چرخ بازار تایر با کاهش واردات پنچر می شود

 

چرخ بازار تایر با کاهش واردات پنچر می شود

 
کاهش واردات تایر در دو ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته و صدور مجوز افزایش قیمت تایرهای تولید داخل ممکن است بازار این محصول را مخصوصا در بخش اتوبوسی و کامیونی رادیال تحت شعاع قرار دهد، اما مشخص نیست مسئولان ذی ربط برای آنکه بازار با کمبود عرضه در این بخش مواجه نشود چه چاره ای اندیشیده اند.
 
چندی پیش رانندگان کامیون ها در اعتراض به بر خی از مشکلات  دست از کار کشیدند، بخش عمده مطالبات این رانندگان مربوط به افزایش نرخ بیمه، افزایش قیمت لوازم و قطعات کامیون، افزایش عوارض جاده ای در برخی بخش ها و پایین بودن کرایه ها بود.
 
به همین سبب بخش های مختلف از جمله وزارت راه برای حل مشکل رانندگان کامیون ها ورود کردند و عنوان شد مشکلات رانندگان را باید دست در دست یکدیگر و با مشارکت و مشورت همدیگر رفع شود. یکی از مشکلاتی که کامیون داران و رانندگان آن ها همیشه با آن در چالش هستند  افزایش قیمت لوازم و قطعات کامیون است که تایر یکی از آن ها به شمار می آید.
 
در کشور ما اگرچه چیزی حدود 70 درصد از نیاز تایر در داخل تامین می شود و ظرفیت های بسیاری برای تولید تایر با انواع سایز ها وجود دارد اما در بخش تایر اتوبوسی کامیونی رادیال  به گفته واردکنندگان  80 درصد نیاز بازار از طریق واردات صورت می گیرد.
 
اما به گفته دبیر اجرایی انجمن وارد کنندگان لاستیک امسال  نه تنها تعرفه واردات تایر اتوبوسی کامیونی رادیال 6 درصد افزایش یافته است بلکه آمار ها نشان می دهد در دوماهه نخست امسال نسبت به سال 96  با کاهش چشمگیر واردات تایر رو به رو شده ایم. از سوی دیگر رییس انجمن تولید کنندگان تایر  هم خبر از صدور مجوز افزایش 9 درصدی محصولات داخلی از سوی سازمان حمایت را می دهد. با این اوصاف به نظر می رسد مشکل کامیون داران در بخش تامین تایر کامیون هایشان همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند و شاید بتوان گفت حتی شدت هم خواهد گرفت.
 
محمد رضا تقی گنجی رییس انجمن صنعت تایر نیز در مورد مجوز افزایش قیمت تایر های تولید داخل به خبرنگار خودروکار گفت: «مجوز افزایش قیمت ها از سوی سازمان حمایت به ما ابلاغ شده است و  پس از سه سال از  شنبه قابل اجرا خواهد بود.»
 
او در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به کاهش آمار واردات و افزایش قیمت محصولات داخلی در بازار با مشکل مواجه نخواهیم شد؟ عنوان می کند: «خیر، کالایی که به صورت واردات وارد بازار می شود به نسبت کالای داخلی، بسیار گران تر است و با تفاوت بسیاری در بازار عرضه می شود. افزایش قیمتی که ما اکنون مجوز آن را دریافت کرده ایم بسیار کم  و تنها 9 درصد است در حالی که ما تا به امروز با قیمت سال 93 تایر های داخلی را می فروختیم. درخواستی که داشتیم برای تامین هزینه ها خیلی بیشتر از این بود اما به هرحال به خاطر همراهی با دولت و مردم  و درک مشکلات و گرانی هایی که وجود دارد حداقل افزایش قیمت را درخواست کردیم.»
 
رییس انجمن صنعت تایر در مورد تامین نیاز بازار بیان می افزاید: « تایر هایی که در داخل تولید می شود به غیر از تایر های کامیونی که در آن از سیم استفاده می شود کل نیاز مصرفی را تامین می کند. »
 
به گفته گنجی 50 درصد از تایر اتوبوسی کامیونی توسط تولید داخل و 50 درصد دیگر آن توسط واردات تامین می شود و تجار باید 50 درصد نیاز بازار در این بخش را تامین کنند و بخش تولید داخل کشور با صد درصد ظرفیت در حال کار کردن است.
 
او  در واکنش به این موضوع که واردات لاستیک کاهش یافته است می گوید: «چرا واردکنندگان با کاهش واردات رو به رو شده اند،اکنون زمانی است که باید بتوانند به داد راننده ها و مملکت برسند تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.باید دید چه مشکلی وجود دارد که آن ها با کاهش واردات مواجه شده اند و مشکلات ان ها را حل کرد.»
 
رییس انجمن صنعت تایر  همچنین در مورد تامین نیاز ارز واردکنندگان از سوی دولت عنوان می کند: «دولت ارز 4200 تومانی را برای کالاهای گروه یک تامین می کند و تایر هم جزء کالاهای گوره یک است. هم به تولیدکنندگان برای  تامین مواد اولیه  ارز می دهند و هم به وارد کنندگان برای واردات ارز اختصاص داده خواهد شد.»
 
گنجی نیز در مورد تمدید نشدن مجوز برخی نمایندگان وارد کننده گفت: «مجوز نمایندگانی تمدید نمی شود که قوانین را رعایت نکرده اند و به لحاظ کمی یا کیفی وزرات صمت مجوز آن ها را تمدید نمی کند اما قسمت اعظم نمایندگی ها مجوزشان تمدید شده و می توانند تایر وارد کنند.»
 
 
با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه باید امیدوار بود تا تامین تایر مورد نیاز و مصرفی کشور با کاهش واردات در ماه های پیش رو  به مشکل نخورد و رانندگان اتوبوس  و کامیون ها  با افزایش قیمت تایر و کمبود عرضه محصولات در بازار مواجه نشوند چرا که تداوم مشکلات رانندگان قطعا پیش از هر اتفاق دیگری حمل و نقل و باربری کشور  را در همه زمینه ها از قبیل  انتقال محصولات کشاورزی و تامین سوخت جایگاه ها و غیره با مشکل مواجه خواهد کرد.
 
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تایر , لاستیک خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سایپای دزد : ۹ ماهه دارن همین حرفا رو میگن.به همون خیال باشید
احمدرضا نجفی پور : سلام امروز دوباره قسمت آماده برای صدور فاکتور برای من بروز رسانی شده ۲۵ مرداد ولی خبری از فاکتور شدن نیست کسی خبر نداره قرار چه اتفاقی پیش بیاد ؟
مبینا : سلام یکی از دوستان به پیشتبانی سامد تماس گرفته معاون بخش فروش سایپا جواب داده خداروشکر و گفته تمام خودرو ها بعد از بازدید دادستان در حال تکمیل کاری و فاکتور شدن هست و نهایت تا 15شهریور بخشی زیادی ماشین ها شاهین تحویل داده میشه خبر موثق هستش 🙏🏻🙏🏻
J7 سفید : سلام تبریک عرض می‌کنم. ثبت نامتون دقیقاً چندم تیر ماه بود من مرداد ثبت نام کردم می‌خوام ببینم که چند روزه تحویل می‌دهند. ممنون
Bac X 3 : شما هم پلاکنوت اومده؟ کی گفتن بهتون؟ آخه منطق نداره ماشینی که پلاک شده چرا حمل نمیکنن؟ به من گفتن مشکل گمرکمونم حل شده و میره صف تریلی
X5مشکی بهمن : همچنان منتظر فاکتور شدن
داریوش : ارزوی جنگ نکن عزیز خودتو زیر گلد دشمن پیدا می کمی
صابری 1 : سلام دوستان اطلاع دارید دعوتنامه تکمیل وجه خودروهای فرسوده تارا اتومات کی میاد‌؟ تحویل مهر
سوم بهمن : امروز کسی فاکتور شده؟ آماده برای صدور فاکتور شده ۲۵ مرداد
سهند : یکی بود اینجا ۶اردیبهشت تکمیل وجه کرده بود فاکتور ندی؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی 207 پانا : عزیزم وقتی زده تحویل نمایندگی شد یعنی تحویل شده همین فردا خودت برو داخل نمایندگی ماشینارو چک کن پلاکت هم که میدونی چنده امده بود تحویل بگیر. نمایندگی بخاطر اینکه خالی نباشه چند روز دیر خبر میده
فاطمه : زنگ زدم میگه خودمون زنگ میزنه بیا چیکار کنم
جمشیدی : 31 تیر بودم
منوچهری : دوستااااااان چرا کاری نمیکنیییییییید؟چرا نمیاید جلوی این سایپای خراب شده درشو گل بگیریم؟همتون پولدارید؟همتون وضع مالی اون خوبه؟... تو دهن مدیر عامل سایپا،شکایت کنید،چند بار شکایت کنید،هر روز شکایت کنید،غیرتتون کجا رفته،... تو سایپا و سردرش
مهدی 207 پانا : واقعا بعضی چیزا دیگه مشکل از نمایندگی و ایرانخودرو نیست مشکل از خودتونه وقتی میدونی تحویل نمایندگی شده خو لامصب برو بگیر دیگه گلگی از چی داری میکنی
صدف : سلام ببخشید کوییک gxl تحویل هفته 4 خرداد، پذیرش آذر 26 آذر تکمیل وجه 24 اردیبهشت هنوز فاکتور نشدم اگه کسی از 15 تا 24 اردیبهشت تکمیل وجه کرده و فاکتور شده اطلاع بده که بدونیم برای من فقط فاکتور نشده یا بقیه هم همینطوره لطفا دروغ نگین
ار اس : منم 11خرداد تکمیل وجه کردم و سخا تحویل دادم هنوز فاکتور نشدم چرا الکی میگی
دنا 6دنده 31تیر : تبدیل رینگ شما وقتش تموم شد یانه
دنا 6دنده 31تیر : هر هفته یه بار بروز میشه
پانا 31 تیر : سلام بنده خودرو را تحویل گرفتم جهت اطلاع بر حسب تجربه بروزرسانی تاریخ آماده برای صدور فاکتور هیچ ارتباطی با صدور فاکتور ندارد فکر کنم برای من قبل از اینکه فاکتور صادر بشه حدود 15 بار بروز رسانی شد. اگر پیش فروش باشید چیزی که تاثیر دارد حدود 80 الی 90 روز پس از تکمیل وجه دوم فاکتور خواهید شد.