کلید روحانی قفل نوسازی خودروهای فرسوده را باز می کند؟

 

کلید روحانی قفل نوسازی خودروهای فرسوده را باز می کند؟

 
این که ایران مملو از خودروهای فرسوده است حقیقتی غیر قابل انکار است و این که دلیل آن در قدیمی بودن ناوگان خودروها نهفته است یا در کیفیت بسیار پایین خودروهای تولید داخل؛ خود مبحثی کاملا مجزا است. اما در گفت و گو تلویزیونی دوم بهمن ماه جاری که با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری برگزار شد، او از اجرای طرح کلید به کلید به منظور جایگزینی ناوگان خودروهای فرسوده تجاری کشور طی سه سال خبر داد. با توجه به پتانسل و حجم تولیدات صنعت خودروسازی کشور در کنار معضلات گریبان‌گیر این صنعت، تحقق این طرح تنها طی سه سال ممکن به نظر نمی رسد. 
 
رئیس جمهوری در این گفت و گو تلویزیونی اعلام کرده بود که تصمیم دولت در مواجهه با خودروهای فرسوده بسیار جدی است. حدود 230 هزار کامیون فرسوده در کشور وجود دارد که امید بر آن است که طی سه سال آینده با کمک تسهیلات جدید و به کارگیری خودروسازی های تجاری دولتی و نیمه دولتی، با نمونه های نو جایگزین شوند.
 
معافیت شرکت های خودروسازی داخلی از اسقاط خودروهای فرسوده نه تنها بار اسقاط فرسوده ها را بر دوش وارد کنندگان گذاشت بلکه به شدت از سرعت اسقاط فرسوده ها کاست. از طرف دیگر تعداد خودروهای فرسوده موجود در کشوراز سوی نماینده مراکز اسقاط ایران در حدود 1 میلیون و 350 هزار دستگاه عنوان شد که هر ساله تعداد 200 هزار دستگاه دیگر به جمع آن افزوده می شود در حالی که ظرفیت تولید صنعت خودروسازی کشور بصورت سالیانه تنها 1 میلیون و 200 هزار دستگاه است. با این اوصاف این سوال مطرح می شود که جایگزینی این تعداد خودرو فرسوده در کشور تنها طی 3 سال چگونه مقدور خواهد شد؟
 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در خصوص جایگزینی فرسوده های سواری می گوید: "با توجه به افزایش تیراژ تولید خودرو در سال جاری به حدود 1 میلیون و 500 تا 600 هزار دستگاه باید گفت که برای جایگزینی خودروهای فرسوده بازار با نمونه های تولید داخلی مشکلی وجود ندارد اما به دلیل افزایش حجم تولید خودرو از دهه 1380 به بعد، طی بیست سال آینده که خودروهای تولید دهه 80 به مرز فرسودگی می رسند شاهد نیاز به جایگزینی حدود یک میلیون خودرو فرسوده در سال خواهیم بود."
 
زاوه می افزاید: مشکل اصلی سیاست های نوسازی ناوگان سواری یا تجاری در کشور تنبیهی نبودن آن است. به این معنا که اگر بجای ارائه وام های بی بهره به مالکان خودروهای فرسوده و از بین بردن انگیزه جایگزینی خودرو در آن ها، از همان ابتدا هزینه عوارض و بیمه را به عمر خودرو ربط دهیم، مالک پیش از ورود خودرو به سن فرسودگی برای جایگزینی آن اقدام خواهد کرد."
 
این کارشناس درمورد آمار 70 هزارتایی تولیدی جایگزین خودروهای فرسوده تجاری در طرح کلید به کلید می گوید: بطور دقیق عنوان نشده است که این 70 هزار دستگاه خودرو تجاری بیان شده در طرح کلید به کلید دقیقا شامل چه کلاس هایی می شود اما بیشترین حجم تولید سالانه خودروهای تجاری در ایران اعم از کامیون، مینی بوس، اتوبوس، کامیونت به غیر از وانت، در کشور چیزی در حدود 60 هزار دستگاه بود که در دهه 80 شمسی به آن نزدیک شدیم. اگر صحبت صرفا در خصوص امکان سنجی باشد، صنعت خودروسازی تجاری کشور با تامین منابع مالی مناسب بر روی کاغذ می تواند سالیانه 70 هزار دستگاه خودرو تجاری تولید کند اما با توجه به سوابق و ضعف مدیریت و شرایط فعلی، تولید 70 هزار دستگاه خودرو تجاری تعداد بسیار قابل توجهی است که تولید و جایگزینی آن ها طی 3 سال شاید تا 30 درصد هم محقق نشود. این جایگزینی پروژه ای بسیار بزرگ است که ضمن نیاز به منابع مالی بزرگ نیازمند مدیریت صحیح است.
 
زاوه در راستای نیاز به استفاده از مکانیزمی صحیح برای رفع معظل فرسوده ها می گوید: برای رفع مشکل فرسودگی باید به سراغ سیاست های تنبیهی رفت،  بر قیمت سوخت نظارت کرد  و ناوگان محوری و توسعه شرکت های ترابری را از یاد نبرد. وام و تسهیلات را باید به شرکت های ترابری ارائه داد تا بتوانند از خودرو تجاری خود تا حداکثر توان کار بکشند. در روش های فعلی ارائه وام، سرمایه به شخص مالک خودرو فرسوده داده می شود که هیچ نظارتی بر میزان کار و بازده کاری او وجود ندارد. این شیوه نوسازی مکانیزم صحیحی به همراه ندارد و در دولت های پیشین بارها اجرا شد اما هنوز هم معظل فرسودگی ناوگان تجاری همچنان به قوت خود پا برجاست.
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای فرسوده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
x5 : نه داداش سرامیک از مد افتاده گرانیت کردم من
علی : سلام من شاهین gl هفته چهارم شهریور قرار بود دعوتنامه بیاد برا تکمیل وجه نیومده
تیتانیوم دستی آذر طرح عادی : اگه از شما را دارن با تاخیر میدن از من چی؟! زمستونو باید با موتور برم اینور اونور ، یخ میزنم
میلاد : سلام دوستانی که سهند داشتن چطور ماشینه خوبه یا نه ؟ پراید دارم میخوام عوضش کنم یه ماشین صفر بخرم بین سایناs و سهند موندم کدومو بخرم؟
شاهین جی : احمد خان. چی مگی سریع تبدیل بزنید. مگه دزدی کردیم یا پول مونو از آب گرفتیم. نمیزنیییم. آقا. بزار تا یک سال دیگه باشه. هم سود میگیرم هم ماشین. دهنشونو سرویس میکنم. بی همه کسا و. نزنید. تبدیل نزنید. این حرف آخر منه. اگر ماشین دیگه مخاستم همون اول پول قرض نمی کردم. دیگه. حالا هم. چون زرنگ بازیه. من. تا آخرش هستم جز ماشین جی. ماشین دیگه نمخام
سرباز : فروش فوری 17آذر بودمg یکم تبدیل زدم gl نهم فاکتور شد دهم زد سخا منقضی شده که نشده بود اصلاح کردم دوازدهم که امروز باشه پلاک شد و پیام انتخاب تحویل حضوری اومد حالا نمی‌دونم کی میرسه نمایندگی
شاهین جی ال : ۲۱ خرداد تبدیل و تکمیل وجه کردم و خبری نیست
رضا پلاس شهریور : سلام مال ما هم شهریور بوده.هنوز تکمیل وجه برام نیومده.تماس گرفتم گفتن منتظر باش. با این اوصاف سال آینده اگه سایپا ،شاهین پلاس رو توقف تولید نکنه گیرمون میاد.یا شاید هم معجزه زمینی
احمد : سلام شاهین سی وی تی اسفند 403 / واریز اول 9 مهر 402 تکمیل وجه 8 مرداد 404 تبدیل به جی ال 27 شهریور فاکتور 29 شهریور روز پنجشنبه 10 مهر دوباره برگشته به مرحله صدور دعوت نامه علت رو کسی از دوستان ا طلاع داره ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 : انشالله که اخر هفته تحویل مرداد ماهی ها که پلاک شدن برسه دستشون
مسعود : واقعا که قیمتت دقیق بود
امیر : فاکتور فوق العاده های اسفند شروع شده اینا تموم بشن نوبت ما میشه
پذیرش 24 بهمن : تا وقتی تعهدات فروش فوق العاده تمام نشه پیش فروش ها فاکتور نمیشن
207 فرسوده تحویل آذر ماه : سلام دوستان پیامک اسقاط برای کسی که 15 شهریور برنده 207 شده واریز اول ریخته تحویل آذر ماه امرو پیامک اسقاط آمده تاریخ 23 مهر مهلت دادن تاریخ خودرو تحویل اسقاط دهند اطلاع رسانی کنید
5 مرداد : من 5 مرداد تکمیل وجه کردم جریمه تاخیر تحویل چه گونه محاسبه میشه ماهی تقریبا مبلغ چقدره میشه نزدیک 440 میلیون دادم
207 پانا 31 مرداد : به چند مورد بستگی داره.به فاصله و راننده حمل خودرو.بعضی از راننده ها نمیارن ماشین ها زود
پلاس 6دنده شهریورماه : دوستان جریان این عوارض ازادراهی درپلاک جدید چیست
کوییک آر اس : کوییک GX-L تکمیل وجه 21 خرداد هنوز فاکتور نشده
بی پلاک : همش تقصیر سایپا بوده که گذاشته تو سایت خب زودتر همون اکستند رو میزاشتی ما رو الاف میکنی برای چی؟؟ما که علم غیب نداریم لااقل بزار تغییر بدیم بهexتا ماشین بیفته زیر پامون یه لقمه نونی در بیاریم