریم که اتفاق خوبی برای مردم بیفته
17:50  1396/10/11
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 : عزیزان این اشتباهی که ما انجام دادیم شما انجام ندین پول نقد تحویل شرکت دادیم سه ماه تحویل بدن الان هفت ماه شده تحویل ندادن یک ماه شاسی شده پلاک شده بیمه شده خبری از ماشین نیست .منx5ثبت نام کرده بودند
شاهین gl : سلام واقعا اگه برا اونا فاکتور کرده باشن بی انصافی کردن ما دوریم من ارومیه هستم چجور بیام
طایفی : کارت و سند سه ماه قبل صادر شده ولی ماشین تحویل نمیشه، دوستان من موافقم بریم شهرک آزمایش و بر علیه راهنمایی رانندگی تجمع کنیم که چرا برای ماشینی که تولید نشده سند صادر کرده.
شاهینg : سلام من امروز بایکی از کارکنان سایپا صحبت کردم گفت توی جنگ یکی از پارکینگهای سایپا رو زدن وسه هزار ماشین از بین رفته واحتمالا ماشینهای شما هم جز اینا بوده که فاکتور نمیشه یعنی باور کنم؟
ترکزاده : واریزی اولم دی ماه بوده کسی میدونه واریزی دومم کی هست؟؟؟
علی شاهین جی ۹۰ روزه : سلام بنده شاهین جی فوق العاده ۹۰ روزه بودم تکمیل وجه و سخا رو ۲۹ آذر انجام دادم در حال حاضر ۳ماه و نیم از موعد تحویل گذشته ولی خبری از فاکتور نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رسول : اونایی که امروز رفتن اعتراض فکر کنم سایپا بجای فاکتور چیز دیگه داده دستشون زرزر نکنین
17بهمن : سلام اقای منوچهری،خوبید؟رضا صبوری ام،دوشنبه با هم اشنا شدیم،این جماعت فکر میکنن ما دروغ میگیم،بیخیال،اینا اگه اینکاره بودن دوشنبه میومدن اعتراض،مارو تنها گذاشتن،پس بیخیالشون شید و دیگه از دوشنبه حرفی نزنید لطفا،سپاس از شما مرد بزرگوار،اشنایی با شما خیلی خوب بود
ساینا پیش فروش : سلام واقعا راست میگی ؟ منم همون موقع تکمیل وجه دوگانه به تک زدم ولی هنوزم نشده ؟
مهدی : اگه تبدیل اومده بزنید سودش بیشتره میتونید بیرون بفروشید رانا بخرید 80 تومنم گرونتره بیرون
امیر 33 کراس : من 6مردادم 17مجوز خوردم
رانا تبدیل 207 : پس چرا برای من نمیاره نوشته تکمیل وجه میباشد کی تبدیل کردین
اطلس g تکمیل وجه 1403 اسفند : خدا لعنت کنه باعث بانیشو خانوادش به آتش جهنم بسوزه کثیف ها اسفند تکمیل وجه کردم چرا نمیدین ماشین ما را پولشو گرفتین گو خوردین ماشین نمیدید
سولدوز دنا اتوماتیک اپشنال فرسوده : سلام.دوستان از تحویلی های مرداد خبری نیست کی فاکتور میشن؟ واریز کامل فوق العاده طرح فرسوده 7اردیبهشت تحویل 4مرداد اپشنال رنگ سفید.ممنون میشم کسی خبر داره به منم اطلاع بده چون من حواله گرفتم
اطلس g تکمیل وجه 1403 اسفند : سلام کسی تکمیل وجه اسفند 1403 فاکتورشده 1402 واریزی اولیه تکمیل وجه اسفند 1403 تا الان هم ندادن کسی هست شرایط منو داشته باشه میدونید نوبت ما کی هست
رانا25خرداد : سلام دوستان من تبدیل زدم207 مبلغ3100هم مابالتفاوت زدم ولی بازهم نوشته به دلیل عدم تکمیل وجه اطلاعات نمایش داده نمی شود خسته کردن