ارتباط نرخ بیمه شخص ثالث با سیلندر خودرو چیست؟

 

ارتباط نرخ بیمه شخص ثالث با سیلندر خودرو چیست؟

 
چند روز قبل بیمه مرکزی ایران مثل هر سال حق بیمه پایه سالیانه انواع وسایل نقلیه را براساس تعداد سیلندر خودروها اعلام کرد.
 
بر اساس اعلام بیمه مرکزی در سال جاری، وسایل نقلیه کمتر از چهار سیلندر 836 هزار تومان، پیکان، پراید و سپند 990 هزار تومان، سایر وسایل نقلیه چهار سیلندر یک میلیون و 163 هزار و 800 تومان و بیش از چهار سیلندر یک میلیون و 302 هزار و 400 تومان باید حق بیمه بپردازند.
 
اما از چه زمان و بر اساس چه منطقی حق بیمه خودروها بر اساس سیلندر تعیین شد؟ «وحیدرضا باختری» مدیر بیمه‌های خودرویی بیمه دانا در گفتگو با دیجیاتو به پیشینه بیمه خودرو در ایران اشاره می‌کند که به سال 1347 بازمی‌گردد:
 
«سال 1347 قانون بیمه شخص ثالث برای اولین بار توسط هیات علمی وسیله نقلیه تصویب و اجباری شد. پس از آن آئین نامه اجرای با تعرفه بیمه شخص ثالث انواع خودرو ابلاغ شد. در تعرفه سال 1347 قدرت موتور بر اساس اسب بخار مد نظر بوده و تعرفه حق بیمه انواع خودروها بر اساس آن تعیین می‌شد اما در سال‌های بعد به جای اسب بخار، تعداد سیلندر مورد توجه قرار گرفت.»
 
بیمه شخص ثالث خسارات وارد به اشخاص داخل و بیرون از خودرو را پرداخت می‌کند. باختری معتقد است:
 
بیشتر بودن نرخ حق بیمه خودروهای چهار سیلندر رابطه مستقیم با قدرت آنها دارد؛ یعنی هرچقدر سیلندر خودرو بیشتر باشد قدرت موتور و سرعت خودرو بیشتر بوده و در تصادفات خسارات بیشتری وارد می‌کند تا خودروهایی که توان و قدرت کمتری دارند. ضمن آنکه خودروهایی که حق بیمه کمتری دارند مثل پراید و پیکان، بیشتر مورد استفاده اقشار کم درآمد هستند، نکته ای که مد نظر قانون گذاران بوده است.
 
این درحالی ست که در بیشتر کشورها حق بیمه خودرو از ترکیب مشخصات و سوابق استفاده کننده وسیله نقلیه و مشخصات خودرو تعیین می‌شود. موضوعی که قانون آن در ایران وجود دارد اما تاکنون به دلیل نبود زیرساخت های ارتباطی میان پلیس راهور، شرکت‌های بیمه و سایر نهادهای مربوطه اجرایی نشده است.
 
نرخ بیمه خودرو
 
اگر دقت کنید تعرفه واردات خودرو نیز بر اساس ظرفیت موتور تعیین می‌شود. مثلا خودروهایی که حجم موتور بیش از 2500 سی.سی دارند اجازه واردات ندارند و یا خودروهایی که حجم موتور بیش از هزار سی.سی باید تعرفه بیشتری بپردازند. باختری می‌گوید:
 
قدرت را نباید بر اساس سیلندر در نظر گرفت بلکه باید بر اساس اسب بخار سنجید. تعرفه واردات خودرو هم باید بر همین اساس تنظیم شود. مثلا بعضی از خودروها چهار سیلندر هستند و ظرفیت موتور آنها 1300 تا 1400 سی.سی بیشتر نیست اما باتوجه به تکنولوژی های جدید موتور و توربوها قدرت اسب بخار آنها برابر با یک خودرو 2500 سی.سی است.
 
از این رو می توان نتیجه گرفت که به گفته مدیر بیمه‌های خودرویی بیمه دانا، قانون در این زمینه از علم و تکنولوژی روز خودروها عقب مانده است و می توان متناسب با اسب بخار و قدرت تولیدی پیشرانه، فاقد از تعداد سیلندرها در این زمینه تعیین تکلیف کرد.
 
هرچند باید گفت که فارغ از این عقب ماندگی قانونی، اساسا ارتباط مستقیمی بین قدرت خودرو و میزان خسارت احتمالی وجود ندارد و چه بسا بسیاری از خودروهای ضعیف و ناایمن موجود در کشور، در صورت وقوع حادثه خسارت مالی و جانی بیشتری را برای شرکت های بیمه به بار می آورند و در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز بر همین اساس، شرکت های بیمه حامی افزایش ایمنی خودروها هستند و در این زمینه حمایت های مالی و فنی زیادی را ارائه می دهند.
 
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: نوید جهرمی
4

این قانون ها رو بزاری جلوی هویج پخته خندش میگیره
17:27  1397/01/23
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسن قلی : سلام فروش فوری۱۴۰۳ اسفند ماه با موعد تحویل خرداد کسی خبر کی فاکتور میشه
ممد : نمایندگی پرسیدم‌گف اسفندیا داره فاکتور میشه!!!!
شاهین ۴۰۴ : سلام امروز زنگ زدم ۹۶۵۵۰ مرد گفته تا ۴ آذر فاکتور شده
Heidar : سلام در پاسخ به سؤال دو نفر از دوستان، ثبت نامی پیش فروش عادی شهریور ۱۴۰۳ تکمیل وجه ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۳ تارا دستی v1p رنگ نقره ای تیتانیوم با روکش نانوسرامیک و تاریخ تحویل ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ امروز فاکتور شد. نانو سرامیک را حذف نکرده ام و شرکت هم در این مورد چیزی نگفته است.
A5مشکلی شهریور : سلام به همگی دوستان بلاخره بعد از حدود ۹ ماه دیروز واسه من شاسی شد وتا مرحله بیمه جلو رفت من۴ فقره چک ۳ماهه داده بودم که چک دوم هم واسه 3/15 همین برجه،انشاالله واسه شما هم بزودی شاسی بشه.
ساسان : سلام ماکه ۱۱ آذر ماه بودیم هنوز خبری از چوپانان دروغگو نیست که اعلام کنن
جک s3 به sr3 : ثبت نام ۱۶دتیر ۱۴۰۳
تارا دستی شیراز : دوستان صدور اسناد چقدر طول میکشه که تیک سبز بخوره
دی ماه : سلام هیچکس خبرنداره این خراب شده پارس خودرو کی میخوان ماشین رو فاکتور کنند والا تابستون پارسال وعید امسال که خراب شد تابستون امسال حداقل ماشین داشته باشیم. از۲۶ام سخا وتکمیل وجه کردیم انگار نه انگار
نرگس : سلام آقا عارف واسه من سواله که چی هست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : انگار صنعتی وسنتی رو با هم زدن حالشون خوب نیست معلوم نیست چطوره قاطی کردن یکی از اول یکی وسط یکی آخر دارن فاکتور می کنن ..زنگ هم زدم شرکت 7دقیقه پشت خط موندم آخرش هم وصل نشد که بپرسم جریان چیه؟؟؟؟
اطلس 17مهر : من هم نقره ای مشکی هستم هنوز فاکتور نشدم
13 خرداد : 30 اردیبهشت فاکتور شدم 2 خرداد پلاک 3 خرداد پیام تحویل حضوری برام اومده که لغو کردم سایت فارس
ساینا اس : داداش بخدا هی یاد نگیری بهتره خودتو درگیر این وضعیت نکن
مهدی آریزو 5 : من 20 دی ثبتنام نقدی آریزو 5 داشتم بدون پرداخت دیون امروز مجوز خروج خورده.دوستانی که آریزو 5 ثبتنام کردن گف تاخیر نداره و طبق موعد سیستمی تحویل میدن
اطلس 24مهر : منم 24مهرم فاکتور نشدم .چرا آنقدر قر و قاطی فاکتور میکنن.معلوم نیست چه خبره،.🙃🙃🙃
20 اسفند تکمیل وجه : فاکتور نشدم
پاریس کوچلو : دوستان من پذیرش اسفند 1402 هستم و تکمیل وجه 21 مهر رنگ نقره ای مشکی فاکتور نشدم هنوز،کسی هست تغییر رنگ یا مدل داده؟بعد من فاکتور شدن
اطلس آذر تکمیل اسفند : سلام منم 12 اسفند تکمیل وجه و سخا انجام دادم سفید مشکی و همچنان در انتظار
اطلس آذر تکمیل اسفند : سلام مسی هست که اذر ماهی باشه فاکتور شدت باشه؟