کلید روحانی قفل نوسازی خودروهای فرسوده را باز می کند؟

 

کلید روحانی قفل نوسازی خودروهای فرسوده را باز می کند؟

 
این که ایران مملو از خودروهای فرسوده است حقیقتی غیر قابل انکار است و این که دلیل آن در قدیمی بودن ناوگان خودروها نهفته است یا در کیفیت بسیار پایین خودروهای تولید داخل؛ خود مبحثی کاملا مجزا است. اما در گفت و گو تلویزیونی دوم بهمن ماه جاری که با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری برگزار شد، او از اجرای طرح کلید به کلید به منظور جایگزینی ناوگان خودروهای فرسوده تجاری کشور طی سه سال خبر داد. با توجه به پتانسل و حجم تولیدات صنعت خودروسازی کشور در کنار معضلات گریبان‌گیر این صنعت، تحقق این طرح تنها طی سه سال ممکن به نظر نمی رسد. 
 
رئیس جمهوری در این گفت و گو تلویزیونی اعلام کرده بود که تصمیم دولت در مواجهه با خودروهای فرسوده بسیار جدی است. حدود 230 هزار کامیون فرسوده در کشور وجود دارد که امید بر آن است که طی سه سال آینده با کمک تسهیلات جدید و به کارگیری خودروسازی های تجاری دولتی و نیمه دولتی، با نمونه های نو جایگزین شوند.
 
معافیت شرکت های خودروسازی داخلی از اسقاط خودروهای فرسوده نه تنها بار اسقاط فرسوده ها را بر دوش وارد کنندگان گذاشت بلکه به شدت از سرعت اسقاط فرسوده ها کاست. از طرف دیگر تعداد خودروهای فرسوده موجود در کشوراز سوی نماینده مراکز اسقاط ایران در حدود 1 میلیون و 350 هزار دستگاه عنوان شد که هر ساله تعداد 200 هزار دستگاه دیگر به جمع آن افزوده می شود در حالی که ظرفیت تولید صنعت خودروسازی کشور بصورت سالیانه تنها 1 میلیون و 200 هزار دستگاه است. با این اوصاف این سوال مطرح می شود که جایگزینی این تعداد خودرو فرسوده در کشور تنها طی 3 سال چگونه مقدور خواهد شد؟
 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در خصوص جایگزینی فرسوده های سواری می گوید: "با توجه به افزایش تیراژ تولید خودرو در سال جاری به حدود 1 میلیون و 500 تا 600 هزار دستگاه باید گفت که برای جایگزینی خودروهای فرسوده بازار با نمونه های تولید داخلی مشکلی وجود ندارد اما به دلیل افزایش حجم تولید خودرو از دهه 1380 به بعد، طی بیست سال آینده که خودروهای تولید دهه 80 به مرز فرسودگی می رسند شاهد نیاز به جایگزینی حدود یک میلیون خودرو فرسوده در سال خواهیم بود."
 
زاوه می افزاید: مشکل اصلی سیاست های نوسازی ناوگان سواری یا تجاری در کشور تنبیهی نبودن آن است. به این معنا که اگر بجای ارائه وام های بی بهره به مالکان خودروهای فرسوده و از بین بردن انگیزه جایگزینی خودرو در آن ها، از همان ابتدا هزینه عوارض و بیمه را به عمر خودرو ربط دهیم، مالک پیش از ورود خودرو به سن فرسودگی برای جایگزینی آن اقدام خواهد کرد."
 
این کارشناس درمورد آمار 70 هزارتایی تولیدی جایگزین خودروهای فرسوده تجاری در طرح کلید به کلید می گوید: بطور دقیق عنوان نشده است که این 70 هزار دستگاه خودرو تجاری بیان شده در طرح کلید به کلید دقیقا شامل چه کلاس هایی می شود اما بیشترین حجم تولید سالانه خودروهای تجاری در ایران اعم از کامیون، مینی بوس، اتوبوس، کامیونت به غیر از وانت، در کشور چیزی در حدود 60 هزار دستگاه بود که در دهه 80 شمسی به آن نزدیک شدیم. اگر صحبت صرفا در خصوص امکان سنجی باشد، صنعت خودروسازی تجاری کشور با تامین منابع مالی مناسب بر روی کاغذ می تواند سالیانه 70 هزار دستگاه خودرو تجاری تولید کند اما با توجه به سوابق و ضعف مدیریت و شرایط فعلی، تولید 70 هزار دستگاه خودرو تجاری تعداد بسیار قابل توجهی است که تولید و جایگزینی آن ها طی 3 سال شاید تا 30 درصد هم محقق نشود. این جایگزینی پروژه ای بسیار بزرگ است که ضمن نیاز به منابع مالی بزرگ نیازمند مدیریت صحیح است.
 
زاوه در راستای نیاز به استفاده از مکانیزمی صحیح برای رفع معظل فرسوده ها می گوید: برای رفع مشکل فرسودگی باید به سراغ سیاست های تنبیهی رفت،  بر قیمت سوخت نظارت کرد  و ناوگان محوری و توسعه شرکت های ترابری را از یاد نبرد. وام و تسهیلات را باید به شرکت های ترابری ارائه داد تا بتوانند از خودرو تجاری خود تا حداکثر توان کار بکشند. در روش های فعلی ارائه وام، سرمایه به شخص مالک خودرو فرسوده داده می شود که هیچ نظارتی بر میزان کار و بازده کاری او وجود ندارد. این شیوه نوسازی مکانیزم صحیحی به همراه ندارد و در دولت های پیشین بارها اجرا شد اما هنوز هم معظل فرسودگی ناوگان تجاری همچنان به قوت خود پا برجاست.
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای فرسوده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سرباز : فروش فوری 17آذر بودمg یکم تبدیل زدم gl نهم فاکتور شد دهم زد سخا منقضی شده که نشده بود اصلاح کردم دوازدهم که امروز باشه پلاک شد و پیام انتخاب تحویل حضوری اومد حالا نمی‌دونم کی میرسه نمایندگی
شاهین جی ال : ۲۱ خرداد تبدیل و تکمیل وجه کردم و خبری نیست
رضا پلاس شهریور : سلام مال ما هم شهریور بوده.هنوز تکمیل وجه برام نیومده.تماس گرفتم گفتن منتظر باش. با این اوصاف سال آینده اگه سایپا ،شاهین پلاس رو توقف تولید نکنه گیرمون میاد.یا شاید هم معجزه زمینی
تارا وی۴ : احتمالا قطعه ندارن.منتظرن کوله برا از اون ور مرز بیارن
Shahin : اونایی که سریع فاکتور میشه فروش فوری دوتاش آشغاله فقط یکیش سانروف نداره
شاهین بی صاحاب : https://www.karzar.net/212874 برید تو این کارزار برای شکایت از سایپاست 30 درصد مونده به خد نصاب برسه تا پیگیری شه از سکت قوه قضاییه برید هرچی میتوید امضا کنید این کمترین کاریه که میشه کرد
علی x5 دی ۴۰۳ : دوستان کسی ماشینشو تا حالا سرامیک کرده نظرشو بهم درموردش بگه؟
شاهین بی صاحاب : https://www.karzar.net/212874 برید این کارزار شکایت از سایپارو امضا کنید 30درصد مونده به حد نصاب برسه واقعا این کمترین کاریه که میتوتید بکنید
شاهین جی : با سلام و درود دوستان اگه موافق باشید یه تجمع مسالمت آمیز جلوی دادستانی داشته باشیم باشد که انشاالله فرجی بشه ماشینمون رو بدن دیگ خسته شدیم به خدا ضرر تو ضرر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
طرح فرسوده اردیبهشت : کی تکمیل وجه کردین؟؟؟
مجید : سلام به دوستان حرفهای آقا سجاد درسته منم قبولش دارم تو این هفته منم میرم.
علی تحویل31مردادپانا : سلام چند روز طول میکشه تا تحویل
پیش فروش دهه فجر : لگنسازی سایپا نامطمئن کی لگنمو میده تحویلی تیر
علیرضا : 3ماه از تحویل ماشین گذشته اما سود تاخیر نمیدن آخه چرا نکنه این سود تاخیر الکیه
سورن 30 مهر مشهد : برای من پریروز پیامک تبدیل اومد ولی نزدم امیدوارم دریچه سیمی بهم بدن منتظرم ببینم کی فاکتور میشه مراحل بعدی رو اطلاع میدم
احمد از شیراز : دوستان اینجا کسی از بچه های پیش فروش بهمن ماه هست. تحویل آخر تیرماه باشه. چرا تحویل هفته آخر تیر ماه را فاکتور نمی کنن به خدا نا امید شدم از تحویل ماشین
مسعود : پیش فروش بودم ولی هیچگونه تبدیلی نیومده
کوییک اس : سلام کوییک اس تکمیل وجه مرداد چه تاریخی داشتیم . شهریور چه تاریخی ممنون که جواب میدید چون فکر میکنم شهریورماه تکمیل وجه برای کوییک اس نداشتیم
وحید : مبلغ واریزی اول و مبلغ تکمیل وجه رو میشه بگید لطفا ممنون میشم