قیمت‎گذاری دستوری، آفت خودروسازی کشور

 

قیمت‎گذاری دستوری، آفت خودروسازی کشور

 
یکی از بحث های رایج میان کارشناسان حوزه خودرو و اقتصاددانان کشور همواره پیرامون نحوه قیمت‎گذاری خودروهای دارای رنج قیمت 50 میلیون تومان به پایین از سوی شورای رقابت است که  بر خلاف انتظار عامه مردم، علی‎الخصوص قشر متوسط کشور که بیشتر با خودروهای دارای این رنج قیمت در ارتباط هستند، ظاهرا اقدامی حمایتی از شورای رقابت برای ثبات قیمت خودروها به شمار می رود اما در واقع بسیاری از  کارشناسان بر تاثیرات منفی قیمت‎گذاری دستوری از سوی شورای رقابت اتفاق نظر دارند.
 
حال سوالی که مطرح می شود این است که دخالت شورای رقابت در قیمت‎گذاری خودروهای داخلی زیر 50 میلیون چه میزان به نفع مردم و چه میزان به ضرر خودروسازان و صنعت خودروسازی کشور است؟ 
 
یکی از مهم‎ترین دلایل ثابت نبودن قیمت خودرو که شورای رقابت را به دخالت و قیمت‎گذاری دستوری جهت رفاه حال بیشتر مردم وا داشته است، عدم ثبات در نرخ ارز است که در نهایت عدم ثبات قیمت‎ها را در پی دارد و آفت  اکثر صنایع کشور به خصوص صنعت خودروسازی به شمار می رود. بدون شک اگر شورای رقابت برای رفاه حال مردم  در ازای دستورکردن قیمت خودرو و ثبات اجباری قیمت‎ها از درهای دیگری وارد عمل شود و بیشتر بر ثبات نرخ ارز و کاهش میزان سود پرداختی از سوی خودروسازان به بانک‌ها‎ همت گمارد دیگر نیازی به اجباری کردن قیمت محصولات خودروسازان نیست و رقابتی شدن تولید خودرو در کشور خود به بهترین نحو ممکن می توان رفاه مردم را به ارمغان بیاورد.
 
قیمت نهایی خودروها از پارامترهایی همچون مواد اولیه، حقوق و دستمزد، هزینه های بالاسری، مالیات و سود مشارکت بدست می آید و اتخاذ راهکارهای دیگر جهت کاهش و ثابت نگهداشتن قیمت‎ها، با نظر گرفتن پارامترهای فوق می تواند به نفع  سه رأس این مثلث یعنی مصرف کننده، تولیدکننده و دولت باشد.
 
در همین راستا فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو می گوید: قیمت‎گذاری دستوری از سوی شورای رقابت، به عنوان نهادی فرا دولتی به بهانه رقابتی نبودن صنعت خودروسازی خود مانع بزرگ دستیابی این صنعت مهم کشور به فضای رقابتی است. شورای رقابت در واقع حلقه آخر غیر رقابتی بودن را مدیریت می کند و اقدام به قیمت‎گذاری خودروها می کند. مطمئنا چنین رویکردی می تواند  نشان از عدم توانایی بر حل مشکل غیر رقابتی بودن داشته باشد. وجود شورای رقابت در بازار خودرو صرفا مرتبط با 2 شرکت نیست و اگر از لحاظ سهامداری نگاه کنیم، شورای رقابت در هیچ از شرکت ها سهامدار عمده نیست اما شاهد دخالت مدیریتی شورای رقابت در بازار خودرو و خود شرکت‎ها هستیم.
 
او در ادامه ضمن مخالف بودن خود با قیمت گذاری دستوری می گوید: بحث قیمت‎گذاری در واقع بحثی فراقوه‎ای است که به بهانه رقابتی نبودن بازار و جلوگیری از گران فروشی مطرح شده است. قیمت گذاری از سوی شورای رقابت انتفاعی برای مشتری ایجاد نمی کند و کما اینکه وقتی حاشیه بازار ایجاد می شود عملا مصرف کننده نمی تواند با همان قیمت نیز به محصول دست پیدا کند و ماحصل موضوع نیز رواج دلالی خودرو است.  با این اوصاف سود غایی به جیب تولید کننده وارد نمی شود و این واسطه ها هستند که بیشترین سود را می برند. لذا بهترین راه حل برای کنترل قیمت در عین رقابتی شدن و ارتقاء کیفیت محصولات، واگذاری مبحث قیمت گذاری به عهده خود خودروسازان و حتی اضافه شدن شرکت های سوم و چهارم  و رفع انحصار تولید خودرو است. 
 
همچنین امیر حسین کاکایی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس حوزه خودرو  پیرامون قیمت‎گذاری دستوری خودروها می گوید: شورای رقابت به واسطه قیمت‎گذاری دستوری محصولات از سویی برای رفاه حال مردم مانع از گران شدن خودروها می شود و از سویی دیگر این شرکت‎های قطعه‎ساز و خودروساز هستند که به واسطه عدم ثبات نرخ ارز متحمل ضرر و زیان می شوند. بدین ترتیب هیچ موقع خودروسازان به اهداف تیراژی و مطلوب خود دست پیدا نمی کنند و این امر می تواند کاهش کیفیت قطعات تولیدی و خودروها را در پی داشته باشد. برخلاف تصور مردم دخالت دولت در کل نه به نفع آنها و نه به نفع صنعت خودروسازی کشورمان بوده و به مثابه دست اندازهای پیش روی توسعه محصولات و بهبود کیفی و رقابتی شدن بازار است.
 
حال با همه این اوصاف حذف قیمت‌گذاری دستوری یکی از موضوعات مورد توجه خودروسازان به شمار می رود که دستیابی به آن نیازمند برنامه‌ریزی دولت در مباحث کلان است تا شاهد رخت بر بستن این آفت از صنعت خودروسازی کشور باشیم.
 
 

source

khodrokar.com

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت‎گذاری دستوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 33 نظر
حسن قُلی 4 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا اتو ۳۰ روزه : یعنی برگشت میخوره به کارخانه برای بازبینی؟ یا همون نمایندگی بازبینی میکنن؟
یوسف خلف : سلام من فکر میکنم هیچ کس به درخواست مردم گوش نمکنه بلی اگر این وجه واریزی را که برای صاحب ماشین شدمان واریز کردیم از بانگ میگرفتیم الان دادگاه حکم به توقیف تمام داریمان داده بود سایپا دروغگو وریاکار است هیچ قدرتی هم جوابش را نمیدهد
سایپای دزد : دوستان من ۱۲آذر Gبودم تحویل فوری تبدیل زدم GL از خود سایت یک هفته ای تحویل دادن سودش رو گفتن ۲۸ تا ۳۰ درصد ماهانه تفاوت gبه gl هم حدود ۲۱ تومن سر جمع برای ۵ ماه تاخیر حدود ۱۱۰ خواهند ریخت ولی گفتن تو بازه ۳ الی ۴ ماهه اصلا ارزش نداره یه سانروف.درسته حقمون رو خوردن وچقد سختی کشیدیم بدون وسیله ولی از این شرکت دزد سریع خودتون رو خلاص کنید.من یه هفتس سوار ماشین میشم. بازم خود دانید.اینا نمیدن g حالا صبر کنید و ببینید..
Azim : منم 14 آدر هستم اردبیل هستم ولی هر موقع تجمع کنید منم میام دیگه خسته شدم اونجارو رو سرشون خراب میکنم کثافتا
حسینی : سود تاخیر چقدر بهتون تعلق گرفت و همچنین مابه التفاوت ساندروف
رضا : سلام بازبینی،مجدد چی هست ؟مگه خودرو صفر مشکلی داره
ثبت نام راسا موتور eq 250 : سلام ثبت نام راسا موتور مرسدس بنز برقی بودم از موعد تحویل یک ماه گذشته چقدر دیگه طول میکشه
شاهین ...! : دوستان فروش فوق العاده آذر برای تبدیل باید بری شرکت سایپا تبدیل بزنی ؟
داریوش : هنوز فاکتور نشدم هر چی هم زنگ می زنم هیچی به هیچی هیچ کس جوابگو نیس
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : سلام دوست عزیز نظر من رو کامل نخواندی دیروز با یدیدک کش بردم نمایندگی گفتن 2 الی 3 روز دیگر امروز که رفتم گفتند یک تعداد از سری ها این مشکل برقی دارند باید سیم کشی و کمی تغییرات بدهند یک هفته زمان می برد لطفا موقع تحویل بدین برقکار نمایندگی نگاه کنه بهتون بگه مثل من گیر نیافتید
S.207.پانا : اقای لطفی ممنون از راهنماییتون،انجام میدم امیدوارم بشه،اگه خودم انجام ندمم میاد دیگه؟یا دیر میاد؟
سیامک : تاریخ تکمیل وجه مهمه نه شماره پذیرش اگر دقت کرده باشید در دعوتنامه که ارسال شد اونجا هم شماره پذیرش ذکر شده که همان شماره اولیه در زمان ثبت نام هستش یکی به اشتباه گفته شماره پذیرش همه رو به اشتباه انداخته شما وقتی زنگ میزنی سایپا میگه تا فلان تاریخ فاکتور شده نمیگه تا فلان شماره پذیرش
S.207.پانا : آقا محمد کجا درخواست دادین؟پ چرا من رفتم نشد!هنوز پلاک برام تعریف نشده،فقط فاکتور شدم
تیر دوگانه : از همون ادمایی هستی که نوک انگشتو میبینی
پانا فولادی تحویل 31 شهریور : دوستان برین داخل سایت تعزیرات، اونجا شکواییه ثبت کنین من برای یک موضوعی این کارو کردم بعد از یک هفته خودشون تماس گرفتن و گفتن که پرونده تشکیل شده و بیایین شعبه 6 و هرچی مدارک هم داری بیار اگر خود ما شکواییه ثبت کنیم شک نکنین که یه حرکتی میزنن من خودم قبلا فکر میکردم الکیه ولی خودشون پیگیر شده بودن و گفتن چون شکایت ثبت کردی باید ما پرونده رو به نتیجه برسونیم. حتما برین داخل سایت و ثبت شکایت انجام بدین بالاخره از هیچی بهتره
سورن 31 تیر پیش فروش : شما تبدیل زده بودی که فاکتور شدی؟
محمد ، دناP سفید ،ط فرسوده ، 6دنده ،رینگ ، تکمیل وجه31 تیر ، تحویل 31 شهریور : من کد 906 رینگ فولادی بودم که برام تبدیل زدند به رینگ آلومینیوم کد 907 با سنسور کمربند و صندلی سرنشین و جمعا” 844 میلیون پرداخت کردم ، شما باید در کاستومر قرار دادتو ببینی کد جدید شما چیه
سورن 31 تیر پیش فروش : داداش اگه جای من بودی چی؟ من طرح عادی تحویل 31 تیر هستم هنوز فاکتور نشده واسم. فعلا عجله نکن و صبور باش
ساینا فوری : فقط فوق العاده نیست، از پیش فروش ها هم هستن