زانتیا، شوالیه پیری از سرزمین مسیوها

 

زانتیا، شوالیه پیری از سرزمین مسیوها

 

رپورتاژ - سال ۱۹۹۳ شرکت سیتروئن نخستین مدل زانتیا را در فرانسه طراحی و تولید کرد. براساس آمار منتشر شده، این شرکت از سال تولید این خودرو تا سال ۲۰۰۱ که تولید آن متوقف شد اقدام به تولید و فروش زانتیا کرد بطوریکه نزدیک به دو میلیون دستگاه زانتیا تا زمان توقف تولیدش به فروش رفت.

اگر اهل تماشای فیلم به خصوص فیلم‌های ساخت فرانسه و آمریکا باشید حتما فیلم رونین (Ronin) را با شرکت رابرت دنیرو، اسطوره بازیگری تماشا کرده‌اید که در سکانسی از آن نمونه‌های نخستین زانتیا قابل مشاهده است.

 

زانتیا در ایران

شرکت سایپا با توقف تولید زانتیا در کشور مبدا طی قراردادی با این شرکت خودروسازی اقدام به تولید و فروش آن در ایران کرد که اتفاقا با استقبال بسیاری خوبی هم روبرو شد. بطوریکه به دلیل سرعت و شتاب خوب این خودرو معروف شد که قاچاقچیان و تبهکاران از آن در جاده‌ها استفاده می‌کنند!

تولید زانتیا در ایران تا سال ۲۰۱۰ ادامه یافت تا اینکه سایپا سعی کرد با کسب موافقت از سیتروئن نمونه فیس لیفت این شوالیه پیر را به نام زانتیا ۲ طراحی و تولید کند که مثل اکثر فیس لیفت‌ها شکست مطلقی را بوجود آورد و به دلیل ظاهر بسیار بد همان اول راه از دور رقابت خارج شد.

اما زانتیای همان سال‌های ابتدای تولید در ایران همچنان طرفداران خود را دارد و علاقمندان به خرید زانتیا دست دوم صرفنظر از طراحی داخلی آن به دلیل اینکه خودرو به حدودا ده سال پیش تعلق دارد، قدیمی به شما می‌آید و البته مصرف بالای بنزین (زانتیا دو مدل با دو موتور ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ سی سی با ۱۶ سوپاپ دارد که هرکدام مصرف بالایی دارند و در داخل شهر حدود ۱۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بنزین می‌سوازند، در جاده این عدد به ۹ لیتر می‌رسد)، خواستار این خودرو هستند. چنانکه در سایت دیوار مشاهده خواهید کرد که مدل‌های سال‌های ۸۳ یا ۸۶ این خودرو تمیز و با کارکرد کم یا حتی تصادفی به صورت نقد یا اقساط به فروش می‌رسند و همچنین خریداران زیادی درخواست خرید زانتیا را در این سایت ثبت کرده‌اند.

 

مشخصات فنی زانتیا

در اینجا به خلاصه‌ای از مشخصات این خودرو می‌پردازیم:

زانتیا دارای ترمزهای دیسکی برای چهار چرخ است و همچنین در چرخ‌های جلو دارای تهویه است. این خودرو قابلیت تنظیم ارتفاع خوبی در جاده‌های هموار و ناهموار و تعویض آسان چرخ‌ها دارد بطوریکه اگر بیاد داشته باشید سال‌ها پیش که صدا و سیما تبلیغ این محصول سایپا را پخش می‌کرد، تبلیغ‌دهندگان بر روی این آپشن زانتیا مانور زیادی می‌دانند و زانتیایی مشاهده می‌کردید که در جاده‌های ناهموار ارتفاعش بلند می‌شد تا به راحتی از پستی و بلندی‌ها عبور کند.

زانتیا فرمان هیدرولیکی با امکان تنظیم ارتفاع غربیلک فرمان در چهار نقطه دارد و قفل ایمنی کودک هم دارد، این خودرو دارای سیستم اتومات قطع کننده سوخت در هنگام تصادف و نیز کیسه هوای سرنشینان جلو نیز هست.

ضمن اینکه آینه‌های جانبی زانتیا به طورت برقی تا می‌شوند و گرمکن هم دارند.

البته این را هم باید گفت که منتقدان به بدنه ضعیف و مشکل در سیستم تعلیق و کمک‌های آن ایراد وارد می‌کنند.

 

 

منبع : ویرلن

 

source

ویرلن

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , زانتیا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا s5 نقدی : کسی از خرید نقدی ها شاسی شده؟
S5مهر تهران : نه واقعا خیلیا رو دارن شاسی میکنن از اول هفته ی قبل. از بس رفتیم شاکی شدیم و...
S5مهر تهران : فکر کنم همین روزا برای شما شاسی بشه . برا منم تازه شد ۲۴مهری ام . و گفتن کل مهر ماهی هارو شاسی میکنن جکs5
S5مهر تهران : من ۲۴مهرم چهارشنبه هفته پیش بالاخره شاسی شد بعد از کلی دعوا و شکایت و... امروز پیام بیمه شدنش اومد و تو سایت دیدم فاکتور شد تکمیل وجه سبز شد و فاکتور.
S3سفید : سلام دوستان بلاخره امروزتماس گرفتن گفتن دوشنبه ساعت ده ونیم صبح بریم برای تحویل گرفتن ماشین
T8 و T9 : دوستان چطوری هاست ، تو قسمت وضعیت مشتری ، چراغ فاکتور شد و چراغ بیمه سبز شده و در مرحله پلاک است ولی هیچ پیامکی برای شماره شاسی و بيمه نیومده و در قسمت شماره شاسی چیزی درج نشده است فقط زده نوع خودرو T8 ۲۰۰۰ همین
S3 سفید : سلام ثبت نام 1402/08/09نود روز کاری 12/26شاسی شد صدور بیمه 01/15 کارت وسند 01/25 دیروز تماس گرفتن 02/30 برم تحویل بگیرم. به امید خدا پیام تحویل برای شما هم بیاد
دانیال : با سلام دوستان من ماشین و 70 روزه گرفتم باید آذر میدادن که برج 12 دادن میخواستم بدونم چرا سود تاخیر بهم ندادن کی میدن و چطور میشه فهمید مبلغش چقدر هست اگه کسی می دونه راهنمایی کنه ممنون میشم
حمیدرضا : زنگ زدم سایپا گفت قیمت جدید شامل همه میشه .البته من که هنوزپیامک نیومده برام ولی خوب اگر بخان دبه کنن یه ۸۰ تا ۹۰ تومنی آماده داشته باشید و گفت پیامک هم مشخص نیشت کی میاد .البته یجوری انگار الکی جواب میدن
مهدی : سلام خداروشکر امروز فاکتور شدم . تکمیل وجه 18 دیماه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شهرزاد : سلام من ماشینم در حال حمل به نمایندگی هست کی میتونم برای جریمه اقدام کنم؟ چقدر طول میکشه بهم بدن:؟
207دستی سقف فلز : یکی یه خبر درست بگیره،،من به اون شماره زنگ میزنم رد تماس میده،چه جوری جواب شمارو میدن،،،،سقف فلز دستی تولید نمیشه ؟؟؟ فقط شیشه؟؟ یکی یه خبر درست بگه من مردم دیگه ازبس استرس دارم چکار کنم،،18 دی تکمیل وجه کردم فاکتور نمیشه؟ اینجا همش تبدیلی ها روفاکتور میکنن یعنی یکی سقف فلز فاکتور نمیشه؟؟
امین فوری اسفند : 27ام پلاک شدم
دکتر ژئولوژی : برو دنبال پدر واقعیت،متاسفانه ازمایش منفی در اومد برات
فارمر : یه نفر که اخیرا دعوتنامه تکمیل وجه برا پیش فروش اومده اطلاع بده چقدر دیگه غیراز128واریزیمون باید واریز کنیم.تحویل هفته4تیر هستم
دانش ایکس 22 پرو ام تی شیراز : مبارک تون باشه ایشالله چرخش بچرخه و اکسل عقبش سالم و بی عیب بمونه برات
دانش ایکس 22 پرو ام تی شیراز : مبارک تون باشه ایشالله چرخش بچرخه و اکسل عقبش سالم و بی عیب بمونه برات
رضا : فعلا 18 دی سفید نیومده کو تا 25
مراری : سلام دوستان اخرین بخشنامه پژو پارس چی میشه و کسی اطلاع داره که ببینم کی پیام واریز وجه میاد
X33-cvt : از اونجایی که مجوز fx ها تا کامل شدن تحویل خودرو به مشتریان 2 هفته طول کشید تا تریلی های خودروبر کارشون رو تمام کنن بعد دوباره الآن x55 همین مدت زمان خواهد برد، پس احتمالا در بدترین حالت مجوز خروج بعدی احتمالا نیمه ی خرداد باشه