10 نکته جالب که باید در مورد مک لارن سِنا بدانید

 

10 نکته جالب که باید در مورد مک لارن سِنا بدانید

 
مک لارن سِنا (McLaren Senna) نامی زیبا و مشخصات فنی فوق العاده ای دارد، اما طراحی آن به گونه ای است که یا به نظرتان بسیار زیبا می آید و یا بسیار زشت.
 
ممکن است در نگاه اول تصور کنید رانندگی با این خودرو در خیابان غیر قانونی خواهد بود، اما حقیقت این است که مک لارن سِنا یک ابر خودرو است که رانندگی با آن در خیابان مجاز بوده و طوری طراحی و ساخته شده که می توان آن را سلاحی خشمگین در پیست به حساب آورد. با توجه به نامی که این ابر خودرو به یدک می کشد، وظیفه سنگینی بر عهده دارد. مک لارن مدعی است که سِنا به لطف نسبت نیرو به وزن فوق العاده (658 اسب بخار به ازای هر تُن) و حیله های مختلفی که جهت بهبود آیرودینامیک در آن بکار رفته، “عملکردی وحشیانه” خواهد داشت.
 
مک لارن نام سِنا را به منظور بزرگداشت و احترام به آیرتون سِنا (Ayrton Senna) برای این ابر خودرو انتخاب کرده است. آیرتون سِنا، قهرمان نامی مسابقات فرمول یک، اهل کشور برزیل و قهرمان سه دوره مسابقات فرمول یک بود. بسیاری او را بهترین راننده تاریخ فرمول یک می دانند. آیرتون سِنا در سال 1994 در یک تصادف شدید در گرند پری هنگامی که پیشتاز بود، کشته شد. این مدل جدید از سری محصولات “آلتیمِیت” مک لارن (Ultimate Series) به شمار می رود و از سیستم هیبریدی مک لارن P1 به همراه نسخه ای تکامل یافته از موتور 4.0 لیتری 8 سیلندر V شکلِ این کمپانی با دو توربوشارژر بهره می برد. سِنا سبکتر و قدرتمندتر از مک لارن 720S است، بنابر این مک لارن سِنا واقعاً سریع خواهد بود، چرا که حتی مدل 720S نیز بسیار قدرتمند و سریع است.
 
در این نوشته به 10 نکته مهم درباره مک لارن سِنا اشاره خواهیم کرد، نکاتی که آن را به یک ابر خودروی استثنایی تبدیل کرده است. البته پیش از اینکه به مطالعه ادامه متن بپردازید، باید بدانید که با وجود قیمت گزاف این خودرو، در حال حاضر ظرفیت تولید مک لارن سِنا تکمیل است و تمام 500 دستگاه از این ابر خودرو به فروش رفته است. بنابر این اگر پس از مطالعه این متن به این ابر خودرو علاقه مند شده و تصمیم به خرید آن داشته باشید، باید بدانید که متاسفانه برای خرید مک لارن سِنا کمی دیر شده است و باید زودتر اقدام می کردید!
 
نکته اول: موتور مک لارن سِنا
 
در تصویر بالا، قدرتمندترین موتوری که تا به حال مک لارن روی یک خودروی خیابانی نصب کرده است را مشاهده می کنید. این موتور نسبت به موتور مک لارن 720S، 79 اسب بخار قدرتمندتر بوده و 30 نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید می کند. مشخصات فنی این موتور در جدول زیر آمده است:
 
از ویژگی های این موتور قدرتمند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
بهره مندی از سیستم روغن کاری با کارتل خشک (dry sump lubrication): این سیستم که برگرفته از فرمول یک است، از نظر مکانیزم با سیستم روغن کاری معمولی (wet sump) که رایج ترین نوع سیستم روغن کاری است تفاوت دارد. سیستم روغن کاری با کارتل خشک بیشتر در خودرو هایی با عملکرد بالا کاربرد دارد. در سیستم کارتل خشک، مقداری روغن اضافه در یک مخزن جداگانه نگهداری می شود، بنابر این در پیچ های طولانی احتمال اینکه روغن به موتور نرسد کمتر است. علاوه بر این، در سیستم کارتل خشک می توان موتور را در ارتفاع پایین تری نصب کرد، چرا که کارتل در این نوع سیستم عمق کمتری دارد، در نتیجه مرکز ثقل خودرو بهبود پیدا می کند. البته سیستم کارتل خشک نسبت به سیستم روغن کاری معمولی گران تر بوده و از نظر فنی پیچیده تر است. سیستم کارتل خشک در خودرو هایی استفاده می شود که برای پیست ساخته شده اند، در حالیکه خودرو هایی که بیشتر برای استفاده در خیابان ساخته شده اند، از سیستم روغن کاری معمولی بهره می برند.
 
بهره مندی از میل لنگ تخت (flat-plane crankshaft): می توان گفت این نوع میل لنگ شکلی دو بعدی و شبیه به موج مربعی دارد. در موتور های چهار سیلندر خطی و تخت عموماً از این نوع میل لنگ استفاده می شود. اگر از کنار به میل لنگ های ضربدری (Cross-plane crankshaft) نگاه کنید، فرمی شبیه به علامت جمع یا ضرب دارند، در حالیکه میل لنگ های تخت از کنار شبیه به حرف انگلیسی l خواهند بود. در موتور های 8 سیلندر V شکل با میل لنگ تخت، لرزش زیادی وجود دارد، خصوصاً هنگامی که حجم موتور زیاد باشد. به منظور رفع این مشکل، میل لنگ های ضربدری توسعه پیدا کردند، اما میل لنگ های ضربدری نسبت به میل لنگ های تخت وزن بیشتر و ابعاد بزرگتری داشته و روی مرکز ثقل تاثیر منفی دارند. همچنین میل لنگ تخت می تواند بیشتر از ضربدری دور بگیرد (حدوداً تا 8000 دور در دقیقه). البته فراموش نکنید که موتورهایی که میل لنگ تخت دارند، لرزش بسیار بیشتری نسبت به موتور هایی با میل لنگ ضربدری دارند. در شکل زیر، تفاوت این دو نوع میل لنگ به تصویر کشیده شده است:
 
 
دریچه های تخلیه ای که به صورت الکترونیکی کنترل می شوند که نتیجه آن، واکنش فوق العاده سریع پدال گاز است – دریچه تخلیه یا وِیست گِیت (wastegate)، سوپاپی است که در موتور های مجهز به توربوشارژر گازهای خروجی را از چرخ توربین دور می کند
 
نکته دوم: استفاده از شیشه در پنل درب های مک لارن سِنا
 
همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، در قسمت پایینی درب های این خودرو از شیشه استفاده شده و می توانید از طریق این شیشه ها داخل خودرو را ببینید. به سبب وجود همین شیشه ها، مک لارن به ناچار کلید های شیشه بالابر و اهرم های باز کردن درب ها را در کنسولی بالای سر راننده نصب کرده است، یعنی همان قسمتی که کلید قرمز رنگِ مخصوص روشن و خاموش کردن موتور نیز خودنمایی می کند.
 
یکی از مقامات کمپانی مک لارن به نام اَندی پالمِر (Andy Palmer) در گفتگو با نشریه انگلیسی اتوکار گفته است که استفاده از شیشه در درب ها، کمی وزن سِنا را زیاد کرده و در ساخت درب ها از شیشه ای مقاوم به نام گوریلا گلَس (Gorilla Glass) ساخت شرکت کورنینگ (Corning) استفاده شده تا دوام بالایی داشته باشند. اما نکته جالب این است که اَندی پالمِر گفته در سبکترین نسخه از سِنا، در قسمت پایینی درب ها به جای شیشه از فیبر کربن استفاده شده است.
 
نکته سوم: بال عقبِ مک لارن سِنا
 
بال غول پیکر در قسمت عقب این خودرو باعث شده سِنا وحشی به نظر برسد، اما باید بدانید که این بال پیشرفته ترین نوع بکار رفته در یک خودروی خیابانی محسوب می شود. زمانی که خودرو ساکن است، ارتفاع بالاترین نقطه این بال از جاده فقط 1,219 میلی متر است. مکان این بال توسط محرک های هیدرولیکی پیوسته در حال تغییر است تا همیشه نیروی رو به پایین (downforce) به میزان مطلوب و بهینه باشد. علاوه بر این، بال عقب هنگام ترمزگیری شدید با ایجاد مقاومت در برابر هوا به کمک سِنا می آید.
 
نکته چهارم: دیفیوزرِ عقب مک لارن سِنا
 
ممکن است در نگاه اول تصور کنید که دیفیوزر دوتایی عقب این خودرو دو تکه جدا از هم است، اما واقعیت این است که این دیفیوزر قطعه ای یک تکه بوده و تماماً از فیبر کربن ساخته شده است. این دیفیوزر از زیر محور عقب شروع شده و در ادامه ارتفاع آن افزایش پیدا می کند تا هوا را از زیر خودرو خارج کند. بدین ترتیب، این قطعه باعث می شود نیروی رو به پایین در محور عقب افزایش پیدا کرده و سِنا چسبندگی بیشتری به جاده داشته باشد.
 
نکته پنجم: چرخ ها و ترمز های مک لارن سِنا
 
مک لارن سِنا فقط با یک نوع رینگ عرضه می شود که در تصویر بالا آن را مشاهده می کنید. این رینگ های آلیاژی که بسیار سبک هستند، همانند خودرو های مسابقه ای به سیستم قفل مرکزی (center-lock) مجهز هستند. لاستیک های این ابر خودرو از نوع “پی زیرو تروفِئو آر” (P Zero Trofeo R) از برند پیرلی است که مخصوص سِنا توسعه یافته و با تمرکز بر روی عملکرد بالا در پیست طراحی شده است، اما حالت لاستیک های مجاز برای استفاده خیابانی در آنها حفظ شده است.
 
طبق گفته های شرکت مک لارن که در شهرک ووکینگ (Woking) در انگلستان واقع شده است، ترمز های سِنا “پیشرفته ترین” سیستم ترمزی است که تا به حال این کمپانی بر روی خودرو های خیابانی اش نصب کرده است. کالیپر های ترمز با نوعی رنگ آبی خاص رنگ آمیزی شده اند که برگرفته از رنگ آبی آسمان است هنگامی که آسمان صاف باشد. این کالپیر ها، دیسک ترمز هایی سبک از جنس فیبر کربن را در آغوش گرفته اند.
 
نکته ششم: فضای داخلی مک لارن سِنا
 
همانند تمام خودرو های خیابانی حرفه ای که با تمرکز بر رانندگی در پیست ساخته شده اند، فضای داخلی سِنا نیز به سمت راننده متمرکز شده است و تجهیزات و امکانات زیادی ندارد، چرا که آپشن های زیاد باعث افزایش وزن این ابر خودرو خواهد شد. با وجود اینکه طراحی و چیدمان کابین سِنا تا حد ممکن مینیمال انجام شده است، اما با این وجود از امکاناتی نظیر سیستم صوتی، سیستم اطلاع رسانی و سرگرمی (infotainment) و دوربین دید عقب بی بهره نیست که نکته ای مثبت به حساب می آید. مک لارن به این نکته اشاره کرده است که طراحان سِنا تمایل زیادی به حذف صندلی سرنشین جلو در این خودرو داشته اند، اما در نهایت این اتفاق عملی نشده است. البته باید بدانید فضای موجود در کابین سِنا بسیار محدود خواهد بود و به سختی می توانید دو کلاه ایمنی و دو لباس مخصوص مسابقه را پشت صندلی ها قرار دهید. جالب است بدانید که صندلی های هر دستگاه از سِنا با دیگری متفاوت است، چرا که صندلی های هر کدام مخصوص مالک آن تنظیم و ساخته خواهد شد.
 
نکته هفتم: وزن مک لارن سِنا
 
همانطور که می دانید، مک لارن F1 خودرویی افسانه ای مربوط به دهه 90 میلادی بود. سِنا با وزنی معادل با 1,198 کیلوگرم (بدون هیچ مایعی)، سبکترین خودروی خیابانی این کمپانی از آن زمان تاکنون به حساب می آید که 85 کیلوگرم از مدل 720S سبکتر است. اما سوالی که پیش می آید این است: چطور چنین چیزی ممکن است؟ جواب این است: با بهره مندی از شاسی و پنل های بدنه از جنس فیبر کربن. البته استفاده از قطعات سبک در سیستم انتقال قدرت و کابین خلوت این خودرو نیز در کاهش هر چه بیشتر وزن آن موثر بوده اند.
 
نکته هشتم: قیمت مک لارن سِنا
 
مک لارن سِنا یک ابر خودرو با عملکردی فوق العاده است که فقط 500 دستگاه از آن ساخته خواهد شد. با این حساب، جای تعجب ندارد که این خودرو گران قیمت باشد. در حال حاضر مک لارن فقط قیمت سِنا را برای بازار انگلیس اعلام کرده که با احتساب مالیات معادل با 750,000 پوند است. بنابر این با در نظر گرفتن نرخ فعلی ارز، قیمت این خودرو تقریباً برابر یک میلیون دلار یا 853,300 یورو خواهد شد.
 
نکته نهم: نام مک لارن سِنا
 
آیرتون سِنا (Ayrton Senna da Silva)، راننده افسانه ای فرمول یک، اهل کشور برزیل بود که قهرمان سه دوره مسابقات فرمول یک شده است. مک لارن به منظور محترم شمردن آیرتون سِنا، نام او را بر روی جدید ترین خودرو اش نهاده است و مدعی است که این ابر خودرو با “عملکرد و قابلیت های دینامیکی عالی و بی رقیب”، شایستگی چنین نام بزرگی را دارد. برونو سِنا (Bruno Senna)، راننده ای که سفیر مک لارن نیز بوده و مستقیماً در طراحی و ساخت این خودرو دست داشته است، در مورد نام گذاری این ابر خودرو گفته است: “خانواده ما بسیار مفتخر است که مک لارن نام سِنا را برای این خودروی جدید از سری محصولات آلتیمِیت این کمپانی انتخاب کرده است. این اولین پروژه ای است که می توان آن را با عملکرد آیرتون در پیست مرتبط دانست. مک لارن سِنا به خوبی یاد آیرتون را محترم می شمارد، چرا که این خودرو طوری طراحی و ساخته شده تا به راننده اجازه دهد در پیست بهترین عملکرد خودش را به نمایش بگذارد.”
 
نکته دهم: مک لارن سِنا، نمایشی از خودرو های آینده مک لارن
 
درست است که خودروی سه نفره مک لارن که صندلی راننده آن در قسمت وسط واقع شده و ادامه دهنده راه مدل نمادین F1 است یعنی مدل BP23، با سِنا تفاوت زیادی خواهد داشت، اما اَندی پالمِر که یکی از مقامات این کمپانی است در مصاحبه ای با نشریه انگلیسی اتوکار گفته است که تجربیات کسب شده در حین طراحی و توسعه سِنا در خودرو های آینده مک لارن استفاده خواهد شد. همچنین در مک لارن سِنا نیز از تکنولوژی بکار رفته در مدل های پیشین مک لارن استفاده شده است: سیستم تعلیق سِنا نسخه ای تکامل یافته از سیستم تعلیق مک لارن P1 است. دیر یا زود خودرو های دیگر مک لارن از دانش کسب شده در زمینه آیرودینامیک و ساخت قطعات سبک بهره مند خواهند شد. به علاوه، پالمِر به این نکته اشاره کرده است که ممکن است در خودرو های دیگر مک لارن نیز همانند سِنا شاهد استفاده از شیشه در قسمت پایینی درب ها باشیم. او در این مورد گفته است: “برای ما نیز جای سوال دارد که چرا پیش از این در خودرو های مک لارن از شیشه در قسمت پایینی درب ها استفاده نکرده بودیم”.
 
 
 
منبع: وب سایت موتور وان (Motor1.com)
 
 
 
 

منبع

دنده6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , مکلارن , داشبورد






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 74 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین403زمستان : سلام من 15آذر هستم درخواست کننده شاهین Gدوهفته پیش رفتم شرکت سایپا نزدیگ خونه ما هست رفتم پذیرش یکم حرف زدم بعد گفت بروپیش مسئول بااون حرف بزن من باهاش حرف زدم گفت اگه شاهین جی انتخاب کردی 5ماه باید منتظربنونی چون به نوبت میدیم اونم قطع نداریم درخواست میزنیم یک میلیون قطعه میان 500تامیدن بخاطرهمین عقب میافته ..گفت اگه glبخوای نهایتش یک ماهه تحویل میدیم منم مجبور شدم جی ل بزنم یکماه گذاشته هنوز ندادن 5روزپیش رفتم دوباره پیشش نگاه کرد اینور اونور داخل شرکت رفت اومد بهم گفت 10روزدیگه آماده هست ماشینت هنوزم منتظرم ببینم چی میشه
مجتبی : آقایی که خودت رابه جهالت زدی ومدعی دفاع حقوق مصرف کننده خودرویی،آقای باسوادسال قبل پول کامل خودرورانقدی ازمن گرفتند،دزدی دیگراینکه گفته بعد90روزکاری خودروتحویل میشود،دزدهای سرگردنه پس سودپول مردم درروزهای تعطیل مابین این 90روزکاری رابه مشتریان برگردند. اگر راست میگویی حامی مردم هستید ودست دزدها توی یک جیب نیست،مردم عقل دارند گول این چپاول پولشان رانمی خورند،تعزیرات حکومتی بایستی دهن این دزدها راقفل ورنجیرکنه
زارع : بابا این طوطی های سخنگوی سایپا هرروز یه دروغی میگن تا فقط ماست مالی کرده باشن. دوم اردیبهشت تماس گرفتم گفتن تا چهاردهم براتون پیام نکمیل وجه میاد..ک نیوووومد پانزدهم تماس گرفتم گفت صبوری کنید تا اخر اردیبهشت حتما براتون پیام میاد ک هنوزم نیومده.. خدا لعنتشون کنه ک فقط دارن دروغ تحویل مردم میدن سایپا کم دزد و کلاهبردار داشت بابک زنجانی هم اضاف کردن
شاهین پلاس : نیمه تا اواخر خرداد ماه فاکتور میشی.
تارا دستی : سلام دوستان... من تارا دستی تحویل گرفتمه و ضبط خودرو وقتی تنظیمات انجام میدم مثل افزایش ساب ووفر و تغییر نوع صدا به پاپ یا راک و ... تغییرات انجام میشه و میخوانه و مشکلی نیست ولی وقتی ضبط خاموش میکنم و دوباره روشن میکنم کلا ضبط صدا ندارد ولی نشون میده که اهنگ داره پخش میشه و مجبورم برم تنظیمات کارخونه و ضبط رو ریست میکنم تا صدای ضبط بیاد ولی تنظیمات رو باید از نو انجام بدم.. همیشه و هر روز اینجوره.. ایا ضبط تارا کسی اینجور هست یا فقط مال منه که اینجوره.
محسن : هنوز از اسفندی ها کسی رسما اعلام فاکتور شدن نکرده؛ (ظاهرا هنوز تو تکمیل وجه بهمنی ها گیر کردن...)
م : 403 با قیمت قطعی ماشین خریدیم تعهدات انجام دادیم. ماشین وارد کردن شماره شاسی دادن، فقط و فقط به خاطراینکه مشمول دیون دولتی امسال بشه تحویل ندادن چجوری دیگه باید دزدی کرد خود تعزیرات حکومتی هم گفت مصداق بارز گرون فروشی خودرو ساز هست و غیر قانونی
مهدی صدرا : سلام داخل سایت کرمان موتور ، آیا گزینه ارسال پلاک و مدارک سبز شده است ؟
شاهین cvt : جناب من طی چندین تماس با 096550 و نمایندگی گفتن تا 3 آذر فاکتور شده و هنوز اسفند شروع نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس 18مهر : چه بد پس ان شاء الله شاید چه بسا اینکه ممکن است حداقل حداقل ابان ماه هم تحویل بگیرم
اطلس : تبریک به اق ممد عزیز
هادی : دروغ میگی من تکمیل وجه 22اسفندم هنوز فاکتور نشده
مهدی : سلام اقا توحید من ماشینم یازده اسفند تکمیل وجه شده میخوام تو همین شرایط بفروشمش هزینه های اضافی که ممکنه برام بیاد مثل دیون دولتی یا مابه التفاوت قیمت چقدر میشه حدودا و به گردن منه یا خریدار؟
کوییک s تحویل تیر : سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان سخا رو که تحویل نمایندگی دادیم و نمایندگی ثبت کرد و فرستاد سایپا جلوی مدارک نوشته عدم نقص پرونده یعنی پرونده تکمیله ؟ وضعیت خودروی مشتری می نویسه تاریخ ارسال به بانک یعنی منظور مبلغ سود تاخیر هست که تاریخشو نوشتن که میره بانک میتونیم بگیریم ؟ ممنون از راهنمایی که میکنین
26مهر : سلام و وقت بخیر،15مهر پست تایید کرده ولی همون روز تکمیل وجه ینی26تحویل نمایندگی دادم،یعنی سخا 26هست؟از کجا نگاه کنم سخام چه تاریخی هست؟
اطلس 24 مهر : دوستان برای شماهایی که فاکتور شد مابتفاوت بیمه ومالیات هم دادین براتون پیام اومد
اطلس : ببخشید من 19 مهر سخا رفتم پست انجام دادم ولی تو سیستم زده تاییده سخا 24 مهر ..چرا این طوری شده
فاطمه : سلام .من از نمایندگی مانیتور با دوربین وآینه بغل راهنمادار سفارش دادم سیزده میلیون شد .درسته بیرون شاید قیمتشون کمتر بشه ولی اگه بیرون گذاشتی ماشین از شرایط گارانتی خارج میشه نهایت میتونی صبر کنی گارانتی که تموم شد بیرون بزاری روی ماشین
اطلس 21مهر : دوست عزیز بیشتر به سخا نگاه میکنن شما 2آبان تحویل دادی میری برای تحویلیهای آبان چون احراز سکونت خیلی مهمه