با ابلاغ تعرفه‌های جدید، دقیقاً چه اتفاقی در بازار خودرو خواهد افتاد؟

 

با ابلاغ تعرفه‌های جدید، دقیقاً چه اتفاقی در بازار خودرو خواهد افتاد؟

خداحافظ پورشه! خداحافظ بی‌ام‌و! خداحافظ مرسدس‌بنز! این دقیقاً اتفاقی است که با تعرفه و قوانین جدید واردات خودرو خواهد افتاد. یادم می‌آید آذرماه سال 91 بود که در مقاله‌ای به چالش قانون 2500 سی‌سی پرداختم و اشاره کردم که این قانون هیچ دلیلی بر لوکس بودن و پرمصرف بودن یک خودرو نیست و در آن با یک جدول ساده نشان دادم که پژو پارس پرمصرف‌تر از پورشه باکستر است! از آن سال‌ به بعد رسانه‌های خودرویی متفاوتی با اشاره به این موضوع که حجم موتور نه تنها هیچ ربطی به لوکس بودن ندارد بلکه میزان مصرف یک پیشرانه نیز آنچنان ارتباطی به حجم موتور ندارد و بحث تکنولوژی‌های دیگری نیز در میان است. در هر صورت در این سال‌ها به عنوان یک رسانه خودرویی تلاش کردیم که بگوییم بجای استفاده از مبنای حجم موتور، یک تعرفه بر اساس قیمت خودرو قرار داده شود و حال پس از 6 ماه از بسته شدن یک شبه ثبت سفارش و بالا آمدن جان واردکنندگان و صعود پرشیب قیمت وارداتی‌ها، تعرفه‌های جدید ابلاغ شده و نه تنها خبری از حذف شدن حجم موتور در قوانین جدید نیست، بلکه یک سقف قیمتی نیز برای این خودروها اعلام شده که باید عرض خسته نباشید خدمت مسئولین داشته باشیم! در حقیقت تمام تلاش ما برای تغییر این جریان و قراردادن یک مبنای صحیح پنبه شد و اوضاع پیچیده‌تر نیز گشت!
 
اگر مشکل مملکت کمبود ارز است و خودروهای وارداتی ارز زیادی می‌طلبند، می‌توان سقف قیمتی برای آن‌ها در نظر گرفت. اگر مشکل مملکت میزان مصرف سوخت خودروهای وارداتی است، می‌توان میزان مصرف سوخت را مبنا قرار داد و اگر مشکل مملکت لوکس بودن و فاصله طبقاتی است، که قطعاً خودروهای 40 هزار دلاری در سطح جهان خودروهای لوکسی نیستند و کاملاً معمولی‌اند و آن دسته از هموطن‌های پولدار قطعاً با هزار راه و روش و مجوز خاص خودروی خاص خود را سوار خواهند شد (که البته اگر از راه حلال این درآمد را کسب کرده‌اند نوش جونشان باشد!).
 
اجازه دهید به سوال اصلی بازگردیم، حال با این همه هیاهو و داستان، بالاخره ثبت سفارش باز شد و به زودی خودروهایی که چند ماه در گمرک به خواب طولانی رفته بودند، با تعرفه‌هایی جدید اجازه ورود به کشور را خواهند داشت. در این مدت حباب بزرگی روی خودروهایی چون هیوندای سانتافه و یا کیا سورنتو بوجود آمد اما با وارد شدن خودروهای داخل گمرک آیا این حباب از بین می‌رود؟ برای جواب دادن به این سوال، خودروها را به دو دسته تقسیم می‌کنیم. دسته اول خودروهای زیر 40 هزار دلار و دسته دوم خودروهای بالای 40 هزار دلار که البته با تعریف جدید این خودروها خیلی لوکس تشریف دارند!
 
دسته اول که زیر 40 هزار دلار هستند، احتمالاً قیمت آن‌ها البته در مدل 2017 کمی افت خواهند داشت ولی نه به این زودی و نه افت شدید! نه تنها تجربه نشان داده کالایی که به هر دلیل گران شود دیگه به این سادگی‌ها ارزان نخواهد شد، بلکه به زودی با ورود مدل‌های 2018 قیمت شرکتی آن‌ها کمی بیشتر هم خواهد شد. پس باید تنها منتظر ترک خوردن حباب قیمتی خودروهایی چون سانتافه و یا سورنتو باشیم.
اما دسته دوم که دیگر به آن‌ها لوکس خواهیم گفت(!) به دلیل وارد نشدن و تقریباً تبدیل آن‌ها به نماد لوکس بودن، احتمالاً حباب آن‌ها تبدیل به چیزی شبیه بادکنک خواهد شد و شاید حتی رو به بالن نیز میل کند! در حال حاضر خودرویی چون بی‌ام‌و سری 7 که با هزار زور و زحمت با موتور 2 لیتری کوچک روی آن هیکل عظیم اجازه واردات داشت و تا چندی پیش با قیمت 700 میلیون فروخته می‌شد، قیمتی نزدیک به 1 میلیارد را پیدا کرده و با توقف واردات آن باید انتظار روند صعودی باد شدن این بادکنک را نیز داشته باشیم!
 
شاید کمبود ارز و اشتغال به عنوان مشکلات اصلی کشور امری درست و قابل تامل باشد اما قطعاً بسته شدن یک شبه ثبت سفارش به مدت 6 ماه و به مرگ گرفتن وارداتی‌ها که بالاخره با تب راضی شوند، کاری بس نادرست است و همین پیش می‌آید که می‌بینید! اگر قصد بر سوق دادن شرکت‌های واردکننده به ایجاد خط تولید و ایجاد اشتغال است، باید این روند در چند سال و از پیش تعیین شده و اعلام شده باشد نه با این هیاهو و اجبار!
 
حال با این وضعیت تعرفه‌های جدید که نقل هر مجلسی شده، دیگر "امید" ما برای سوار شدن بر خودروی کاملاً معمولی آن سوی مرزها، که تا دو روز پیش در آرزوهای خود می‌دیدیم که یک روز سوار آن شویم و بوقی بزنیم(!)، تبدیل به "ای‌کاش" شده و باید منتظر موج جدیدی از چینی‌های بی‌هویت مثل بیسو و یا دیگر برندهایی باشیم که چند روزی طول می‌کشد تا اسم آن‌ها را یاد بگیریم و مجبور خواهیم بود چند صد میلیون برای آن‌ها پرداخت کنیم و بر سر این که کدام یک خودرویی مناسب‌تر است با هم جدل کنیم!
 
 

منبع

http://anzalweb.ir

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تعرفه , ماشین , داشبورد , واردات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

بیچاره وبدبخت ارزو به دل
11

اقایان کی تصمیمی گرفتن که به درد قشر متوسط ویا فقیر بخوره ان از ما بهترون چند صد دستگاه از ان ماشینای به قولی لوکس الان تو انباراشون دارن تا بعد از ممنوع کردن وارد بازار کنن و هر قیمتی عشقشون میکشه بفروشن بعد بگن روحانی دمت گرم که چنین لقمه چرب ونرمی برا ما فراهم کردی تا ما ب م و 700 تومانیو بدیم 2 میلیارد تومان چه کیفی داره نه ما هم دلمون خوش بشه شانه تخم مرغ شد 12 تومان
12:33  1396/10/12
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
19

وارد کنندگان و قانونگذاران که اتباط بسیار نزدیک پولی و فامیلی دارند نشستند و قانونی برای سود بیشتر تنظیم کردند. خوب انتظار نداریم که اتفاق خوبی برای مردم بیفته
17:50  1396/10/11
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
B : سلام تحویل۱۵ مهر کسی خبر داره کی فاکتور میشه
سلام جناب خوب هستین قربان : چه خبر خانواده خوبن سلامتی والده محترم خانم بچه ها راستی چکار کردین وام جور شد؟ اقساطی که سنگین نیست؟ حالا مدارکش میفرستم واست ممنون میشم رفتید مدارک منم تحویل بدین شاید تا قبل از عید نوبت ما هم شد با نیت خیرتون منم خبر سلامتی چی بگم والا همش گرفتار تعمیرات و بازسازی خونم هرچی پس انداز بود خرج کردم واسه نوسازی خونه حالا اگه بشه تا قبل از عید تموم بشه زنده باشی سلام برسونید تشریف بیارید خوشحال میشیم شبتون بخیر خدانگهدار
T8امیر : سلام ۱۵ آبان پلاک شد مدارک ماشینم رسید دستم ولی خدشه تحویل ندادن نمایندی رستمی شیراز
محیا : سلام چطورشما۲ابان شاسی شدید و الان تحویل گرفتید ومن ۲۳مهر پلاک شدم هنو تو مرحله ی حمل هست ؟تی۸مشکی ثبت نام ۲۵خرداد
X5 اردیبهشت : با سلام ثبت نام اردیبهشت هنوز تو تکمیل وجه مونده من نمیدونم چه فرقی هست که بعضیها میگم ما تحویل هم گرفنیم
حسین... : بازهم یک شیرین کاری بی مزه از مزدوران وجیره خوران سایپا! پس شما آشغالهای مواجب بگیر سایپا که سالی چند بار ماشینهای متفاوت از شرکتتون میگیرین بعداز فروش لباسای خودتون و خانوادتون چی چی تون را خرج تهیه پیش پرداخت ماشینتون میکنید؟
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید33 : سلام 33اتومات قرارداد 2/29 وام و ریختن مدارک اومده.تاریخ تحویل سیستمی 16 مهر بود.که فعلا خبری نیست
رانا : منم تحویل 4بهمن بودم الان شدم 30 بهمن . امروز هم دعوتنامه تکمیل وجه اومد واسم
یاسین : سلام پیام واریز براتون اومد چقدر بوده
سورن دوگانه : سلام ، فاکتور شدم ولی پلاک نشده چند روز طول میکشه پلاک بشه؟
محمد رحیمی : سلام بعد از فاکتور چند روز طول می کشه پلاک شه
قاسم رشیدی : من لیفان 620 1600خریدم بیشتر از 200کیلو بار میزنم داخلش عقب ماشین رو زمین می‌خوابه دلیلش چیه
نیما : سلام برداران وحواله داران عزیزیه تجمع بذاریم سازمان استاندارد که بهانه ایرانخودروتمام بشه مطمئنم ربطی به سازمان استاندارد نداره فقط ما بایدازطرف سازمان استاندارد پیگیری یاتماس بگیریم
حمید x33 cross : پاسخ به مهساfx من تایید لیزینگ 7 تیر تحویلی 17 شهریور مدارکم مشکلی نداره پس چرا وام منو نمیریزه بانک سگ مال شمارو ریخته عجب گیری افتادیم
X33 cvt : سلام دوستان ، کسایی که x33 cvt تاریخ قراردادشون بین اردیبهشت تا خرداد بوده تحویل گرفتن؟ من تقریبا تاریخهای ثبت نامهارو بررسی کردم و از خرداد تا مرداد ثبت نام ایکس33 نبوده . میخوام ببینم اونایی که قبل خرداد ثبت نام کردن تحویل گرفتن؟ میخوام ببینم کی نوبت میرسه به ثبت نامی های بعد مرداد . من تاریخ قراردادم 6شهریور1403 هست و تحویل سیستمی 18دی و همه مدارک هم اومده
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : 90روز عادی