عیب یابی خودرو به زبان ساده؛ مسائل و مشکلات سیستم ترمز (بخش اول)

 

عیب یابی خودرو به زبان ساده؛ مسائل و مشکلات سیستم ترمز (بخش اول)

 
سیستم ترمز خودرو پایه و اساس ساده‌ای دارد؛ ایجاد اصطکاک و هدردادن انرژی حرکتی تا بدین ترتیب سرعت حرکت کاهش یابد یا سیستم به کل متوقف شود. برای این منظور در خودروها از کاسه و دیسک در داخل مجموعه چرخ استفاده می‌شود که در تماس با لنت‌ها سرعت دوران چرخ‌ها را کاهش می‌دهند. طبیعتا لنت‌ها هنگامی با دیسک یا کاسه تماس می‌یابند که راننده پدال ترمز را فشار دهد.
 
سیستم ترمز در عموم خودروهای سواری از نوع هیدرولیکی است. یک سیال واسطه موسوم به مایع ترمز (یا اصطلاحا روغن ترمز) ‌هنگام فشرده‌شدن پدال، از پمپ ترمز روانه سیلندر ترمزها می‌شود تا لنت‌ها را ‌روی کاسه یا دیسک بفشارد. طبیعتا با توجه به هیدرولیکی‌بودن سیستم مقدار فشار بستگی مستقیم به نیروی پای راننده دارد. بسته به سطح تکنولوژی به کار رفته در خودرو ممکن است مدار هیدرولیک ترمز از نوع تقسیم ضربدری مجزا (مدار مشترک در چرخ‌ها به صورت قطری)، تقسیم جلو و عقب مجزا (مدار جداگانه برای جلو و عقب) و یا تقسیم چهارگانه (مدار جداگانه برای هر چرخ) باشد.
 
به صورت کلی، سیستم هیدرولیکی ترمز عموم خودروها به 2 نوع تقسیم می‌شود؛ سیستم ترمز بوستری و سیستم ترمز انباره‌ای.
 
مشخصا نیروی پای راننده برای ایجاد فشار کافی جهت متوقف‌کردن خودرو کافی نیست. در سیستم‌های بوستری، نیروی پای راننده سیستم ترمز را به کار می‌اندازد و فشار آن را تامین می‌کند. اما جهت تامین فشار کافی، از بوستر در مجموعه پمپ ترمز استفاده می‌شود تا به کمک خلأ ناشی از کارکرد پیشرانه فشار هیدرولیک تقویت شود.
 
در سیستم ترمز انباره‌ای، سیستم فشار مورد نیاز خود را از یک انباره فشار بالا دریافت می‌کند و از نیروی پای راننده استفاده نمی‌کند. مایع ترمز توسط یک پمپ که با پیشرانه و یا موتور الکتریکی به گردش درمی‌آید، درون انباره با فشار بالا ذخیره شده تا هنگامی که پدال ترمز فشرده شود و این فشار هیدرولیک بالای ذخیره شده در انباره بر ترمزها اعمال شود. طبیعتا در این تیپ ترمز، پدال ترمز تنها نقش یک دستور‌دهنده را داشته و نیرویی بر سیستم ترمز وارد نمی‌کند.
 
در نهایت سیستم ترمز از هر نوعی که باشد فشار هیدرولیکی در میان مدارات آن و چرخ‌ها توسط مجموعه پمپ ترمز و شیرهای تقسیم به صورت اتوماتیک تنظیم می‌شود. در خودروهای مجهز به ABS و سایر سیستم‌های فعال ترمزی نظیر EBD و ASR، کنترل فشار بر عهده بلوک هیدرولیک ترمز و محاسبه‌گر آن است.
 
عیب‌یابی سیستم ترمز
 
مسائل و مشکلات سیستم ترمز را به چند بخش کلی می‌توان تقسیم کرد.
- مشکلات ناشی از خرابی مدارات تغذیه و بلوک هیدرولیک
- مشکلات ناشی از خرابی خود مجموعه ترمزها
- خرابی ترمز پارک (ترمز‌دستی)
 
 
پدال ترمز سفت است (چوب کرده است)
 
سفت شدن پدال ترمز یا به اصطلاح چوب‌کردن ترمز نشانه آن است که سیستم ترمز قدرت کمکی ندارد. هنگامی که بوستر ترمز خلأ کافی از منیفولد دریافت نکند یا دچار نشتی داخلی باشد، قدرت تقویتی ترمز از دست رفته و طبیعتا ترمزها به نیروی زیادی برای توقف احتیاج خواهند داشت. در این حالت در قدم اول باید وضعیت شلنگ بوستر را بررسی کرد که از جای خود شل نشده یا جدا نشده باشد و پوسیدگی نداشته باشد. خرابی دیافراگم بوستر و یا وجود نشتی داخلی و فرار هوا درون بوستر نیز این مشکل را ایجاد می‌کند.
اگر در ترمزگیری‌های پی در پی پدال ترمز چوب کرده و پس از لحظاتی صبر حالت سفتی آن رفع می‌‌شود، یا نوع بوستر نصب شده مناسب نیست و یا فرار هوای داخلی دارد. در خودروهای مجهز به ترمز انباره‌ای نظیر زانتیا و برخی از محصولات مرسدس، سفتی پدال ترمز طبیعی است اما سفتی بیش از حد آن نشانه خرابی شیر ترمز و یا خرابی کنترل یونیت پدال و خشکی مکانیسم آن است.
 
پدال ترمز حالت اسفنجی دارد
 
ضعیف‌بودن ترمز و اسفنج‌شدن پدال نشانه وجود هوا در مدار و عدم هواگیری صحیح است. وجود هوا در مدار ترمز باعث می‌شود تا فشار هیدرولیک اعمالی به صورت کامل بر سیلندرهای ترمز وارد نشده و بخشی از آن صرف فشرده‌شدن هوا و اسفنجی شدن پدال شود. طبیعتا در این حالت ترمزها نیز ضعیف عمل می‌کنند. در سیستم ترمز انباره‌ای وجود هوا در مدار نوعی حس شل بودن پدال و کم‌فشاری به وجود می‌آورد.
اسفنجی‌شدن پدال می‌تواند نشانه داغ‌کردن شدید ترمزها و به جوش‌آمدن مایع ترمز هم باشد. این اتفاق هنگامی رخ می‌دهد که در سرازیری به صورت خلاص حرکت کرده و مدام ترمز کنیم و یا کیفیت مایع ترمز افت کرده و رطوبت جذب کرده باشد.
 
هنگام ترمزگیری خودرو دچار انحراف و کشیدگی به یک سمت می‌شود
 
اگر سیلندر ترمز یکی از چرخ‌های جلو گیرپاچ کرده باشد و یا درست جا‌به‌جا نشود، ترمز سمت دیگر قوی‌تر عمل کرده و خودرو در حین ترمزگیری تمایل به انحراف پیدا می‌کند. خرابی شیر تقسیم و کثیفی آن و خرابی پمپ ترمز نیز باعث عدم توزیع صحیح فشار و انحراف خودرو در حین ترمزگیری می‌شود.
 
‌هنگام ترمزگیری خودرو کله می‌کند
 
کله‌کردن خودرو نشانه ضعیف عمل‌کردن ترمزهای عقب است. ممکن است لنت‌های عقب و یا کاسه یا دیسک مستهلک شده باشند یا فشار ترمزهای عقب کافی نباشد. کثیفی شیر تنظیم عقب که فشار ترمزهای عقب را بر اساس وزن موجود تنظیم می‌کند ممکن است باعث این مسئله شود. در خودروهای مجهز به ترمز انباره‌ای این ایراد ممکن است از شیر ترمز و یا ضعف انباره ترمز عقب باشد.
 
یک سیستم ترمز متداول بوستری با دیسک در جلو و کاسه در عقب
 
هواگیری صحیح ترمز را جدی بگیرید
 
فرسودگی یا شل بودن شلنگ بوستر موجب ضعف جدی ترمز و چوب شدن پدال می‌شود
 
اگر مایع ترمز بسیار کهنه باشد با داغ شدن به جوش خواهد آمد
 
 
 
 

منبع (source)

asrekhodro

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
B : سلام تحویل۱۵ مهر کسی خبر داره کی فاکتور میشه
سلام جناب خوب هستین قربان : چه خبر خانواده خوبن سلامتی والده محترم خانم بچه ها راستی چکار کردین وام جور شد؟ اقساطی که سنگین نیست؟ حالا مدارکش میفرستم واست ممنون میشم رفتید مدارک منم تحویل بدین شاید تا قبل از عید نوبت ما هم شد با نیت خیرتون منم خبر سلامتی چی بگم والا همش گرفتار تعمیرات و بازسازی خونم هرچی پس انداز بود خرج کردم واسه نوسازی خونه حالا اگه بشه تا قبل از عید تموم بشه زنده باشی سلام برسونید تشریف بیارید خوشحال میشیم شبتون بخیر خدانگهدار
T8امیر : سلام ۱۵ آبان پلاک شد مدارک ماشینم رسید دستم ولی خدشه تحویل ندادن نمایندی رستمی شیراز
محیا : سلام چطورشما۲ابان شاسی شدید و الان تحویل گرفتید ومن ۲۳مهر پلاک شدم هنو تو مرحله ی حمل هست ؟تی۸مشکی ثبت نام ۲۵خرداد
X5 اردیبهشت : با سلام ثبت نام اردیبهشت هنوز تو تکمیل وجه مونده من نمیدونم چه فرقی هست که بعضیها میگم ما تحویل هم گرفنیم
حسین... : بازهم یک شیرین کاری بی مزه از مزدوران وجیره خوران سایپا! پس شما آشغالهای مواجب بگیر سایپا که سالی چند بار ماشینهای متفاوت از شرکتتون میگیرین بعداز فروش لباسای خودتون و خانوادتون چی چی تون را خرج تهیه پیش پرداخت ماشینتون میکنید؟
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا : منم تحویل 4بهمن بودم الان شدم 30 بهمن . امروز هم دعوتنامه تکمیل وجه اومد واسم
یاسین : سلام پیام واریز براتون اومد چقدر بوده
سورن دوگانه : سلام ، فاکتور شدم ولی پلاک نشده چند روز طول میکشه پلاک بشه؟
محمد رحیمی : سلام بعد از فاکتور چند روز طول می کشه پلاک شه
قاسم رشیدی : من لیفان 620 1600خریدم بیشتر از 200کیلو بار میزنم داخلش عقب ماشین رو زمین می‌خوابه دلیلش چیه
نیما : سلام برداران وحواله داران عزیزیه تجمع بذاریم سازمان استاندارد که بهانه ایرانخودروتمام بشه مطمئنم ربطی به سازمان استاندارد نداره فقط ما بایدازطرف سازمان استاندارد پیگیری یاتماس بگیریم
حمید x33 cross : پاسخ به مهساfx من تایید لیزینگ 7 تیر تحویلی 17 شهریور مدارکم مشکلی نداره پس چرا وام منو نمیریزه بانک سگ مال شمارو ریخته عجب گیری افتادیم
X33 cvt : سلام دوستان ، کسایی که x33 cvt تاریخ قراردادشون بین اردیبهشت تا خرداد بوده تحویل گرفتن؟ من تقریبا تاریخهای ثبت نامهارو بررسی کردم و از خرداد تا مرداد ثبت نام ایکس33 نبوده . میخوام ببینم اونایی که قبل خرداد ثبت نام کردن تحویل گرفتن؟ میخوام ببینم کی نوبت میرسه به ثبت نامی های بعد مرداد . من تاریخ قراردادم 6شهریور1403 هست و تحویل سیستمی 18دی و همه مدارک هم اومده
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : 90روز عادی
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : دوستان میدونید بعد 24 شهریور و مهرماه چه تاریخ هایی واریزی داشتیم؟