هجوم دلالان به بازار خودرو؛ سرمایه گذاری برای بازی دو سر باخت

 

هجوم دلالان به بازار خودرو؛ سرمایه گذاری برای بازی دو سر باخت

 
با گذشت ۹ ماه از قرارداد رنو، این خودروساز فرانسوی هنوز فعالیت خاصی در صنعت کشورمان ندارد. هرچند که تولید سیتروئن و پژو هم، چندان پرتیراژ نیست، اما خبر خاصی از احداث کارخانه‌ی رنو در ایران به گوش نمی‌رسد.
 
تابستان سال گذشته بود که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و رنو پس از ماه‌ها مذاکره، سرانجام قرارداد همکاری مشترک خود را امضا کردند. طبق این قرارداد، رنو عملا حکم حضور مستقل در خودروسازی ایران را گرفت و بنا شد با فراهم کردن مقدمات ازسوی هر دو طرف، این خودروساز فرانسوی فعالیت جدید و متفاوت خود را در کشور آغاز کند. با این حال، در شرایطی که حدود ۹ ماه از امضای قرارداد موردنظر می‌گذرد، فعلا هیچ خبری از حضور مستقل رنو در ایران نیست و هیچ مقام مسئولی نیز نه در ایران و نه در فرانسه، از تاریخ دقیق اجرای قرارداد رنو صحبتی به میان نمی‌آورد.شرایط به‌شکلی است که هم‌اکنون حضور مستقل رنو در ایران در هاله‌ای از ابهام فرو رفته و دلایل مختلفی نیز درباره تاخیر در اجرای قرارداد مربوطه، مطرح می‌شود.
 
یکی از دلایلی که این روزها بر سر زبان افتاده، انتظار رنو برای تعیین تکلیف برجام از سوی ایالات‌متحده است. دونالد ترامپ ریاست‌جمهوری آمریکا بارها ضمن حمله به برجام، از احتمال لغو این سند بین‌المللی و خروج آمریکا از آن صحبت به میان آورده است. برخی کارشناسان بر این باورند که هرچند ترامپ با واکنش‌هایی منفی در این مورد روبه‌رو شده و اتحادیه اروپا تا این لحظه خود را پایبند به برجام می‌دانند، اما به هر حال نمی‌توان از اثرات منفی خروج احتمالی آمریکا از برجام، بر قراردادهای خارجی خودروسازی ایران غافل شد. به عبارت بهتر، بلاتکلیفی ترامپ در مورد برجام، به نوعی سبب شده خودروسازان خارجی به خصوص رنویی‌ها ظاهرا رفتاری دوپهلو را در پیش بگیرند.
 
شرایط به‌شکلی است که مسئولان رنو، از اجرای قرارداد و فعالیت در ایران صحبت به‌میان می‌آورند، اما صحبت از پایبندی به قوانین بین‌المللی می‌کنند. در واقع رنو اگرچه قصد ماندن در ایران و گسترش فعالیت دارد، با این حال مسئولان این شرکت، تاکید می‌کنند که قوانین بین‌المللی را مراعات خواهند کرد. در این شرایط، برخی کارشناسان معتقدند دلیل تاخیر در اجرای قرارداد رنو، تردید این خودروساز فرانسوی نسبت به آینده برجام است. به اعتقاد آنها، حتی احتمال اینکه رنو در صورت تحت فشار قرار گرفتن از سوی آمریکایی‌ها، تغییر و تحولاتی را در روند اجرایی قرارداد خود با ایدرو ایجاد کند، منتفی نیست.اما دلیل دیگری که در مورد اجرا نشدن قرارداد رنو تا به امروز، عنوان می‌شود، به مخالفت زیرپوستی خودروسازان داخلی و شرکای خارجی‌شان با حضور مستقل این خودروساز در ایران مربوط می‌شود.
 
رنو در گذشته به‌واسطه همکاری مشترک با خودروسازان داخلی، در ایران حضور پیدا کرد و بنابراین هیچ‌گاه نتوانست لباس یک رقیب سرسخت را در بازار خودرو کشور بر تن کند. حالا اما صحبت از حضور مستقل این خودروساز است، موضوعی که خودروسازان داخلی و حتی شرکای خارجی‌شان آن را برنمی‌تابند. به اعتقاد دسته‌ای از کارشناسان، «رنوی مستقل» به معنای ظهور رقیبی جدی در خودروسازی و بازار خودرو ایران است و این یعنی به‌خطر افتادن قلمرو آنها. به‌عبارت بهتر، خودروسازان داخلی و شرکایشان نمی‌خواهند ریسک بزرگ «رنوی مستقل» را به جان خریده و به چشم خود شاهد از دست رفتن بازار بزرگ و انحصاری‌شان باشند و از همین رو تلاش می‌کنند مانع شکل‌گیری این اتفاق (حضور مستقل رنو در ایران) شوند.
 
هرچند این روزها دلایل مذکور (مواضع ضد برجامی ترامپ و مخالفت زیرپوستی خودروسازان داخلی و شرکایشان با حضور مستقل رنو در ایران) به‌عنوان موانع اصلی اجرای قرارداد جدید رنو عنوان می‌شوند، با این حال یک منبع آگاه عنوان می‌کند بلاتکلیفی سایت تولیدی رنو در ایران، عامل اصلی این ماجراست.طبق یکی از مهم‌ترین بندهای قرارداد رنو، بن‌رو (سایت تولیدی متعلق به سایپا و مستقر در شهرستان ساوه)، باید به ازای طلب ایدرو از سایپا و به‌عنوان آورده سازمان گسترش در قرارداد موردنظر، در اختیار خودروساز فرانسوی گذاشته شود.
 
این در حالی است که سایپایی‌ها در آن مقطع زیربار انتقال بن‌رو به رنو نرفته و با مخالفت مهدی جمالی مدیرعامل و سهامداران این شرکت، پرونده موردنظر در مقطعی حتی بایگانی و مسئولان ایدرو به نوعی قید آن را زدند. هرچند در ادامه، جمالی به‌عنوان مخالف سرسخت انتقال بن‌رو به رنو، از سایپا رفت و محسن قاسم جهرودی جای وی را گرفت، با این حال این جابه‌جایی نیز در آن دوران تغییر محسوسی در پرونده بن‌رو ایجاد نکرد. در ادامه شرایط به شکلی پیش رفت که رئیس سازمان گسترش اعلام کرد سایت‌های تولیدی دیگری به منظور جایگزینی بن‌رو، تحت مطالعه قرار گرفته و یکی از آنها در اختیار رنو قرار خواهد گرفت. با این حال درست در زمانی که گمان می‌رفت پرونده انتقال بن‌رو به رنو مختومه شده، خبر رسید خودروساز فرانسوی بر در اختیار گرفتن این سایت اصرار دارد و از همین رو پرونده موردنظر دوباره به جریان افتاد.
 
گویا رنویی‌ها به مسئولان سازمان گسترش پیغام داده بودند که تحت هر شرایطی بن‌رو باید طبق آنچه در قرارداد ذکر شده، در اختیار این شرکت گذاشته شود و در غیر این صورت، اجرایی شدن قرارداد موردنظر، چالش‌هایی جدی را به خود خواهد دید. در پی اصرار رنو، سازمان گسترش تصمیم گرفت مذاکراتی دوباره را با سایپایی‌ها آغاز و این بار هرطور شده، موافقت آنها را برای واگذاری بن‌رو به خودروساز فرانسوی جلب کنند. این در شرایطی است که یک مانع بزرگ بر سر راه انتقال قطعی بن رو به رنو به‌وجود آمده است. بنا به گفته یک منبع آگاه در ایدرو، سایپایی‌ها اعلام کرده‌اند بن رو را با تمام بدهی‌هایش واگذار می‌کنند و مسئولیت پرداخت آنها بر عهده سازمان گسترش و رنو خواهد بود. هرچند ایدرو و رنو این شرط را پذیرفته‌اند، اما مشکل اینجاست که سایپا می‌گوید بدهی‌های بن‌رو باید تا لحظه انتقال نهایی این سایت، تسویه شود. این در حالی است که ایدرو و رنو اعلام کرده‌اند بدهی بن‌رو را تنها تا تاریخی که پیش‌تر مورد توافق قرار گرفته، می‌پذیرند و تسویه بدهی‌ها از آن تاریخ به بعد، بر عهده خود سایپایی‌ها است.در این شرایط، باید منتظر ماند و دید سرنوشت بن‌رو و به تبع آن، قرارداد رنو چه خواهد شد و آیا ایدرو و رنو و سایپا بالاخره بر سر این مساله توافق خواهند کرد یا اتفاقات دیگری رخ می‌دهد.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایکس۵ اسفندی : داداش تنت سلامت ایشالا که میدن و شما اینجوری نمیکنی😆 دلت خوشه این حرومزاده هارو شما که هیچ از شما گنده ترشم نمیتونه کاری کنه ۸ ماهه تحویل ندادن ماشین منو دستمم به هیج جا نرسيده
اطلس سفید : آقا دیروز تو یک پیج یه نفر عکس اطلس گذاشته بود زیرش نوشته بود تکمیل وجه یک مهر تحویل خودرو 10 آبان؟؟پس چرا الان همه دارن با 2 الی 3 ماه تاخیر میگیرن؟؟
J4 2Tir : دیروز برای من اس ام اس اومده "مشتری محترم شرکت کرمان موتور احتراما ضمن پوزش بابت تاخیر پیش امده در تحویل خودروی شما به استحضار می رساند موعد سر رسید چک اول شما به مدت سه ماه به تعویق افتاد. شرکت کرمان موتور" این نشانه تاخیر بیش از یک ماه هست. امروز زنگ زدم مین به خاطر تاخیر و دلجویی چک اول رو با تاخیر پرداخت کنید. و تا اخر ابان شاسی میشه. به نظرم بعیده این اتفاق بیفته
A : با اون شماره که قبلا براتون پیامک شده وارد بشید اولش با 20 شروع میشه
علی : موافقم یه سری آدم فقط دنبال سود و پول مفت هستند.
حسین : قیمت بازار امروز (میانگین قیمت) ۵۳۲ میلیون تومن
اطلس - آذر ۱۴۰۳ : سلام امروز تماس گرفتم نمایندگی که تحویل آذر هستم، کی تکمیل وجه باید انجام بشه. گفت آخر آذر ماه پیوم واریز میاد.... دوستان همینطوریه؟ یا باید در آبان طبق قاعده تکمیل وجه انجام بشه؟
محمد : واقعا جای تاسف داره بعد یکسال نیم انتظار اینجوری بکنن تو پاچمون دنا ۲۳۰ میلیونی الان شده ۵۳۸ میلیون یه کارت طلای هم بگیری ۵ میلیون میاد روش خودشم تنوع رنگ نداره فقط سفید اخه چرا این همه افزایش. یه کمپین اعتراض راه بندازیم همه یک صدا بشیم به وزارت صنعت ومعدن از این کار ایران خودرو شکایت کنیم
امیر : هفته پیش برام پیامک اومد شاسی شده و توی سایت شرکت تکمیل وجه تیک خورد و صدور فاکتور زرد شد. مشخصات خودرو هم هنوز قسمت شماره شاسیش خالیه! الان یعنی ماشین من شاسی شده ؟ پس شماره شاسی رو از کجا باید ببینم؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمدرضا : سلام دریافت پرونده من دوباره به روز شد داستان چی هی تاریخش به روز میشه هی بر میگرده عقب مال بقیه دوستان هم به روز شده؟!؟
رانا تحویل 15 مهر : سلام من امروز تماس گرفتم گفتن مشکل پلاک حل شده و دارن طبق الویت تحویل ،فاکتور میکنن ماشین ا رو ولی مطمئن گفت که تازه امروز مشکل پلاک حل شده امیدوارم حرفش درست باشه
دنا 6 دنده : سلام پیش فروش بودی یا فروش فوری .موعد تحویلت کی بود؟
اکبر : من هم تحویل 16 مرداد بودم امروز زنگ زدم گفتند دیروز مجوز خورده معلوم نیست راست می گویند یا دروغ
Mehdix55 : پاسخ به محسنx55 : سلام درود امروز منم تماس گرفتم گفتن مجوز خوردی من تحویلی 28 مرداد بودم .
حسین : سلام دوگانه هست یا تک سوز
،arizo 5 : سلام تحویل 24 مرداد بوده مجوز 9 آبان خورده میگن تو نوبت بارگیری هست
احمد : عزیزان شما هم امروز به کارشناسان زنگ زدید؟
امین. : پاسخ به رها .‌.اولویت پاییزم ‌پیش فروش 6دنده تحویل اسفند ‌و فروردین فرستادن .فروش 30روزه هم 5دنده...منم پیش فروش اسفند رو ثبت کردم .واریز هم 280میلیون داشتم ‌..قرارداد هم تو نمایندگی ثبت کردم 9آبان .
ساندرو : باکمک وکیل مورد اعتماد در شهرتون میتونید وجه ماشین ثبت نامی رو دریافت کنید