ارتباط نرخ بیمه شخص ثالث با سیلندر خودرو چیست؟

 

ارتباط نرخ بیمه شخص ثالث با سیلندر خودرو چیست؟

 
چند روز قبل بیمه مرکزی ایران مثل هر سال حق بیمه پایه سالیانه انواع وسایل نقلیه را براساس تعداد سیلندر خودروها اعلام کرد.
 
بر اساس اعلام بیمه مرکزی در سال جاری، وسایل نقلیه کمتر از چهار سیلندر 836 هزار تومان، پیکان، پراید و سپند 990 هزار تومان، سایر وسایل نقلیه چهار سیلندر یک میلیون و 163 هزار و 800 تومان و بیش از چهار سیلندر یک میلیون و 302 هزار و 400 تومان باید حق بیمه بپردازند.
 
اما از چه زمان و بر اساس چه منطقی حق بیمه خودروها بر اساس سیلندر تعیین شد؟ «وحیدرضا باختری» مدیر بیمه‌های خودرویی بیمه دانا در گفتگو با دیجیاتو به پیشینه بیمه خودرو در ایران اشاره می‌کند که به سال 1347 بازمی‌گردد:
 
«سال 1347 قانون بیمه شخص ثالث برای اولین بار توسط هیات علمی وسیله نقلیه تصویب و اجباری شد. پس از آن آئین نامه اجرای با تعرفه بیمه شخص ثالث انواع خودرو ابلاغ شد. در تعرفه سال 1347 قدرت موتور بر اساس اسب بخار مد نظر بوده و تعرفه حق بیمه انواع خودروها بر اساس آن تعیین می‌شد اما در سال‌های بعد به جای اسب بخار، تعداد سیلندر مورد توجه قرار گرفت.»
 
بیمه شخص ثالث خسارات وارد به اشخاص داخل و بیرون از خودرو را پرداخت می‌کند. باختری معتقد است:
 
بیشتر بودن نرخ حق بیمه خودروهای چهار سیلندر رابطه مستقیم با قدرت آنها دارد؛ یعنی هرچقدر سیلندر خودرو بیشتر باشد قدرت موتور و سرعت خودرو بیشتر بوده و در تصادفات خسارات بیشتری وارد می‌کند تا خودروهایی که توان و قدرت کمتری دارند. ضمن آنکه خودروهایی که حق بیمه کمتری دارند مثل پراید و پیکان، بیشتر مورد استفاده اقشار کم درآمد هستند، نکته ای که مد نظر قانون گذاران بوده است.
 
این درحالی ست که در بیشتر کشورها حق بیمه خودرو از ترکیب مشخصات و سوابق استفاده کننده وسیله نقلیه و مشخصات خودرو تعیین می‌شود. موضوعی که قانون آن در ایران وجود دارد اما تاکنون به دلیل نبود زیرساخت های ارتباطی میان پلیس راهور، شرکت‌های بیمه و سایر نهادهای مربوطه اجرایی نشده است.
 
نرخ بیمه خودرو
 
اگر دقت کنید تعرفه واردات خودرو نیز بر اساس ظرفیت موتور تعیین می‌شود. مثلا خودروهایی که حجم موتور بیش از 2500 سی.سی دارند اجازه واردات ندارند و یا خودروهایی که حجم موتور بیش از هزار سی.سی باید تعرفه بیشتری بپردازند. باختری می‌گوید:
 
قدرت را نباید بر اساس سیلندر در نظر گرفت بلکه باید بر اساس اسب بخار سنجید. تعرفه واردات خودرو هم باید بر همین اساس تنظیم شود. مثلا بعضی از خودروها چهار سیلندر هستند و ظرفیت موتور آنها 1300 تا 1400 سی.سی بیشتر نیست اما باتوجه به تکنولوژی های جدید موتور و توربوها قدرت اسب بخار آنها برابر با یک خودرو 2500 سی.سی است.
 
از این رو می توان نتیجه گرفت که به گفته مدیر بیمه‌های خودرویی بیمه دانا، قانون در این زمینه از علم و تکنولوژی روز خودروها عقب مانده است و می توان متناسب با اسب بخار و قدرت تولیدی پیشرانه، فاقد از تعداد سیلندرها در این زمینه تعیین تکلیف کرد.
 
هرچند باید گفت که فارغ از این عقب ماندگی قانونی، اساسا ارتباط مستقیمی بین قدرت خودرو و میزان خسارت احتمالی وجود ندارد و چه بسا بسیاری از خودروهای ضعیف و ناایمن موجود در کشور، در صورت وقوع حادثه خسارت مالی و جانی بیشتری را برای شرکت های بیمه به بار می آورند و در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز بر همین اساس، شرکت های بیمه حامی افزایش ایمنی خودروها هستند و در این زمینه حمایت های مالی و فنی زیادی را ارائه می دهند.
 
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: نوید جهرمی
4

این قانون ها رو بزاری جلوی هویج پخته خندش میگیره
17:27  1397/01/23
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رامین : سلام دعوتنامه های بهمن ماه کی صادر میشه مبلغ واریز 850تاریخ 11/28
X5 : عزیزان این اشتباهی که ما انجام دادیم شما انجام ندین پول نقد تحویل شرکت دادیم سه ماه تحویل بدن الان هفت ماه شده تحویل ندادن یک ماه شاسی شده پلاک شده بیمه شده خبری از ماشین نیست .منx5ثبت نام کرده بودند
شاهین gl : سلام واقعا اگه برا اونا فاکتور کرده باشن بی انصافی کردن ما دوریم من ارومیه هستم چجور بیام
طایفی : کارت و سند سه ماه قبل صادر شده ولی ماشین تحویل نمیشه، دوستان من موافقم بریم شهرک آزمایش و بر علیه راهنمایی رانندگی تجمع کنیم که چرا برای ماشینی که تولید نشده سند صادر کرده.
شاهینg : سلام من امروز بایکی از کارکنان سایپا صحبت کردم گفت توی جنگ یکی از پارکینگهای سایپا رو زدن وسه هزار ماشین از بین رفته واحتمالا ماشینهای شما هم جز اینا بوده که فاکتور نمیشه یعنی باور کنم؟
ترکزاده : واریزی اولم دی ماه بوده کسی میدونه واریزی دومم کی هست؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر : سلام منم دوگانه مهر هستم . احتمال زیاد در آینده نزدیک مهر هم بفرستن واریزی اولم 225 بوده نمیدونم چقد دعوتنامه میاد . میگن که سود مشارکت نمیدن فک نکنم پولمون برسه تکمیل کنیم
عسگر : نازیلا خانم تحویل کی بودین فوری یا پیش فروش؟
تبدیل : واسه منم همینو زده .تو واریز وجوه رفتم نوشته ردیف قرارداد تکمیل وجه می باشد
نازیلا : من امروز تبدیل زدم آخرین موعد تحویل نوشته قرارداد تکمیل وجه نمیباشد و امکان ارائه اطلاعات وجود ندارد برای شما هم اینطوریه؟ لطفا جواب بدین
کوئیک اس : باسلام ،کوییک اس طرح مادران تکمیل وجه 6خرداد امروز فاکتور شدم
مجید : حسین آقا مبارک باشه چقدر زود دادن میتونید تکمیل وجه کنید یا فعلا صبر میکنید
امیر : من زنگ زدم گفتن رانا کمه در حال حاضر ، 207 دارن برا همین تبدیل زدن و میگن بیاین 207 ببرین گفت اگه منظر رانا بمونی حالا حالاها باید صبر کنی! گفت 207 رو زودتر از رانا میدن
دنا 6دنده31تیر : من رینگ آلومینیومی هستم خبری نیست
اینفو : دوستانی که در مورد کلاس 22 سوال کردن سقف فلزی ترمز عقب کاسه ای رینگ فوالادی آینه ی الکتروکرویت ندارد سنسور کمربند سرنشین ندارد اینا تفاوت های کلاس 22 با مدل ارتقا یافته هست
عسگر : برو تو واریز وجوه پرداخت کن وگرنه فاکتور نمیشی