در این مقاله که یکشنبه هر هفته قسمت جدیدی از آن بر روی سایت 1Car قرار می گیرد، به بررسی ابعاد جدیدی از کامیون اکتروس ساخت شرکت خودروسازی مرسدس ـ بنز پرداخته می شود. در قسمت چهارم این مقاله که در واقع در راستای قسمت های اول، دوم، و سوم است، به بررسی موتور، توان خروجی، میزان مصرف سوخت، و میزان آلایندگی این کامیون می پردازیم.
موتور اکتروس در دو نوع مختلف با قدرت موتورهای 421 و 510 اسب بخار طراحی شده است که هر دو دارای سیستم تزریق پرفشار سوخت هستند و سوخت را با فشار "2500 بار" به هر سیلندر تزریق می کنند. موتور این کامیون از نوع Blue Efficiency است که میزان مصرف سوخت و آلایندگی موتور را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. البته عالی بودن میزان مصرف سوخت و کم بودن آلایندگی اکتروس صرفاً ناشی از تکنولوژی به کار رفته در موتور آن نیست و سایر عوامل از جمله خطی بودن موتور، سیستم تعویض دنده Power Shift 3، و آیرودینامیک بودن طراحی نیز در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی تأثیرگذار است. به طور مثال، دریچه رادیاتور این کامیون به گونه ای طراحی شده است که بسته به دمای موتور واکنش نشان می دهد، یعنی هنگامی که موتور داغ می کند، دریچه باز می شود تا هوای سرد وارد رادیاتور شود. به گفته شرکت خودروسازی مرسدس ـ بنز، این کامیون تحت شرایط سخت به ویژه در تونل باد تحت آزمایشات ویژه ای قرار گرفته است. نتایج این آزمایشات نشان داده است که طراحی آیرودینامیک، دریچه رادیاتور، کابین، و طراحی درب ها، مصرف سوخت را به شدت کاهش می دهند.
با وجود موتورهای خطی Euro 5 و Euro 6 که مصرف سوخت را به ترتیب تا 6% و 3% نسبت به گذشته کاهش داده اند، اکتروس جدید ایده های جدیدی را برای کاهش مصرف سوخت ارائه کرده است. به طور مثال، شرکت بنز تلاش کرده است تا با ساخت قطعات استاندارد و بهینه برای سیستم موتور کامیون نظیر پمپ آب الکترونیکی، مصرف سوخت این کامیون را کاهش دهد. هم چنین می توان به کمپرسور دو مرحله ای هوا اشاره کرد که وزن کم و بازدهی بالای آن به کاهش مصرف سوخت کمک زیادی می کند. البته از دیگر عواملی که در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی اکتروس مؤثر است می توان به فاصله بین دنده ها، اکسل عقب، و طراحی آیرودینامیک اشاره کرد.
1Carگفتنی است، از آن جا که در این کامیون سیستم گرمایش با آب گرم، مسئولیت گرم کردن موتور و کابین راننده(بخاری درجا) را به طور همزمان بر عهده دارد، این نیز به نوبه خود تأثیر بسزایی در کاهش مصرف سوخت و در نتیجه میزان آلایندگی موتور دارد. به علاوه، سیستم کنترل فشار باد تایر نه تنها به افزایش طول عمر تایر کمک می کند، بلکه در بهینه سازی مصرف سوخت نیز نقش تعیین کننده ای دارد. لازم به ذکر است، تایرهای عریض تر سطح اصطکاک کم تری با جاده دارند و این پارامتر نیز در کاهش مصرف مؤثر است. طبق اظهار نظر مهندسان شرکت بنز، کاهش فشار باد تایر می تواند تا 4% مصرف سوخت را افزایش دهد.
همه آن چه در این مقاله ذکر شد، دست در دست هم داده اند تا با کمک هم مصرف سوخت را به میزان شگفت انگیزی کاهش دهند که این عمل به نوبه خود باعث می شود تا آلایندگی هوا نیز به طور قابل ملاحظه کاهش یابد. شرکت مرسدس ـ بنز امیدوار است تا استاندارد Euro 6 را که گفته شده است تا سال 2014 اجرایی نخواهد شد، از هم اکنون کسب نماید. تماشای فیلم (دانلود) زیر که توسط مجموعه 1Car به فارسی زیرنویس شده است، تمام آن چه که در این مقاله خواندید را به تصویر کشیده است.
/uploads/blue tech engine-edited.flv
بسیار متشکریم که این هفته نیز در بررسی این کامیون با 1Car همراه بودید. از نظرات و پیشنهادات ارزنده شما بسیار استقبال می کنیم. ما را تنها نگذارید!