قول هایی که خاکستر شدند

 

قول هایی که خاکستر شدند

 
سالی که در ابتدا با خبرهای خوش انعقادهای پی در پی آغاز و پیش بینی شد تا پایان سال موجی از قراردادهای خودرویی مشترک به امضا برسد. اما نه تنها برخی از قراردادها به امضا نرسید، بلکه حتی دولت نیز برخی وعده های خود به این صنعت پر سود را فراموش کرد. 
 
صنعتی که می تواند بخشی از رونق اقتصادی را بر گردن گیرد و نه تنها تولیدات داخلی، بلکه صادرات و واردات کشور را فعال کند. اما انگار توانی برای رقابت وجود ندارد و دولت نیز تنها به دنبال افزایش تعرفه ها و حمایت از تولید کنندگان داخلی است. 
 
اما وقتی صحبت از حمایت تولیدات داخلی به میان می آید، توقع تولید کنندگان و مصرف کنندگان نیز افزایش می یابد. تا جایی که تولید کنندگان می خواهند دولت در شرایط خاص و اضطراری همچون نوسانات نرخ ارز، افزایش تعرفه های واردات مواد اولیه و ایجاد رقابت برای تولید کنندگان آن ها را حمایت کند، اما امسال حمایت از تولیدات داخلی به نحوی غیر مستقیم بود که مشاغل مرتبط دیگری با صنعت خودرو ضرر کردند. 
 
به نحوی که، به منظور حمایت از تولیدات داخلی بهتر است بگوییم حمایت از دو تولید کننده نیمه دولتی خودرو، وارد کنندگان خودرو به کشور ضرر کردند. چرا که سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی حدود شش ماه بسته ماند و باعث شد تا انبار فروش خودروهای داخلی تا حد زیادی خالی شود اما وارد کنندگان متحمل ضررهای میلیاردی شوند. 
 
این در حالی است که نه تنها رییس جمهوری، بلکه سایر مقامات کشور نیز حمایت از صنعت خودرو را بر سر زبان داشتند، اما در عمل هیچ اقدامی صورت نگرفت. به گونه ای که در آذرماه امسال نه تنها حسن روحانی، بلکه علی لاریجانی- رییس مجلس شورای اسلامی، عزیزاکبریان-نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و همچنین محمد شریعتمداری- سکاندار وزارت صنعت معدن و تجارت نیز ماجرای حمایت از تولید کنندگان داخلی و قطعه سازان را مطرح کردند، اما از آن روز تاکنون حمایتی به جز چند سنگ اندازی پیش پای فعالان اقدام حمایتی صورت نگرفته است.
 
 استارت حمایت از قطعه سازان زده شد
 
در آخرین هفته آذرماه امسال ماجرای نیاز حمایت از قطعه سازان را هاشم یکه زارع استارت زد. یکه زارع به عنوان مدیر عامل گروه خودروسازی ایران خودرو، موضوع حمایت از قطعه سازان را بیان کرد و حتی از حضور قطعه سازان در یکی از سایت های تولید خودرو این شرکت در الجزایر خبر داد، اما هنوز از آن روز تاکنون خبری از این پروژه و طرح حمایتی به گوش نرسیده است. 
 
پس از آن نیز، علی لاریجانی- رییس مجلس شورای اسلامی، عزیز اکبریان-  رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و در نهایت محمد شریعتمداری- وزیر صنعت معدن و تجارت به ترتیب بر حمایت از قطعه سازان به صحبت پرداختند که وجه اشتراک اظهارات این افراد حمایت ویژه از صنعت قطعه سازی بود که بازهم هنوز خبری از طرح ویژه حمایتی شنیده نشده است.
 
 این در حالی است که در حال حاضر، قطعه سازان بیشترین لطمه ها از نوسان نرخ ارز و انباشت مطالباتشان از خودروسازان را متحمل شده اند اما همچنان کج دار و مریز در حال فعالیت هستند. 
 
در همین زمینه نیز، رضا رضایی، عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور به خودروکار می گوید: « در این مدت قوانین و مقررات بانکی این صنعت را تنها گذاشت. از همه مهمتر افزایش بی رویه  قیمت مواد اولیه که دست دولت است، بارها با نوسان قیمتی همراه شد».
 
سرمایه گذاری خارجی در بن بست
 
گرچه در آغازین روزهای سال 96 و امید به بهبود اوضاع اقتصادی و انتخابات ریاست جمهوری، سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو از جمله امیدوارکننده ترین بخش هایی بود که همواره مورد توجه قرار می گرفت. اما این توجه آنگونه که انتظار می رفت به بار ننشست و سرمایه گذاری خارجی در قراردادهای خودرویی انتظارات را برآورده نکرد.  زیرا برخی صاحبنظران بر این باورند که نوسانات اقتصادی و نبود امنیت اقتصادی در کشور، دلیل ترس از ورود برخی سرمایه گذاران به کشور است و به همین دلیل ورود سرمایه گذاران با تعلل همراه شده است.  
 
با این حال، پرونده سرمایه گذاری خارجی ها در صنعت خودروسازی کشور نیز به جرگه سایر وعده های دولتی پیوست. به گونه ای که در ابتدای امسال، سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو در قالب واگذاری سهام صنعت خودروسازی از جمله مهمترین برنامه های این صنعت معرفی شد، اما به دلیل نوسانات ارزی و تصمیم گیری های عجولانه پیگیری نشدند.
 
 
 
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ماشین , داشبورد , موتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد. X5 : داداش بهمن ثبتنام دومرحله ای بوده یا قسطی؟ اگه دومرحله ای بوده و تحویل خرداد کی پیامک برای تکمیل وجه و دعوتنامه براتون اومده؟
سبیل۲ : به والله پدرومادرم...اعضای فامیل همش به من میگن تودروغ میگی...این چه ماشینی هس که الان۳سال ثبت نام کردی بهت نمیدن...شدم عین چوپان دروغگو.نمیدونن که سایپاداره من بازی میده....
ارسطو : هایما اس7 پلاس موتور 1800 مرگ نداره
X5 بهمن : صحبت این دوستمون درسته اقایان و خانمهایی که ثبت نام نکردند و جهت بررسی وضعیت دارند نظرات را میخوانند توجه بفرمایند کرمان خودرو در بهترین شرایط خداقل 2 ماه و در بعضی محصولات تا 1سال تاخیر در تحویل دارد . قراردادش هم صد در صد به نفع شرکت هستش یعنی بعد از ثبتنام حق انصراف ندارید اگه قصد ثبت نام قسط دارید حداقل محاسبه بفرمایید ببنید چقدر سود محاسبه میشه تازه اگر افزایش قیمت که سالی 2 سه بار دارند بهتون نخوره ...نقدی هم نهایتا 200 میلیون با بازار تفاوت داره که اگر سود این چند ماه با تاخیر را هم حساب کنید باز تهیه این محصول از بازار بیشتر به صرفه هستش .من نه دلال هستم نه بنگاه دار واین موارد را جهت اطلاع خدمت دوستان عرض میکنم.من از بهمن ثبت نام x5 کردم مثلا تحویل خرداد بوده هنوز فاکتور نشدم .اگه میدونستم از روز اول ازبازار میخریدم تا الان 5 ماه بود زیر پام بود و این انتظار الکی را نمیکشیدم . ما اشتباه کردیم ..شما نکنید..
سعید : داداشا و خواهرای گلم به دفتر رهبری مشکلات پیش اومده را انتقال بدهید... ایشون پیگیری میکنند در کمترین زمان..
سعید : دوستان.... به دفتر رهبری نامه و شکایت بزنید... ایشون به شدت پیگیری میکنند به دفتر ریاست جمهوری و بازرسی و صمت و اینجور جاها شکایت نکنید که اصلا جواب نمیدن..
محمد : سال بعد.... خودرو مدل ۱۴۰۴
ح : سلام تجمع هر کجا هستید بیاید فقط با تجمع درست میشه اینا دارن ماشین ومیدن بازار ازاد بعد میگن قطعه ندارن بخدا به پیر به پیغمبر دارن دروغ میگن این دزدای بی شرف کثیف
سعید شاهین g : سلام انشالله همه بیایین تا نشون بدیم ما بی تفاوت نیستیم.هرکی میتونه بنر هم بیاره.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا : ظاهرا شما تمایلی به آمدن ماشینتون ندارید احتمالا قبلا ماشین نداشتین که طعم بی ماشینی رو بخواهید خوب درک کنید
حسینی : سلام سود تاخیر 600هزار روزانه اضافه میشه یعنی روزی 600میده یا موقع پرداخت کم میشه؟
31 : ممنونم برامن مشکی
کوییک : شماهم شماره پذیرشتون با پیامک تکمیل وجه اومد واستون؟؟
آرش : از کی تا حالا با شاسی بلند دو دف درگ میزنن؟ ضمنا ایکس 60 یه کراس آور تک دف یا همون شاسی بلند کوچک شهری تک دف هست اصلا مقایسه با یه ماشین دو دف سایز متوسط غلطه
زدی وسط خال : اووووه بازم میلی؟؟
پاسخ به جوانمرد ایران : دوست من شرف رو همه دارن منتهی فقط تمرکز روی یک کانال بی فایده هست بایدهمزمان چندره مختلف رو انجام بدیم تا به نتیجه برسیم شما میخوایدشکایت از دزد رو نزد خوده دزد ببرید خوبه اما کارساز نیست همه زورتون رو بزنید با خط به خبرنگارا پیام بدید سعی کنید رسانه ای بشه تنها ترس شرکت های خودروسازی هجمه رسانه ای هستش وگرنه اونا به هیچ صراطی مستقیم نیستن.
رانا تیر 1404 : دوست عزیز. این حجم از انتقاد و بی تابی باید یه تناسبی با مشکل شما داشته باشه دیگه. ممکنه یکماه ماشینتون را دیرتر فاکتور کنند عوضش 19 میلیون جریمه تاخیر بهتون باید بدن. چرا انقدر بی تابی واقعا نمی فهمم!!!!!
اپشنال شهریور : 1250
حبیبی یا حسین : آره دیگه فقط زورشون به مردم میرسه دم به دقیقه به هربهانه ای شرکت قیمتا رو میبره بالا که ماشین نمیصرفه با این قیمتا زیان انباشته داریم آخه این تاخیر در تحویل ماشینا زیان انباشته نیست بابت همین چندماه دیرکرد شرکت بخوادبه این همه ادم سود تاخیرشون رو بده مطمئین ام تا مرز ورشکستگی میرن همین الان از برج 5 سال قبل مردم ماشین تحویل گرفتن هنوز سود تاخیرشون رو نگرفتن.