امضای قرارداد با ۷۶ قطعه ساز ایرانی برای تولید محصولات ایکاپ

 

امضای قرارداد با ۷۶ قطعه ساز ایرانی برای تولید محصولات ایکاپ

ژان کریستف کومار در نشستی خبری در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به افزایش نرخ ارز در ایران برنامه دقیق گروه خودروسازی PSA  برای مدیریت خرید قطعات و قیمت محصولاتش در بازار ایران چیست؟  اظهار کرد: "نوسانات نرخ ارز در ایران همانند باراش باران، امری کاملا خارج از کنترل ما است و PSA نمی تواند در قبال آن کاری انجام دهد. همه تلاش خود را در کار می گیریم تا هرچه بیشتر صرفه جویی کنیم اما افزایش 30 دردی نرخ ارز در ایران کاملا دیوانه کننده است و ما نمی توانیم در این باره کاری انجام دهیم.»
 
او افزود: «طبیعتا قیمت محصولات ما متاثر از نرخ ارز خواهد بود و بر همان اساس قیمت گذاری صورت خواهد گرفت.»
 
کومار در پاسخ به پرسش دیگر  مبنی بر اینکه با چند قطعه ساز ایرانی در ایکاپ قرارداد به امضا رسیده و میزان دقیق داخلی سازی پژو 2008 چقدر است؟ بیان کرد: «درحال حاضر 76 خوروساز در قراداد ایکاپ برای تولید داخلی کردن محصولات پژو در ایران حضور دارند. اگرچه هنوز هم کارهایی برای نهایی کردن قراداد ها وجود دارد اما تقریبا همین تعداد قطعه ساز ایرانی نیز در قرارداد سایپا-سیتروئن حضور دارند.»
 
 
میزان داخلی سازی 2008، 20 درصد است
 
او در خصوص میزان داخلی سازی پژو 2008 می گوید: هدف پژو برای مدل 2008 داخلی سازی تا مرز 60 درصد است. سهم داخلی سازی این خودرو در حال حاضر کمی بیش از 20 درصد است اما به دلیل مشکلاتی چون نوسانات نرخ ارز از این مهم دور مانده ایم. در حال حاضر بیش از 1000 دستگاه 2008 تولید و و به فروش رفته است. این میزان چشمگیر نیست اما بدون شک افزایش خواهد یافت.»
 
کومار تاکید کرد: «خواهش میکنم ایده اینکه پژو به داخلی سازی میلی ندارد را از سرتان بیرون کنید. بهترین و پر سود ترین روش برای ما داخلی سازی است اما به دلیل وجود مشکلات بسیار از دشواری های گمرکی گرفته تا نوسانات غیر قابل پیش بینی نرخ ارز، همگی ما را از هدف دور ساخته است.»
 
زیر ساخت های ایران آماده نیست
 
کومار با اشاره به دشواری های پیش رو قرارداد های مشترک با ایران گفت:« به منظور شتابگیری خودروسازی در ایران، ما از ارسال کیت خودداری کرده و به ارسال قطعه روی آورده است. این سیاست ما در همه کشورهای دنیا است. اما اقتصاد ایران آماده این شیوه نیست. حتی اگر ایران ادعا کند که از واردات به سبک CKD گذر کرده است، این تنها یک ادعا است و بدون شک نه از نظر بانکی، نه از نظر تامین مالی یا از نظر زیرساختی، ایران آمادگی این روش را ندارد. ما مشکلات را دست کم گرفتیم و انتظار بهبود شرایط اقتصادی را داشتیم ام این مهم محقق نشد. البته در همین راستا رقبای ما نیز پیشرفت چندان چشمگیری نداشته اند.»
 
او با اشاره به 18 ماه از گذشت جوینت ونچر پژو و ایران خودرو، تصریح کرد:« در این مدت حجم قابل توجهی اشتغال زایی در ایران صورت گرفته است. حدود 90 درصد پرسنل قرارداد جوینت ونچر پژو و ایران را افراد ایرانی تشکیل می دهند. بسیاری را به کارخانه در فرانسه فرستادیم تا از نزدیک روند کار راه مشاهده کنند. حتی بسیاری را نیز از تامین کننده ها استخدام کردیم تا بتوانی زیرساخت های تولی داخلی را گسترش بدهیم. برای اینکه در امر تولید داخلی سریع تر عمل کنیم حتی بسیاری از قطعه سازان را نیز از پیش برگزیدیم.»
 
کومار درباره  جایگاه فعلی رقبا در بازار خودرو ایران گفت: «برند پژو در ایران هنوز در جایگاه اول است. رنو در بازار ایران رقیبی جدی است اما ما از اون ترسی نداریم. به منظور رقابت با رنو و گسترش سبد محصولات، با شرکت هایی چون ایران خودرو و سایپا قرادارد داریم تا مشتری و سهم بیشتری از بازار کسب کنیم.»
 
قائم مقام پژو-سیتروئن در خاورمیانه و آفریقا در رابطه با جایگاه جهانی قطعه سازان ایرانی بیان کرد: «ایران بسیاری از مواد اولیه از جمله فولاد، مس و آلومینیوم را به تولید می رساند و از این جها جایگاه رقابتی دارد. اما در این میان بسیاری از قطعه سازان ایرانی نتوانستند با مشکلات اقتصادی همگام شده و خود را به روز بکنند. بسیاری از قطعه سازان ایرانی توانایی و پتانسیل کار در مقیاس جهانی را دارند اما باید خود را از نظر تکنولوژی به روز کنند تا بتوانند از مزیت رقابتی بودن و حضور در بازار جهانی استفاده کنند.»
 
سرنوشت محصولات قدیمی
 
کومار در ادامه این نشست درباره سرنوشت محصولات قدیمی پژو در ایران، تصریح کرد: «محصولاتی چون پژو 206 اکنون بسیار قدیمی و از نظر استانداردهای امروزی مستهلک و غیر قابل رقابت هستند. اما در عین حال در کوتاه مدت نمی توان هیچ جایگزینی برای آن ها تدارک دید. خودرویی مانند 2008 از استانداردهای روز چون 5 ستاره ایمنی، آپشن های روز، مصرف سوخت پایین و آلایندگی کم بهره می برد و از این جهت هرگز جانشین مناسبی برای محصولات قدیمی نخواهد بود چرا که خودرویی با این سطح از ایمنی و رفاه هرگز ارزان نخواهد بود. متاسفانه پژو در حال حاضر برای بازار رده پایین ایران جایگزینی به همراه ندارد. اما بدون شک این وضعیت همیشگی نخواهد بود.»
 
او در رابطه با استانداردهای جدید 85 گانه صنعت خودرو ایران گفت: «این قوانین برای ما جدید نیستند اما برخی از آن ها بسیار دشوار است. ما بر رعایت استاندارد در محصولات قدیمی پژو که هم اکنون در ایران بر روی خط تولید قرار دارند فشار بسیاری آورده ایم اما همه آن ها قادر به گذر از فیلتر این قوانین نخواهند بود.»
 
واکسهال و اوپل به ایران نمی آیند
 
کومار در رابطه با برنامه آینده دو زیرمجموعه جدید PSA، یعنی واکسهال و اوپل در ایران، که ریشه آمریکایی دارند نیز اظهار کرد:« برای این دو برند در بازار ایران در حال حاضر هیچ برنامه ای نداریم. چرا که بر قراداد های فعلی خود در ایکاپ و سایپا-سیتروئن متمرکز هستیم. بخشی از تکنولوژی و محصولات تولیدی این دو محصول ریشه آمریکایی دارند که حضور آن ها به هیچ نحوی در بازار ایران ممکن نیست. اما در بعد دیگر که ریشه محصولات کاملا اروپایی است امکان حضور در بازار خودرو آینده ایران هست اما در حال حاضر برنامه ای در دست نداریم و حالا برای صحبت در رابطه با این دو برند بسیار زود است.»
 
کومار در رابطه با آینده خودروهای هیبرید و برقی در ایران تاکید کرد: «ایران پتانسیل بسیار زیادی در زمینه استفاده از خودروهای برقی دارد و دلیل آن آلودگی شدید هوا است. اما مشکل از زیرساخت های هزینه بردار و دشوار چون ایستگاه های شارژ است که هیچ کس بر آن ها سرمایه گذاری نخواهد کرد. از طرف دیگر قیمت انرژی در ایران هنوز به مراتب پایین تر از قیمت الکتریسیته است وتولید خودروهای هیبرید و برقی توجیه اقتصادی ندارد.»
 
 
 
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعه ساز , ایکاپ






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تورج : با توجه به تاریخ های ذکر شده میشه نتیجه گرفت حداقل 3 ماه بعد از تکمیل وجه خودرو تحویل داده میشه
جی ال : علی مدبر من حالشو ندارم بهت فحش بدم خودت زحمت بکش یه فحش آبدار به خودت بده
حامد : نه عزیز واریزی خرداد نداریم
J7 شیراز : نه فقط پیامک شاسی اومده همین
منتظر شاهین پلاس : سلام. ۲۱ آبان فاکتور شدم. ۲۹ آبان پلاک شدم
ناشناس : حیف به اون پولیکه دادم به شاهین سی وی تی 290 مهر 402 9 مهر 404 پیامک دعوتنامه تکمیل وجه تبدیل به جی ال کاش تبدیل نمیزدم انصراف میدادم 12 مهر 404 تکمیل وجه اگه دیدم فاکتور نکردن تحویل ندادن مجبورم شکایت کنم دادگستری دادگاه قوه قضائیه تا دست عبرتی باشه برای نمایندگی دیگه در اون نمایندگی که سر مشتری کلاه میزاره که عرضه پیگیری نداره از شرکت سایپا توی دعوتنامه زده 30 روز
cvt مهر 1402 اسفند 1403 : سلام به همه عزیزان شاهین cvt اتومات سامانه یکپارچه اردیبهشت 1402 واریز اولیه به سایپا 4 مهر 1402 تکمیل وجه و سخا 22 اسفند 1403 امروز 30 آبان 1404 فاکتور شد. ش.پ 11498032 ش.د 18260555 نوشته وضعیت تخصیص شده. فقط SBR اضافه نشده. فک کنم همینجوری دارن فاکتور میکنن که جریمه تاخیر ندن. و ظاهرا تا پلاک شدن خیلی زمان میبره.
جی ال : نازنین 1(علی مدبر) خوب خودتو لو دادی قشنگ تابلو هستش که گاهی به نام مدبر وگاهی به نام نازنین 1 پیام میدی ،...حالا دیدی هیچی حالیت نیست
نازنین۱ : اقای جی ال یا همون زری خیلی تابلو پیام میدی که یک نفری با اسم های متفاوت🤣
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک اس : 27مرداد
علی 207پانا آذرماه : دوستان پاناروما کسی فاکتور نشده؟
علی : اکستند 1060 🤣🤣🤣🤣 میاد زیر کارخونه تا شما باشید دگ جو گیر نشید حمله کنید 😆
سلام : دوست عزیز قشنگ توضیح بده منظورش از دعتنامه اول و دوم پرداخت اول و دوم هست که اینم یعنی اگه پیش فروش باشی یه پرداخت اولیه داری یه دوم کا برا دومی دعوتنامه میاد و معمولا 15 روز وقت تکمیل وجح داری و اگه دعوتنامه بیاد و نریزی دباره یکی دو ماه بعد برات میفرستن ولی فروش فوری یا فوق الاده اینجوری نیس همون اول باید تکمیل وجه کنی اگه نریزی حذفت میکنن
کوییک اس : 21 آبان پلاک شدم الان 30 آبان هس هنوز چراغ تحویل برام روشن نشده ،لعنت به سایپا
207 پانا رینگ فولادی 30 دی : سلام میخواستم بدونم طرح تبدیل رینگ از قالپاق به الومینومی چند روز بعد قبل از فاکتور شدن میاد برامون یا بعد از فاکتور شدنم طرحش میاد؟
رانا پلاس : سلام من دیروز تحویل گرفتم دوستان آیینه بغل چطوری بسته میشه؟؟
ساینا پیش فروش : سلام بچه ها من 19تیر تکمیل وجه کردم 26ابان فاکتور شدم امروز چراغ تحویل روشن شده چقدر طول می کشه تا ماشین تحویل بدن .؟
پانا 30 دی : پیام طرح تبدیل رینگ نیومد براتون؟
پانا 30 دی : سلام منم تکمیل وجه کردم 6 ابان ولی هنوز فاکتور نشده. امکلن داره برام پیامک طرح تبدیل رینگ بیاد؟