قیمت‎گذاری دستوری، آفت خودروسازی کشور

 

قیمت‎گذاری دستوری، آفت خودروسازی کشور

 
یکی از بحث های رایج میان کارشناسان حوزه خودرو و اقتصاددانان کشور همواره پیرامون نحوه قیمت‎گذاری خودروهای دارای رنج قیمت 50 میلیون تومان به پایین از سوی شورای رقابت است که  بر خلاف انتظار عامه مردم، علی‎الخصوص قشر متوسط کشور که بیشتر با خودروهای دارای این رنج قیمت در ارتباط هستند، ظاهرا اقدامی حمایتی از شورای رقابت برای ثبات قیمت خودروها به شمار می رود اما در واقع بسیاری از  کارشناسان بر تاثیرات منفی قیمت‎گذاری دستوری از سوی شورای رقابت اتفاق نظر دارند.
 
حال سوالی که مطرح می شود این است که دخالت شورای رقابت در قیمت‎گذاری خودروهای داخلی زیر 50 میلیون چه میزان به نفع مردم و چه میزان به ضرر خودروسازان و صنعت خودروسازی کشور است؟ 
 
یکی از مهم‎ترین دلایل ثابت نبودن قیمت خودرو که شورای رقابت را به دخالت و قیمت‎گذاری دستوری جهت رفاه حال بیشتر مردم وا داشته است، عدم ثبات در نرخ ارز است که در نهایت عدم ثبات قیمت‎ها را در پی دارد و آفت  اکثر صنایع کشور به خصوص صنعت خودروسازی به شمار می رود. بدون شک اگر شورای رقابت برای رفاه حال مردم  در ازای دستورکردن قیمت خودرو و ثبات اجباری قیمت‎ها از درهای دیگری وارد عمل شود و بیشتر بر ثبات نرخ ارز و کاهش میزان سود پرداختی از سوی خودروسازان به بانک‌ها‎ همت گمارد دیگر نیازی به اجباری کردن قیمت محصولات خودروسازان نیست و رقابتی شدن تولید خودرو در کشور خود به بهترین نحو ممکن می توان رفاه مردم را به ارمغان بیاورد.
 
قیمت نهایی خودروها از پارامترهایی همچون مواد اولیه، حقوق و دستمزد، هزینه های بالاسری، مالیات و سود مشارکت بدست می آید و اتخاذ راهکارهای دیگر جهت کاهش و ثابت نگهداشتن قیمت‎ها، با نظر گرفتن پارامترهای فوق می تواند به نفع  سه رأس این مثلث یعنی مصرف کننده، تولیدکننده و دولت باشد.
 
در همین راستا فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو می گوید: قیمت‎گذاری دستوری از سوی شورای رقابت، به عنوان نهادی فرا دولتی به بهانه رقابتی نبودن صنعت خودروسازی خود مانع بزرگ دستیابی این صنعت مهم کشور به فضای رقابتی است. شورای رقابت در واقع حلقه آخر غیر رقابتی بودن را مدیریت می کند و اقدام به قیمت‎گذاری خودروها می کند. مطمئنا چنین رویکردی می تواند  نشان از عدم توانایی بر حل مشکل غیر رقابتی بودن داشته باشد. وجود شورای رقابت در بازار خودرو صرفا مرتبط با 2 شرکت نیست و اگر از لحاظ سهامداری نگاه کنیم، شورای رقابت در هیچ از شرکت ها سهامدار عمده نیست اما شاهد دخالت مدیریتی شورای رقابت در بازار خودرو و خود شرکت‎ها هستیم.
 
او در ادامه ضمن مخالف بودن خود با قیمت گذاری دستوری می گوید: بحث قیمت‎گذاری در واقع بحثی فراقوه‎ای است که به بهانه رقابتی نبودن بازار و جلوگیری از گران فروشی مطرح شده است. قیمت گذاری از سوی شورای رقابت انتفاعی برای مشتری ایجاد نمی کند و کما اینکه وقتی حاشیه بازار ایجاد می شود عملا مصرف کننده نمی تواند با همان قیمت نیز به محصول دست پیدا کند و ماحصل موضوع نیز رواج دلالی خودرو است.  با این اوصاف سود غایی به جیب تولید کننده وارد نمی شود و این واسطه ها هستند که بیشترین سود را می برند. لذا بهترین راه حل برای کنترل قیمت در عین رقابتی شدن و ارتقاء کیفیت محصولات، واگذاری مبحث قیمت گذاری به عهده خود خودروسازان و حتی اضافه شدن شرکت های سوم و چهارم  و رفع انحصار تولید خودرو است. 
 
همچنین امیر حسین کاکایی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس حوزه خودرو  پیرامون قیمت‎گذاری دستوری خودروها می گوید: شورای رقابت به واسطه قیمت‎گذاری دستوری محصولات از سویی برای رفاه حال مردم مانع از گران شدن خودروها می شود و از سویی دیگر این شرکت‎های قطعه‎ساز و خودروساز هستند که به واسطه عدم ثبات نرخ ارز متحمل ضرر و زیان می شوند. بدین ترتیب هیچ موقع خودروسازان به اهداف تیراژی و مطلوب خود دست پیدا نمی کنند و این امر می تواند کاهش کیفیت قطعات تولیدی و خودروها را در پی داشته باشد. برخلاف تصور مردم دخالت دولت در کل نه به نفع آنها و نه به نفع صنعت خودروسازی کشورمان بوده و به مثابه دست اندازهای پیش روی توسعه محصولات و بهبود کیفی و رقابتی شدن بازار است.
 
حال با همه این اوصاف حذف قیمت‌گذاری دستوری یکی از موضوعات مورد توجه خودروسازان به شمار می رود که دستیابی به آن نیازمند برنامه‌ریزی دولت در مباحث کلان است تا شاهد رخت بر بستن این آفت از صنعت خودروسازی کشور باشیم.
 
 

source

khodrokar.com

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت‎گذاری دستوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امین : سلام دوستان کسی خبر نداره بخشنامه ثبت نام اقساطی کی باز میشه؟
محمد : این حرفم شاید خیلی شنیده نشه و قصد ندارم نمک روی زخم بپاشم برای نفرات بعد میگم به هیچ وجه تو این وضعیت تورمی ماشین برای استفاده رو پیش خرید نکنید پیش خرید فقط و فقط برای کسیه که میخواد همون لحظه تحویل بفروشه و اختلاف قیمت رو به جیب بزنه موقع خرید فقط با قیمت قطعی بگیرید چه نقدی چه قسطی
ایگل : من ۲۱ ثبت نام کردم دیروز دادن مال شما هم‌احتمتلا تا ۱۰ روز دیگه بدن
13 اردیبهشت : هنوز فاکتور نشدم
J7 : سلام برای من تا مرحله صدور پلاک پیش رفته ثبت نام دو مرحله ای اردیبهشت ارسال مدارک زرد است
Samirax5 : H5x مگه اینجا کشی دنبال دلسوزیه چی میگید اینجا مسئله ای مطرح میشه دنبال راه حل هستیم مگه با چشم خودتون ندید اعتراض زیاد ۱۳۰ تومن کاهش ایجاد کرد، مگه کسی پیش خرید کرده دنبال سود و منفعت بوده شما مکه ماشینتو نگرفتی خب الان دقیقا اینجا چه میکنی که دائم هم میری سر منبر
ابان پلاس : فقط نصف قیمت افزایش بهتون میخوره چون پارسال نصفشو پرداخت کردید
بهار : منظورم شاهین پلاس هست
ناشناس : صبرمون داره تمام میشه صبر ما تا یه حدی هست یه وقتی دیدن رفتیم از نمایندگیش که سرمارو کلا میزاره شکایت کردیم در اون نمایندگی شرکت سایپا رو گل پلمپ کردیم یا میاد خودرو شاهین جی ال مارو فاکتور تحویل یا از راه قوه قضاییه اقدام کردیم از قم میخوام اگه شرکت سایپا مارو فاکتور تحویل نداد شکایت کنم
بهار : ببخشید چطوری میگید مبلغ تکمیل وجه موعد آبان ۱۴۰۴ میشه ۶۳۰؟ مگه کارخونه قیمت رو ۱میلیارد و ۲۲۶ میلیون نکرد؟خب یعنی باید حدود ۸۰۰میلیون واریز کنیم دیگه؟چون ۴۲۳ میلیون قبلا داده بودیم میشه برام توضیح بدید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علیرضا پانا سی اذر : سلام من دیشب تحویل گرفتم 207 مدل 401 پانا هم خانومم داره با این مقایسه کردم صدا کمتر شتاب بهتر موتوری بهتر فقط این چراغ که میگه دنده تو عوض کن رو مخ بود سواری نرم و عالی مانتیور کروز خطر و چراغ کروز لاستیک بارز کیلومتر برند خوبی نبود در کل راضی ام خداروشکر دیگه همینه کاریش نمیشه کرد سپاس از محبت الهی
207 فرسوده تحویل آذر ماه : دوست عزیز ممنون فولادی بودم طرح تبدیل نیامده موضوع استعلام هدا چیز چرت گوش ندین به این حرفا من مهرماه سورن گرفتم چیزی داخل سامانه هدا نبود انشاالله ماشین شما هم میاد
یونس : سلام دوستان تو این گرونی های اخیر ماشین راناپلاس خیلی کم افزایش داشته میخواستم ببینم با این تفاسیر اگر ماشین را نگه داریم به صرفه هست یا این ماشین خیلی از تورم جا میمونه؟
207 پانا فولادی آذر : سلام بسلامتی ایشالا با دلی خوش ایشالا برا منم بشه دوست عزیز از هدا استعلام گرفته بودن؟و بعد هم اینکه ماشین رینگ بود یا فئلادی
Gxl : تکمیل وجه 21 مرداد هنوز فاکتور نشده
کرجی : 15 الی 20 روز طول میکشه تا پلاک و تحویل
وانت 21مهری : سایپا 151 ارتقا یافته GX با لاینر پاششی فروش فوری مهر ماه 1404 فاکتور گردید. شماره پذیرش:12379992
شهرام : مخبر سایپا
ولی : یکی ک دوگانه طرح عادی پذیرش آذر 403 بوده و تحویل گرفته شماره پذیرشش رو بفرسته... ممنون
ولی : ب جون بچت شماره پذیرشت رو بفرست تا تکلیف ماهم معلوم شه