طرحی دوفوریتی شامل مواردی چون کاهش تعرفه تعرفه واردات خودرو، کاهش سالانهی تعرفه، حذف عوارض واردات خودروهای هیبریدی و کممصرف با استاندارد بالا، به امضای ۲۱۷ نماینده رسیده است.
این طرح دوفوریتی شامل مواردی چون کاهش تعرفه خودروها به ۵۵ درصد، کاهش سالانه ۵ تا ۱۰ درصدی تعرفه خودروهای وارداتی، حذف عوارض واردات خودروهای هیبرید و همچنین حذف عوارض خودروهای غیرهیبرید با سوخت یورو ۵ و ۶ میشود.
بعد از آنکه جلسات بین نمایندگان مجلس و معاونان وزارت صنایع درمورد کاهش تعرفه واردات خودرو خصوصا خودروهای هیبرید بینتیجه ماند، بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، از بررسی طرح کاهش تعرفه واردات خودرو در صحن علنی مجلس خبر داد و گفت:
این طرح دوفوریتی را بیش از ۲۱۷ نماینده امضا کردهاند و بعد از بررسی چند طرح و لایحه که در نوبت رسیدگی در مجلس قرار دارد، طرح دوفوریتی کاهش تعرفه واردات خودرو در صحن علنی بهارستان مطرح و بررسی خواهد شد.
به گفتهی پارسایی، باتوجه به اینکه در ایام پایانی سال قرار داریم، بررسی این طرح دوفوریتی به سال آینده موکول میشود. نمایندهی شیراز درمورد جزئیات طرح گفت:
این طرح دوفوریتی شامل مواردی چون کاهش تعرفه خودروها به ۵۵ درصد، کاهش سالانه ۵ تا ۱۰ درصدی تعرفه خودروهای وارداتی، حذف عوارض واردات خودروهای هیبرید و همچنین حذف عوارض خودروهای غیر هیبرید اما با سوخت یورو ۵ و ۶ میشود.
در سال جاری تعرفه واردات خودرو بین ۱۵ تا ۶۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است؛ بهطوری که تغییر نرخ تعرفهها و عدم ثبات در این بخش، موجب شد کمیسیون اصل ۹۰ طرح دوفوریتی ضوابط حقوق ورودی خودروها و ساماندهی بازار خودروهای وارداتی را ارائه کند که با استقبال نمایندگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مواجه شد.
بر اساس این گزارش، درحالیکه نمایندگان بهدنبال کاهش تعرفههای واردات خودرو هستند، دیوان عدالت اداری بهعنوان زیرمجموعه قوه قضائیه دستور داده است مصوبه دولت برای شش ماه تعلیق شود تا این دیوان، رأی نهایی درمورد تعرفههای جدید را اعلام کند. این درحالی است که گمرک در مصوبهای تعرفه واردات خودرو را اعلام کرده است.
بر اساس اعلام گمرک، بهطور کلی خودروهای سواری کمتر از ۱۵۰۰ سیسی مشمول ۵۵ درصد حقوق و عوارض گمرکی، خودروهای سواری بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی مشمول ۷۵ درصد و خودروهای سواری ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی هم مشمول ۹۵ درصد حقوق و عوارض گمرکی میشوند. این در حالی است که واردات خودروهای سواری بالای ۲۵۰۰ سیسی و بالای ۴۰ هزاردلار ممنوع است.
همچنین حقوق ورودی خودروهای هیبرید تا ۱۵۰۰ سیسی حقوق ورودی ۲۵ درصد ارزش گمرکی، ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سیسی حقوق ورودی ۴۵ درصد ارزش گمرکی، ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سیسی حقوق ورودی ۶۵ درصد ارزش گمرکی و بیشتر از ۲۵۰۰ سیسی، حقوق ورودی ۱۰۰ درصد ارزش گمرکی تعیین شده است.
بر اساس این گزارش، باید دید سرانجام تعرفههای جدید واردات خودرو اعم از بنزینی و هیبرید به کجا ختم میشود و درصورتیکه این طرح دوفوریتی در مجلس تصویب شود و با کاهش تعرفههای واردات، دولت چه واکنشی از خود نشان خواهد داد.