بررسی تعرفه خودرو در سایر کشورهای جهان

 

بررسی تعرفه خودرو در سایر کشورهای جهان

 
در روزهای اخیر مصوبه جدید هیات دولت برای تعرفه خودرو در میان کارشناسان و فعالان بازار خودرو بحث‌برانگیز شده است. در نظام تجارت جهانی نیز مساله تعرفه واردات خودرو یکی از چالش‌های همیشگی کشورها در بحث تجارت آزاد است. در این گزارش که براساس گزارش سالانه مرکز تحقیقاتی پرایس‌واترهاوس کوپرز تهیه شده، تعرفه خودرو و اثر آن در بازار داخلی کشورهای مختلف بررسی شده است. نکته قابل تامل این است که حتی کشورهایی که به‌طور کامل قوانین تجارت آزاد را پذیرفته‌اند نیز تعرفه واردات خودرو را اعمال می‌کنند.
 
در مناسبات تجاری جهان امروز تعرفه واردات خودرو و قطعات آن به یکی از مناقشه‌برانگیزترین موضوعات تبدیل شده‌است. از یکسو مذاکره مجدد درباره مفاد پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) خودروسازان آمریکایی را به اعتراض واداشته است و از سوی دیگر خودروسازان انگلیسی نگران عواقب خروج از اتحادیه اروپا و تحمیل تعرفه‌های واردات خودرو بر محصولاتشان هستند، برخی رسانه‌ها هم پیمان تجارت آزاد اتحادیه اروپا با ژاپن را توافق خودرو در برابر پنیر نام‌گذاری کرده‌اند. مواردی از این دست نشان‌دهنده نقش تعیین‌کننده تعرفه‌های واردات خودرو است. دولت‌ها اغلب با توجه به راهبرد‌های درازمدتی که برای توسعه صنایع خودروسازی در نظر دارند، تعرفه ورود خودرو به کشور را تعیین می‌کنند. «دنیای‌اقتصاد» در یک بررسی وضعیت کنونی تعرفه واردات خودرو در برخی کشورهای جهان را با استفاده از  گزارش سالانه مرکز تحقیقاتی پرایس واترهاوس کوپرز (PWC) با نام «راهنمای مالیات خودرو جهان ۲۰۱۷» مورد مطالعه قرار داده است. نتایج این بررسی به تفکیک کشورها به این شرح است:
 
آرژانتین
 
کشور آرژانتین زمانی یکی از بزرگ‌ترین صنایع خودروسازی آمریکای‌لاتین را در اختیار داشت و تنها مدل‌هایی را تولید می‌کرد که برند‌های مطرح بین‌المللی طراحی کرده بودند. از دهه ۱۹۹۰ میلادی بروز بحران اقتصادی این صنایع را با مشکلات جدی مواجه کرد. در سال ۲۰۱۷ نشانه‌هایی از بهبود در وضعیت خودروسازان آرژانتینی مشاهده شد. آرژانتین و برزیل معاهده‌ای در زمینه صادرات و واردات خودرو منعقد کرده‌اند که به موجب آن واردات خودرو از کشورهای دیگر مشمول تعرفه ۳۵ درصدی خواهد بود. آرژانتین برای برخی مدل‌هایی که در کشور اروگوئه و مکزیک تولید می‌شوند تعرفه ۱۰۰ درصدی در نظر گرفته است. واردات خودروهای هیبریدی به آرژانتین با تعرفه ۲ درصدی انجام می‌شود.
 
برزیل
 
کشور برزیل پس از مکزیک قطب تولید خودرو در آمریکای‌لاتین به‌شمار می‌رود. بروز بحران اقتصادی در سال‌های گذشته صنایع خودروسازی این کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است، اما بسیاری از خودروسازان مطرح بین‌المللی نظیر مرسدس بنز با بهبود شرایط به سرمایه‌گذاری مجدد و توسعه فعالیت‌های تولیدی در برزیل تمایل نشان داده‌اند. شرکت‌های خودروسازی برزیلی نیز در حال گسترش کسب‌و‌کار خود هستند و با متناسب‌سازی محصولات کلاسیک سهمی از بازار خودروی این کشور را در اختیار دارند. طبق معاهدات دو جانبه خودروهای ساخت آرژانتین، اروگوئه و مکزیک بدون تعرفه گمرکی به برزیل وارد می‌شوند و تولیدات سایر کشورها با تعرفه حداکثر ۳۵ درصدی به این کشور راه می‌یابند.
 
کانادا
 
کانادا از سال‌های پیش از وقوع جنگ جهانی اول فعالیت در زمینه تولید خودرو را آغاز کرد، اما امروز اغلب خودروهایی که در این کشور تولید می‌شوند محصول برند‌های مطرح جهانی هستند. طبق معاهده تجارت آزاد آمریکای شمالی خودروهای ساخت آمریکا بدون پرداخت تعرفه گمرکی به کانادا وارد می‌شوند. تولیدات دیگر کشورها معمولا مشمول تعرفه ۱/ ۶ درصدی می‌شود. کانادا به خودروهایی که استانداردهای زیست‌محیطی و ایمنی در آنها رعایت نشده باشد، اجازه ورود نمی‌دهد.
 
جمهوری خلق چین
 
صنعت تولید خودرو در دهه ۱۹۵۰ میلادی از شوروی سابق به چین راه یافت. دولت چین سال‌ها به منظور حمایت از تولیدات کم‌کیفیت داخلی تعرفه‌های هنگفتی برای واردات خودروهای خارجی در نظر گرفته بود. با رشد اقتصادی خیره‌کننده این کشور در سال‌های اخیر، چین به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودرو جهان تبدیل شده است و بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان برای پرهیز از پرداخت تعرفه گمرکی به شراکت با خودروسازان چینی روی آورده‌اند. اکنون تعرفه واردات خودرو به چین تعدیل شده است، اما این کاهش تعرفه از اشتیاق خودروسازان برای تولید در خاک چین نکاسته است. امروزه خودروهایی که حجم سیلندر آنها کمتر از ۳ لیتر باشد با تعرفه حداکثر ۱۲ درصدی به چین وارد می‌شوند. این تعرفه درخصوص خودروهایی با ظرفیت سیلندر ۳ تا ۴ لیتر معادل ۲۵ درصد ارزش خودرو و برای ظرفیت‌های بالای ۴ لیتر ۴۰ درصد ارزش خودرو است.
 
هند
 
هند در زمینه تولید خودروهای باکیفیت داخلی راه درازی در پیش دارد. گرچه این کشور از دهه ۱۹۴۰ میلادی فعالیت در زمینه تولید خودرو را آغاز کرد اما سیاست‌های اقتصاد دولتی مانع از شکوفایی این صنعت در هند شد. با آزادسازی خودروسازی در دهه ۱۹۹۰ میلادی شرایط تغییر کرد و امروز خودروسازانی نظیر تاتاموتور و ماهیندرا نمونه‌های موفق خودروسازان هندی به‌شمار می‌آیند و بسیاری از خودروسازان بزرگ ژاپنی و اروپایی نیز اقدام به تولید مدل‌های ارزان‌‌قیمت در این کشور کرده‌اند.قدرت خرید محدود بازار هند و تعرفه‌های سنگین واردات خودرو و قطعات آن تحقق هدف‌گذاری دولت هند برای توقف فروش خودروهای درون‌سوز در دهه‌های آتی را با اما و اگرهای بسیاری مواجه ساخته است. تعرفه واردات هر خودرو به کشور هند با توجه به عواملی نظیر ظرفیت موتور، تعداد سرنشینان و کاربری خودرو تعیین می‌شود. با در نظر گرفتن عوارض دولتی که بر واردات خودروهای خارجی وضع شده است، برای ورود اغلب خودروهای سواری به این کشور پرداخت تعرفه ۵۰ تا ۱۲۵ درصدی اجباری است.
 
ژاپن
 
کشور ژاپن یکی از بزرگ‌ترین صادر‌کنندگان خودرو در جهان است. محبوبیت خودروهای ژاپنی در سراسر دنیا مرهون کیفیت تولید و نوآوری‌های فناورانه است. دولت ژاپن جز در دوره کوتاهی پس از شکست در جنگ‌جهانی دوم، واردات خودرو به این کشور را محدود نکرده است. امروزه تعرفه واردات خودروهای سواری به ژاپن، بسته به کشور مبدأ، حداکثر ۱۰ درصد تعیین شده است.
 
 
 
 

منبع

دنده6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمید ۲۵ اسفند : سخا ۲۷ اسفند دادم
شاهین اتومات cvt مهر 1402 : اگر فاکتور شدین اطلاع بدید.
سیامک : با سلام تکمیل وجه 13 اسفند و سخا 19 اسفندو طرح عادی
محمدBrz : سلام مبارکه لطفا شماره درخواست هم بگید
مهدی X5 مشکی دی ماه ۴۰۳ : آقا ماشین مام فاکتور شد😅🖐 بقیه‌شو خدا خودش بخیر کنه
شاهین cvt : شاهین اتومات cvt هستین؟؟ تاریخ سخا تون هم بگید
سعید : انتخاب نمايندگي 1404/04/30 پرداخت كل وجه 1404/04/30 دريافت پرونده 1404/04/31 آماده براي صدور فاكتور 1404/05/25 فاكتور شده در حال انجام
شاهین cvt : تاریخ سخاتون چندم بوده؟؟
مملی شاهین جی 14اذر : دوست عزیز شما قرارداد نداری ...خود من قرارداد شرکت سایپا نوشته 36%سود تاخیر✅✅✅ 90روزه باید تهویل بدن قرار داد نوشته دیگه نمیدونم .
امیر : سلام 30 تیر واریز کردم از دیروز 26ام رفته برای تحویل به نمایندگی من میخواستم حضوری برم تهران تحویل بگیرم اما پیامک نیومده برام آیا راهی هست حضوری برم؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس دی : هیچکسی نمیاد من بابت کتکاری که با نمایندگی فروش سایپا شهرمون داشتم و در گیر دادگاه هستم نمیتونم بیام اما در اولین فرصت بعد از قرار و دیه ای که باید بدم مستقیم میرم تهران اون دفتر و کارخونه رو به آتیش میکشم از خیر اون اشغالی که قراره به من بدن هم گذشتم کاری جز نابودی سایپا ندارم
کلک باز : دوست عزیز خودروهای داخل پارکینگ ناقص نبود و قطعه هم موجود بوده منتها زورشان میامد که فاکتور کنن براتان بدلیل قیمت های کمتری که در فاکتور شما لحاظ شده ولی از چند روز پیش که قیمت های نجومی اعلام شده عوامل سایپا کلاه بردار دیگر بهانه ای برای تحویل و فاکتور خودرو نداشته و مجبورن هر چه سریعتر خودروها را فاکتور و تحویل دهند هرچند برای افرادی که قبل از اعلام قیمت های مرداد فاکتور اونا با قیمت های قبلی صادر شده ولی متاسفانه در فاکتورهای پیش رو تلافی میکنن و بدین سبب بسیار شاد و شنگول خواهند بود که خون امثال من را خواهند مکید مثل ضالو ،،، برای امثال من که پیش فروش یکساله هستیم و موقع ثبت نام قیمت ساینا دوگانه 450 بود که مبلغ 225 تومن آن را در ابتدای پذیرش پرداخت و مابقی آن در موعد فاکتور قرار هست که بریزیم تو جیب سایپا حقه باز که با این قیمتی که اعلام کرده 590 میلیون احتمالا ما باید 295 میلیون واریز کنیم که از این مبلغ حدود 20 تومن سود مشارکت کم میشه و میشه 275 ، مهرماه 1404 هستم، پارسال پاییز همین ساینای دوگانه در بازار 430 خرید و فروش میشد واقعا حماقت کردیم که از بازار نگرفتم
اریامهر31تیر : مبارکه بسلامتی من هنوز فاکتور نشدم 29اردیبهشت واریز وجه داشتم
207 پانا اتومات فوری 27مهر تحویل : 31 تیر تکمیل وجه کردم 990 م امروز رفتم دعوا راه انداختم که پولمو پس بدین قیمت ها اومده پایین گفتن بعد از تایید نهایی قیمت اضافه برمیگرده بهتون فکر کنم یه 100 تومنی از قیمت کم کنن پس بدن تو نمایندگی اینجوری میگفتن انتخاب نمایندگی 1404/04/29 پرداخت کل وجه 1404/04/30 دریافت پرونده 1404/05/05 آماده برای صدور فاکتور 1404/05/25 فاکتور شده در حال انجام
فواد : من 12مرداد پول کامل دادم کی ماشین دستم میرسه
207 پانا اتومات فوری 27مهر تحویل : 31 تیر تکمیل وجه کردم 990 م امروز رفتم دعوا راه انداختم که پولمو پس بدین قیمت ها اومده پایین گفتن بعد از تایید نهایی قیمت اضافه برمیگرده بهتون فکر کنم یه 100 تومنی از قیمت کم کنن پس بدن تو نمایندگی اینجوری میگفتن
کاک هیدی : تبدیلی ساینا تکسوز واریز اولیه م دوم دیماه و واریزی دومم هم دوم تیر با شماره پذیرش 12083230 فاکتور نشدم . جهت اطلاع .الکی فریب ی سری ها رو اینجا نخورید .
پناه : خطاب به دنا 6دنده 31 مرداد پیش فروش ردیف قراردادتون رو میگید؟؟
حسین : سلام سه ماه تاخیر داشتم برج 10سال قبل باید میدادن که اردیبهشت ماه تحویلم دادن و اینکه فروش فوق العاده بودم
پانا قالپاق : من 31مردادم فکر میکنید کی تحویل میشه