پیکان جوانان گوجه‌ای، در خاطره‌ها

 

پیکان جوانان گوجه‌ای، در خاطره‌ها

 

رپورتاژ - هیچ ایرانی نیست که سوار پیکان نشده باشد، جمله‌ای است که به ذهن بسیاری از افراد خطور می‌کند. در واقع پیکان خودرویی است که برخلاف بسیاری از خودروها در دسترس اکثر اقشار جامعه بوده است و به همین دلیل خودروی ملی محسوب می‌شود. پیکان در پیش از انقلاب به یکی از نمادهای ملی بدل شد و تا سال‌ها بعد همچنان بخش جدایی ناپذیری از زندگی مردم به حساب می‌آمد. این خودرو که همچنان در سطح شهرها و روستاها دیده می‌شود، هنوز علاقمندان خود را دارد که با وجود توقف تولید این خودرو به دنبال خرید پیکان دست دوم و استفاده از آن هستند.

 

تولد پیکان

سال 1346 شمسی شرکت ایران ناسیونال سابق که بعدها به ایران خودرو تغییر نام یافت با همکاری گروه صنعتی روتس (Rootes) انگلستان که در آستانه ورشکستگی بود، اقدام به طراحی و تولید خودروی ملی کرد. بدین ترتیب تولید پیکان بهد از حدود ده سال که از تولیدش در انگلستان می‌گذشت در ایران شروع شد. در واقع تولید این خودرو در لوزامی مانند بدنه، رادیاتور، کمک فنر جلو و عقب و همچنین شیشه در ایارن تولید می‌شد و قطعات اصلی از خارج وارد و مونتاژ می‌شد. با ورود پیکان به بازار، این خودرو به خودروی محبوب جوانان و خانواده‌ها تبدیل شد و  با دو مدل دولوکس و کارلوکس وارد بازار ایران شد و تا پیش از انقلاب سال 1357 تولید آن ادامه یافت. در سال‌های 1350 و 1351 شش مدل پیکان به نام‌های اتوماتیک، تاکسی، جوانان، وانت، کار و دولوکس تولید و عرضه می‌شد که هرکدام کارایی و طرفداران خاص خود را داشتند. اما در سال‌های دهه 60 شمسی تولید پیکان تا مرز توقف پیش رفت ولی دوباره تولید آن تا سال 1384 ادامه یافت که در این سال تولید آن متوقف شد.

در سال‌های دهه هفتاد شمسی طراحان سعی کردند با کمی تغییر و فیس لیفت پیکان، پیکان پژویی را تولید و عرضه کنند که البته مورد استقبال قرار نگرفت.

از همان سال‌های ابتدایی که این خودرو به صورت نقد یا اقساط به فروش می‌رفت تا سال‌ها بعد اقشار مختلف جامعه با هر نوع سطح فرهنگی اقدام به خرید پیکان می‌کردند. بطوریکه تاکسی‌های نارنجی رنگی که از سال‌های دور تاکنون در خیابان‌ها مشاهده می کنیم خودروی پیکان هستند.

 

این روزهای پیکان 

پیکان در این روزها دوران بازنشستگی یا می‌توان گفت کهنسالی خود را سپری می‌کند. اما با وجود سوخت بالای این خودروی ملی و سختی نسبی رانندگی با پیکان به خصوص در قسمت فرمان و دنده به دلیل ارزانی قیمت این خودرو و قطعات یدکی آن هنوز مشتریان خود را دارد.

مثلا با جست و جویی در سایت دیوار می‌بینید که علاقمندان زیادی به دنبال پیکان جوانان به رنگ قرمز گوجه‌ای یا مدل‌های دیگر این خودرو در قیمت‌های متفاوت، بنا به مدل و فنی و بدنه سالم خودرو و در رنگ‌های سبز و سفید هستند تا علاوه بر استفاده از آن، حس نوستالژی سال‌های دور برای آنها تداعی شود. ضمن اینکه افرادی که علاقمند به خرید پیکان هستند، معتقدند با وجود کمی‌ها و کاستی‌های پیکان اگر تولید آن ادامه می‌یافت از خودروهایی مانند پراید به مراتب موفق‌تر عمل می‌کرد.

 

منبع : ویرلن

 

source

ویرلن

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پیکان جوانان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : فرقی نداره دوتاش باید دو سال بمونی تو نوبت مث من بدبخت
مهدی پلاس : سلام امروز زنگ زدم سایپا امپراتور گفت تا25اسفند فاکتور شده گفتن شماهم صبور باشید تافاکتوربشیدبهش گفتم چقدر صبور باشیم هرچه گفتم چه مشکلی هست که فاکتور نمیکنید فقط گفت صبورباشیم صبوردیگه بنظرم زنگ نزنیم سنگین ترهستیم
ارزو : بنز بی ام وه با اون همه عظمت تقاضا اینقدر تاخیر تو تحویل ندارن حالا فرقون سازی سایپا نزدیک ۳ ساله خون مارو کرده تو شیشه
شاهین Gl : چون کسی فاکتور نشده
شاهین Gl : مبارک باشه نهایتا ی هفته تا دو هفته بستگی داره کی بارش کنن
شاهین 1404 : اخه کجای دنیا ماشین ۹ ماه تو تأخیره اگه خودمون می خواستیم ماشین رو سر هم کنیم زودتر به دستمون رسیده بود اگه الان این اتفاق تو ی کشور درست حسابی افتاده بود درش تخته کرده بودن
زری : الهی روز خوش نبینید مدرسه ها داره کم کم باز میشه ما هم با بچه مدرسه ایی بی وسیله تو سرمای پاییز چ فکرا داشتیم ک ماشین دیه میاد فقط خدا زجرتون بده .100گرم طلام رفت باد هوا خدا ب زمین گرم بزنتون انشالله این نفرینها گریبان گیرتون بشه
اردی پلاس : احسان خان،قرار داد رو با دقت بخوان 16%سود مشارکت است که هنگام پرداخت مبلغ تکمیلی از کل قیمت خودرو کسر کردند و تسویه شد.سود تاخیر 12% است ،که به کل مبلغ پرداختی( مثلا 800 میلیون) تعلق میگیرد،اما چون در هنگام تکمیل وجه ، بشما اعلام کردند تحویل خودرو یکماه دیگر،این سود تاخیر از یکماه بعد از تکمیل وجه شما تا موعد تحویل خودرو پرداخت میشود،مثلا اکر شما اول اردیبهشت تکمیل وجه کرده باشی و مثلا اول مهر خودرو را تحویل بگیری،از اول خرداد تا پایان شهریور( چهار ماه) به آن 800 م تومان سود تاخیر 12 درصد سالانه تعلق میگیرد، برای 4 ماه جمعا یه مبلغی حدود 32 میلیون تومان.بر خلاف تصور عموم ،مبلغ زیادی نیست و آن مبالغ بالا که بعضی دوستان گفتند صحیح نیست.،تازه آن را هم 6 تا 7 ماه بعد ( اگر موجودی داشته باشند)پرداخت میکنند. خلاصه کلام:رویش خیلی حساب نکن،اصل تحویل ماشین است.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ار اس : بالاخره منم فاکتور شدم،واریزی28 اردیبهشت الان فاکتور شدم
عیسی : مشکلی نیست تعویض پلاک توضیح بده یه تعهد امضا میکنی
111 : سلام شماره پرونده 154182 تاریخ دریافت پرونده 1/11و فاکتور شده 5/16 پلاک 5/18 حمل 5/21 و تحویل گرفتم دیروز و با تاخیر 50 روزی حساب کنین از موعد تحویل و جریمه تحویل رو هرچی باشه میدن به من زنگ زدن که میخوای از جریمه تاخیر کارت طلایی بخری منم خریدم انشالله همه به خوشی استفاده کنین
خرزوخاک سایپا : ای خو گمال بطور فوقالعاده ریا د مین قور بوک ماشین فوقالعادتو
راناسفید31تیر : کارت طلایی صددرصد از بیمه بدنه بهتره شک نکنید
احمد جنوب : کسی اکه دعوت نامه ساینا دوگانه هفته چهارم مرداد پیام رفته براش علام کنه
شهرام : سلام دوستان این جریمه تاخیری که برامون میاد میدن یا الکیه؟؟؟ کسی هست که گرفته باشه؟؟؟
افشین : 11بهمن 403تکمیل وجه کردم ازهمون موقع چراغ تخصیص روشنه مرحله شماره گذرای وپلاک یعنی 6ماه اکه بره رومرحله بعدی یعنی فاکتورفوقش72ساعت بعدبه دستم میرسه اگه سایپاتااون موقع دق مون نده
منتظران آر اس : داداش رو سیستم نشسته هنوز ، امروز چک کن فاکتور شدی صد درصد ، منم یازده خردادم دیروز فاکتور شدم
غلامعلی : الهی به امید فاکتورشدن