بررسی کامیون اکتروس (قسمت چهارم)

بررسی کامیون اکتروس (قسمت چهارم) (ویدئو)

در این مقاله که یکشنبه هر هفته قسمت جدیدی از آن بر روی سایت 1Car قرار می گیرد، به بررسی ابعاد جدیدی از کامیون اکتروس ساخت شرکت خودروسازی مرسدس ـ بنز پرداخته می شود. در قسمت چهارم این مقاله که در واقع در راستای قسمت های اول، دوم، و سوم است، به بررسی موتور، توان خروجی، میزان مصرف سوخت، و میزان آلایندگی این کامیون می پردازیم.

بررسی کامیون اکتروس (قسمت چهارم) (ویدئو)
بررسی کامیون اکتروس (قسمت چهارم) (ویدئو)
بررسی کامیون اکتروس (قسمت چهارم) (ویدئو)

موتور اکتروس در دو نوع مختلف با قدرت موتورهای 421 و 510 اسب بخار طراحی شده است که هر دو دارای سیستم تزریق پرفشار سوخت هستند و سوخت را با فشار "2500 بار" به هر سیلندر تزریق می کنند. موتور این کامیون از نوع Blue Efficiency است که میزان مصرف سوخت و آلایندگی موتور را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. البته عالی بودن میزان مصرف سوخت و کم بودن آلایندگی اکتروس صرفاً ناشی از تکنولوژی به کار رفته در موتور آن نیست و سایر عوامل از جمله خطی بودن موتور، سیستم تعویض دنده Power Shift 3، و آیرودینامیک بودن طراحی نیز در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی تأثیرگذار است. به طور مثال، دریچه رادیاتور این کامیون به گونه ای طراحی شده است که بسته به دمای موتور واکنش نشان می دهد، یعنی هنگامی که موتور داغ می کند، دریچه باز می شود تا هوای سرد وارد رادیاتور شود. به گفته شرکت خودروسازی مرسدس ـ بنز، این کامیون تحت شرایط سخت به ویژه در تونل باد تحت آزمایشات ویژه ای قرار گرفته است. نتایج این آزمایشات نشان داده است که طراحی آیرودینامیک، دریچه رادیاتور، کابین، و طراحی درب ها، مصرف سوخت را به شدت کاهش می دهند.

بررسی کامیون اکتروس (قسمت چهارم) (ویدئو)

با وجود موتورهای خطی Euro 5 و Euro 6 که مصرف سوخت را به ترتیب تا 6% و 3% نسبت به گذشته کاهش داده اند، اکتروس جدید ایده های جدیدی را برای کاهش مصرف سوخت ارائه کرده است. به طور مثال، شرکت بنز تلاش کرده است تا با ساخت قطعات استاندارد و بهینه برای سیستم موتور کامیون نظیر پمپ آب الکترونیکی، مصرف سوخت این کامیون را کاهش دهد. هم چنین می توان به کمپرسور دو مرحله ای هوا اشاره کرد که وزن کم و بازدهی بالای آن به کاهش مصرف سوخت کمک زیادی می کند. البته از دیگر عواملی که در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی اکتروس مؤثر است می توان به فاصله بین دنده ها، اکسل عقب، و طراحی آیرودینامیک اشاره کرد.

بررسی کامیون اکتروس (قسمت چهارم) (ویدئو)

1Carگفتنی است، از آن جا که در این کامیون سیستم گرمایش با آب گرم، مسئولیت گرم کردن موتور و کابین راننده(بخاری درجا) را به طور همزمان بر عهده دارد، این نیز به نوبه خود تأثیر بسزایی در کاهش مصرف سوخت و در نتیجه میزان آلایندگی موتور دارد. به علاوه، سیستم کنترل فشار باد تایر نه تنها به افزایش طول عمر تایر کمک می کند، بلکه در بهینه سازی مصرف سوخت نیز نقش تعیین کننده ای دارد. لازم به ذکر است، تایرهای عریض تر سطح اصطکاک کم تری با جاده دارند و این پارامتر نیز در کاهش مصرف مؤثر است. طبق اظهار نظر مهندسان شرکت بنز، کاهش فشار باد تایر می تواند تا 4% مصرف سوخت را افزایش دهد.

بررسی کامیون اکتروس (قسمت چهارم) (ویدئو)

همه آن چه در این مقاله ذکر شد، دست در دست هم داده اند تا با کمک هم مصرف سوخت را به میزان شگفت انگیزی کاهش دهند که این عمل به نوبه خود باعث می شود تا آلایندگی هوا نیز به طور قابل ملاحظه کاهش یابد. شرکت مرسدس ـ بنز امیدوار است تا استاندارد Euro 6 را که گفته شده است تا سال 2014 اجرایی نخواهد شد، از هم اکنون کسب نماید. تماشای فیلم (دانلود) زیر که توسط مجموعه 1Car به فارسی زیرنویس شده است، تمام آن چه که در این مقاله خواندید را به تصویر کشیده است.

/uploads/blue tech engine-edited.flv

بسیار متشکریم که این هفته نیز در بررسی این کامیون با 1Car همراه بودید. از نظرات و پیشنهادات ارزنده شما بسیار استقبال می کنیم. ما را تنها نگذارید!


منابع

mercedes-benz

برچسب : اکتروس , کامیون , ترانزیت , تریلی , کشنده , کابین , فنی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

10 نظر

علی
0

سلام من در مورد گیریبکس هوشمند سوالاتی داشتم
15:34  1398/08/17
پاسخ دادن
محسن
1

باسلام و خسته نباشید

بهترین سایت ایرانی هستید در زمینه ماشین
ممنون از گردآوری مطالبتون

لطفا در مورد volvo fh هم بررسی کامل بذاریدبا ویدیو و زیرنویس که این کار شما باعث شده سایتتون متمایز باشه با تمام سایتهای دیگه

ممنون از زحمات شما

11:24  1392/09/26
پاسخ دادن
محمد
0

خیلی خیلی عالیه

دست گلتون درد نکنه
12:13  1392/09/19
پاسخ دادن
آمو قلندر
0

این وبسایت بی نظیرترین و به جرات میتونم بگم نامبر وان اطلاعات بدرد بخور خودروییه
15:54  1392/02/17
پاسخ دادن
علی
7

خیلی.خیلی.عالی.ممنونم
01:13  1392/07/18

سارا
3

1car ممنون از فیلم و زیر نویس خوبتون .
15:35  1391/12/07
پاسخ دادن
اکبری
1

خیلی عالی بود مرسی
20:15  1391/12/06
پاسخ دادن
هومن
3

آقا من این مقاله رو که خوندم یه سوال برام پیش اومد مصرف IVECO چقدره ؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!
17:53  1391/12/06
پاسخ دادن
هیمن
4

مثل همیشه عالی
16:51  1391/12/06
پاسخ دادن
سلیمان حشمتی
6

مرسی که به فکر کامیون بازها هم هستید
14:33  1391/12/06
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : یک ماهه که پول واریز کردیم خدا کنه که به موقع بدن گفتن تحویل اسفندماه
کوروش : دوست گرامی بهمین زودی نتیجه نمیده زمان بره ! سازمان حمایت از مصرف کنندگان به کارشناسی میکنه بعد تخلف محرز واقع شد میفرسته اداره تعزیرات اداره تعزیرات یک اداره زیر نظر قوه قضائیه س هیچ گونه تبعیضی هم قائل نیست رای صادره قابل اجراست .حال دوستان همگی از بازرسی کل کشور که فشار و نظارت بر تخلفات ارگانهای و شرکتهای دولتی است قطعا پیگیری و از ایرانخودرو علت تخلف رو باید در کوتاهترین زمان به سازمان ارائه کند که بازرسی ایرانخودرو را موظف و ملزم به جبران خسارت به خریداران میکند
درانتظار اطلس : سلام مبارک باشه ،سود تاخیر رو براتون حساب کردن ؟؟ چقدر شده
محتشم : درود . دوست گرامی مهران از شما سوال دارم ؟واسه تو فروش فوق العاده بودش یکماه بودش یا 90روز کلا چقدر واریز کردی کلا
اطلس - آذر ۱۴۰۳ : مسئله اینه که همین دو سه شب پیش به خاطر افزایش قیمت این نقص پرونده زده شد. قبلش که کوئیک دعوتنامه بجای اطلس زده بوده، نقص پرونده نبود؟؟!!
اکبری : سلام دوست عزیز درسته همه ما منتظر شاهینیم ولی آلان از بهار دیگه پیامک برای واریز شاهین نیومده چطور شما ماشین زیر پاتو و طلاهای خانومت رو فروختی. اینا صد درصد بازم اتومات یا جایگزین میفرستن
جواد : خضریان افزود: برخی مردم از صبح امروز با ارسال مدارکی اثباتی عنوان کرده‌اند که اولویت دریافت خودرو در بهار و تابستان ١۴٠٣ بوده‌اند، اما هنوز پیامک واریز وجه برای آنها ارسال نشده است، گویا با این وضعیت غش در معامله صورت گرفته است و خودروسازان برای اینکه قیمت خودروها را در پاییز افزایش دهند، از ارسال پیامک واریز وجه و تحویل خودرو خودداری می‌کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: باید دولت و وزارت صمت پیگیری کند تا تمام افرادی که اولویت دریافت خودرو تا پاییز ١۴٠٣ بوده‌اند، با همان قیمت قبلی کارخانه خودروی خود را دریافت کنند.
محمد : پس چرا ما فاکتور نشدیم ماهم ۳۰ مردادیم. کدوم شهری شما پرداخت اولیت برج چند بوده
۱۷ اردیبهشت j4 : دوستان من ۲ آبان پلاک شدم ، هنوز تحویل ندادن ، بقیه هم مثل من هستند یا زیادی طول کشیده؟؟؟
علی : اینا فقط فکر منفعت خودشونن از مردم نبودن و نیستند براشون هم مهم نیست و نبوده ک ۲سال مردم منتظر گذاشتند من اشتباه کردی ۲سال منتظر حلبییییییییی موندم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
زاگرب : بسلامتی چی بوده ماشین
اتو207 : سلام، دوستان محترم سود تاخیر خودرو رو چند روز بعد از تحویل گرفتن خودرو میشه دریافت کرد!
لگن : سلام اگر واقعا بیاید مثل دفعه قبل نکنید من و دونفر دیگه از دوستان که اوناام هستن شنبه میام اگر میاین اعلام کنید 11 بریم
رسول : مبارک داداش شماره پذیرش روبگو
رانا لگن : سلام منم چند بار پیام گزاشتم بره تجمع دفعه قبلم رفتم کسی نیومده بود اگر مایل باشید اعلام کنید شنبه 11 صبح درب 16 همه تجمع کنیم من هستم
Mk : چون غلط املایی داری ی چیزی هم کم میکنن باید پرداخت کنی
امیر دنا آپشنال مشکی آبنوس : سلام عزیزان دنا اتومات واریزی برج 4 هر کس فاکتور شد خبربده ممنون شماره قرارداد 1485 بوده برای ما
207 tu3 : دوستان tu3 دی و بهمن دعوتنامه برای کسی نیومده؟
پدرام : همه ماشینایی که ترمز چرخ عقب کاسه ای هست مثل هم ریگلاژ میشن باید ببری از تو کاسه چرخ ریگلاژ کنی.
کامیار : تقریبا 10روز فرصت دارید واسه تکمیل وجه .30روز بعد از تکمیل وجه موعد تحویله ماشینه