بررسی دلایل منطقی خروج پژو از ایران/ از خداحافظی با سرزمین پارس تا سلام به سخت ترین بازار

 

بررسی دلایل منطقی خروج پژو از ایران/ از خداحافظی با سرزمین پارس تا سلام به سخت ترین بازار

 
در حالی که صنعت خودروسازی ایران روز به روز به اجرای دور جدید تحریم ها و خروج شرکای تجاری از صنعت خودروسازی نزدیک تر می شود، اما پژو خبر ادامه فعالیت های خودروسازی خود با سایر کشورها به ویژه آمریکا که این روزها رابطه ای حساس با ایران دارد را اعلام کرده است. 
 
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی پژو مقرر شده است تا گروه خودروسازی پژو- سیتروئن (PSA) در راستای بازگشت به بازار ایالات‌متحده آمریکا، ۱۵ ایالت را برای فروش و ایجاد نمایندگی محصولات خود انتخاب کند؛ البته این خبر نیز پیش تر با عنوان فعالیت مجدد این گروه خودروسازی در حوزه ساخت خودروهای برقی اعلام شده بود اما به نظر می رسد اعلام این خبر در روزهایی که به خروج این شرکت از ایران منتهی می شود، تا حدی مغرضانه است؛ چرا که آخرین حضور این گروه به سال ۱۹۹۱ (پژو) برمی‌گردد. از طرفی دیگر گفته می شود پژو می خواهد خودروهایش را با استانداردهای آمریکا تطبیق دهد، زیرا بیش از دو دهه از توقف فروش خودروهای پژو در آمریکا می‌گذرد و اکنون پژو در نظر دارد تا دوباره خودروهایش را تغییر ‌دهد تا با استانداردها و قوانین آمریکا هماهنگ شوند. 
 
 این درحالی است که شهریورماه سال گذشته، کارلوس تاواس مدیرعامل پژو سیتروئن اعلام کرده بود که برای ادامه فعالیت پژو در آمریکا، تیم کوچکی مشغول پیشبرد فرآیندهای کسب‌و‌کار در آمریکا در نظر گرفته و برخی سرویس‌های حمل‌و‌نقل نیز در آمریکا ارائه شده‌اند؛ از این رو پژو تصمیم دارد به بازار آمریکا برگردد، اما هنوز مشخص نیست جاده‌های آمریکا میزبان کدام یک از خودروهای پژو خواهند بود؟
 
در همان زمان، پس ازاعلام این خبر برخی رسانه های خارجی پیش بینی کردند که پژو برای بازگشت به بازار آمریکا عجله‌ای ندارد و در حال گسترش بازارهای خود در آفریقا، آمریکای لاتین، هند و ایران است. اما اکنون به نظر می رسد که تصمیمات ترامپ بر آینده کاری پژو نیز بی اثر نبوده و باعث شده تا نه تنها پژو بازار ایران را ترک کند، بلکه فعالیتش در آمریکا را گسترش دهد.  
 
خداحافظ ایران، سلام آمریکا
 
حال پرسش این جا است که چرا درست همزمان با تعلیق فعالیت های پژو-سیترئن در ایران، خبر فعالیت مجدد این شرکت در آمریکا که این روزها در حساس ترین زمان مناسبات سیاسی و اقتصادی با ایران است، مطرح شده است؟
 
 در همین زمینه امیرحسن کاکایی- کارشناس صنعت خودرو- با اشاره به ارتباط تعلیق فعالیت های پژو درایران و  بازگشت دوباره به آمریکا به خبرنگار خودروکار می گوید: « این دو رفتار نه مرتبط به هم و نه بی ربط است. گرچه از مدتی قبل، مذاکرات با آمریکا آغاز شده است، اما هنوز نمی توان نتیجه ای از این رفتارها گرفت».
 
او می افزاید: « نکته جالب اینجا است که پژو پیش تر نیز این چنین رفتاری با ایران داشته، با این تفاوت که این بار پژو باید غرامت زیادی به ایران بدهد و پس از آن ایران را ترک کند. چرا که تعهداتی به ایران داشته است».
 
کاکایی با اشاره به اینکه ماندن و رفتن فرانسوی ها از ایران همواره بازی با کلمات بیش نیست، اظهار می کند: « من مطمئن هستم که پژو نمی خواهد از ایران برود، اما به دلیل فشارهای بین المللی موجود مجبور به ترک ایران است». 
 
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد: « دردنیای تجارت برخی جوامع ترسو هستند و منافع خود را به ریسک های موجود ترجیح می دهند که البته اکثر کشورهای اروپایی در روابط تجاری و به ویژه در مقابل آمریکا این گونه عمل می کنند». 
 
او تصریح می کند: «گروه پژو پیش تر نیز نشان داد که منافع خود را مهم تر از ماندن و مبارزه کردن می داند. نکته دیگر این که واقعیت دنیا بر این است که آمریکایی ها به دلایل مختلفی، جایگاه پرقدرت تری در دنیا دارند، از این رو بدون شک این زورگویی آمریکا قابلیت اجرایی دارد. زیرا که وقتی اقتصاد اروپایی ها به دست امریکا می چرخد و حیات اروپا به امریکا وابسته است، حضور و خروج اما چینی ها فعلا به همکاری با ایران ادامه می دهند، اما در نهایت حرف امریکا به کرسی می نشیند». 
 
کاکایی تاکید می کند: « البته به نظر می رسد اروپایی ها برای بلند مدت و ادامه همکاری با ایران چاره ای بیاندیشند و به فکر بهبود روابط باشند».
 
او می افزاید: « نزدیک بودن اروپایی ها به کشورهای جنگی و دارای مشکل، باعث شده است تا اروپایی ها محتاطانه ترعمل کنند، از این رو مجموعه عوامل باعث شده است تا پژو خروج سرمایه اش از ایران را البته با پرداخت غرامت انتخاب کند». 
 
این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به اینکه آیا با تعلیق فعالیت پژو در ایران، افزایش فشارهای امریکا و در نهایت خروجش از صنعت خودروسازی ایران، رنو نیز توان حضور درایران را دارد؟ تصریح کرد: « در حالی که هر دو تمایل به ماندن در ایران دارد، اما هر دو می روند. چرا که فشارهای امریکا از دو هفته آینده آغاز می شود. چرا که پژویی که در ایران سرمایه و خط تولید داشت، باید برود چه برسد به رنو که هنوز خط تولیدی در ایران راه اندازی نکرده است».
 
دو هفته زمان لازم است تا آمریکا تصمیم خود مبنی بر خروج از برجام را اجرایی و خط و نشانش برای ایران را اجرایی کند. چرا که از حدود یک ماه پیش از اجرای تحریم های سرسختانه برای صنعت خودروسازی ایران، خروج برخی شرکای تجاری ایران در وهله اول اعلام شده است که سردمدار آن ها پژو فرانسه بوده است. 
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو , پژو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
B : سلام تحویل۱۵ مهر کسی خبر داره کی فاکتور میشه
سلام جناب خوب هستین قربان : چه خبر خانواده خوبن سلامتی والده محترم خانم بچه ها راستی چکار کردین وام جور شد؟ اقساطی که سنگین نیست؟ حالا مدارکش میفرستم واست ممنون میشم رفتید مدارک منم تحویل بدین شاید تا قبل از عید نوبت ما هم شد با نیت خیرتون منم خبر سلامتی چی بگم والا همش گرفتار تعمیرات و بازسازی خونم هرچی پس انداز بود خرج کردم واسه نوسازی خونه حالا اگه بشه تا قبل از عید تموم بشه زنده باشی سلام برسونید تشریف بیارید خوشحال میشیم شبتون بخیر خدانگهدار
T8امیر : سلام ۱۵ آبان پلاک شد مدارک ماشینم رسید دستم ولی خدشه تحویل ندادن نمایندی رستمی شیراز
محیا : سلام چطورشما۲ابان شاسی شدید و الان تحویل گرفتید ومن ۲۳مهر پلاک شدم هنو تو مرحله ی حمل هست ؟تی۸مشکی ثبت نام ۲۵خرداد
X5 اردیبهشت : با سلام ثبت نام اردیبهشت هنوز تو تکمیل وجه مونده من نمیدونم چه فرقی هست که بعضیها میگم ما تحویل هم گرفنیم
حسین... : بازهم یک شیرین کاری بی مزه از مزدوران وجیره خوران سایپا! پس شما آشغالهای مواجب بگیر سایپا که سالی چند بار ماشینهای متفاوت از شرکتتون میگیرین بعداز فروش لباسای خودتون و خانوادتون چی چی تون را خرج تهیه پیش پرداخت ماشینتون میکنید؟
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایران خودرو : حدود 350 میلیون
حمید33 : سلام 33اتومات قرارداد 2/29 وام و ریختن مدارک اومده.تاریخ تحویل سیستمی 16 مهر بود.که فعلا خبری نیست
رانا : منم تحویل 4بهمن بودم الان شدم 30 بهمن . امروز هم دعوتنامه تکمیل وجه اومد واسم
یاسین : سلام پیام واریز براتون اومد چقدر بوده
سورن دوگانه : سلام ، فاکتور شدم ولی پلاک نشده چند روز طول میکشه پلاک بشه؟
محمد رحیمی : سلام بعد از فاکتور چند روز طول می کشه پلاک شه
قاسم رشیدی : من لیفان 620 1600خریدم بیشتر از 200کیلو بار میزنم داخلش عقب ماشین رو زمین می‌خوابه دلیلش چیه
نیما : سلام برداران وحواله داران عزیزیه تجمع بذاریم سازمان استاندارد که بهانه ایرانخودروتمام بشه مطمئنم ربطی به سازمان استاندارد نداره فقط ما بایدازطرف سازمان استاندارد پیگیری یاتماس بگیریم
حمید x33 cross : پاسخ به مهساfx من تایید لیزینگ 7 تیر تحویلی 17 شهریور مدارکم مشکلی نداره پس چرا وام منو نمیریزه بانک سگ مال شمارو ریخته عجب گیری افتادیم
X33 cvt : سلام دوستان ، کسایی که x33 cvt تاریخ قراردادشون بین اردیبهشت تا خرداد بوده تحویل گرفتن؟ من تقریبا تاریخهای ثبت نامهارو بررسی کردم و از خرداد تا مرداد ثبت نام ایکس33 نبوده . میخوام ببینم اونایی که قبل خرداد ثبت نام کردن تحویل گرفتن؟ میخوام ببینم کی نوبت میرسه به ثبت نامی های بعد مرداد . من تاریخ قراردادم 6شهریور1403 هست و تحویل سیستمی 18دی و همه مدارک هم اومده