قیمت‎گذاری دستوری، آفت خودروسازی کشور

 

قیمت‎گذاری دستوری، آفت خودروسازی کشور

 
یکی از بحث های رایج میان کارشناسان حوزه خودرو و اقتصاددانان کشور همواره پیرامون نحوه قیمت‎گذاری خودروهای دارای رنج قیمت 50 میلیون تومان به پایین از سوی شورای رقابت است که  بر خلاف انتظار عامه مردم، علی‎الخصوص قشر متوسط کشور که بیشتر با خودروهای دارای این رنج قیمت در ارتباط هستند، ظاهرا اقدامی حمایتی از شورای رقابت برای ثبات قیمت خودروها به شمار می رود اما در واقع بسیاری از  کارشناسان بر تاثیرات منفی قیمت‎گذاری دستوری از سوی شورای رقابت اتفاق نظر دارند.
 
حال سوالی که مطرح می شود این است که دخالت شورای رقابت در قیمت‎گذاری خودروهای داخلی زیر 50 میلیون چه میزان به نفع مردم و چه میزان به ضرر خودروسازان و صنعت خودروسازی کشور است؟ 
 
یکی از مهم‎ترین دلایل ثابت نبودن قیمت خودرو که شورای رقابت را به دخالت و قیمت‎گذاری دستوری جهت رفاه حال بیشتر مردم وا داشته است، عدم ثبات در نرخ ارز است که در نهایت عدم ثبات قیمت‎ها را در پی دارد و آفت  اکثر صنایع کشور به خصوص صنعت خودروسازی به شمار می رود. بدون شک اگر شورای رقابت برای رفاه حال مردم  در ازای دستورکردن قیمت خودرو و ثبات اجباری قیمت‎ها از درهای دیگری وارد عمل شود و بیشتر بر ثبات نرخ ارز و کاهش میزان سود پرداختی از سوی خودروسازان به بانک‌ها‎ همت گمارد دیگر نیازی به اجباری کردن قیمت محصولات خودروسازان نیست و رقابتی شدن تولید خودرو در کشور خود به بهترین نحو ممکن می توان رفاه مردم را به ارمغان بیاورد.
 
قیمت نهایی خودروها از پارامترهایی همچون مواد اولیه، حقوق و دستمزد، هزینه های بالاسری، مالیات و سود مشارکت بدست می آید و اتخاذ راهکارهای دیگر جهت کاهش و ثابت نگهداشتن قیمت‎ها، با نظر گرفتن پارامترهای فوق می تواند به نفع  سه رأس این مثلث یعنی مصرف کننده، تولیدکننده و دولت باشد.
 
در همین راستا فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو می گوید: قیمت‎گذاری دستوری از سوی شورای رقابت، به عنوان نهادی فرا دولتی به بهانه رقابتی نبودن صنعت خودروسازی خود مانع بزرگ دستیابی این صنعت مهم کشور به فضای رقابتی است. شورای رقابت در واقع حلقه آخر غیر رقابتی بودن را مدیریت می کند و اقدام به قیمت‎گذاری خودروها می کند. مطمئنا چنین رویکردی می تواند  نشان از عدم توانایی بر حل مشکل غیر رقابتی بودن داشته باشد. وجود شورای رقابت در بازار خودرو صرفا مرتبط با 2 شرکت نیست و اگر از لحاظ سهامداری نگاه کنیم، شورای رقابت در هیچ از شرکت ها سهامدار عمده نیست اما شاهد دخالت مدیریتی شورای رقابت در بازار خودرو و خود شرکت‎ها هستیم.
 
او در ادامه ضمن مخالف بودن خود با قیمت گذاری دستوری می گوید: بحث قیمت‎گذاری در واقع بحثی فراقوه‎ای است که به بهانه رقابتی نبودن بازار و جلوگیری از گران فروشی مطرح شده است. قیمت گذاری از سوی شورای رقابت انتفاعی برای مشتری ایجاد نمی کند و کما اینکه وقتی حاشیه بازار ایجاد می شود عملا مصرف کننده نمی تواند با همان قیمت نیز به محصول دست پیدا کند و ماحصل موضوع نیز رواج دلالی خودرو است.  با این اوصاف سود غایی به جیب تولید کننده وارد نمی شود و این واسطه ها هستند که بیشترین سود را می برند. لذا بهترین راه حل برای کنترل قیمت در عین رقابتی شدن و ارتقاء کیفیت محصولات، واگذاری مبحث قیمت گذاری به عهده خود خودروسازان و حتی اضافه شدن شرکت های سوم و چهارم  و رفع انحصار تولید خودرو است. 
 
همچنین امیر حسین کاکایی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس حوزه خودرو  پیرامون قیمت‎گذاری دستوری خودروها می گوید: شورای رقابت به واسطه قیمت‎گذاری دستوری محصولات از سویی برای رفاه حال مردم مانع از گران شدن خودروها می شود و از سویی دیگر این شرکت‎های قطعه‎ساز و خودروساز هستند که به واسطه عدم ثبات نرخ ارز متحمل ضرر و زیان می شوند. بدین ترتیب هیچ موقع خودروسازان به اهداف تیراژی و مطلوب خود دست پیدا نمی کنند و این امر می تواند کاهش کیفیت قطعات تولیدی و خودروها را در پی داشته باشد. برخلاف تصور مردم دخالت دولت در کل نه به نفع آنها و نه به نفع صنعت خودروسازی کشورمان بوده و به مثابه دست اندازهای پیش روی توسعه محصولات و بهبود کیفی و رقابتی شدن بازار است.
 
حال با همه این اوصاف حذف قیمت‌گذاری دستوری یکی از موضوعات مورد توجه خودروسازان به شمار می رود که دستیابی به آن نیازمند برنامه‌ریزی دولت در مباحث کلان است تا شاهد رخت بر بستن این آفت از صنعت خودروسازی کشور باشیم.
 
 

source

khodrokar.com

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت‎گذاری دستوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ناشناس : صبرمون داره تمام میشه صبر ما تا یه حدی هست یه وقتی دیدن رفتیم از نمایندگیش که سرمارو کلا میزاره شکایت کردیم در اون نمایندگی شرکت سایپا رو گل پلمپ کردیم یا میاد خودرو شاهین جی ال مارو فاکتور تحویل یا از راه قوه قضاییه اقدام کردیم از قم میخوام اگه شرکت سایپا مارو فاکتور تحویل نداد شکایت کنم
بهار : ببخشید چطوری میگید مبلغ تکمیل وجه موعد آبان ۱۴۰۴ میشه ۶۳۰؟ مگه کارخونه قیمت رو ۱میلیارد و ۲۲۶ میلیون نکرد؟خب یعنی باید حدود ۸۰۰میلیون واریز کنیم دیگه؟چون ۴۲۳ میلیون قبلا داده بودیم میشه برام توضیح بدید
مرد عصبیاز شعر گرونی : شعر نگو Hx5 گرون نمیکنن گرونی هم در کار نی.
Gمهر : من میام اونایی که تشریف فرما میشن اعلام امادگی کنن حداقل
احلام : والله بلاه سایپا شاهینی نداره که بده. وگرنه مگه دیوانه هست اسم اعتبار خودشو خراب کنه. سایپا الان دو سال هست ورشکست شده و فقط با پشتوانه دولت فعلا داره ادامه میده هر لحظه ممکنه اعلام ورشکستگی کنه حالا بدووو دنبال پولتون
اهورا : دوستان این پی ج که گذاشتم تمام فیلم های اعتراضات میزاره و خودش تاریخ اعتراض میگه لطفاً باهاشون هماهنگ باشیم که تعداد بالاتر باشه
شاهین پلاس 14اردیبهشت : سلام 13اردیبهشت کسی هست فاکتور نشده باشه؟
X5 تیر : هفته دیگه مگه چه خبره، چه منافعی وجود داره از خبر فروشی افزایش قیمت نمایندگان کرمان موتور که اینجا تشریف دارید خبر بدید به رئیساتون مردم دیگه پول افزایش قیمت مجدد ندارند پس خودشون رو آماده کنند پول مردمی که هجوم میارن به انصراف رو پس بدن
ناشناس : بجای این بچه بازیها بیاد جمع بشیم یه تجمع کنیم در کارخانه شرکت سایپا تا تکلیف مارو روشن کنن نمیشه که سایپا بیاد از ما پول بگیره خودروهای شاهین پلاس غیره فاکتور تحویل بده پس اونایکه تبدیل زدن چی خودروی شاهین سی وی تی تبدیل به جی ال یا شاهین جی تبدیل به شاهین جی ال تکلیف مارو روشن کنه تا پولمونو باسودش از حلقوم شرکت سایپا در نیوردیم هرچی زودتر ما رو فاکتور خودرو مارو تحویل بده
شاهین ۶ اردیبهشت : با سلام. . تکمیل وجه ۶ اردیبهشت. ۲۹ آبان پلاک شد و امروز ۱۳آذر تحویل گرفتم. انشالله همه زود تحویل بگیرند
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ولی : ب جون بچت شماره پذیرشت رو بفرست تا تکلیف ماهم معلوم شه
ولی : سلام میشه شماره پذیرشت رو بگی تا منم بفهمم کی تحویلم میدن
مریم : دلار رفت بالا 750 قمت صبح بود الان 770 میفروشم این نرخ ممکنه تا عصر تغییر کنه
محمد پانا دی : انشاالله از هفته بعد پیش فروش دی ماه فاکتور حیف که با تصمیمات یک شبه سهمیه سوخت مارو کشیدن بالا... امید که واقعا به دست مردم نیازمند برسه، هرچند ک بعید میدونم، بعدا میفهمیم اینم سهمیه سفید بوده مثل خط سفید
محمد پانا دی : اولویت فاکتور به ترتیب به طرح های فوری، فوق العاده، پیش فروش، فرسوده هست هر طرح 50 درصد ظرفیت متقاضیان عادی، 30 درصد مادران، 20 درصد فرسوده هست هربار که اماده به فاکتور بروز میشه یکی از این گروه ها به اتمام میرسه، صبحم عرض کردم احتمالا فرسوده آذر رو دارن فاکتور میکنن، چون آخرین گروه فرسوده ها فاکتور میشن یکم تاخیر داره اما جای نگرانی نداره، بزودی همتون فاکتور میشین
کوییک RS تحویل مرداد : امروز با پارس خودرو تماس گرفتم گفتن از 24 تیر هم یه شهرهایی فاکتور شدن - گفت یه تعداد قطعه اومده ولی هفته دیگه بیشتر میشه ایشلا تا اخر اذر فکرکنم تحویل های مرداد رو فاکتور کنن - این زیان انباشته ای که دوستان میگن سالهاست که اینا دارن نگران نباشید
کوییک آر اس : 12136134 شماره پذیرش
Mao : دوستان نه سایپا نه پارس خودرو ورشکست نشده ،شما یه تایم بزار بیا برو کیلومتر 9 لشکری انبارها پر از ماشینه ،حالا مشکل کجاست و چرا تحویل نمیدن خدا میدونه حرف بقیه رو توجه نکنید حواله هم نفروشین میدن ولی دیر تر میدن نگران نباشید همه منتظر و چشم به راحیم
GXRL : تو گوگل مپ بزنید کارخانه پارس خودرو ، تصویر ماهواره ای میاره ببینید چه قد کوییک دارن تو پارکینگ ها ، کوییک های پارس خودرو چون سقفش رنگی هست از تو نقشه هم مشخصه، انشاالله ک خیلی زود مشکل قطعه حل بشه و ماشین های هممون را تحویل بدن .
GXR-L : سلام، دوستان gxrl بسته به اینکه ماشن رینگ فولادی یا آلومینیوم باشه دو تاریخ از طرف شرکت اعلام میشه، تا اونجا که من اخرین بار تماس گرفتم اوپراتور سایپا گفتش رینگ آلومینیومی طرح عادی تا 24 تیر فاکتور شده(البته حدود 3 هفته روی این تاریخ مونده