ارتباط نرخ بیمه شخص ثالث با سیلندر خودرو چیست؟

 

ارتباط نرخ بیمه شخص ثالث با سیلندر خودرو چیست؟

 
چند روز قبل بیمه مرکزی ایران مثل هر سال حق بیمه پایه سالیانه انواع وسایل نقلیه را براساس تعداد سیلندر خودروها اعلام کرد.
 
بر اساس اعلام بیمه مرکزی در سال جاری، وسایل نقلیه کمتر از چهار سیلندر 836 هزار تومان، پیکان، پراید و سپند 990 هزار تومان، سایر وسایل نقلیه چهار سیلندر یک میلیون و 163 هزار و 800 تومان و بیش از چهار سیلندر یک میلیون و 302 هزار و 400 تومان باید حق بیمه بپردازند.
 
اما از چه زمان و بر اساس چه منطقی حق بیمه خودروها بر اساس سیلندر تعیین شد؟ «وحیدرضا باختری» مدیر بیمه‌های خودرویی بیمه دانا در گفتگو با دیجیاتو به پیشینه بیمه خودرو در ایران اشاره می‌کند که به سال 1347 بازمی‌گردد:
 
«سال 1347 قانون بیمه شخص ثالث برای اولین بار توسط هیات علمی وسیله نقلیه تصویب و اجباری شد. پس از آن آئین نامه اجرای با تعرفه بیمه شخص ثالث انواع خودرو ابلاغ شد. در تعرفه سال 1347 قدرت موتور بر اساس اسب بخار مد نظر بوده و تعرفه حق بیمه انواع خودروها بر اساس آن تعیین می‌شد اما در سال‌های بعد به جای اسب بخار، تعداد سیلندر مورد توجه قرار گرفت.»
 
بیمه شخص ثالث خسارات وارد به اشخاص داخل و بیرون از خودرو را پرداخت می‌کند. باختری معتقد است:
 
بیشتر بودن نرخ حق بیمه خودروهای چهار سیلندر رابطه مستقیم با قدرت آنها دارد؛ یعنی هرچقدر سیلندر خودرو بیشتر باشد قدرت موتور و سرعت خودرو بیشتر بوده و در تصادفات خسارات بیشتری وارد می‌کند تا خودروهایی که توان و قدرت کمتری دارند. ضمن آنکه خودروهایی که حق بیمه کمتری دارند مثل پراید و پیکان، بیشتر مورد استفاده اقشار کم درآمد هستند، نکته ای که مد نظر قانون گذاران بوده است.
 
این درحالی ست که در بیشتر کشورها حق بیمه خودرو از ترکیب مشخصات و سوابق استفاده کننده وسیله نقلیه و مشخصات خودرو تعیین می‌شود. موضوعی که قانون آن در ایران وجود دارد اما تاکنون به دلیل نبود زیرساخت های ارتباطی میان پلیس راهور، شرکت‌های بیمه و سایر نهادهای مربوطه اجرایی نشده است.
 
نرخ بیمه خودرو
 
اگر دقت کنید تعرفه واردات خودرو نیز بر اساس ظرفیت موتور تعیین می‌شود. مثلا خودروهایی که حجم موتور بیش از 2500 سی.سی دارند اجازه واردات ندارند و یا خودروهایی که حجم موتور بیش از هزار سی.سی باید تعرفه بیشتری بپردازند. باختری می‌گوید:
 
قدرت را نباید بر اساس سیلندر در نظر گرفت بلکه باید بر اساس اسب بخار سنجید. تعرفه واردات خودرو هم باید بر همین اساس تنظیم شود. مثلا بعضی از خودروها چهار سیلندر هستند و ظرفیت موتور آنها 1300 تا 1400 سی.سی بیشتر نیست اما باتوجه به تکنولوژی های جدید موتور و توربوها قدرت اسب بخار آنها برابر با یک خودرو 2500 سی.سی است.
 
از این رو می توان نتیجه گرفت که به گفته مدیر بیمه‌های خودرویی بیمه دانا، قانون در این زمینه از علم و تکنولوژی روز خودروها عقب مانده است و می توان متناسب با اسب بخار و قدرت تولیدی پیشرانه، فاقد از تعداد سیلندرها در این زمینه تعیین تکلیف کرد.
 
هرچند باید گفت که فارغ از این عقب ماندگی قانونی، اساسا ارتباط مستقیمی بین قدرت خودرو و میزان خسارت احتمالی وجود ندارد و چه بسا بسیاری از خودروهای ضعیف و ناایمن موجود در کشور، در صورت وقوع حادثه خسارت مالی و جانی بیشتری را برای شرکت های بیمه به بار می آورند و در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز بر همین اساس، شرکت های بیمه حامی افزایش ایمنی خودروها هستند و در این زمینه حمایت های مالی و فنی زیادی را ارائه می دهند.
 
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: نوید جهرمی
4

این قانون ها رو بزاری جلوی هویج پخته خندش میگیره
17:27  1397/01/23
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس شهریور : این رحیمی هم یماهه داره میگه میرم تجمع هنوزرم هنوزه نرفته
محمد : متاسفانه خودرو سازان فقط به فکر منافع خودشان هستند به مصرف کننده اهمیتی نمی‌دهند
شنتیا : سلام به همه دوستان فاکتور شد تا ۱۵ شهریور
فرشاد : ماشین ها داره خاک میخوره تحویل نمیدن! کارزار اعتراض به تحویل ندادن خودروی اطلس: https://www.karzar.net/165655
سهند آبان ماه : الان ۳۳ روز هستش که تو مرحله تخصیص مونده
بازمانده از فاکتور اطلس شهریور : دوستان توجه داشته باشین سایپا اگه تا ۲ هفته دیگه فاکتور نکنه دیگه میره واسه ۵ ۶ ماه تاخیر بدون شک چون قراره فروش فوق‌العاده بذاره و واسه اونارو زودتر میده و این اصلا خوب نیست امیدوارم مثل قضیه ساینا دوگانه نشه که ۷ ۸ ماه تاخیر داشت
J4 : سلام والا ما اردیبهشتیم حدود دوهفتس شاسی شدیم اردیبهشتیا خیلیا شاسی شدن و حتی اوایل خرداد شمام دو سه هفته آینده ب همین ترتیب بره جلو باید شاسی بشین تو همین ماه انشالله
J4 : پلاک بشه پیامک میاد؟؟
اطلس مهر : خدایی هرکس تهرانه بره خواهشا من تهران نیستم وگرنه میومدم
ظفر : دوستان لطفا در خصوص رنگ ماشین اگه اطلاع دارید چگونه تحویل میدن شانسی هست یا واقعا انتخاب اول هر شخص داده میشه درستش اینه که چون سفارش ها بعد از واریز پول بوده باید بر لساس درخواست مشتری سفارش بدن و دیگه شانس معنایی نداره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
هانیس : سلام 600 بابت چی گرفتن عزیز رنگ ماشین سفید شیریه
اریزو 6 پرو : دیروز ماشین همکارم که 24 برج 4 قراردادش بود خرید نقدی تحویلش دادن تیگو 7 پرو
207 اوتو : تحویل خرداد . تکمیل وجه 20 اردیبهشت . امروز 5 آذر فاکتور شد...
بهرام : بیخود گفته من هایما 7x تحویل 16 مرداد هستم هنوز هیچ خبری تیست
سهراب : بنده تحویل 16 مرداد بودم و هنوز هیچ خبری نیست که نیست شاید میخوان تبدیل بزنن نمیدونم چی تو سرشون میگذره
کوئیک جی ایکس آر ال : سلام، دوستان، دیگه همینطور سایپا توی تحویلش همیشه تاخیر داره من ثبت نام 19تیر بودم 24تیر پذیرش شدم، تازه تحویل گرفتم، مبلغ 600000هم موقع تحویل ازم گرفتن،تازه خبری از جریمه دیرکرد هم نیست
علی : نگفتی اریزو 6gTچیشده تاکی خروج خورده
Yasna : سلام بنده ثبت نام 6 شهریور و تحویل سیستمی 16 دی ماه مدارک و پلاک ارسال شده جز خود ماشین که میگن هنوز مجوز خروج از گمرگ نخورده. نمایندگی گفته بود 45 روزه تحویل میدیم. اما ...
علیرضا : X22 Pro حمل شده دو یا سه رو دیگه تحویل میدن برای چهار اذر
Maryam : سلام واریز وجه پنج مرداد. تحویل هشت آبان فروش فوری سامانه یکپارچه هنوز فاکتور نشدم دنا آپشنال اتومات مشکی