راهکار دولت برای کنترل قیمت

 

راهکار دولت برای کنترل قیمت

 
از ابتدای امسال و با افزایش نرخ ارز تا اواسط اردیبهشت ماه که آمریکا بر سر موضعش همچون خروج از برجام تاکید کرد؛ صنایع، تولیدات و خدمات در کشور با فراز و فرود قیمتی مواجه شدند. در این میان برخی تولیدکنندگان به واسطه افزایش نرخ  ارز و خرید دو برابری مواد اولیه افزایش دو برابری قیمت را تجربه کردند و برخی دیگر نیز توان ادامه فعالیت را نداشتند و کم کم از تولید خداحافظی کردند. 
 
در همین میان تولید کنندگان قطعات خودرو و خودروسازان نیز عقب نماندند و هریک متحمل افزایش هزینه هایی شدند که در نهایت مشتریان تاوان اصلی آن را دادند و این روند نیز همچنان ادامه دارد. حال هرچه می گذرد نه تنها شرایط بهتر نمی شود، بلکه فشارهای اقتصادی بر صنایع تولیدی به ویژه صنعتی استراتژیک همچون قطعه سازی و خودروسازی بیشتر می شود. چرا که در تحریم‌های پیشین، صنعت خودروسازی در رده‌های نهم و دهم قرار داشت و اکنون اولویت تحریم‌های امریکایی قرار گرفته است. 
 
حال این پرسش مطرح است که با اعمال فشار دور جدید تحریم‌ها برای ایران، دولت به عنوان نماینده خودروسازان و دارای دو خودروساز داخلی، باید چگونه فشارهای ناشی از تحریم‌ها را از صنعت خودروسازی دور کند و در نهایت دولت چگونه می‌تواند قیمت‌ها را در زمان تحریم‌ها کنترل کند؟ آیا اصلا قیمت‌ ها کنترل شدنی هستند یا  صنعت خودروسازی باید همچنان سوار بر موج نرخ ارز و نوسانات ناشی از آن حرکت کند؟ همچنین این پرسش مطرح است که به طور کلی نقش دولت در تسهیل شرایط تولید برای صنایع سودآور همچون خودروسازی چیست؟ 
 
مرتضی عمادزاده- عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی- در این زمینه می گوید: « تا زمانی که کالایی با نیازهای روزمره و ارتزاق مردم در ارتباط نباشد، ورود دولت به قیمت گذاری و تنظیم بازار مناسب دیده نمی شود».
 
او می افزاید: « وقتی که در صنایع، کالایی به عنوان کالای استراتژیک نباشد، اساسا نباید دولت هم  نقشی در تنظیم بازار و قیمت آن ایفا کند. از این رو باید بازار را به دست نیروهای عرضه و تقاضا بسپارد، که این نیروها خود قیمت‌ها را معین کنند و بتواند آنچنان موجب تقویت خودروسازان شوند که نه تنها از تحریم‌ها مشکلی را متحمل نشوند، بلکه صادرات آن‌ها نیز بهبود یابد».
 
عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی تاکید می‌کند: « قیمت گذاری و تعیین قیمت در بازار خودرو نیز باید همانند سایر کالاها به خود بازار واگذار شود».
 
به گفته عمادزاده، مگر دولت برای تعیین قیمت لوازم خانگی وارد عمل می شود که برای خودرو این کار را انجام دهد؟
 
او ادامه می دهد: « به نظر می رسد یکی از اقداماتی که باعث  افزایش این دست مشکلات می شود،  دولتی بودن صنعت خودروسازی ایران است که باید برای مهار این مشکلات، قیمت گذاری به دست بازار سپرده شود. چرا که بازار قیمت خودرو را معین می کند و کالاهایی که قوت قالب مردم نیست و عنوان کالای استراتژیک ندارد، نباید با دخالت دولت نیز همراه شود». 
 
چالش‌های پیش پای کنترل قیمت‌ها چیست؟
 
 عبداله بابایی – کارشناس صنعت خودرونیز درباره چگونگی کنترل قیمت‌ها از سوی دولت در شرایط تحریمی  می‌گوید: « به طور طبیعی هر محصولی بر گرفته از مواد اولیه تولید می شود که 75 درصد آن کالا مواد اولیه و مابقی هزینه‌های  سربار و منابع انسانی را در بر می گیرد.  لذا اگر حواسمان به 75 درصد تامین مواد اولیه نباشد، قطعا تولیدکنندگان دچار چالش می شوند و در مقابل قیمت تمام شده محصول بالا می رود. از این رو تنها دو راه پیش پای تولید کنده باقی نمی‌ماند، اینکه یا با قیمت تمام شده بالا تولید خود را ادامه دهد و یا چالش‌های پیش رو همچون ضرر و زیان‌ها را متحمل شود».
 
او با بیان اینکه عمدتا تامین کنندگان صنعت خودروسازی دو منبع تامین مالی دارند، اظهار می کند: «دو منبع تامین مالی صنعت خودرو یکی پتروشیمی و دیگری بورس کالا است. به طور کلی کالا و محصولاتی که در بورس کالا عرضه می شود، همانند دوره مشابه سال گذشته نخواهد بود و قطعا با وجود مشکلات پیش رو، عرضه کمتر خواهد شد. از این رو با کاهش عرضه  و در مقابل افزایش تقاضا، تولید کننده واقعی به مواد اولیه مورد نیازش دست نمی یابد و در نهایت یک افزایش هزینه نیز در اینجا رخ می دهد. چرا که تولید کننده مجبور به خرید مواد و تولید محصولش است. 
 
بابایی می افزاید: «باید در شرایط تحریمی، دولت، بورس کالا و سایر بازارهای تحت تاثیر مواد اولیه مراقب و کنترل کننده عرضه کنندگان باشند، چرا که اگر نیاز واقعی بازار تامین نشود، روز به روز به افزایش قیمت مواد و محصولات دامن زده می شود».
 
طی دو ماه گذشته، ساماندهی بازار خودرو از سوی مجلس و قیمت گذاری خودروهای زیر 45 میلیون تومانی از سوی شورای رقابت در صف انتظار است تا شاید بتوانند بازار خودرو را تاحدی متعادل کنند. اما به گفته کارشناسان و صاحبنظران بازار خودرو، اگر دولت دستش را از نظارت مستقیم بر قیمت گذاری خودرو کوتاه تر کند و فرصتی برای تعیین قیمت خودرو به بازار دهد، شاید حال و روز قیمت گذاری خودرو و رقابت واقعی تر در بازار رقم خورد. 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

داریوش
0

خدایا در این شبهای قدر به ما رحم کن...
22:29  1397/03/17
پاسخ دادن
حامد
0

مقصر خود مردم هستند که خودروی صفر میخرن. هیچ کس با عدم خرید خودروی صفر تا 5-6 سال بیچاره نمیشه و بهرحال وسیله هست برای استفاده. ولی متاسفانه مردم ظاهر پسند و ساده لوح ایران تا ابد به همین منوال به پشتیبانی از گاری سازان داخلی ادامه میدهند.
16:29  1397/03/16
پاسخ دادن
کاوه
0

خودروهای داخلی از اولش هم دارای بازار انحصاری و در نتبجه گران و بی کیفیت بوده اند. الان که دیگه وضعیت بدتر هم شده است. دولت هم چون در این سود شریک است هیچ وقت کار جدی به نفع مشتری انجام نمی دهد.... یادتان هست وقتی مردم خودروهای داخلی را تحریم کردند دولت با دادن تسهیلات چگونه این تحریم را شکست و گاری سازان داخلی را نجات داد؟
12:20  1397/03/14
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ابوالفضل : سلام با ابشن بزنیم بهتر نیس؟
ابوالفضل : به نظرتون کوئیک ثبت نام کنیم ممنون راهنمایی بفرمایید
تارا دستی ۲۰ خرداد : اول اون سگ هایی که واق واق میکنن شماره تلفن بدن تا عکس فاکتور شدن رو بندازم جلوشون دیگه واق واق نکنن. دوم اینکه هر کس همون ساعتی که کل پول رو واریز کرده و همزمان سخا آماده داشته تحویل نمایندگی داده جلوتر هستن خودم این رو از نمایندگی پرسیدم. طرف مثل سگ چند روز بعد از پیام واریز میکنن چند روز بعد سخا تحویل میدن خیال دارن با ما فاکتور بشن. هر کس ادعا میکنه همون لحظه پیام اومده و مدارک و سخارو همون لحظه برده نمایندگی و نمایندگی براش آپلود کرده و فاکتور نشده اعلام کنه تلفن بذاره تا خلافشو ثابت کنم. اون دو نفر هم دیگه واق واق نکنن
ارش : منم همینم پس چرانشدم دروغ ننویسین
شاهین : وقتی پارس خریدی و فهمیدی که تمام امکاناتش فقط آینه برقیه
ارش : پول نریزین اینا سال پیش ندادن هنوز فقط دارن ثبت نام میکنن پول بگیرین ازماشین خبری نیست سه ماه تاخیرداشته
ارش : میگم ترسیدم والله مال ما سه ماه شده توتاخیر زنگم میزنیم میگن تاتیر صبرکن این ثبت نام جدیداروپول نریزین نمیدن بخدا گول نخورین
Vahid.atlas.g : طرح مادران پذیرش ۱۲ اسفند دعوتنامه تکمیل وجه یک خرداد اومد ۸خرداد تکمیل وجه کردیم چون اطلس نقره ای مشکی بود منتظر امکان تغییر رنگ به نوک مدادی بودم نشد،ناچار پرداخت کردم،زده آماده تخصیص هنوز نه پلاک شده نه فاکتور شده،نه مدارک ماشین ارسال شده ،نمایندگی میگه هنوز برج ۱۲ رو فاکتور نکردیم مال شما بماند برین اداره فروش سایپا اعتراض کنین،من ۱۴۰۰ تیبا ۲ گرفتم از کارخونه ۲ماهم زودتر از تحویل یکساله دادن الان این چه وضعیه!؟ ندارن چرا دوباره بعد از ما پیش فروش کردن!؟؟؟ با دوتا بچه ماشین زیرپامو فروختم ۳ماه بدون ماشین،عجججب
وحید اطلس جی طرح جوانی : طرح مادران پذیرش ۱۲ اسفند دعوتنامه تکمیل وجه یک خرداد اومد ۸خرداد تکمیل وجه کردیم چون اطلس نقره ای مشکی بود منتظر امکان تغییر رنگ به نوک مدادی بودم نشد،ناچار پرداخت کردم،زده آماده تخصیص هنوز نه پلاک شده نه فاکتور شده،نه مدارک ماشین ارسال شده ،نمایندگی میگه هنوز برج ۱۲ رو فاکتور نکردیم مال شما بماند برین اداره فروش سایپا اعتراض کنین،من ۱۴۰۰ تیبا ۲ گرفتم از کارخونه ۲ماهم زودتر از تحویل یکساله دادن الان این چه وضعیه!؟ ندارن چرا دوباره بعد از ما پیش فروش کردن!؟؟؟ با دوتا بچه ماشین زیرپامو فروختم ۳ماه بدون ماشین،عجججب
مهسا : سلام به همگی. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید؛ من رنگ سفید انتخاب کردم (تارا v1p)ولی الان پشیمونم و رنگ مشکی رو دوست دارم، تغییر رنگ خودرو امکان پذیره؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبدیل به 207 : بالاخره ما هم فاکتور شدیم به امید فاکتور شدن منتظران
حاج محسن ‌ : گفته این همون نفر اول هستش
محمد55 : سلام یکی بگه شماره شاسی خورده چقدر بعدش بیمه صند اوکی میشه
میلاد x22pro : ایکس 22 پرو ام تی: آقا مبارکه. کدوم نمایندگی اصفهان بودین شما؟ برای من شانزدهم بهمن تاذیخ قرارداده و تاریخ تحویل سیستمی چهارم تیر. دمت گرم پاسخ بده میخوام ببینم دلمو صابون بزنم یا نه. ایشالا خیر شو ببینی. ممنونت
حاج علی 110 : سلام عزیزان، بنده خداروشکر الآن میزخدمت رو چک کردم و فاکتور شدم✅ فکر کنم فردا هم پیامک فاکتور بیاد...✔ توضیحات تکمیلی برای دوستان= سورن پلاس دوگانه مشکی / موعد تحویل 30دی / تکمیل وجه 2دی / تاریخ فاکتور 16خرداد / نمایندگی تحویل تهران / سود مشارکت 8ونیم ملیون تومن / تأخیر در تحویل 44ونیم ملیون تومن / جمع کل کسورات که باید شرکت به بنده بدهد 53ملیون تومان✔ ان‌شاءالله به زودی برای همه دوستان گل🙏⚘
کارشناس نظرات : باز تو سروکلت پیدا شد
وحید : به امید همون اسفند که مبلغ اولیه رو ریختی ماه تحویل تو قراردادت هست، تحویل چه ماهی بودی؟مرداد؟
عادل : دوستان ، توجه کنید که اینا قطره‌چکانی ماشین تحویل میدن برای همینه همه جوره راضی هستید که فقط تحویل بگیرید و تمام
سورن تک اسفند : سلام دوست عزیز تاریخ تکمیل وجح و تاریخ تحویل لطف کن
وحید ساینا دوگانه هفته چهارم اسفند : سایپا داره تمام زورش میزنه،تا اسفند ماهیا تبدیل بزنن،امن که وایمستیم تا دوگانه بگیرم,اونایی که دم از افزایش قیمت میزنن،فقط دارن با اعصاب شما بازی مکنن،اینا شتیل بگیرن،تا شما رو بترسونن تا تبدیل بزنید،چون سایپا بابت هر روز دیرکرد،بایدکم کنه از قیمت،ما همه تو یه طرح ثپتنام کردیم،یه عده افتادن دی وبهمن،ما ها که موندیم از شانس بدمون،افتادیم اسفند ،فقط صبر کنید