بررسی شایعه پراید 7 میلیون تومانی؛ قیمت تمام شده پراید برای سایپا چقدر است؟

 

بررسی شایعه پراید 7 میلیون تومانی؛ قیمت تمام شده پراید برای سایپا چقدر است؟

 
شاید عجیب باشد که قیمت پراید هنوز برای مشتریان ایرانی جای سوال دارد. پراید بعد از گذشت حدود 25 سال از زمان آغاز تولید در ایران، هنوز در زمره مهمترین خودروهای موجود در بازار و محلی برای مناقشه و گمانه زنی های فراوان است. در این رابطه قیمت پراید و افزایش حتمی آن طی هفته های آینده به دغدغه ذهنی بسیاری از مشتریان مبدل شده است. آنچه واضح است اینکه هنوز بسیاری از ایرانیان باور ندارند که قیمت تمام شده پراید برای سایپا بیش از 10 میلیون تومان باشد و از همین رو قصد داریم تا در قالب این متن بیشتر به صحت و سقم این شایعه قدیمی بپردازیم.
 
این یک واقعیت است که از قیمت حدود 21 میلیونی پراید، چیزی در حدود 3 الی 5 میلیون تومان صرف هزینه های جانبی نظیر پرداخت انواع عوارض و مالیات، بیمه و هزینه شماره گذاری و امثالهم می شود و سایپا معتقد است که این هزینه ها ارتباط مستقیمی به شرکت یا ساختار فنی خودرو ندارد.
 
 
سعید مدنی؛ مدیرعامل سابق سایپا در اظهار نظری جالب پس از برکنار شدن از سمت خود، قیمت تمام شده پراید برای سایپا را رقمی در حدود 14 میلیون تومان اعلام کرد و این در حالی است که در آن زمان قیمت پراید در بازار رقمی در حدود 19 میلیون تومان بود.
 
بنابراین می توان حدس زد که بنا به گفته ایشان در شرایط فعلی (با توجه به افزایش کلی هزینه ها و فروش پراید به قیمت 21 میلیون تومان) نیز رقمی در حدود 16 میلیون تومان قیمت تمام شده ادعایی سایپا برای پراید باشد، این در حالیست که در پی افزایش حدود 30 درصدی نرخ ارز تولید کننده (تبدل ارز 3200 تومانی به ارز 4200 تومانی) تمامی قطعات ارز بر این خودرو با افزایشی حداقل 30 درصدی مواجه شده اند و از همین رو می توان حدس زد که قیمت تمام شده پراید به ادعای سایپا حالا از 16 میلیون تومان مذکور نیز فراتر رفته باشد و همین امر فریاد مدیران سایپا برای دریافت مجوز افزایش قیمت را بلند کرده است.
 
 
 
خودروسازان داخلی سال هاست که مدعی تولید داخل 80 و 90 درصدی خودروهای قدیمی موجود در کشورند اما شواهد موجود از واردات قطعات یدکی چینی و افزایش قیمت مستقیم خودروها براساس افزایش قیمت ارز (مشابه اتفاق سال 91) نشان می دهد که فارغ از صحت و سقم ادعای خودروسازان، خودروهای تولید داخل و حتی نمونه های قدیمی ارز بری بالایی را به اقتصاد کشور تحمیل می کنند.
 
 
در واقع صحبت در این رابطه می تواند فارغ از میزان داخلی سازی قطعات مطرح باشد، چرا که به ادعای قطعه سازان، در بسیاری موارد ماده خام برای ساخت قطعات و محصولات از خارج وارد می شود و ارز بری زیادی را به همراه دارد. بخشی از این مسئله به دلیل عدم وجود تکنولوژی های بنیادین صنعتی در ایران است، برای مثال علیرغم وجود کارخانه های فولاد سازی مانند فولاد مبارکه اصفهان، هنوز خودروسازان برای تولید قطعات بدنه نیازمند واردات ورق های خارجی هستند و دلیل این امر نیز به کیفیت و مشخصات نامناسب ورق های داخلی مربوط می شود.
 
 
مسلما وقتی قطعات ساده و سنگین وزنی مانند بدنه خودروها مبتنی بر ماده اولیه خارجی ساخته می شوند نمی توان از قطعات ظریف مهندسی نظیر اجزای داخلی موتور و گیربکس، سیم کشی ها، قطعات پلاستیکی و الکترونیکی انتظار چندان بالایی داشت و شاید به همین دلیل باشد که قیمت خودروهای تولید داخل ارتباط مستقیمی با افزایش بهای ارز پیدا می کند.
 
 
در بازار بین المللی، شرکت هایی نظیر تویوتا، فولکس واگن و البته رنو نیسان، پرچمدار تولید خودروهای ارزان قیمت با بیشترین راندمان ممکن به حساب می آیند در این بین می توان از قیمت حدود 7000 پوندی (حدود 60 میلیون تومانی) رنو ساندرو جدید در بازار انگلستان به عنوان ارزان قیمت ترین خودرو موجود در این کشور یاد کرد. این در حالیست که محصولات دیگر خانواده ساندرو و L90 نیز در کشورهای مختلف با همین محدوده قیمتی عرضه می شوند و برای مثال نیسان سانی به عنوان پسر عموی دور تندر 90 در بازار آمریکا قیمتی در حدود 11 الی 13 هزار دلار دارد.
 
 
اما این خودروها از نظر مشخصات فنی و ایمنی از پراید بالاتر هستند و به همین دلیل از ساختار مدرن تر و گران قیمت تری نیز برخوردارند ولی نسخه هندی رنو کوئید با مشخصات ایمنی ضعیف (0 ستاره) شباهت زیادی با پراید دارد. این خودرو 4700 دلاری (حدود 20 میلیون تومانی) از نظر مشخصات فنی اندکی از پراید ضعیف تر است اما در عوض با مهندسی و بهره وری بالای رنو ساخته و پرداخته شده است.
 
از مقایسه این اعداد می توان حدس زد که اگر قرار بود خودرویی نظیر پراید با بهره وری بالای شرکت های بین المللی ساخته شود، احتمالا تولید آن با قیمتی در حدود 4000 الی 4500 دلار وجود داشت که این رقم تفاوت چندان پر رنگی با قیمت اعلام سایپا برای هزینه تولید پراید ندارد.
 
 
البته شکی وجود ندارد که راندمان مالی خودروسازان ایرانی در بهترین شرایط ممکن نیست و مسلما شرکت هایی نظر رنو یا تویوتا در صورت تولید در ایران می توانستند با بهینه سازی تمامی زنجیره تولید خودرو، قیمت تمام شده را کاهش داده و در عین حال کیفیت کلی خودرو را نیز افزایش دهند، اما در نهایت می توان تمامی صحبت های مطرح شده را اینگونه جمع بندی کرد که شایعه قیمت تمام شده 7 یا 10 میلیونی پراید غیر واقعیست و در جهان حال حاضر با توجه به هزینه های جانبی و نیروی کار انسانی حتی در شرایط ایران نیز تولید چنین محصولی با قیمتی کمتر از 16 میلیون تومان (حدود 4000 دلار) به نوعی غیر ممکن به نظر می رسد.
 
قیمت پراید
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قیمت پراید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

6 نظر

میثم
0

در خصوص این مقاله باید عرض کنم که وقتی هفتاد درصد قطعات پراید داخلیه پس مقایسه قیمتش به دلار چندان عقلانی نیست ضمن اینکه زمانی که دلار ۱۷۰۰ تومان بود و قیمت پراید نه میلیون بود با قیمت دلار بازم سایپا داشت گرون میداد و دزدی میکرد
22:20  1397/03/27
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
0

بهترین راه 6 ماه نخریدن هست که هنوز خیلی از ما به این بلوغ فکری نرسیدیم
19:54  1397/03/24
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
0

الان شما هم مثل دوستان نان به نرخ روز خور افزایش قیمت ماشین و داری ماست مالی میکنید . پس چرا همین ماشینی که میفرمایید تو عراق و سوریه و.... خیلی با کیفیت تر و با قیمت خیلی کمتر و با شرایط بسیار مناسب فروخته میشه
19:52  1397/03/24
پاسخ دادن
کاربر: امین شیرازی
0

از حول و لای دولت خودروسازان و بانکداران که وقتی ۳ میلیون وام ازدواج نمیدادن حاضر شدن وام ۲۵ میلیونی بدن برای شکستن کمپین نخریدن خودروی بی کیفیت مشخصه که چطور دارن ضرر تحمل میکنن تا پراید ۲۴ میلیونی به همه مردم برسه

اشکال نداره
لیاقت مردم طمعکار گرفتاری در دست همین مدیران و مسئولین هست
15:39  1397/03/24
پاسخ دادن
کاربر: امین شیرازی
11

خیلی ممنون از الطاف نویسنده
الانم بهتره بگه ۴۰۰۰ دلار میشه ۳۲ میلیون و سایپا داره ۱۰ میلیون صدقه میده به خریدارها از بس به فکر مردمه

یعنی من موندم تو این موضوع که اگر ما نخایم صدقه بگیریم باید چیکار کنیم
15:34  1397/03/24
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا دستی : سلام تحویل ۱۵ مهر هنوز فاکتور نشده دوستان کسی فاکتور شده مهر ماه
V4 : سلام دوستان من تارا v4 نوشته تحویل ۱۳ بهمن به نظرتون کی دعوتنامه میاد؟
سامانt9 : سلام دوستان اینجا کسی هست که t9ثبت نام کرده باشه
محمدرضا : سلام کسی هس که ماشین رو تحویل گرفته باشه؟ چه تاریخی پول واریز کردین و کی تحویل گرفتین؟
علی : شمایی که میگید 700تمن پولی نیس..اره برا کسی که دستش تو جیب بابا یا کسدیگه باشه اره ..ولی 60درصد مردم ما درامدشون 20 تا 30هستش باید ازشکم زنو بچشون بزنن تا یه ماشین صفر سوار بشن...یه مثل داریم که میگه/ ادم سیر خبراز ادم گرسنه نداره..دقیق مثال شماش...پس حواست باشه باحرفات نمک رو زخم کسی نپاشی..مبدا ایمان وکعبه تو عربستانه که شو اف میلیون دلاری گرفتن با جونیفر وسلنا حالا هی تو بگو دین وایمان..انسانیت ووجدان خودت مهمه بقیش ..کیسه دوزی برای یه عده خاسه .
T8 سنه : سلام دوستان من امروز اومدم جنت اباد برای پیگیری ۳۰ ،۲۰ تا دختر اونجا تشریف دارن هر کدوم با یه لحن آدم رو تمبر میزنن یعنی تو تلفن هرچی شنیده بودم اومدم اینجا همون حرفها را بازگو کردن ۱۰۰۰کیلومتر راه اومده بودم هیچ تاثیری نداشت ۲۰ روزه میگن ماشین در انتظار مجوز حمل هستش خواستم بگم دوستان جنت اباد نرید هیچ تاثیری نداره اونجا چند تا پلیس هم آماده و موجود دارن خودشون میدونن بهمون دروغ می گن خنده شون میگیره رفتن اونجا هیچ تاثیری ندارد هرکی میگه پیگیری کردم نتيجه داد اشتباه گفته
مینا : سلام وقت بخیر من هم دقیقا با شرایط شما ثبت نام کردم البته تاخیر یک ماهه شده برام و تحویل نگرفتم هنوز زنگ زدم نمایندگی پیغام شمارو انتقال دادم گفتن اصلا همچین چیزی اعلام نشده و امکان نداره شما کدوم نمایندگی ثبت نام کردید
میثم : اون یکی گروه و از کجا باید پیدا کنم
رحیمی : من برا سه شنبه از امروز مرخصی رد کردم از رفقا تهران کرج قزوین قم که نزدیک هستن خواهش می‌کنم سه شنبه ساعت ۱۰ صبح همه کیلو متر ۱۱جاده مخصوص جلو شرکت بازاریابی سایپا باشید
مهدی : سلام و تقدیر و تشکر از بابت زحمات جنابعالب و دیگر دیوستان در خصوص احقاق حق برای خودرو دنا پلاس با کلاس 70324 لطفا شرح متن و خواسته ای که به سازمان حمایت فرستادید رو با نکات حقوقی و قانونی در سایت بارگزاری کنید تا همه بتونند استفاده کنند و اینکه یک گروه در این خصوص تشکیل شود تا همه نقطه نظر و پی گیری هایشان را در آنجا بیان کنند تا بتوانیم دسته جمعی به حق خود برسیم و اینکه آیا کسی می دونه چند نفر از این طرح خودرو دنا پلاس کلاس 70324 تحویل گرفته اند ممنون از همه عزیزان
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اسماعیل : سلام منم مثل شما تغیری نداشته
runna : برای منم تغییر نکرده تاریخ
فاطمه : امیر ساینا85گانه 90 روزه تا قبل فاکتور شدن برای منم سفید بود، بعد فاکتور شد سفید شیری
حامد 207tu3 : سلام دوستان هفته پیش 5شنبه مدارکو کامل با سخا تحویل دادم به نمایندگی ولی تیک دریافت پرونده هنوز نخورده ،کسی هست مثل من باشه ؟
حامد 207tu3 : سلام دوستان هفته پیش 5شنبه مدارکو کامل با سخا تحویل دادم به نمایندگی ولی تیک دریافت پرونده هنوز نخورده ،کسی هست مثل من باشه ؟
علی x55 : درود. عزیزان هم درد .کسانی که لیزینگ بانک شهر بودن تا چه تاریخی وامشون واریز شده .چون من نحویای 10 شهریور بودم ولی هنوز وامم واریز نشده
امیر تیگو 8 پرومکس : در پاسخ به هادی تیگو 8 پرومکس... از این مرحله به بعد فقط مربوط به نمایندگی خودتون مربوط میشه...تهران هم میگه فقط با نمایندگیتون در ارتباط باشید. بستگی به شهر تون و فاصلش تا بم داره که چند روزه برسه..
سیدسهیل : سلام آقا فرهاد ، پلاک آنلاین شدید بعدش مرحله فیزیک پلاک هست. چک کنید؟ اگه فیزیک بشه یعنی ماشین کاملاً آماده حمل هست. من 16 آبان پذیرش شدم ،29 آبان فاکتور ، 3 آذر پلاک آنلاین! هنوز فیزیک نشدم. تحویل حضوری زدم.
رضا ساینا : خدا کنه تو همین حدود باشه پروین جان بیشتر نباشه
هادی تیگو 8 پرومکس : بعد از اینکه ماشین خروج میخوره ، چقدر زمان میبره تا برسه؟ چه پروسه هایی بعد از خروج خوردن خودرو هست؟