بررسی شایعه پراید 7 میلیون تومانی؛ قیمت تمام شده پراید برای سایپا چقدر است؟

 

بررسی شایعه پراید 7 میلیون تومانی؛ قیمت تمام شده پراید برای سایپا چقدر است؟

 
شاید عجیب باشد که قیمت پراید هنوز برای مشتریان ایرانی جای سوال دارد. پراید بعد از گذشت حدود 25 سال از زمان آغاز تولید در ایران، هنوز در زمره مهمترین خودروهای موجود در بازار و محلی برای مناقشه و گمانه زنی های فراوان است. در این رابطه قیمت پراید و افزایش حتمی آن طی هفته های آینده به دغدغه ذهنی بسیاری از مشتریان مبدل شده است. آنچه واضح است اینکه هنوز بسیاری از ایرانیان باور ندارند که قیمت تمام شده پراید برای سایپا بیش از 10 میلیون تومان باشد و از همین رو قصد داریم تا در قالب این متن بیشتر به صحت و سقم این شایعه قدیمی بپردازیم.
 
این یک واقعیت است که از قیمت حدود 21 میلیونی پراید، چیزی در حدود 3 الی 5 میلیون تومان صرف هزینه های جانبی نظیر پرداخت انواع عوارض و مالیات، بیمه و هزینه شماره گذاری و امثالهم می شود و سایپا معتقد است که این هزینه ها ارتباط مستقیمی به شرکت یا ساختار فنی خودرو ندارد.
 
 
سعید مدنی؛ مدیرعامل سابق سایپا در اظهار نظری جالب پس از برکنار شدن از سمت خود، قیمت تمام شده پراید برای سایپا را رقمی در حدود 14 میلیون تومان اعلام کرد و این در حالی است که در آن زمان قیمت پراید در بازار رقمی در حدود 19 میلیون تومان بود.
 
بنابراین می توان حدس زد که بنا به گفته ایشان در شرایط فعلی (با توجه به افزایش کلی هزینه ها و فروش پراید به قیمت 21 میلیون تومان) نیز رقمی در حدود 16 میلیون تومان قیمت تمام شده ادعایی سایپا برای پراید باشد، این در حالیست که در پی افزایش حدود 30 درصدی نرخ ارز تولید کننده (تبدل ارز 3200 تومانی به ارز 4200 تومانی) تمامی قطعات ارز بر این خودرو با افزایشی حداقل 30 درصدی مواجه شده اند و از همین رو می توان حدس زد که قیمت تمام شده پراید به ادعای سایپا حالا از 16 میلیون تومان مذکور نیز فراتر رفته باشد و همین امر فریاد مدیران سایپا برای دریافت مجوز افزایش قیمت را بلند کرده است.
 
 
 
خودروسازان داخلی سال هاست که مدعی تولید داخل 80 و 90 درصدی خودروهای قدیمی موجود در کشورند اما شواهد موجود از واردات قطعات یدکی چینی و افزایش قیمت مستقیم خودروها براساس افزایش قیمت ارز (مشابه اتفاق سال 91) نشان می دهد که فارغ از صحت و سقم ادعای خودروسازان، خودروهای تولید داخل و حتی نمونه های قدیمی ارز بری بالایی را به اقتصاد کشور تحمیل می کنند.
 
 
در واقع صحبت در این رابطه می تواند فارغ از میزان داخلی سازی قطعات مطرح باشد، چرا که به ادعای قطعه سازان، در بسیاری موارد ماده خام برای ساخت قطعات و محصولات از خارج وارد می شود و ارز بری زیادی را به همراه دارد. بخشی از این مسئله به دلیل عدم وجود تکنولوژی های بنیادین صنعتی در ایران است، برای مثال علیرغم وجود کارخانه های فولاد سازی مانند فولاد مبارکه اصفهان، هنوز خودروسازان برای تولید قطعات بدنه نیازمند واردات ورق های خارجی هستند و دلیل این امر نیز به کیفیت و مشخصات نامناسب ورق های داخلی مربوط می شود.
 
 
مسلما وقتی قطعات ساده و سنگین وزنی مانند بدنه خودروها مبتنی بر ماده اولیه خارجی ساخته می شوند نمی توان از قطعات ظریف مهندسی نظیر اجزای داخلی موتور و گیربکس، سیم کشی ها، قطعات پلاستیکی و الکترونیکی انتظار چندان بالایی داشت و شاید به همین دلیل باشد که قیمت خودروهای تولید داخل ارتباط مستقیمی با افزایش بهای ارز پیدا می کند.
 
 
در بازار بین المللی، شرکت هایی نظیر تویوتا، فولکس واگن و البته رنو نیسان، پرچمدار تولید خودروهای ارزان قیمت با بیشترین راندمان ممکن به حساب می آیند در این بین می توان از قیمت حدود 7000 پوندی (حدود 60 میلیون تومانی) رنو ساندرو جدید در بازار انگلستان به عنوان ارزان قیمت ترین خودرو موجود در این کشور یاد کرد. این در حالیست که محصولات دیگر خانواده ساندرو و L90 نیز در کشورهای مختلف با همین محدوده قیمتی عرضه می شوند و برای مثال نیسان سانی به عنوان پسر عموی دور تندر 90 در بازار آمریکا قیمتی در حدود 11 الی 13 هزار دلار دارد.
 
 
اما این خودروها از نظر مشخصات فنی و ایمنی از پراید بالاتر هستند و به همین دلیل از ساختار مدرن تر و گران قیمت تری نیز برخوردارند ولی نسخه هندی رنو کوئید با مشخصات ایمنی ضعیف (0 ستاره) شباهت زیادی با پراید دارد. این خودرو 4700 دلاری (حدود 20 میلیون تومانی) از نظر مشخصات فنی اندکی از پراید ضعیف تر است اما در عوض با مهندسی و بهره وری بالای رنو ساخته و پرداخته شده است.
 
از مقایسه این اعداد می توان حدس زد که اگر قرار بود خودرویی نظیر پراید با بهره وری بالای شرکت های بین المللی ساخته شود، احتمالا تولید آن با قیمتی در حدود 4000 الی 4500 دلار وجود داشت که این رقم تفاوت چندان پر رنگی با قیمت اعلام سایپا برای هزینه تولید پراید ندارد.
 
 
البته شکی وجود ندارد که راندمان مالی خودروسازان ایرانی در بهترین شرایط ممکن نیست و مسلما شرکت هایی نظر رنو یا تویوتا در صورت تولید در ایران می توانستند با بهینه سازی تمامی زنجیره تولید خودرو، قیمت تمام شده را کاهش داده و در عین حال کیفیت کلی خودرو را نیز افزایش دهند، اما در نهایت می توان تمامی صحبت های مطرح شده را اینگونه جمع بندی کرد که شایعه قیمت تمام شده 7 یا 10 میلیونی پراید غیر واقعیست و در جهان حال حاضر با توجه به هزینه های جانبی و نیروی کار انسانی حتی در شرایط ایران نیز تولید چنین محصولی با قیمتی کمتر از 16 میلیون تومان (حدود 4000 دلار) به نوعی غیر ممکن به نظر می رسد.
 
قیمت پراید
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قیمت پراید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

6 نظر

میثم
0

در خصوص این مقاله باید عرض کنم که وقتی هفتاد درصد قطعات پراید داخلیه پس مقایسه قیمتش به دلار چندان عقلانی نیست ضمن اینکه زمانی که دلار ۱۷۰۰ تومان بود و قیمت پراید نه میلیون بود با قیمت دلار بازم سایپا داشت گرون میداد و دزدی میکرد
22:20  1397/03/27
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
0

بهترین راه 6 ماه نخریدن هست که هنوز خیلی از ما به این بلوغ فکری نرسیدیم
19:54  1397/03/24
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
0

الان شما هم مثل دوستان نان به نرخ روز خور افزایش قیمت ماشین و داری ماست مالی میکنید . پس چرا همین ماشینی که میفرمایید تو عراق و سوریه و.... خیلی با کیفیت تر و با قیمت خیلی کمتر و با شرایط بسیار مناسب فروخته میشه
19:52  1397/03/24
پاسخ دادن
کاربر: امین شیرازی
0

از حول و لای دولت خودروسازان و بانکداران که وقتی ۳ میلیون وام ازدواج نمیدادن حاضر شدن وام ۲۵ میلیونی بدن برای شکستن کمپین نخریدن خودروی بی کیفیت مشخصه که چطور دارن ضرر تحمل میکنن تا پراید ۲۴ میلیونی به همه مردم برسه

اشکال نداره
لیاقت مردم طمعکار گرفتاری در دست همین مدیران و مسئولین هست
15:39  1397/03/24
پاسخ دادن
کاربر: امین شیرازی
11

خیلی ممنون از الطاف نویسنده
الانم بهتره بگه ۴۰۰۰ دلار میشه ۳۲ میلیون و سایپا داره ۱۰ میلیون صدقه میده به خریدارها از بس به فکر مردمه

یعنی من موندم تو این موضوع که اگر ما نخایم صدقه بگیریم باید چیکار کنیم
15:34  1397/03/24
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
انور پورمحمدی : من کمپرسی ایسوزو۶چرخ دارم‌ ومتاسفانه درسربالایی که‌ داشتم حرکت میکردم دوبار دورموتورماشین به‌ خودي خودرفت بالا بدون اینکه تغییری در حرکت ماشین ايجاد بشه بعدش که‌ بادنده۲سنگین درحال حرکت بودم ماشین خودبه‌خودخاموش شد ودنده رابه زور خالی کردم الآن ماشین راکه روشن میکنم ومیخوام پدال کلاج رارهاکنم ماشین بازم درگیر است ولی به‌ جایحرکت کردن خاموش می‌شود درصورتی که تمام دنده‌ها راتعویض میکنم دوباره میام روخلاص ومتاسفانه هیچ راه حلی پیدا نکرده‌ام لطفا مرا راهنمایی کنید باتشكر
چانگان cs55 : سلام داخل سایت سایپا کُرپ هست کلا سرچ کن وضعیت خودرو مشتری سایپا میاره بالا خودش واردش بشو اطلاعات بزن
جی ۴ مشکی : سلام وقت بخیر رنگ مشکی رو کلا خیلی دیرتر از بقیه میدن ! هنوز مشکی های اردیبهشت مونده که ندادن ! خاکستری و سفید زودتر از همه فاکتور میشه
J7 اردیبهشت : ثبت نام اردیبهشتی ها کسی تحویل گرفته؟ ما زنگ میزنیم میگن در حال بارگیری هست
امیر حسین : سلام دوستان عزیز ثبت نام اردیبهشت هرچی زنگ میزنم تهران هیچ کس جواب نمیده کسی هست تهران بره نمایندگی جواب بگیره چی شد این ماشینای ما
ایکس 5 ثبت نام اردیبهشت : ثبت نام 24 اردیبهشت رنگ مشکی 90 روزه تحویل سیستمی 15 شهریور فاکتور 9 مهر بیمه 10 مهر پلاک 17 آبان دیروز تو اداره تحویل شماره 2 تهران تحویل گرفتم، ناگفته نماند زیاد زنگ زدم . بردم کارشناسی رنگ ،چند تا خط و خش جزیی و یه رد فضله پرنده داشت. خدایش سیستم صوتیش خیلی خوب بود. چون هیج وقت ماشین خوب نداشتم نمیتونم راجبه فنی نظر بدم اما دوستام که تیگو 7 پرو و آریزو 6 پرو دارن گفتن که از لحاظ کیفیت رنگ و فنی از مال خودشون بهتره. راجبه سود تاخیر هم بگم که چون طبق قرارداد سود تاخیر تا تاریخ فاکتور هست دنبال وکیل قوی هستم که سود تاخیر را تا دیروز بگیرم تا انتقام اعصاب و روانی که از من تو این 3 ماه خرد شد رو بگیرم تا ریال آخر. ضمنا" کلی ماشین داشتن تحویل میدادن خصوصا j7 , s3.t9.j4 انشالله همه به زودی تحویل بگیرنو لذتشو ببرن هر چند بی شرفا ذوقشو از ما گرفتن
شاهین اتومات زمستان 1403 : عزیز جان من خودم شرایط شمارو دارم دقیقا زنگ زدم پرسیدم اون مبلغی که ما اول پرداخت کردیم که 370 تومن بود بهش سود مشارکت میخورده ولی وقتی قیمت ها اصلاح شده و افزایش قیمت داشتیم دیگه سود مشارکت به پول اولیه ی ما نمیخوره و الان اون 14 درصدی که شاهین پلاس گرون شده فقط به پولی که ما ندادیم میخوره یعنی حدود 54 تومن باید بدیم
lpln : داداش همه اینایی که رفتن مردادی بودن، اطلاعات گرفت یکی از دوستان رو .انگار تو این مملکت بخوایی حقتو بگیری با چوب چماق طرفی قشنگ مملکت علی وار .بیشرف تر از سایپا خود سایپاس،کارکناش تو قسمت پاسخگویی اول بگردن دنبال پدر واقعیشون بعد میمودن سر این کار .......
اصغر ترقه : اینارو جدی گفتی یا شوخی کردی؟
هادی : سلام به همه دوستان ؛ این وضعیت خودروی مشتری تو کدوم قسمت سایت هست؟ من هیچ جوری پیداش نمیکنم میشه لطفا راهنماییم کنین ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شاباد : چیزی زدی برا
آیدین : 207پانا ارتقا رنگ سفید واریز 18شهریور تحویل 30آبان امروز صبح فاکتور شد
امید تحویل 30 مهر : ما 30 مهریم هنوز خبری نیست
تیگو 8پرومکس : چقدر زمان میبره بعد از پلاک ومدارک ماشین رو تحویل بدن
پروین‌ساراجون : سلام‌دوستان‌پذیرش‌ساینااس‌فوق‌العاده تاچندم‌مهرهستش‌،من‌خودم‌دیماهیم‌
امید تحویل 30 مهر : سلام ممنون از اطلاعات دقیقتون 3>
دنا اتومات تحویل 30 مهر : دوست عزیز شاید نظر من به دردتون بخوره ما تحویل 30 مهر بودیم پیامک تکمیل وجه اول شهریور اومد حدودا دو ماه قبلش پیامک میاد ولی نگم از تحویلش که دو ماه بعد تاریخی که گفتن ماشین بهتون می دن
دنا اتومات تحویل 30 مهر : چقدر بابت تاخیر بهتون میدن؟
دنا اتومات تحویل 30 مهر : مبارکتون باشه بسلامتی و دل خوش مرسی که اینجا اطلاع دادین
سایناتک85گانه : سلام به کاربرافسانه،شماره پذیرش تون چنده؟برای من پذیرش 27شهریورهست همچنان منتظرفاکتورشدن