استراتژی سایپا، توسعه و تولید محصولات جدید با آلایندگی کم، قیمت مناسب، کیفیت مطلوب و قابل رقابت است. در همین راستا روابط عمومی سایپا متن زیر را به عنوان استراتژی بلند مدت این شرکت منتشر کرده است که خواندن آن خالی از لطف نیست.
شرکت سایپا در سال 1344 با سرمایه اولیه 160 میلیون ریال با نام «شرکت ایرانی تولید اتومبیل سیتروئن ایران» تأسیس گردید. در تاریخ 15 اسفند ماه 1345 به ثبت و دو سال بعد به مرحله بهره برداری رسید.
توسعه محصول جدید به عنوان رویکردی نوین درکاهش ریسک های تصمیم گیری برای مدیران مفید است. هدف از توسعه محصول ،پاسخ به نیاز مشتریان، سازگاری با شرایط بازار، تغییرات محیطی، افزایش سود، رضایت مشتریان و مقابله با سیاست های رقبا است.
توسعه و تولید محصول جدید و تجاری سازی موفق در بازار با محصول بهبود یافته باعث کوتاه تر شدن منحنی عمر محصولات قدیمی و جایگزینی خودروهای به روز خواهد شد. امروزه تولیدکنندگان برای ایجاد ارزش افزوده در مشتریان و ترغیب به خرید در آنها، باید در تمایز و تمرکز بر بازارهای خود یا در توسعه بازارها انعطاف پذیری مناسبی با تکیه بر استراتژی توسعه محصول داشته باشند.
در فرایند توسعه محصول از ایده یابی تا عرضه محصول به بازار، بیشترین اثر مربوط به عامل تیم توسعه محصول است. عوامل زیادی در تصمیم گیری مدیران در فرایند توسعه محصول دخالت دارند این عوامل به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می شوند که می توان به شاخص هایی مانند: تشکیل تیم، ایجاد انگیزه در کارکنان تیم، غربال ایده ها و تحت نظر گرفتن سیاست گذاری رقبا ـ که از برنامه های مدیران در این فرایند است ـ اشاره کرد.
گروه خودروسازی سایپا در دوره جدید با رویکرد تحول در توسعه محصول با شتاب بیشتری به این مقوله مهم در صنعت خودرو توجه می کند به نحوی که مدیرعامل سایپا در پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو اشاره کرد که سایپا همواره به تولید محصول اقتصادی که با توان خرید مردم سازگاری داشته باشد، معروف است و از مذاکره با یک خودروساز خارجی برای تولید محصولی جدید با قیمت مناسب وکیفیت بالا خبرداد که این خبر محسن جهرودی را می توان نقطه عطفی در آغاز حرکت رو به جلوی سایپا در توسعه محصول قلمداد کرد.
همچنین ایشان در بخش هایی از صحبت های خویش مواردی مانند اقتصادی بودن و کیفیت داشتن محصولات جدید سایپا را مورد تاکید قرار داد که خبر خوشحال کننده ای برای مردم است از این جهت که خودروسازان داخلی با خودباوری و تلاش فرزندان و متخصصان و مدیران این مرز و بوم در مسیری قرار گرفته اند که مى توان بیش از گذشته به آینده صنعت خودروی داخلی و به ویژه سایپا امیدوار بود.
در همین راستا سایپا معتقد است که رویکرد مدیرعامل این مجموعه تاکید بر کیفیت و همزمان اقتصادی بودن محصولات است و از این منظر یکی از مزیت های رقابتی سایپا علاوه بر کیفیت محصولات، این است که محصولات این شرکت با توان خرید مردم سازگاری دارد و این رویکرد منجر به تولید و عرضه انبوه خودروی با کیفیت کوییک در آینده ای نزدیک شده است و تولید و عرضه محصول رقابت پذیر و باکیفیت، محور اصلی توسعه محصول در سایپا است که باید منتظر ماند تا خودروهای جدید این خودروساز وطنی را در خیابان های کشورمان ببینیم.
آنچه در سطور بالا خواندید، استراتژی رسمی سایپا برای تولید خودروهای آتی این شرکت است که احتمالا مقدمه ای برای عرضه رنو کوئید توسط سایپا نیز محسوب می شود.
اما عجیب آنکه علیرغم تاکید مکرر بر کیفی بودن خودروهای تولیدی در عین قیمت گذاری آن ها، تاکنون شاهد بهبود کیفی وسیعی در خودروهایی چون تیبا و پراید نبوده ایم و قیمت گذاری سایپا کوییک با قیمتی بین 32 تا 42 میلیون تومان نیز کلیه امید ها برای قیمت گذاری رقابتی را نیست و نابود کرده است.
با این حساب مشخص نیست مدیران سایپا دقیقا بر چه اساسی چنین استراتژی دور از واقعیتی را برای شرکت تحت مدیریت خود ابلاغ می کنند؟