بررسی دلایل منطقی خروج پژو از ایران/ از خداحافظی با سرزمین پارس تا سلام به سخت ترین بازار

 

بررسی دلایل منطقی خروج پژو از ایران/ از خداحافظی با سرزمین پارس تا سلام به سخت ترین بازار

 
در حالی که صنعت خودروسازی ایران روز به روز به اجرای دور جدید تحریم ها و خروج شرکای تجاری از صنعت خودروسازی نزدیک تر می شود، اما پژو خبر ادامه فعالیت های خودروسازی خود با سایر کشورها به ویژه آمریکا که این روزها رابطه ای حساس با ایران دارد را اعلام کرده است. 
 
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی پژو مقرر شده است تا گروه خودروسازی پژو- سیتروئن (PSA) در راستای بازگشت به بازار ایالات‌متحده آمریکا، ۱۵ ایالت را برای فروش و ایجاد نمایندگی محصولات خود انتخاب کند؛ البته این خبر نیز پیش تر با عنوان فعالیت مجدد این گروه خودروسازی در حوزه ساخت خودروهای برقی اعلام شده بود اما به نظر می رسد اعلام این خبر در روزهایی که به خروج این شرکت از ایران منتهی می شود، تا حدی مغرضانه است؛ چرا که آخرین حضور این گروه به سال ۱۹۹۱ (پژو) برمی‌گردد. از طرفی دیگر گفته می شود پژو می خواهد خودروهایش را با استانداردهای آمریکا تطبیق دهد، زیرا بیش از دو دهه از توقف فروش خودروهای پژو در آمریکا می‌گذرد و اکنون پژو در نظر دارد تا دوباره خودروهایش را تغییر ‌دهد تا با استانداردها و قوانین آمریکا هماهنگ شوند. 
 
 این درحالی است که شهریورماه سال گذشته، کارلوس تاواس مدیرعامل پژو سیتروئن اعلام کرده بود که برای ادامه فعالیت پژو در آمریکا، تیم کوچکی مشغول پیشبرد فرآیندهای کسب‌و‌کار در آمریکا در نظر گرفته و برخی سرویس‌های حمل‌و‌نقل نیز در آمریکا ارائه شده‌اند؛ از این رو پژو تصمیم دارد به بازار آمریکا برگردد، اما هنوز مشخص نیست جاده‌های آمریکا میزبان کدام یک از خودروهای پژو خواهند بود؟
 
در همان زمان، پس ازاعلام این خبر برخی رسانه های خارجی پیش بینی کردند که پژو برای بازگشت به بازار آمریکا عجله‌ای ندارد و در حال گسترش بازارهای خود در آفریقا، آمریکای لاتین، هند و ایران است. اما اکنون به نظر می رسد که تصمیمات ترامپ بر آینده کاری پژو نیز بی اثر نبوده و باعث شده تا نه تنها پژو بازار ایران را ترک کند، بلکه فعالیتش در آمریکا را گسترش دهد.  
 
خداحافظ ایران، سلام آمریکا
 
حال پرسش این جا است که چرا درست همزمان با تعلیق فعالیت های پژو-سیترئن در ایران، خبر فعالیت مجدد این شرکت در آمریکا که این روزها در حساس ترین زمان مناسبات سیاسی و اقتصادی با ایران است، مطرح شده است؟
 
 در همین زمینه امیرحسن کاکایی- کارشناس صنعت خودرو- با اشاره به ارتباط تعلیق فعالیت های پژو درایران و  بازگشت دوباره به آمریکا به خبرنگار خودروکار می گوید: « این دو رفتار نه مرتبط به هم و نه بی ربط است. گرچه از مدتی قبل، مذاکرات با آمریکا آغاز شده است، اما هنوز نمی توان نتیجه ای از این رفتارها گرفت».
 
او می افزاید: « نکته جالب اینجا است که پژو پیش تر نیز این چنین رفتاری با ایران داشته، با این تفاوت که این بار پژو باید غرامت زیادی به ایران بدهد و پس از آن ایران را ترک کند. چرا که تعهداتی به ایران داشته است».
 
کاکایی با اشاره به اینکه ماندن و رفتن فرانسوی ها از ایران همواره بازی با کلمات بیش نیست، اظهار می کند: « من مطمئن هستم که پژو نمی خواهد از ایران برود، اما به دلیل فشارهای بین المللی موجود مجبور به ترک ایران است». 
 
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد: « دردنیای تجارت برخی جوامع ترسو هستند و منافع خود را به ریسک های موجود ترجیح می دهند که البته اکثر کشورهای اروپایی در روابط تجاری و به ویژه در مقابل آمریکا این گونه عمل می کنند». 
 
او تصریح می کند: «گروه پژو پیش تر نیز نشان داد که منافع خود را مهم تر از ماندن و مبارزه کردن می داند. نکته دیگر این که واقعیت دنیا بر این است که آمریکایی ها به دلایل مختلفی، جایگاه پرقدرت تری در دنیا دارند، از این رو بدون شک این زورگویی آمریکا قابلیت اجرایی دارد. زیرا که وقتی اقتصاد اروپایی ها به دست امریکا می چرخد و حیات اروپا به امریکا وابسته است، حضور و خروج اما چینی ها فعلا به همکاری با ایران ادامه می دهند، اما در نهایت حرف امریکا به کرسی می نشیند». 
 
کاکایی تاکید می کند: « البته به نظر می رسد اروپایی ها برای بلند مدت و ادامه همکاری با ایران چاره ای بیاندیشند و به فکر بهبود روابط باشند».
 
او می افزاید: « نزدیک بودن اروپایی ها به کشورهای جنگی و دارای مشکل، باعث شده است تا اروپایی ها محتاطانه ترعمل کنند، از این رو مجموعه عوامل باعث شده است تا پژو خروج سرمایه اش از ایران را البته با پرداخت غرامت انتخاب کند». 
 
این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به اینکه آیا با تعلیق فعالیت پژو در ایران، افزایش فشارهای امریکا و در نهایت خروجش از صنعت خودروسازی ایران، رنو نیز توان حضور درایران را دارد؟ تصریح کرد: « در حالی که هر دو تمایل به ماندن در ایران دارد، اما هر دو می روند. چرا که فشارهای امریکا از دو هفته آینده آغاز می شود. چرا که پژویی که در ایران سرمایه و خط تولید داشت، باید برود چه برسد به رنو که هنوز خط تولیدی در ایران راه اندازی نکرده است».
 
دو هفته زمان لازم است تا آمریکا تصمیم خود مبنی بر خروج از برجام را اجرایی و خط و نشانش برای ایران را اجرایی کند. چرا که از حدود یک ماه پیش از اجرای تحریم های سرسختانه برای صنعت خودروسازی ایران، خروج برخی شرکای تجاری ایران در وهله اول اعلام شده است که سردمدار آن ها پژو فرانسه بوده است. 
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو , پژو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهراب لره : آقای تجمع.من ماشینو میخوام،اما سخته از لرستان بیام مشهد،میشه شما که میخوای ماشینتو بگیری،مال منهم بگیری؟شماره درخواست بفرستم؟خدا عمرت بده.
هادی : تبدیلش کردم به کوییک. 34 روزه هنوز ندادن در صورتی که نوشته بود تحویل 30 روزه.
سیا X5 مشکی بهمن 403 اقساط : چرا اینقدر قیمت X5 تو بازار آزاد پایینه؟ آگهی های شخصی چرا اینقدر پایین قیمت میزارن برای فروش؟؟ این خودرو تو بازار آزاد حداقل باید 1٫990 قیمت بخوره با خودروهای دیگه که اصلا در سطحش نیستن مثل هایما S5 پرو یا X55 ie پرو هم قیمت شده
سعید : من میخوام از خوزستان برای تجمع بیام مشهد.سه روز دیگه میرسم.هستید شما؟
سوم بهمن : دوستانی که تحویل اردیبهشت بودن تکمیل وجه کردن؟ یا هنوز دعوتنامه نیومده؟ طرح تبدیل نیومده؟
داریوش : خیلی دوست دارم با شما اشنا بشم شاید آشنایی مون به دوستی ختم شد و ما تونستیم ماشینو بگیریم
سید مرتضی پاشایی : تارا دستی سفید تحویل ۳۰روزه تکمیل وجه ۴مرداد هنوز فاکتور نشده است.
شاهین : قربونت. یه جوری میگی نمایشگاه بین المللی،انگار نرفتیم.یه غرفه پیزوری گذاشتن،با دو سه تا از محصولات مثلا آینده سایپا،با دو تا دختر خانم شیک و رنگارنگ،که هیچ سمت مهمی ندارند( از کارمندان دون پایه نمایندگی های سطح شهر)...خبرنکارها هم خیلی وقته، از همه چیز خبر دارند،اصلا از دادستان کل استان تهران بالاتر،که دو هفته پیش از سایپا بازدید کرد؟ چی شد؟ هیچی.به سازمان ملل هم شکایت کنی،فایده نداره.
عبدی : شقایق خان،دمت گرم،اون آشنای تو،،کار منهم راه انداخت.منهم مثل تو فاکتور شدم.فقط خوشبحال ما دو تا....،بقیه رو بی خیال.😊
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سجادی : برادر بدنه همه کوییک ها یکی هست این چه حرفی است
علی : ایشالا چرخش بچرخه میشه شماره پذیرش بنویسید
س : بلا نسبت خر که از دست ما رفت آتش بارش هم باشه دیگه مهم نیست آقا ماشین ما را تحویل بده ایرانخودرو ما که با هزار زجرو زحمت بهش باج دادیم انتظاری هم نداریم کاری به نفع مردم صورت بگیره عمون ماشینو با همون قیمت بعد 8ماه بده
طوفان : راست میگن به تعزیرات زنگ بزنید حتما مشکل حل میشه البته همه باید زنگ بزنن پیگیری کنند مثلا 100 نفر به بالا نه یک یا دو نفر خواهشا جان عزیزان تون زنگ بزنید من زنگ زدم خیلی خوب برخورد کردند و قول پیگیری دادند لطفا شما هم زنگ بزنید این قول از اون قولها نیست واقعی است ....
کوئیک جی ایکس ال تحویل خزداد : اشتباه نکن ، در هر صورت سود می کنی ، نگران نشو ، با این وضعیت سایپا برو نگاه کن کوئیک داره یواش یواش گرون می شه،حوصله کن سود می کنی
پیمان : سلام خدمت همه رفقای گل ، خواستم از تجربه ای که در مورد سوختن واشر سرسیلندر داشتم در اختیار شما بزارم هر وقت خدایی نکرده ماشینتون واشر زد حتما از مکانیک بخواید سرسیلندر باز کنه و ببرید برای تست خوده سرسیلندر چون من ماشینم واشر زد کلی هزینه تعمیر شد بعد از دو ماه دوباره واشر زد رفتم دوباره پیش مکانیک ایندفعه سرسیلندر کامل باز کرد بردم یه جای تخصصی زیر تست دیدیم بله سرسیلندر سوراخ شده و یه نشتی ریز داره خواستم بگم حواستون باشه که مثل من توی دوماه کلی هزینه براتون نتراشه
پدرام : سلام و ارادت مبارک باشه من هم همین شرایط دارم واریزیم 18 تیر بوده میشه لطف کنید شماره درخواست یا پذیرش را بنویسید ممنونم
پیش فروش 21 بهمن : سلام دوستان من ساکن شیراز هستم، اگر مطمین میشدم که دیگران برای اعتراض کیلومتر 15حتما میان، من هم حتما میآمدم، حتی اگر همشهری یا هم استانی دیگری هم بود باخودم می آوردمش، دیگه خسته شدم، زن وبچه و خانواده همگی تو فشار هستیم تو این گرما ماشین یه بنده خدایی قرض می گرفتم و حتما میامدم
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : چند روزه تو قسمت آماده تحویل مونده؟دیدم از روزی که فاکتور شده تا برسه دست مشتری 4روز بیشتر طول نکشیده .ما باید یک ماه منتظر بمونیم انگار
اسی : سه الی چهار ماه آینده ، اون موقع کوئیک 600 میلیون بالاست ، همین الان هم داره گرون می شه ،چون سایپا ماشین با تاخیر زیاد تحویل می ده