نوسازی خودروهای سنگین با دنده سنگین

 

نوسازی خودروهای سنگین با دنده سنگین

 
موضوع نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده سنگین از آنجایی مطرح شد که بر اساس تحقیقات این خودروها، 23 درصد از سهم آلایندگی کلان شهرهایی مانند تهران را دارند و این در حالی است که سهم سواری‌ها کمتر از دو درصد است.
 
در حال حاضر حدود 800 هزار خودرو با سوخت گازوئیلی در جاده‌های کشور تردد می‌کنند که در میان آن‌ها، چیزی حدود 203 هزار دستگاه کامیون و خودرو سنگین فرسوده وجود دارند که مصرف سوخت هرکدام از آن‌ها چیزی حدود دو برابر بیشتر از یک خودرو صفر کیلومتر است. حال با توجه به اهمیت این موضوع، دولت قصد دارد تا با پرداخت تسهیلات 320 میلیون تومانی با سود 9 درصد، مصرف کنندگان را به نوسازی خودروهای خود ترغیب کند.
 
اما آیا زمینه برای تحقق وعده‌های دولت در قبال نوسازی خودروهای فرسوده فراهم است؟ این اقدام با چه چالش‌هایی رو به رو خواهد شد؟
 
حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در همین رابطه به خبرنگار خودروکار می‌گوید: «طرح تعویض خودروهای فرسوده از جایی آغاز شد که دولت طی بررسی‌هایی متوجه شد که از بین چند صد هزار خودرو تجاری کشور، حدود 202 هزار دستگاه از آن‌ها فرسوده محسوب می‌شوند و هر کدام از این خودروها مصرف سوختی دو برابر یک خودرو صفر کیلومتر دارند.»
 
او ادامه می‌دهد: «در صورت جایگزینی خودروهای جدید با فرسوده‌ها، به طور کلی چیزی حدود 5 میلیارد دلار در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهد شد که این مبلغ می‌تواند به خودروسازان تزریق شود.»
 
در طرح پیشنهادی دولت، رقمی معادل 70 درصد قیمت یک خودرو سنگین به صورت تسهیلات به خریدار وام داده می‌شود اما نکته اساسی این که چالش‌های اساسی بر سر راه این طرح وجود دارد.
 
 
کریمی سنجری در رابطه با این چالش‌ها بیان می‌کند: «خودروهای تجاری دارای کاربری خاص و محدود هستند و مشتری برای یک مصرف مشخص آن‌ها را خریداری می‌کند. اما در حال حاضر با توجه به کاهش بودجه‌های عمرانی، کشور در زمینه مسکن، بازرگانی و معادن، اقتصاد در حالت رکود به سر می‌برد. ناوگان لجستیک بیشتر برای کار در همین زمینه‌ها استفاده می‌شود و اگر رکود بر بازار حاکم باشد، بخش عظیمی از تقاضا برای این خودروها کاهش می‌یابد.»
 
این کارشناس صنعت خودرو تاکید می‌کند که با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، در صورت خرید خودرو با کمک دولت، خریدار هیچ تضمینی برای بازگشت سرمایه خود ندارد و همین عامل باعث کاهش میل او برای پرداخت یک هزینه زیاد برای تعویض خودرو فرسوده خود است.
 
 
کریمی سنجری با بیان اینکه این طرح نیازمند تخصیص یک بودجه معین از سوی دولت است و تاکید می‌کند: «دولت ناچار به تخصیص مقدار معینی بودجه اولیه برای اجرای این طرح است. طرح نوسازی طی سه سال اجرا خواهد شد و در هر سال 70 هزار دستگاه خودرو جدید جایگزین خودروهای فرسوده می‌شود. این امر طی سه سال هزینه‌ای حدود چهار تا پنج میلیارد دلار برای دولت خواهد داشت.»
 
این کارشناس همچنین معتقد است که بحث گشایش اعتبار در کشورهای دیگر برای همکاری در ساخت و تامین قطعات خودروهای سنگین نکته بسیار مهمی است، به این دلیل که عمده خودروهای سنگین به صورت CKD وارد کشور شده یا از قطعات خارجی استفاده می‌کنند. دولت در حال انجام بخشی از آن است اما این روند به کندی پیش می‌شود و باید این روند را تسریع کند.
 
 
پس از اجرای برجام، جوینت ونچرهایی در زمینه ساخت خودروهای سنگین بین ایران و خودروسازان خارجی انجام شد که در حال حاضر این قراردادها در حال تعلیق هستند یا به کندی پیش می‌روند.
 
حسن کریمی سنجری با اشاره به اینکه شرکت‌های خارجی برای ورود و سرمایه گذاری در بازار ایران نیازمند تسهیلاتی و شرایط هستند، اظهار می کند: « متاسفانه این شرای مهیا نیست و همین باعث کاهش انگیزه خودروسازان خارجی برای حضور در بازار ایران می‌شود.»
 
 
نوسازی ناوگان خودروهای سنگین فرسوده نیازمند همکاری شرکت‌های ایرانی با شرکای خارجی است اما تحریم و همچنین شرایط سیاسی کشور شاید مانعی بزرگ برای این امر باشد.
 
نادر وهاب آقایی، کارشناس صنعت خودرو در این زمینه می‌گوید: «می‌توان گفت که این یک تصمیم بد موقع از سوی دولت است به دلیل این که برای اجرای این طرح، ایران به همکاری با شرکای خارجی نیاز دارد اما با برقرار شدن مجدد تحریم‌ها، شرکت ها در حال عقب نشینی برای حضور در بازار ایران هستند.»
 
او تاکید می‌کند: «نوسانات ارزی و همچنین کاهش قدرت خرید مردم هم یکی دیگر از موانع برای اجرای این طرح است. این برنامه‌ با توجه به شرایط انقباضی کنونی اقتصاد ایران نمی‌تواند سر انجام خوبی داشته باشد.»
 
به نظر می‌رسد که اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده به این آسانی‌ها هم نیست و دولت باید چندین مانع بزرگ را برای اجرای صحیح این طرح پشت سر بگذارد. حال باید دید که دولتمردان چه تدبیری برای این چالش‌ها می‌اندیشند.
 
 

source

khodorcar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای سنگین , ناوگان خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

2%
0

همه چی گرون شده
قیمت کامیون افزایش پیدا کرده، برگه اسقاط، بیمه بدنه و ثالث و لوازم یدکی و لاستیک و گازییل هم تو راهه، کرایه ها هم رو به کاهش هی 20 درصد افزایش میدن بعد چند ماه دو باره کمترم نشه برمیگرده سر پله اول ، (توافقی همینه دیگه)
علان یه ماشبن اروپایی با تریلر 700 تا 800 میلیون سرمایه اولیه میخوا قسطی که یک میلیارد و رد میکنه، این پول با همین سودای کم بزاری بانک باز از خود کارکرد ماشین بیشتر میشه سودش در به دری هم نداره.
کارکردن ماله تراکتور و خره.
12:16  1397/03/02
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
Soshyan 5 نظر
Vahed Dehghani 2 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S3 سازمانی : اصلاحیه سلام تاریخ قرارداد 7/11/1402 شاسی 13/5/1403 ارسال مدارک 23/5/1403 تحویل ان شاالله شنبه هفته آینده
شهرامV4 : برای من28روز هست از موعد تحویلش گذشته چقدر میشه سود تاخیر اش الان
Mojtaba : سلام ،بنده تاراv4تحویل 3شهریوربوده29فاکتورشده ولی پلاک نشده تماس گرفتم جواب درست نمیدن واقعا عین خیالشون نیست مردم گرفتارند
سروش : من از دوستام توی سایپا پرسیدم. گفتن یا دستی میدیم یا اتومات. اما اگر به دستی افزایش قیمت بدن همه رو دستی تحویل میدن
سروش : هنوز بعضی از نوبت پاییز رو دعوتنامه ندادن. چطور میخوان زمستان رو بدن
حسین تکمیل وجه مرداد : ۲۸مرداد اطلس تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده
S3 سازمانی : سلام تاریخ قرارداد 11/7/1402 شاسی 13/5/1403 ارسال مدارک 23/5/1403 تحویل ان شاالله شنبه
محسن ۲ : ممنون آقا وحید خیلی گلی حدس زدم شما نیستی خدا شاهده این مدتی که اینجا بودم قسد آزار کسی نداشتم انشالله شما هم در زندگی موفق باشی دادش حالا نوبت پلاک هست به نظرد کی پلاک میشم و به دستم میرسه😁
چشم به راه تارا،محمد : سلام بردوستان اگه کسی بخاد درخواست بده که رینگ هاشو اسپرت کنن باید بعد دعوتنامه باشه.وایاامکانش هست تارا v1p
شهرامV4 : دوستان سود تاخیر برای هر روز چقدر هست واسه V4
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احمد خرمشهردنادستی تحویل مرداد : سلام رسول جان فدا مدا داری داداش حتما تماس میگیرم خدمتت خیلی هم باحال چرا که نه با کاکو شیرازی عزیزمون به امید خدا زودتر ماشین رو تحویل بگیریم از همه دوستان همه واسه ما عزیز وناب وگل سر سبد هستن دوستدار همگی شما احمد
علیرضا : سلام اولویت سوم پاییز دنا دستی خبری نشد چرا پیامک واریز نمیاد ؟؟؟
دوگانه تکمیل وجه 11 بهمن : مگه ماشین رو تحویل گرفتید؟ چندم تکمیل وجه بوده؟
جابر : بله.20شهریور یعنی 3روز بعد پذیرش
سهیلا : من میتونم ماشینمو زودتر تحویل بگیرم یاهمون ابان ولی نمیدونم اول ابان یا وسط بودم
سهیلا : من تحویل اذر هستم ولی نمیدونم نیمه اول بودم یا دوم چجوری بفهمم ممکنه زودتر بدن کاش زودتر بود🥲🥲
مجید از تهران : صادق جان حتی ساعت 10.23 شب هم دعوتنامه ارسال شده و جمعه هم امکان ارسال هست
مجید از تهران : مهدی جان سلام احتمالا اواسط آبان
Hanyeh : سلام یه سوال تو طرح فروش فوری کوییک یا ساینااس تحویل خودرو نهایتا چند روز است؟!
X33 ثبت نام اسقند : من هم شرایطی مشابه شما دارم دوشنبه دفتر مرکزی تهران رفتم تصور نمی کنم با صحبت هایی که کردن گفتن حدود 3300 تا 2400 دستگاه خودروی x33 در تعهد شرکت هست که باید به مشتری تحویل بدیم با این حساب چند ماه دیگه باید در انتظار باشیم مایی که پارسال پول واریز کردیم بسیار غم انگیز و غیر باور است