در پست قبلی (گران قیمت ترین خودروهای کلاسیک (1)) به معرفی رتبه 10 تا 6 این لیست پرداختیم. در ادامه نگاهی به رتبه 5 تا 1 لیست گران قیمت ترین ها می کنیم.
5. Mercedes-Benz 540K Special Roadster 1937
مدل |
تعداد تولید شده |
قیمت خریداری شده |
540K Special Roadster |
26 |
8.2 میلیون دلار |
کارل بنز خودروهای بنزینی را اختراع کرد و از آن زمان به بعد هم شرکت بنز به عنوان اوج مهندسی این صنعت شناخته شد. این مشخصه در تاریخ شرکت به خوبی نمایان است و آن را به سمت ساخت خودروهایی خیره کننده سوق داده است.
مدل 540K هم از این قاعده مستثنا نیست. مدل 5.2 متری دو نفره کروک نماینده خودروهای تولیدی قبل از جنگ است. خودرویی با سپرهای شیب دار، چراغ های بزرگ و تایر زاپاسی که بر روی صندوق عقب قرار گرفته است. تنها 26 دستگاه از این مدل ساخته شد، آن هم برای سیاست مداران ارشد اروپایی و نخبگان مالی. این مدل برای به حرکت در آمدن، از موتور 8 سیلندر خطی و 5,4 لیتری بهره می برد که 180 اسب بخار نیرو تولید می کند. مدل 540 k، این نیرو را به لطف سیستم سوپرشارژ تولید می کند.
یک انگلیسی این خودرو را در سال 1937 خریداری کرد و توانست آن را در بحبوحه دوران جنگ جهانی دوم سالم نگه دارد. طی سالیان، خودرو بین خریداران متعددی دست به دست شد، آخرین صاحب این مرسدس بنز رئیس مسابقات فرمول 1، آقای "برنی اکلستون" بود. در نهایت این خودرو بار دیگر به قیمت 8,2 میلیون دلار در یک حراجی به فروش رسید.
4. Ferrari 330 TRl/LM 1962
مدل |
تعداد تولید شده |
قیمت خریداری شده |
330 TRl/LM |
1 |
9.3 میلیون دلار |
دو حرف آخر نام این مدل LM است که اشاره به مسابقات 24 ساعته Le Mans (لمان) دارد. این مسابقه یک روزه، قدیمی ترین مسابقه اتومبیل رانی استقامتی است و همچنین یکی از سخت ترین مسابقات اتومبیل رانی می باشد. فراری هم از شرکت کنندگان همیشگی در لمان است.
آخرین خودروی تولید شده با نام تستا روسا، مدل 330 TRI/LM بود که نهایت تکنولوژی این مدل را به نمایش می گذاشت و تحت هدایت فیل هیل و اولویر گندبین موفق به کسب مقام اول لمان در سال 1962 شد. تستا روسا یک موتور 12 سیلندر خطی 4 لیتری دارد که تقریبا نیرویی برابر با 400 اسب بخار تولید می کند. این مدل آخرین خودروی مسابقه ای تولید شده توسط شرکت فراری بود که موتورش در جلو تعبیه شده بود و آخرین خودروی دارای موتور تعبیه شده در جلو بود که توانست برنده مسابقات لمان شود. بسیاری بر این باورند که تستا روسا مثالی بارز از عصر طلایی موتورهای تعبیه شده در جلوی خودروهای مسابقه ای است. تستا روسا 330 با شماره شاسی 0808 با قیمت 9,3 میلیون دلار در حراجی "ساسبی" خریداری شد.
3. Bugatti Type 41 Royale Kellner 1931
مدل |
تعداد تولید شده |
قیمت خریداری شده |
Type 41 Royale Kellner |
6 |
9.8 میلیون دلار |
در نیمه اول قرن بیستم شرکتی با نام بوگاتی، خودروهایی انحصاری، پر سرعت، گران قیمت، و بسیار لوکس تولید می کرد. این خودروها توسط "اتوره بوگاتی" طراحی می شد. مدل های تولید شده توسط این شرکت بدنه ای سبک، موتورهایی بزرگ و شکل و شمایلی عجیب داشتند. همانند بسیاری از تولید کنندگان خودرو در اروپا، شرکت بوگاتی نیز نتوانست فشار جنگ جهانی دوم را تحمل کند.
در آن زمان اغلب شرکت بوگاتی بود که دیوانگی و شور صنعت خودرو سازی را به نمایش می گذاشت و باید گفت که مدل Type 41 هم از این قاعده مستثنا نبود. این مدل دارای موتور غول پیکر 12,7 لیتری هشت سیلندر خطی بود و بزرگترین موتوری است که تا به حال در یک خودروی خصوصی فرخته شده تعبیه شده است. البته بقیه این خودرو هم بزرگ بود، فاصله بین محور عقب و جلو 4,6 متر و قیمت آن بسیار بیشتر از قدرت خرید مردمان افسرده جنگ بود.
تنها شش دستگاه از این خودرو ساخته شد و مدلی که سال 1987 در حراجی به قیمت 10 میلیون دلار خریداری شد از جنگ در گرفته اروپایی، سالم بیرون آمده بود. در حال حاضر شرکت فولکس واگن جان تازه ای به شرکت بوگاتی داده و خودرویی رکورد شکن با نام ویرون ساخته که می تواند به سرعتی بیشتر از 402 کیلومتر در ساعت برسد.
2. Ferrari 250GT SWB California Spyder 1961
مدل |
تعداد تولید شده |
قیمت خریداری شده |
GT 250 SWB California Spyder |
تقریبا 50 |
10.9 میلیون دلار |
یکی از چند فراری که در این لیست قرار دارد مدل کالیفورنیا اسپایدر است. مدلی که در فیلم "روز تعطیل فریس بولر" معرفی شد، خودرویی که توسط فریس و دوستش کامرون بعد از چرخی در مرکز شهر شیکاگو کاملا از بین رفت.
اگر این خودرو را تنها با لفظ مجلل توصیف کنیم، نهایت کم لطفی است. فراری کالیفورنیا تجسمی از دنیای کلاسیک خودروهای مسابقه ای است، خودرویی با کاپوتی کشیده، دو نفره و کروک. مدل SWB California Spyder یکی از مدل های متنوع تولید شده سری 250 فراری است که برای بازار آمریکا ساخته می شد. این مدل از موتور 12 سیلندر “V” شکل و 3.0 لیتری بهره می برد که توان تولید 250 اسب بخار را دارد. این مدل همچنین دارای گیربکس چهار سرعته دستی می باشد.
جیمز کربن بازیگر، این اسپایدر را به مدت بیست سال از آن خود داشت. در حراجی "RM"، کریس اوانس که مجری تلویزیون و رادیوی انگلستان است، این خودرو را به مبلغ 10.9 میلیون دلار خرید. در آن زمان، این خریدی رکوردشکن بود، البته این رکور تنها تا سال بعد به جا ماند، زمانی که گرانقیمت ترین خودروی کلاسیک به فروش رفت.
1. Ferrari 250 Testa Rossa 1957
مدل |
تعداد تولید شده |
قیمت خریداری شده |
Ferrari 250Testa Rossa |
22 |
12.1 میلیون دلار |
بیشتر مردم با تستا روسای دهه 80 قرن بیستم آشنا هستند، مدلی که در سریال تلویزیونی میامی وایس حضور داشت. اما اولین تستا روسا در سال 1957 ساخته شد که خودرویی کمیاب تر و بسیار عجیب تر بود. مدل Ferrari 250 Testa Rossa خودروی مسابقات گرندتورینگ بود که در بسیاری از مسابقات سرعت از جمله لمان شرکت کرده بود.
این مدل دارای موتور 12 سیلندر ”V” شکل 3.0 لیتری بود که 300 اسب بخار قدرت و دور موتور 8,000 دور دقیقه ای داشت. این مشخصات به همراه بدنه خیره کننده برای یک خودروی محصول دهه 50 میلادی بسیار خوب بوده است. در سال 1958 فراری تستا روسا چهار مسابقه از شش مسابقه جهانی را برد تا برای سومین بار پیاپی قهرمانی جهان را برای شرکت فراری به ارمغان بیاورد. در قهرمانی آن سال فیل هیل پشت فرمان یکی از آنها نشسته بود. تنها 22 دستگاه از این مدل ساخته شد. به گفته شرکت فراری، نه تنها عملکرد این خودرو فوق العاده است بلکه دید راننده در هنگام رانندگی بسیار خوب است.
این خودروی خاص که چهارمین مدل تولید شده است، چندین بار دستخوش تغییر شد تا اینکه سرانجام بار دیگر موتور اصلی آن قلب تپنده اش شد. زمانی که تستا روسا در حراجی به فروش رفت، با قیمت 12.1 میلیون دلار رکورد دار گران قیمت ترین خودروی کلاسیک شد.