قیمت‎گذاری دستوری، آفت خودروسازی کشور

 

قیمت‎گذاری دستوری، آفت خودروسازی کشور

 
یکی از بحث های رایج میان کارشناسان حوزه خودرو و اقتصاددانان کشور همواره پیرامون نحوه قیمت‎گذاری خودروهای دارای رنج قیمت 50 میلیون تومان به پایین از سوی شورای رقابت است که  بر خلاف انتظار عامه مردم، علی‎الخصوص قشر متوسط کشور که بیشتر با خودروهای دارای این رنج قیمت در ارتباط هستند، ظاهرا اقدامی حمایتی از شورای رقابت برای ثبات قیمت خودروها به شمار می رود اما در واقع بسیاری از  کارشناسان بر تاثیرات منفی قیمت‎گذاری دستوری از سوی شورای رقابت اتفاق نظر دارند.
 
حال سوالی که مطرح می شود این است که دخالت شورای رقابت در قیمت‎گذاری خودروهای داخلی زیر 50 میلیون چه میزان به نفع مردم و چه میزان به ضرر خودروسازان و صنعت خودروسازی کشور است؟ 
 
یکی از مهم‎ترین دلایل ثابت نبودن قیمت خودرو که شورای رقابت را به دخالت و قیمت‎گذاری دستوری جهت رفاه حال بیشتر مردم وا داشته است، عدم ثبات در نرخ ارز است که در نهایت عدم ثبات قیمت‎ها را در پی دارد و آفت  اکثر صنایع کشور به خصوص صنعت خودروسازی به شمار می رود. بدون شک اگر شورای رقابت برای رفاه حال مردم  در ازای دستورکردن قیمت خودرو و ثبات اجباری قیمت‎ها از درهای دیگری وارد عمل شود و بیشتر بر ثبات نرخ ارز و کاهش میزان سود پرداختی از سوی خودروسازان به بانک‌ها‎ همت گمارد دیگر نیازی به اجباری کردن قیمت محصولات خودروسازان نیست و رقابتی شدن تولید خودرو در کشور خود به بهترین نحو ممکن می توان رفاه مردم را به ارمغان بیاورد.
 
قیمت نهایی خودروها از پارامترهایی همچون مواد اولیه، حقوق و دستمزد، هزینه های بالاسری، مالیات و سود مشارکت بدست می آید و اتخاذ راهکارهای دیگر جهت کاهش و ثابت نگهداشتن قیمت‎ها، با نظر گرفتن پارامترهای فوق می تواند به نفع  سه رأس این مثلث یعنی مصرف کننده، تولیدکننده و دولت باشد.
 
در همین راستا فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو می گوید: قیمت‎گذاری دستوری از سوی شورای رقابت، به عنوان نهادی فرا دولتی به بهانه رقابتی نبودن صنعت خودروسازی خود مانع بزرگ دستیابی این صنعت مهم کشور به فضای رقابتی است. شورای رقابت در واقع حلقه آخر غیر رقابتی بودن را مدیریت می کند و اقدام به قیمت‎گذاری خودروها می کند. مطمئنا چنین رویکردی می تواند  نشان از عدم توانایی بر حل مشکل غیر رقابتی بودن داشته باشد. وجود شورای رقابت در بازار خودرو صرفا مرتبط با 2 شرکت نیست و اگر از لحاظ سهامداری نگاه کنیم، شورای رقابت در هیچ از شرکت ها سهامدار عمده نیست اما شاهد دخالت مدیریتی شورای رقابت در بازار خودرو و خود شرکت‎ها هستیم.
 
او در ادامه ضمن مخالف بودن خود با قیمت گذاری دستوری می گوید: بحث قیمت‎گذاری در واقع بحثی فراقوه‎ای است که به بهانه رقابتی نبودن بازار و جلوگیری از گران فروشی مطرح شده است. قیمت گذاری از سوی شورای رقابت انتفاعی برای مشتری ایجاد نمی کند و کما اینکه وقتی حاشیه بازار ایجاد می شود عملا مصرف کننده نمی تواند با همان قیمت نیز به محصول دست پیدا کند و ماحصل موضوع نیز رواج دلالی خودرو است.  با این اوصاف سود غایی به جیب تولید کننده وارد نمی شود و این واسطه ها هستند که بیشترین سود را می برند. لذا بهترین راه حل برای کنترل قیمت در عین رقابتی شدن و ارتقاء کیفیت محصولات، واگذاری مبحث قیمت گذاری به عهده خود خودروسازان و حتی اضافه شدن شرکت های سوم و چهارم  و رفع انحصار تولید خودرو است. 
 
همچنین امیر حسین کاکایی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس حوزه خودرو  پیرامون قیمت‎گذاری دستوری خودروها می گوید: شورای رقابت به واسطه قیمت‎گذاری دستوری محصولات از سویی برای رفاه حال مردم مانع از گران شدن خودروها می شود و از سویی دیگر این شرکت‎های قطعه‎ساز و خودروساز هستند که به واسطه عدم ثبات نرخ ارز متحمل ضرر و زیان می شوند. بدین ترتیب هیچ موقع خودروسازان به اهداف تیراژی و مطلوب خود دست پیدا نمی کنند و این امر می تواند کاهش کیفیت قطعات تولیدی و خودروها را در پی داشته باشد. برخلاف تصور مردم دخالت دولت در کل نه به نفع آنها و نه به نفع صنعت خودروسازی کشورمان بوده و به مثابه دست اندازهای پیش روی توسعه محصولات و بهبود کیفی و رقابتی شدن بازار است.
 
حال با همه این اوصاف حذف قیمت‌گذاری دستوری یکی از موضوعات مورد توجه خودروسازان به شمار می رود که دستیابی به آن نیازمند برنامه‌ریزی دولت در مباحث کلان است تا شاهد رخت بر بستن این آفت از صنعت خودروسازی کشور باشیم.
 
 

source

khodrokar.com

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت‎گذاری دستوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد تارا v4 : سلام دوستان ماشینم ده روزه که پلاک شده اما حمل به نمایندگی تیکش نخورده‌اند اینکه تهران هستم برای هرکی تیک حملش سبز شد اطلاع بده لطفا
وحید : اول ماه آینده افزایش قیمت اعلام میشه تا آخر سال دوبار افزایش قیمت دارن
وحید : قطعا افزایش قیمت داره من چند تا از اقوام تو کارخونه کار میکنن از اونا سوال کردن و قیمت دلار دوباره میره بالا شما شک نکن تا شب عید به 125 میرسه
X5 خرداد : سلام سمیرا بله بعضی ماهها مثل خرداد علاوه بر سود مشارکت تخفیف داشت خردادماه x5 مبلغ ۸۵ تخفیف داره
سجاد ایلام : چرا راه داره واریزی دوم برو نمایندگی بهت قبض میده میبری بانک صادرات پرداخت میکنی من خودم چندبار انجام دادم اخرین بار هم یک ماه پیش
T8 : من ثبت نامی اخر اردیبهشت بودم امروز شاسی شد
سمیرا : آخه شما گفتید ۸۰ سود مشارکت و ۸۵ تخفیف منظورتون رو نفهمیدم یعنی یه سود مشارکت داره یه تخفیف یا اینکه در کل اینا یه چیز هیگستند؟
X5 مهر : سال 1404 که دو بار x5 افزایش داشت یک بار 100 تومن و یکبار دیگه 140 تومن ان شاءالله برای بار سوم افزایش نداشته باشه تو سال 1404 صلوات ختم کنین .
سمیرا : انشالله که نشه چون دلار هم روند نزولی داره ولی یه سری نمایندگی ها میگن قیمت آبان ۲۲۳۰ میشه
X5 مهر : تو قرارداد های فروش دو مرحله ای نوشته سود مشارکت 30 درصد این همون تخفیفی هست که قراره از قیمت کل بعد از صدور دعوتنامه کسر بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا فوق العاده 11 اسفند : منم 16 مهر فاکتور شدم 17 مهر پلاک شدم ولی تا الان تحویل نگرفتم، فقط امروز چراغ تحویل روشن شده که زنگ زدم نمایندگی گفت نیومده اون خروج زده
احمد از تهران : کسی اگه میدونه جواب بده فن کولر دارن جدیدا یا نه ضبط چطور
احمد از تهران : ضبط داره روشون یا نه فن کولر چطور؟
ساینا اس فوق العاده : برا منم همینه 19 مهر پلاک شد هنوز خبری از تحویل نیست
محمد : تبدیل به رینگ چقدر پول میخواست
207 : سلام برای من تو کاستمر زده کلاس خودرو فاقد صف یعنی چی
207دستی ارتقا تبدیل به پلاس : واریز وجه دوم 7 مهر مبلغ 350 مبلغ مابه التفاوت 19مهر 21 ملیون پرداخت کردم 20مهر فاکتور شدم الان داره روی تخصیص پلاک میچرخه تحویل 30 مهرماه بودم وطرح فرسوده
مسعود : پانا قالپاق تحویل شهریور کسی هست تبدیل رینگ براش نیومده باشه؟؟؟اگه هست تیک سبزو بزنه لطفا
ساینا فوق العاده 4 اسفند : منم مثل شما 12 روزه پلاک شده خبری نیاز پیمون کار لعنتی
مینا فرسوده اذر ماه : چرا دعوت نامه اذر نمیاد؟ کسی پیگیری کرده