با ابلاغ تعرفه‌های جدید، دقیقاً چه اتفاقی در بازار خودرو خواهد افتاد؟

 

با ابلاغ تعرفه‌های جدید، دقیقاً چه اتفاقی در بازار خودرو خواهد افتاد؟

خداحافظ پورشه! خداحافظ بی‌ام‌و! خداحافظ مرسدس‌بنز! این دقیقاً اتفاقی است که با تعرفه و قوانین جدید واردات خودرو خواهد افتاد. یادم می‌آید آذرماه سال 91 بود که در مقاله‌ای به چالش قانون 2500 سی‌سی پرداختم و اشاره کردم که این قانون هیچ دلیلی بر لوکس بودن و پرمصرف بودن یک خودرو نیست و در آن با یک جدول ساده نشان دادم که پژو پارس پرمصرف‌تر از پورشه باکستر است! از آن سال‌ به بعد رسانه‌های خودرویی متفاوتی با اشاره به این موضوع که حجم موتور نه تنها هیچ ربطی به لوکس بودن ندارد بلکه میزان مصرف یک پیشرانه نیز آنچنان ارتباطی به حجم موتور ندارد و بحث تکنولوژی‌های دیگری نیز در میان است. در هر صورت در این سال‌ها به عنوان یک رسانه خودرویی تلاش کردیم که بگوییم بجای استفاده از مبنای حجم موتور، یک تعرفه بر اساس قیمت خودرو قرار داده شود و حال پس از 6 ماه از بسته شدن یک شبه ثبت سفارش و بالا آمدن جان واردکنندگان و صعود پرشیب قیمت وارداتی‌ها، تعرفه‌های جدید ابلاغ شده و نه تنها خبری از حذف شدن حجم موتور در قوانین جدید نیست، بلکه یک سقف قیمتی نیز برای این خودروها اعلام شده که باید عرض خسته نباشید خدمت مسئولین داشته باشیم! در حقیقت تمام تلاش ما برای تغییر این جریان و قراردادن یک مبنای صحیح پنبه شد و اوضاع پیچیده‌تر نیز گشت!
 
اگر مشکل مملکت کمبود ارز است و خودروهای وارداتی ارز زیادی می‌طلبند، می‌توان سقف قیمتی برای آن‌ها در نظر گرفت. اگر مشکل مملکت میزان مصرف سوخت خودروهای وارداتی است، می‌توان میزان مصرف سوخت را مبنا قرار داد و اگر مشکل مملکت لوکس بودن و فاصله طبقاتی است، که قطعاً خودروهای 40 هزار دلاری در سطح جهان خودروهای لوکسی نیستند و کاملاً معمولی‌اند و آن دسته از هموطن‌های پولدار قطعاً با هزار راه و روش و مجوز خاص خودروی خاص خود را سوار خواهند شد (که البته اگر از راه حلال این درآمد را کسب کرده‌اند نوش جونشان باشد!).
 
اجازه دهید به سوال اصلی بازگردیم، حال با این همه هیاهو و داستان، بالاخره ثبت سفارش باز شد و به زودی خودروهایی که چند ماه در گمرک به خواب طولانی رفته بودند، با تعرفه‌هایی جدید اجازه ورود به کشور را خواهند داشت. در این مدت حباب بزرگی روی خودروهایی چون هیوندای سانتافه و یا کیا سورنتو بوجود آمد اما با وارد شدن خودروهای داخل گمرک آیا این حباب از بین می‌رود؟ برای جواب دادن به این سوال، خودروها را به دو دسته تقسیم می‌کنیم. دسته اول خودروهای زیر 40 هزار دلار و دسته دوم خودروهای بالای 40 هزار دلار که البته با تعریف جدید این خودروها خیلی لوکس تشریف دارند!
 
دسته اول که زیر 40 هزار دلار هستند، احتمالاً قیمت آن‌ها البته در مدل 2017 کمی افت خواهند داشت ولی نه به این زودی و نه افت شدید! نه تنها تجربه نشان داده کالایی که به هر دلیل گران شود دیگه به این سادگی‌ها ارزان نخواهد شد، بلکه به زودی با ورود مدل‌های 2018 قیمت شرکتی آن‌ها کمی بیشتر هم خواهد شد. پس باید تنها منتظر ترک خوردن حباب قیمتی خودروهایی چون سانتافه و یا سورنتو باشیم.
اما دسته دوم که دیگر به آن‌ها لوکس خواهیم گفت(!) به دلیل وارد نشدن و تقریباً تبدیل آن‌ها به نماد لوکس بودن، احتمالاً حباب آن‌ها تبدیل به چیزی شبیه بادکنک خواهد شد و شاید حتی رو به بالن نیز میل کند! در حال حاضر خودرویی چون بی‌ام‌و سری 7 که با هزار زور و زحمت با موتور 2 لیتری کوچک روی آن هیکل عظیم اجازه واردات داشت و تا چندی پیش با قیمت 700 میلیون فروخته می‌شد، قیمتی نزدیک به 1 میلیارد را پیدا کرده و با توقف واردات آن باید انتظار روند صعودی باد شدن این بادکنک را نیز داشته باشیم!
 
شاید کمبود ارز و اشتغال به عنوان مشکلات اصلی کشور امری درست و قابل تامل باشد اما قطعاً بسته شدن یک شبه ثبت سفارش به مدت 6 ماه و به مرگ گرفتن وارداتی‌ها که بالاخره با تب راضی شوند، کاری بس نادرست است و همین پیش می‌آید که می‌بینید! اگر قصد بر سوق دادن شرکت‌های واردکننده به ایجاد خط تولید و ایجاد اشتغال است، باید این روند در چند سال و از پیش تعیین شده و اعلام شده باشد نه با این هیاهو و اجبار!
 
حال با این وضعیت تعرفه‌های جدید که نقل هر مجلسی شده، دیگر "امید" ما برای سوار شدن بر خودروی کاملاً معمولی آن سوی مرزها، که تا دو روز پیش در آرزوهای خود می‌دیدیم که یک روز سوار آن شویم و بوقی بزنیم(!)، تبدیل به "ای‌کاش" شده و باید منتظر موج جدیدی از چینی‌های بی‌هویت مثل بیسو و یا دیگر برندهایی باشیم که چند روزی طول می‌کشد تا اسم آن‌ها را یاد بگیریم و مجبور خواهیم بود چند صد میلیون برای آن‌ها پرداخت کنیم و بر سر این که کدام یک خودرویی مناسب‌تر است با هم جدل کنیم!
 
 

منبع

http://anzalweb.ir

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تعرفه , ماشین , داشبورد , واردات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

بیچاره وبدبخت ارزو به دل
11

اقایان کی تصمیمی گرفتن که به درد قشر متوسط ویا فقیر بخوره ان از ما بهترون چند صد دستگاه از ان ماشینای به قولی لوکس الان تو انباراشون دارن تا بعد از ممنوع کردن وارد بازار کنن و هر قیمتی عشقشون میکشه بفروشن بعد بگن روحانی دمت گرم که چنین لقمه چرب ونرمی برا ما فراهم کردی تا ما ب م و 700 تومانیو بدیم 2 میلیارد تومان چه کیفی داره نه ما هم دلمون خوش بشه شانه تخم مرغ شد 12 تومان
12:33  1396/10/12
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
19

وارد کنندگان و قانونگذاران که اتباط بسیار نزدیک پولی و فامیلی دارند نشستند و قانونی برای سود بیشتر تنظیم کردند. خوب انتظار نداریم که اتفاق خوبی برای مردم بیفته
17:50  1396/10/11
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فرشته : ۱۸ خرداد ایشالاه🌹🤗
+Sadegh : ظاهرا خدای شما نمیخواد ما ماشین دار بشیم، برای همینه که 6 ماه ول معطلیم، ولی خدا با ظالمینه، نمونش مدیران سایپا
احسان : سلام مرداد بودم .۲۵۲واریز کردم
تارا اتومات ۳۰ روزه : تعزیرات ثبت شکایت کن من یکم مرداد واریز وجه کردم فاکتور شده پلاک تخصیص شده احتمالا فردا پس فردا بدن اتومات سفید
18خرداد : سلام امیدوارم ما ۱۸ خردادیا هم در همین هفته فاکتور شیم.واحتمال این ک تعداد ۱۸ خردادیا زیاد باشه زیاده
رضا : داداش برای ما هفته آخر بهمن 1403 بود تازه دعوت نامه اومده
سعید x5 مشکی : ثبت نام که کردیم 1640 بود گرون کردن شد 1740 دیگه ایشالا گرون تر نکنند دعوت نامه را بدم که همه برنامه هام خراب میشه
فرشته : ۱۷ خرداد سلام شما نوبت تان تیر بود یا مرداد؟؟ و مرحله دوم چند پرداخت کردید؟ من ۱۸ خرداد هستم تبدیل و نوبت اولیه ام هم هفته آخر مرداد بود هنوز رو مرحله تخصیص هستم و فاکتور نشدم خواهسابنویسید🙏🙏🌹🌹🌹
فرشته : احسان اقا مبارک باشه شما نوبت‌ تان قبل از تبدیل کدام ماه بود؟ و ۱۷ خرداد واریز مرحله دوم دقیقا چند پرداخت کردین برای جی ال؟؟
زمستان ۰۳ : امروز مردادیا تکمیل وجه ۱۷ خرداد دارن فاکتور میشن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محدرضا : سلام خدمت دوستان عزیزان فوق 9 بهمن لطفا چک کنن فاکتور شدن یا نه خبرشو بزارن اینجا
جواد : ایپالله
افشار لطفی : من 4/2 پرداخت وجه کردم ردیف قراردادم15280300 هستش چرا برای من فاکتور نمیشه
احسان : صفار زاده ، این یه تیکه کلام از سریال در حاشیه است ، اونیم که نوشتی صحیحش عفته ، از نظر اعصابم قطعا نیاز به مشاوره داری
زهرا 207 فولادی : سلام امروز برای من تو سایت زده قرار داد های دهه سوم تیر در حال فاکتوره کسی هست اخرای تیر که فاکتور شده؟
غلامعلی : ممد جون یه زحمت بکش ایرانخودرو تهران زنگ بزن این قضیه فاکتورو سوال کن مارو هم خبر کن
ساینا دوگانه سوز مرداد ماه 1404 : مردم را فریب نده اینا دوگانه سوز ها رو نگه داشتند اخر سر بدهند دوگانه سوز استاندارد کارخونه با افزایش قیمت بزین بالای 700میلیون صدی صد خواهد بود تازه سود مشارکت و جریمه تاخیر هم داره تک سوز خودت باختی .....ظمنا اگه تبدیل گذاشتند چرا شاهین پلاس و مانند اونو نمیدهند توبرو به کمییک تبدیل بزن ما نمیزنیم
آمینا 31تیر فولادی 20 اردیبهشت : بعد از تحویل
ساینا فوق العاده : سلام مبارکتون باشه شماره پذیرش میذارید لطفا
حمید آر اس : سلام دوستان کوئیک آراس سفید مشکی فروش فوری 30 روزه با شماره پذیرش 12288108 واریزی 12 خرداد امروز فاکتور شدم.