همزمان با رشد نجومی قیمتخودرو و پرش ۹۰ میلیون تومانی قیمت بعضی خودروهای وارداتی، بازار این صنعت ملتهب شده و بدون مشتری باقی مانده است، کارشناسان در چنین شرایطی خرید خودرو از بازار را به هیچ عنوان توصیه نمی کنند زیرا مشتریان ممکن است با ضرر بسیار سنگینی مواجه شوند.
برای مثال قیمت مزدا۳ تیپ ۳ در کارخانه ۱۳۱ میلیون تومان بوده، اما در بازار به ۲۲۹ میلیون تومان رسیده است. قیمت کارخانه پژو ۲۰۰۸ نیز در حالی ۱۱۵ میلیون تومان است که در بازار این خودرو به قیمت ۲۱۰ میلیون تومان عرضه میشود. سراتو ۲۰۰۰ اتوماتیک آپشنال نیز در کارخانه به قیمت ۱۱۳ میلیون تومان و در بازار به قیمت ۱۶۸ میلیون تومان عرضه میشود. در این شرایط کارشناسان معتقدند احتمال قطع همکاری خودروسازان خارجی و توقف تولید خودروهای مشترک تولیدی با خودروسازان خارجی باعث سودجویی واسطهها و تعیین نرخهای نجومی برای این خودروها شده است.
از آن سو نیز سایر خودروهای داخلی با افزایش قیمت قابل توجهی در بازار روبرو هستند، بهگونهای که این خودروها حداقل چند میلیون تومان گرانتر نسبت به قیمت کارخانه در بازار عرضه میشوند. در چنین شرایطی، توصیه کارشناسان به مصرفکنندگان این است که فعلا از خرید خودرو خودداری کنند تا حباب شکل گرفته در این بازار از بین برود و قیمتها کاهش یابد. امرا... امینی- کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از ضعف نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت بر بازار خودرو گفته بود: گذشته از دلایلی همچون احتمال قطع همکاری خودروسازان خارجی و افزایش نرخ ارز، دلیل اصلی وضع آشفته بازار خودرو ضعف نظارت بر این حوزه است. وی تاکید کرده بود: مشکل این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت به جای نظارت فقط نظاره میکند.
دلایل گرانی خودرو از نگاه فروشندگان
دبیر اتحادیه فروشندگان خودرو نیز در همین راستا گفت: کنترل و نظارت بر فعالیت سرشاخه های عرضه کننده خودرو و جلوگیری از احتکار این کالا، راهکار ایجاد آرامش در بازار خودرو است. محمود مخلصی با اشاره به اینکه انحصار در شرکت های عرضه کننده خودروهای داخلی یکی از معضلات بازار خودرو است، افزود: عرضه در این شرکت ها به نحوی است که درصورت ثبت نام اینترنتی، فقط عوامل این شرکت ها موفق به ثبت نام می شوند و مصرف کننده امکان آن را پیدا نمی کند و اگر بصورت مستقیم نیز فروش انجام شود در نهایت کالا به بازار می رود و مصرف کننده نمی تواند از طریق شرکت خودرو دریافت کند که این رویه عامل دیگر افزایش قیمت خودرو در بازار است. وی با بیان اینکه سود حاصل از این روش فروش خودرو ها نصیب عوامل شرکت های توزیع کننده می شود، گفت: خودروهای خارجی نیز از این وضعیت مستثنی نبوده و ورود آنها به بازار نیز از طریق گروهی خاص امکان پذیر است.
اگر افزایش قیمت خودرو به دلیل کاهش تولید باشد، شورای رقابت برخورد میکند
رئیس شورای رقابت نیز اظهار کرد: اگر افزایش قیمت خودروها به دلیل کاهش تولید باشد، شورای رقابت به موضوع ورود پیدا میکند و برخوردهای لازم را با خودروسازان انجام میدهد. رضا شیوا در مورد آشفته بازار خودرو گفت: وقتی شورای رقابت میزان افزایش قیمت خودروهای مشمول قیمتگذاری تولید داخلی را اعلام میکند، شرکت مربوطه مجاز به افزایش قیمت بیش از مجوز اعلام شده نیست. وی با بیان اینکه باید دلیل افزایش قیمت خودرو بررسی شود، گفت: اگر افزایش قیمت خودرو به دلیل دلالی باشد، باید رصد شود که این دلالی ناشی از چیست؟ وی افزود: هیچ خودروسازی حاضر به کاهش تولید نیست و قطعا برای کسب درآمد بیشتر تمایل به تولید بیشتر هم دارد.
احتمال ریزش قیمت خودروها از هفته آینده
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران نیز در خصوص اعلام افزایش قیمت 7 درصدی خودروهای ساخت داخل که مشمول قیمت گذاری هستند، گفت: با نگاهی به گذشته تجربه نشان می دهد که هرگاه خودروسازان تصمیم به افزایش قیمت خودرو گرفتند، ابتدا عرضه خودرو به بازار را کاهش داده و سپس به راحتی قیمت ها را افزایش دادند. سعید موتمنی افزود: پس از آنکه قیمت خودروها در اثر کاهش عرضه افزایش می یابد، ذهن جامعه آمادگی افزایش قیمت را پیدا کرده، آنگاه افزایش قیمت کار آسانی خواهد بود، درست مانند شرایطی که در چند هفته اخیر شاهد بودیم. وی در ادامه با اشاره به احتمال افزایش عرضه طی هفته آینده خاطر نشان کرد: احتمالا در هفته آینده شاهد ریزش قیمت ها خواهیم بود، زیرا علاوه بر اینکه ثبت نام شرکت ها در حال انجام است ، خودروسازان نیز مجبور هستند به دنبال افزایش قیمت، خودرو به بازار تزریق کنند.
بازگشت قیمت خودروهای زیر ۴۵میلیون تومان به سال ۹۶
اما پیرامون حل مشکل بازار خودرو یکی از نمایندگان مجلس مطرح کرد: طرحی با ۲۰۰ امضا برای ساماندهی بازار خودرو به مجلس ارائه شده که بر اساس بخشی از این طرح، نرخ خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان باید به سال ۹۶ بازگردد. سید مهدی مقدسی ،عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکفوریت این طرح به تصویب صحن علنی رسیده است.
و اما سکوت مسئولان و امتناع آن ها از پاسخگویی. بنا به گفته قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش بینی می شد، چنین شرایطی اتفاق بیفتد اما متاسفانه برنامه ریزی مناسبی در این راستا صورت نگرفت. قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش تولید نیز از پاسخگویی درباره وضعیت این روزهای بازار خودرو امتناع کرد. رضا رحمانی در ادامه اظهار کرد: بهتر است موضوعات مرتبط با خودرو را از معاونت امور صنایع بپرسید. وی افزود: ما استراتژیهای صنعت را براساس دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت تدوین کرده ایم و راهبردهای صنعت نیز برای سالهای آینده تدوین شده است.