۵ اشتباه رایج، هنگام استفاده از سیستم تهویه و کولر خودرو

 

۵ اشتباه رایج، هنگام استفاده از سیستم تهویه و کولر خودرو

سال‌ها پیش خانواده‌هایی که قصد سفر جاده‌ای را داشتند، ساعت‌های ابتدای صبح را انتخاب می‌کردند یا در حالت پایین بودن تمام شیشه‌ها به‌حرکت ادامه می‌دادند. برخلاف خودروهای امروز، ۴۰ سال پیش سیستم تهویه به‌صورت استاندارد در خودرو وجود نداشت و سیستم‌های مدرن در طول سال‌ها تحقیق توسعه یافته‌اند. بسیاری از افراد نکته‌ی خاصی را در استفاده از سیستم تهویه مطبوع یا کولر خودرو درنظر نمی‌گیرند و هروقت که احساس نیاز باشد، کولر روشن می‌شود. متخصصان شرکت خودروسازی اسپانیایی سئات (SEAT) پس از بررسی‌های دقیق، ۵ عادت نامناسب در استفاده از سیستم تهویه‌ی خودرو را شناسایی کرده‌اند. بر اساس نتایج پژوهش متخصصان این شرکت، استفاده‌ی نادرست از سیستم تهویه خودرو می‌تواند با کاهش تأثیرپذیری آن، افزایش دمای کابین را به‌دنبال داشته و حتی در زمان عکس‌العمل راننده و کم‌آبی بدن هم نقش داشته باشد.
 
 
تفاوت دمایی ۱۰ درجه‌ی سلسیوس فضای داخلی خودرو  می‌تواند زمان عکس‌العمل انسان را تا ۲۰ درصد یا برابر حالتی که درصد الکل خون ۰.۵ درصد در دمای بالاتر از ۳۵ درجه سلسیوس است، کاهش دهد. این روزها در بیشتر کشورهای جهان، دمای هوا بیشتر از ۳۰ درجه‌ی سلسیوس هم می‌رسد؛ رانندگانی که هرروز در جاده‌ها هستند یا مسافران جاده‌ای، هر دو در معرض خط کم‌آبی بدن قرار دارند. در چنین روزهای گرم تابستان، پس از پارک خودرو دمای داخلی آن به بیش از ۶۰ درجه‌ی سلسیوس هم خواهد رسید. شاید در این شرایط اولین اقدام هر فرد روشن کردن سیستم تهویه باشد اما باید بدانیم که با این‌کار، هوای گرم فضای داخلی را به‌گردش درمی‌آوریم.
 
 
انجل سوآرز، یکی از مهندسان سئات به این‌صورت رانندگان را راهنمایی می‌کند:
 
قبل از روشن کردن سیستم تهویه، به‌مدت یک دقیقه درها و پنجره‌ها را باز کنید را دمای کابین به‌صورت طبیعی پایین‎تر شود. در سیستم تهویه، سردی دما مدنظر نیست بلکه بیشتر جهت چرخش هوا در کابین مهم است. جهت دریچه‌های هوای سیستم تهویه باید به‌سمت بالا باشد نه به‌سمت صورت سرنشینان. در این شرایط، هوای در تمام کابین به‌گردش در می‌آید و تمام سرنشینان (جلو و عقب) سردی دما را احساس می‌کنند.
 
جهت دریچه‌های هوای کولر یکی از مهم‌ترین توصیه‌هایی است که باید همیشه بخاطر داشته باشیم. اگر سرنشینان ردیف عقب در هنگام روشن بودن سیستم تهویه از دمای بالا شکایت می‌کنند، حداقل کمی از مشکل به‌جهت تنظیم‌شده‌ی دریچه‎ها مربوط است. در ادامه به ۵ اشتباه رایج در هنگام استفاده از سیستم تهویه‌ی خودرو اشاره می‌کنیم.
 
۱- استفاده نکردن از حالت خودکار سیستم تهویه
 
تقریباً در سیستم تهویه‌ی بیشتر خودروها، دکمه‌ی حالت خودکار با نوشته‌ی «AUTO» تعبیه شده است. توصیه می‌شود برای بهره‌مندی از کابین خنک و درعین‌حال رهایی از بخار شیشه‌ها، حالت خودکار سیستم تهویه را فعال کنید. در تمام خودروها این حالت برای تنظیم بهترین شرایط طراحی شده است تا سرنشینان و راننده بدون دغدغه از سفر و سواری لذت ببرند. معمولاً استفاده از یک حالت سیستم تهویه و چرخش یک جهتی، بخار شیشه‌ها و کاهش دید را به‌دنبال دارد.
 
۲- جهت مستقیم دریچه‌های هوا به سرنشینان
 
تنظیم جهت دریچه‌های هوا به‌خصوص در هنگام رانندگی به سمت خود هوای خنک لذت‌بخشی را به‌همراه دارد ولی با این‌کار از گردش هوای خنک در فضای داخلی خودرو جلوگیری می‌شود. بهترین حالت برای کاهش دمای کابین و استفاده‌ی تمام سرنشینان از کولر خودرو، تنظیم جهت دریچه‌های هوا به‌سمت بالا است. در این حالت گردش هوای خنک به‌طور کامل در کابین انجام می‌پذیرد.
 
۳- روشن کردن کولر به‌محض نشستن پشت فرمان
 
یکی از بزرگ‌ترین و رایج‌ترین اشتباهات در استفاده از سیستم تهویه، روشن کردن آن به‌محض ورود به خودرو است. در این روزها با پارک خودرو به‌فاصله‌ی چند دقیقه، دمای کابین بالا می‌رود و هر فردی پس از نشستن در این خودرو، در اولین اقدام به‌دنبال دکمه‌ی روشن کردن کولر می‌رود. باید توجه کرد که در این شرایط، کارایی سیستم تهویه به‌شدت پایین می‌آید و درحقیقت هوای گرمی که در هنگام پارک خودرو در کابین حبس شده بود، حالا با روشن شدن کولر در فضای داخلی گردش پیدا می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق، باید درها و پنجره‌ها را یک یا دو دقیقه باز کرد تا هوای کابین تعویض شود و سپس از سیستم تهویه استفاده کرد. اگر این‌کار انجام نشود، سرنشینان با کم‌آبی بدن و اثرات دیگری مشابه شرایط مصرف الکل مواجه خواهند شد.
 
۴-  رسیدگی نکردن منظم به سیستم تهویه
 
مانند روغن موتور، تایرها و روغن ترمز، اجزای سیستم تهویه هم نیازمند رسیدگی منظم هستند. توصیه شده است که پس از ۱۶ هزار تا ۲۴ هزار کیلومتر کارکرد، فیلترهای کابین تعویض شوند؛ تعویض نکردن فیلترها کارایی سیستم تهویه را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.
 
۵- روشن نکردن سیستم تهویه در صبح
 
با اینکه دما در فصل تابستان گرم است، اما گاهی اوقات صبح‌های این فصل دمای خنک‌تر و قابل تحمل‌تری دارد. معمولاً در این شرایط نیازی به‌روشن کردن سیستم تهویه احساس نمی‌شود اما بهتر است که درصورت پیش‌بینی یک روز گرم، کولر در حالت خودکار فعال شود. شاید اوایل صبح هوا مطبوع‌تر باشد اما به‌سرعت شرایط تغییر می‌کند و بخار شیشه‌ها در کابین پدیدار می‌شود.
 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سیستم تهویه , کولر خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
M : سلام دوستان ماشین رو 20 اسفند ثبت نام کردم هنوز داخل سایت نه بیمه خورده نه شاستی صادر شده نه پلاک باید وی کار کنم
شاهین : سلام دوستان برا اسفند ماه ۱۴۰۳تموم شد فاکتراشون؟کسی میدونه اردیبهشت کی شروع میشه؟
علیرضا : ممنون از راهنمایی شما دوروزه که وارد سایت میشم ولی هیچی باز نمیشه روز تعطیل هم سایت باز میشه
شهریور A5 مشکی : "شهابx5 آبان" عزیز، مبارکت باشه. A5 من همه آپشن هایی را که خانم/آقای شهریور گفتند داره؛ X5 را نمیدونم. 7 تیرماه تحویل گفتم.
عباسنژاد : منم‌مث شما. ۱۷ خرداد. خبری نیست
پورعیدی : سلام . بنده برج ۲ سال قبل وجه اول برا شاهبن اتومات پرداخت کردم و ۱۲ اسفند پارسال تکمیل وجه نمودم و ثبت سخا هم انجام دادم قرار بود یک ماه بعد خودرو شاهین اتومات رو تحویل بگیرم ولی بعد گدشت ۴ ماه هنوز خبری نیست بخدا هر چه داشتم گداشتم .وام گرفتم که تونستم تکمیل وجه کنم چرا هنوز تحویل نشده .. چرا واقعا شرکت سایپا ایقدر بدقوله .. چرا خودرویی که تکمیل وجه شده رو تحویل نمیده .ما چه بدی کردیم که از سایپا خودرو خواستیم ..لطفا جواب بدید ..
پورعیدی : سلام . بنده برج ۲ سال قبل وجه اول برا شاهبن اتومات پرداخت کردم و ۱۲ اسفند پارسال تکمیل وجه نمودم و ثبت سخا هم انجام دادم قرار بود یک ماه بعد خودرو شاهین اتومات رو تحویل بگیرم ولی بعد گدشت ۴ ماه هنوز خبری نیست بخدا هر چه داشتم گداشتم .وام گرفتم که تونستم تکمیل وجه کنم چرا هنوز تحویل نشده .. چرا واقعا شرکت سایپا ایقدر بدقوله .. چرا خودرویی که تکمیل وجه شده رو تحویل نمیده .ما چه بدی کردیم که از سایپا خودرو خواستیم ..لطفا جواب بدید ..
سبیل : یعنی خداروخوش میادبا۲تابچه کوجک توگرماسوارموتوربشم...الان ۴ماه هم پول دادم...همون پرایدکه داشتم فروختم تکمیل وجه کردم..گفتن ی ماه میدن...گفتم ی ماه طوری نیس...
شهابx5 آبان : مثلا برخلاف کاتالوگ فرمان دی کات نداره،گرمکن صندلی نداره،کول باکسش یه چیز مسخره اس و موارد دیگه
شاهینg : فک کنم به جز شما کسی فاکتور نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
3 تیر فروش فوری مادران : سلام من جسارت نکردم چون مطلبی که فرمودید صبح نگاه کردم هیچی نبود بعد از ظهر نگاه کردم هم فاکتور شده بود هم پلاک یک کم نامعقول بود گفتم شاید شوخی کرده باشی مبارکت باشه
ساینا اس بهمن : از 6تا12که شب 11تکمیل ظرفیت شد
حامد مری : داداش فاکتور شدی اعلام کن ممنون
کوییک s شهریور : چه زمانی دعوتنامه شهریور ارسال میکنن؟ مبلغ دعوتنامه چقدر ؟ ممنون کسی میدونه راهنمایی کنه
31 خردا : مااخرنفهمیدیم خردادیا کی فاکتورمیشن
دنا پلاس 6دنده : سلام دوستان تکمیل وجه اردیبهشت ماه موعد تحویل 31تیرماه ،من هنوز فاکتور نشدم کسی میدونه کی فاکتور میشم خیلی ممنون
حسین : سلام دوستان خدا به حق امشب که شب تاسوعاست به همه شرکت کنندگان در تجمع روز دوشنبه سلامتی و عاقبت بخیری بده من که شهرستان هستم نمیتونم بیام ولی براتون دعا میکنم
دنا اتو مشکی 4تیر : برا منم فاکتور نشده
فوق العاده بهمن 6بهمن : فوق العاده قبل از 6 بهمن نیست ...آخرین مرحله قبل از بهمن مهرماه بود که اسفند تحویل دادن ..منم 6 بهمن هستم فاکنور نشدم
مجید RS : داداش ماهم صبرمون تموم شده چکار کنیم بازجای شورش باقیه بقیه فاکتور میشن