بررسی تعرفه خودرو در سایر کشورهای جهان

 

بررسی تعرفه خودرو در سایر کشورهای جهان

 
در روزهای اخیر مصوبه جدید هیات دولت برای تعرفه خودرو در میان کارشناسان و فعالان بازار خودرو بحث‌برانگیز شده است. در نظام تجارت جهانی نیز مساله تعرفه واردات خودرو یکی از چالش‌های همیشگی کشورها در بحث تجارت آزاد است. در این گزارش که براساس گزارش سالانه مرکز تحقیقاتی پرایس‌واترهاوس کوپرز تهیه شده، تعرفه خودرو و اثر آن در بازار داخلی کشورهای مختلف بررسی شده است. نکته قابل تامل این است که حتی کشورهایی که به‌طور کامل قوانین تجارت آزاد را پذیرفته‌اند نیز تعرفه واردات خودرو را اعمال می‌کنند.
 
در مناسبات تجاری جهان امروز تعرفه واردات خودرو و قطعات آن به یکی از مناقشه‌برانگیزترین موضوعات تبدیل شده‌است. از یکسو مذاکره مجدد درباره مفاد پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) خودروسازان آمریکایی را به اعتراض واداشته است و از سوی دیگر خودروسازان انگلیسی نگران عواقب خروج از اتحادیه اروپا و تحمیل تعرفه‌های واردات خودرو بر محصولاتشان هستند، برخی رسانه‌ها هم پیمان تجارت آزاد اتحادیه اروپا با ژاپن را توافق خودرو در برابر پنیر نام‌گذاری کرده‌اند. مواردی از این دست نشان‌دهنده نقش تعیین‌کننده تعرفه‌های واردات خودرو است. دولت‌ها اغلب با توجه به راهبرد‌های درازمدتی که برای توسعه صنایع خودروسازی در نظر دارند، تعرفه ورود خودرو به کشور را تعیین می‌کنند. «دنیای‌اقتصاد» در یک بررسی وضعیت کنونی تعرفه واردات خودرو در برخی کشورهای جهان را با استفاده از  گزارش سالانه مرکز تحقیقاتی پرایس واترهاوس کوپرز (PWC) با نام «راهنمای مالیات خودرو جهان ۲۰۱۷» مورد مطالعه قرار داده است. نتایج این بررسی به تفکیک کشورها به این شرح است:
 
آرژانتین
 
کشور آرژانتین زمانی یکی از بزرگ‌ترین صنایع خودروسازی آمریکای‌لاتین را در اختیار داشت و تنها مدل‌هایی را تولید می‌کرد که برند‌های مطرح بین‌المللی طراحی کرده بودند. از دهه ۱۹۹۰ میلادی بروز بحران اقتصادی این صنایع را با مشکلات جدی مواجه کرد. در سال ۲۰۱۷ نشانه‌هایی از بهبود در وضعیت خودروسازان آرژانتینی مشاهده شد. آرژانتین و برزیل معاهده‌ای در زمینه صادرات و واردات خودرو منعقد کرده‌اند که به موجب آن واردات خودرو از کشورهای دیگر مشمول تعرفه ۳۵ درصدی خواهد بود. آرژانتین برای برخی مدل‌هایی که در کشور اروگوئه و مکزیک تولید می‌شوند تعرفه ۱۰۰ درصدی در نظر گرفته است. واردات خودروهای هیبریدی به آرژانتین با تعرفه ۲ درصدی انجام می‌شود.
 
برزیل
 
کشور برزیل پس از مکزیک قطب تولید خودرو در آمریکای‌لاتین به‌شمار می‌رود. بروز بحران اقتصادی در سال‌های گذشته صنایع خودروسازی این کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است، اما بسیاری از خودروسازان مطرح بین‌المللی نظیر مرسدس بنز با بهبود شرایط به سرمایه‌گذاری مجدد و توسعه فعالیت‌های تولیدی در برزیل تمایل نشان داده‌اند. شرکت‌های خودروسازی برزیلی نیز در حال گسترش کسب‌و‌کار خود هستند و با متناسب‌سازی محصولات کلاسیک سهمی از بازار خودروی این کشور را در اختیار دارند. طبق معاهدات دو جانبه خودروهای ساخت آرژانتین، اروگوئه و مکزیک بدون تعرفه گمرکی به برزیل وارد می‌شوند و تولیدات سایر کشورها با تعرفه حداکثر ۳۵ درصدی به این کشور راه می‌یابند.
 
کانادا
 
کانادا از سال‌های پیش از وقوع جنگ جهانی اول فعالیت در زمینه تولید خودرو را آغاز کرد، اما امروز اغلب خودروهایی که در این کشور تولید می‌شوند محصول برند‌های مطرح جهانی هستند. طبق معاهده تجارت آزاد آمریکای شمالی خودروهای ساخت آمریکا بدون پرداخت تعرفه گمرکی به کانادا وارد می‌شوند. تولیدات دیگر کشورها معمولا مشمول تعرفه ۱/ ۶ درصدی می‌شود. کانادا به خودروهایی که استانداردهای زیست‌محیطی و ایمنی در آنها رعایت نشده باشد، اجازه ورود نمی‌دهد.
 
جمهوری خلق چین
 
صنعت تولید خودرو در دهه ۱۹۵۰ میلادی از شوروی سابق به چین راه یافت. دولت چین سال‌ها به منظور حمایت از تولیدات کم‌کیفیت داخلی تعرفه‌های هنگفتی برای واردات خودروهای خارجی در نظر گرفته بود. با رشد اقتصادی خیره‌کننده این کشور در سال‌های اخیر، چین به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودرو جهان تبدیل شده است و بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان برای پرهیز از پرداخت تعرفه گمرکی به شراکت با خودروسازان چینی روی آورده‌اند. اکنون تعرفه واردات خودرو به چین تعدیل شده است، اما این کاهش تعرفه از اشتیاق خودروسازان برای تولید در خاک چین نکاسته است. امروزه خودروهایی که حجم سیلندر آنها کمتر از ۳ لیتر باشد با تعرفه حداکثر ۱۲ درصدی به چین وارد می‌شوند. این تعرفه درخصوص خودروهایی با ظرفیت سیلندر ۳ تا ۴ لیتر معادل ۲۵ درصد ارزش خودرو و برای ظرفیت‌های بالای ۴ لیتر ۴۰ درصد ارزش خودرو است.
 
هند
 
هند در زمینه تولید خودروهای باکیفیت داخلی راه درازی در پیش دارد. گرچه این کشور از دهه ۱۹۴۰ میلادی فعالیت در زمینه تولید خودرو را آغاز کرد اما سیاست‌های اقتصاد دولتی مانع از شکوفایی این صنعت در هند شد. با آزادسازی خودروسازی در دهه ۱۹۹۰ میلادی شرایط تغییر کرد و امروز خودروسازانی نظیر تاتاموتور و ماهیندرا نمونه‌های موفق خودروسازان هندی به‌شمار می‌آیند و بسیاری از خودروسازان بزرگ ژاپنی و اروپایی نیز اقدام به تولید مدل‌های ارزان‌‌قیمت در این کشور کرده‌اند.قدرت خرید محدود بازار هند و تعرفه‌های سنگین واردات خودرو و قطعات آن تحقق هدف‌گذاری دولت هند برای توقف فروش خودروهای درون‌سوز در دهه‌های آتی را با اما و اگرهای بسیاری مواجه ساخته است. تعرفه واردات هر خودرو به کشور هند با توجه به عواملی نظیر ظرفیت موتور، تعداد سرنشینان و کاربری خودرو تعیین می‌شود. با در نظر گرفتن عوارض دولتی که بر واردات خودروهای خارجی وضع شده است، برای ورود اغلب خودروهای سواری به این کشور پرداخت تعرفه ۵۰ تا ۱۲۵ درصدی اجباری است.
 
ژاپن
 
کشور ژاپن یکی از بزرگ‌ترین صادر‌کنندگان خودرو در جهان است. محبوبیت خودروهای ژاپنی در سراسر دنیا مرهون کیفیت تولید و نوآوری‌های فناورانه است. دولت ژاپن جز در دوره کوتاهی پس از شکست در جنگ‌جهانی دوم، واردات خودرو به این کشور را محدود نکرده است. امروزه تعرفه واردات خودروهای سواری به ژاپن، بسته به کشور مبدأ، حداکثر ۱۰ درصد تعیین شده است.
 
 
 
 

منبع

دنده6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

dcd
0

بزرگو کوچیک همشون دزد هستن
11:13  1396/10/24
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
0

و همچنان گران ترین خودروها و گرانترین سوخت نسبت به درامد سرانه متعلق ب ایرانه.
افتخار ما اینه ک زنده ایم و نفس میکشیم. ب این میگن امنیت و آسایش.
20:17  1396/10/21
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
B : سلام تحویل۱۵ مهر کسی خبر داره کی فاکتور میشه
سلام جناب خوب هستین قربان : چه خبر خانواده خوبن سلامتی والده محترم خانم بچه ها راستی چکار کردین وام جور شد؟ اقساطی که سنگین نیست؟ حالا مدارکش میفرستم واست ممنون میشم رفتید مدارک منم تحویل بدین شاید تا قبل از عید نوبت ما هم شد با نیت خیرتون منم خبر سلامتی چی بگم والا همش گرفتار تعمیرات و بازسازی خونم هرچی پس انداز بود خرج کردم واسه نوسازی خونه حالا اگه بشه تا قبل از عید تموم بشه زنده باشی سلام برسونید تشریف بیارید خوشحال میشیم شبتون بخیر خدانگهدار
T8امیر : سلام ۱۵ آبان پلاک شد مدارک ماشینم رسید دستم ولی خدشه تحویل ندادن نمایندی رستمی شیراز
محیا : سلام چطورشما۲ابان شاسی شدید و الان تحویل گرفتید ومن ۲۳مهر پلاک شدم هنو تو مرحله ی حمل هست ؟تی۸مشکی ثبت نام ۲۵خرداد
X5 اردیبهشت : با سلام ثبت نام اردیبهشت هنوز تو تکمیل وجه مونده من نمیدونم چه فرقی هست که بعضیها میگم ما تحویل هم گرفنیم
حسین... : بازهم یک شیرین کاری بی مزه از مزدوران وجیره خوران سایپا! پس شما آشغالهای مواجب بگیر سایپا که سالی چند بار ماشینهای متفاوت از شرکتتون میگیرین بعداز فروش لباسای خودتون و خانوادتون چی چی تون را خرج تهیه پیش پرداخت ماشینتون میکنید؟
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا : منم تحویل 4بهمن بودم الان شدم 30 بهمن . امروز هم دعوتنامه تکمیل وجه اومد واسم
یاسین : سلام پیام واریز براتون اومد چقدر بوده
سورن دوگانه : سلام ، فاکتور شدم ولی پلاک نشده چند روز طول میکشه پلاک بشه؟
محمد رحیمی : سلام بعد از فاکتور چند روز طول می کشه پلاک شه
قاسم رشیدی : من لیفان 620 1600خریدم بیشتر از 200کیلو بار میزنم داخلش عقب ماشین رو زمین می‌خوابه دلیلش چیه
نیما : سلام برداران وحواله داران عزیزیه تجمع بذاریم سازمان استاندارد که بهانه ایرانخودروتمام بشه مطمئنم ربطی به سازمان استاندارد نداره فقط ما بایدازطرف سازمان استاندارد پیگیری یاتماس بگیریم
حمید x33 cross : پاسخ به مهساfx من تایید لیزینگ 7 تیر تحویلی 17 شهریور مدارکم مشکلی نداره پس چرا وام منو نمیریزه بانک سگ مال شمارو ریخته عجب گیری افتادیم
X33 cvt : سلام دوستان ، کسایی که x33 cvt تاریخ قراردادشون بین اردیبهشت تا خرداد بوده تحویل گرفتن؟ من تقریبا تاریخهای ثبت نامهارو بررسی کردم و از خرداد تا مرداد ثبت نام ایکس33 نبوده . میخوام ببینم اونایی که قبل خرداد ثبت نام کردن تحویل گرفتن؟ میخوام ببینم کی نوبت میرسه به ثبت نامی های بعد مرداد . من تاریخ قراردادم 6شهریور1403 هست و تحویل سیستمی 18دی و همه مدارک هم اومده
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : 90روز عادی
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : دوستان میدونید بعد 24 شهریور و مهرماه چه تاریخ هایی واریزی داشتیم؟