بررسی شایعه پراید 7 میلیون تومانی؛ قیمت تمام شده پراید برای سایپا چقدر است؟

 

بررسی شایعه پراید 7 میلیون تومانی؛ قیمت تمام شده پراید برای سایپا چقدر است؟

 
شاید عجیب باشد که قیمت پراید هنوز برای مشتریان ایرانی جای سوال دارد. پراید بعد از گذشت حدود 25 سال از زمان آغاز تولید در ایران، هنوز در زمره مهمترین خودروهای موجود در بازار و محلی برای مناقشه و گمانه زنی های فراوان است. در این رابطه قیمت پراید و افزایش حتمی آن طی هفته های آینده به دغدغه ذهنی بسیاری از مشتریان مبدل شده است. آنچه واضح است اینکه هنوز بسیاری از ایرانیان باور ندارند که قیمت تمام شده پراید برای سایپا بیش از 10 میلیون تومان باشد و از همین رو قصد داریم تا در قالب این متن بیشتر به صحت و سقم این شایعه قدیمی بپردازیم.
 
این یک واقعیت است که از قیمت حدود 21 میلیونی پراید، چیزی در حدود 3 الی 5 میلیون تومان صرف هزینه های جانبی نظیر پرداخت انواع عوارض و مالیات، بیمه و هزینه شماره گذاری و امثالهم می شود و سایپا معتقد است که این هزینه ها ارتباط مستقیمی به شرکت یا ساختار فنی خودرو ندارد.
 
 
سعید مدنی؛ مدیرعامل سابق سایپا در اظهار نظری جالب پس از برکنار شدن از سمت خود، قیمت تمام شده پراید برای سایپا را رقمی در حدود 14 میلیون تومان اعلام کرد و این در حالی است که در آن زمان قیمت پراید در بازار رقمی در حدود 19 میلیون تومان بود.
 
بنابراین می توان حدس زد که بنا به گفته ایشان در شرایط فعلی (با توجه به افزایش کلی هزینه ها و فروش پراید به قیمت 21 میلیون تومان) نیز رقمی در حدود 16 میلیون تومان قیمت تمام شده ادعایی سایپا برای پراید باشد، این در حالیست که در پی افزایش حدود 30 درصدی نرخ ارز تولید کننده (تبدل ارز 3200 تومانی به ارز 4200 تومانی) تمامی قطعات ارز بر این خودرو با افزایشی حداقل 30 درصدی مواجه شده اند و از همین رو می توان حدس زد که قیمت تمام شده پراید به ادعای سایپا حالا از 16 میلیون تومان مذکور نیز فراتر رفته باشد و همین امر فریاد مدیران سایپا برای دریافت مجوز افزایش قیمت را بلند کرده است.
 
 
 
خودروسازان داخلی سال هاست که مدعی تولید داخل 80 و 90 درصدی خودروهای قدیمی موجود در کشورند اما شواهد موجود از واردات قطعات یدکی چینی و افزایش قیمت مستقیم خودروها براساس افزایش قیمت ارز (مشابه اتفاق سال 91) نشان می دهد که فارغ از صحت و سقم ادعای خودروسازان، خودروهای تولید داخل و حتی نمونه های قدیمی ارز بری بالایی را به اقتصاد کشور تحمیل می کنند.
 
 
در واقع صحبت در این رابطه می تواند فارغ از میزان داخلی سازی قطعات مطرح باشد، چرا که به ادعای قطعه سازان، در بسیاری موارد ماده خام برای ساخت قطعات و محصولات از خارج وارد می شود و ارز بری زیادی را به همراه دارد. بخشی از این مسئله به دلیل عدم وجود تکنولوژی های بنیادین صنعتی در ایران است، برای مثال علیرغم وجود کارخانه های فولاد سازی مانند فولاد مبارکه اصفهان، هنوز خودروسازان برای تولید قطعات بدنه نیازمند واردات ورق های خارجی هستند و دلیل این امر نیز به کیفیت و مشخصات نامناسب ورق های داخلی مربوط می شود.
 
 
مسلما وقتی قطعات ساده و سنگین وزنی مانند بدنه خودروها مبتنی بر ماده اولیه خارجی ساخته می شوند نمی توان از قطعات ظریف مهندسی نظیر اجزای داخلی موتور و گیربکس، سیم کشی ها، قطعات پلاستیکی و الکترونیکی انتظار چندان بالایی داشت و شاید به همین دلیل باشد که قیمت خودروهای تولید داخل ارتباط مستقیمی با افزایش بهای ارز پیدا می کند.
 
 
در بازار بین المللی، شرکت هایی نظیر تویوتا، فولکس واگن و البته رنو نیسان، پرچمدار تولید خودروهای ارزان قیمت با بیشترین راندمان ممکن به حساب می آیند در این بین می توان از قیمت حدود 7000 پوندی (حدود 60 میلیون تومانی) رنو ساندرو جدید در بازار انگلستان به عنوان ارزان قیمت ترین خودرو موجود در این کشور یاد کرد. این در حالیست که محصولات دیگر خانواده ساندرو و L90 نیز در کشورهای مختلف با همین محدوده قیمتی عرضه می شوند و برای مثال نیسان سانی به عنوان پسر عموی دور تندر 90 در بازار آمریکا قیمتی در حدود 11 الی 13 هزار دلار دارد.
 
 
اما این خودروها از نظر مشخصات فنی و ایمنی از پراید بالاتر هستند و به همین دلیل از ساختار مدرن تر و گران قیمت تری نیز برخوردارند ولی نسخه هندی رنو کوئید با مشخصات ایمنی ضعیف (0 ستاره) شباهت زیادی با پراید دارد. این خودرو 4700 دلاری (حدود 20 میلیون تومانی) از نظر مشخصات فنی اندکی از پراید ضعیف تر است اما در عوض با مهندسی و بهره وری بالای رنو ساخته و پرداخته شده است.
 
از مقایسه این اعداد می توان حدس زد که اگر قرار بود خودرویی نظیر پراید با بهره وری بالای شرکت های بین المللی ساخته شود، احتمالا تولید آن با قیمتی در حدود 4000 الی 4500 دلار وجود داشت که این رقم تفاوت چندان پر رنگی با قیمت اعلام سایپا برای هزینه تولید پراید ندارد.
 
 
البته شکی وجود ندارد که راندمان مالی خودروسازان ایرانی در بهترین شرایط ممکن نیست و مسلما شرکت هایی نظر رنو یا تویوتا در صورت تولید در ایران می توانستند با بهینه سازی تمامی زنجیره تولید خودرو، قیمت تمام شده را کاهش داده و در عین حال کیفیت کلی خودرو را نیز افزایش دهند، اما در نهایت می توان تمامی صحبت های مطرح شده را اینگونه جمع بندی کرد که شایعه قیمت تمام شده 7 یا 10 میلیونی پراید غیر واقعیست و در جهان حال حاضر با توجه به هزینه های جانبی و نیروی کار انسانی حتی در شرایط ایران نیز تولید چنین محصولی با قیمتی کمتر از 16 میلیون تومان (حدود 4000 دلار) به نوعی غیر ممکن به نظر می رسد.
 
قیمت پراید
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قیمت پراید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: امین شیرازی
11

خیلی ممنون از الطاف نویسنده
الانم بهتره بگه ۴۰۰۰ دلار میشه ۳۲ میلیون و سایپا داره ۱۰ میلیون صدقه میده به خریدارها از بس به فکر مردمه

یعنی من موندم تو این موضوع که اگر ما نخایم صدقه بگیریم باید چیکار کنیم
15:34  1397/03/24
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Amir : دوسال پول رو گرفتن و ماشین تحویل نمیدن هر بار هم زنگ میزنیم میگن صبور باشین کلا از اسفند سال گذشته تا الان تحویل ندادن 7 ماه میشه تاخیر ولی اینا 2 ماه حساب میکنن تازه میخوان بدون ساندروف بدن
ناشناس : واسه من هم امروز پیامک دعوتنامه تکمیل وجه اومد چند روز مهلت داره برای پرداخت شاهین جی ال
حمیدرضا : سلام من امروز امور مشتریان سایپا رفتم دو تا ماشین دارم واریز ماشین شاهین g من 29 آذر بوده و یکی شاهین پلاس 12اردیبهشت انگار اونا از ما طلبکارن گفت هیچ کدوم رو بهت نمیدن مشکل سانروف داریم از صف جی میخانه بفرستمون صف جی ال به گفته خودش هم حداقل 1ماه طول می‌کشه جی ال رو بدن که بعید می‌دونم فقط باید از طریق مراجع قضایی شکایت کرد
J7 دو‌مرحله‌ای : J7دو مرحله ای‌کسی هست که تکمیل وجه کرده باشه ببینیم چقدر سود مشارکت تعلق گرفته
شاهین برباد رفته : ای چه وضعشه 4 ماهه هنوز خرداد فاکتور نکرده اینطوری باشه تا نوبت برسه به ما ی سال گذشته
شاهین 1405 : اقا تجمع کنیم قبل اینکه جنک شه دستمون بره تو پوست گردو
شاهین : منم فکر میکنم تحویل اسفند تموم شده چون نیستن...البته ما هم تحویل اسفند هستیم اردیبهشت بهمون تحمیل شده..شماره پذیرش بزارید ببینیم تا چه شماره ای جلو رفته..
X5 : سلام x5اهواز ثبت نامت کی‌بوده نقدی‌یا پیش فروش‌بودی
پلاس اتومات ۲۲ اردیبهشت : سلام مبارک باشه بعداز این همه انتظار کیفیتش مثل قبل هست یا خرابش کردن؟؟ً
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر : خدا لعنتشون کنه دقیقا همین بلارو هم سر ما آوردن! بعد از واریز پیش پرداخت و گذشت چند هفته به ما گفتن که اقساط نداریم! و پرسیدم که شما به اسم اقساط با ما قرار داد بستین و خیلی راحت گفت نمیدیم اگه نمیخواید پولتونو دو ماه دیگه پس میدیم. روز بعدش به چندتا نمایندگی دیگه و همون نمایندگی به عنوان مشتری تماس گرفتم و مرسیدم شرایط اقساط هست و گفتن بله هیچ مشکلی نیست بیاید ثبت نام کنید اقساط هم داریم. تهش متوجه شدم این روش جدید کلاهبرادریشون هست و پول مردم رو مفت میگیرن و باهاش کار میکنن و چند ماه بعد بهشون پس میدن. از ماشین هم هیچ خبری نیست!
24 فوق : مال ما که با گذشت از 10 روز از فاکتور هنوز هیچ خبری نیست فاکتور نمیکرد بهتر بود حداقل نمیخواست هی هر ساعت چک کنی ببینی پلاک چی شد
افشار : چقدر ریختی ساعت چند بود
hamed : دوستانی ک 207 تیوفایو پلاس فاکتور شدین کسی بوده پلاک شده باشه؟
کلهر : اسد نیا ،جریان اون پیامه اومد برات چی شد،پرسیدی
hamed : توی تایم کاری اوکی میشه
ساینا اس فوق العاده : دوستان کسی هست از فوق العاده 27 که فاکتور نشده باشه ؟این مثبتو بزنه
محمد : من 207 پانا فولادی طرح فرسوده تحویل 11 مرداد داشتم تو قرارداد شده tu5p ولی نه برام تکمیل وجهی اومده نه از سود تاخیرم کم کردن توی قسمت زمان فاکتور هم نوشته کلاس خودرو فاقد صف فاکتور میباشد الان دقیقا باید چیکار کنیم؟
سعید : سلام اونایی که موعد مهر هستن تفاوت موتور پلاس مبلغ 6 میلیون فعال شده برن پرداخت کنن
اطلس جی فقط : منم تبدیل نمی‌زنم هرچی دیرتربدن بایدازاونورجریمه تاخیرشم بدن ما اگ می خواستیم تبدیل بزنیم خیلی زودتر ازاین حرفا تبدیل زده بودیم ن ب قول دوستمون بعد7ماه