۵ اشتباه رایج، هنگام استفاده از سیستم تهویه و کولر خودرو

 

۵ اشتباه رایج، هنگام استفاده از سیستم تهویه و کولر خودرو

سال‌ها پیش خانواده‌هایی که قصد سفر جاده‌ای را داشتند، ساعت‌های ابتدای صبح را انتخاب می‌کردند یا در حالت پایین بودن تمام شیشه‌ها به‌حرکت ادامه می‌دادند. برخلاف خودروهای امروز، ۴۰ سال پیش سیستم تهویه به‌صورت استاندارد در خودرو وجود نداشت و سیستم‌های مدرن در طول سال‌ها تحقیق توسعه یافته‌اند. بسیاری از افراد نکته‌ی خاصی را در استفاده از سیستم تهویه مطبوع یا کولر خودرو درنظر نمی‌گیرند و هروقت که احساس نیاز باشد، کولر روشن می‌شود. متخصصان شرکت خودروسازی اسپانیایی سئات (SEAT) پس از بررسی‌های دقیق، ۵ عادت نامناسب در استفاده از سیستم تهویه‌ی خودرو را شناسایی کرده‌اند. بر اساس نتایج پژوهش متخصصان این شرکت، استفاده‌ی نادرست از سیستم تهویه خودرو می‌تواند با کاهش تأثیرپذیری آن، افزایش دمای کابین را به‌دنبال داشته و حتی در زمان عکس‌العمل راننده و کم‌آبی بدن هم نقش داشته باشد.
 
 
تفاوت دمایی ۱۰ درجه‌ی سلسیوس فضای داخلی خودرو  می‌تواند زمان عکس‌العمل انسان را تا ۲۰ درصد یا برابر حالتی که درصد الکل خون ۰.۵ درصد در دمای بالاتر از ۳۵ درجه سلسیوس است، کاهش دهد. این روزها در بیشتر کشورهای جهان، دمای هوا بیشتر از ۳۰ درجه‌ی سلسیوس هم می‌رسد؛ رانندگانی که هرروز در جاده‌ها هستند یا مسافران جاده‌ای، هر دو در معرض خط کم‌آبی بدن قرار دارند. در چنین روزهای گرم تابستان، پس از پارک خودرو دمای داخلی آن به بیش از ۶۰ درجه‌ی سلسیوس هم خواهد رسید. شاید در این شرایط اولین اقدام هر فرد روشن کردن سیستم تهویه باشد اما باید بدانیم که با این‌کار، هوای گرم فضای داخلی را به‌گردش درمی‌آوریم.
 
 
انجل سوآرز، یکی از مهندسان سئات به این‌صورت رانندگان را راهنمایی می‌کند:
 
قبل از روشن کردن سیستم تهویه، به‌مدت یک دقیقه درها و پنجره‌ها را باز کنید را دمای کابین به‌صورت طبیعی پایین‎تر شود. در سیستم تهویه، سردی دما مدنظر نیست بلکه بیشتر جهت چرخش هوا در کابین مهم است. جهت دریچه‌های هوای سیستم تهویه باید به‌سمت بالا باشد نه به‌سمت صورت سرنشینان. در این شرایط، هوای در تمام کابین به‌گردش در می‌آید و تمام سرنشینان (جلو و عقب) سردی دما را احساس می‌کنند.
 
جهت دریچه‌های هوای کولر یکی از مهم‌ترین توصیه‌هایی است که باید همیشه بخاطر داشته باشیم. اگر سرنشینان ردیف عقب در هنگام روشن بودن سیستم تهویه از دمای بالا شکایت می‌کنند، حداقل کمی از مشکل به‌جهت تنظیم‌شده‌ی دریچه‎ها مربوط است. در ادامه به ۵ اشتباه رایج در هنگام استفاده از سیستم تهویه‌ی خودرو اشاره می‌کنیم.
 
۱- استفاده نکردن از حالت خودکار سیستم تهویه
 
تقریباً در سیستم تهویه‌ی بیشتر خودروها، دکمه‌ی حالت خودکار با نوشته‌ی «AUTO» تعبیه شده است. توصیه می‌شود برای بهره‌مندی از کابین خنک و درعین‌حال رهایی از بخار شیشه‌ها، حالت خودکار سیستم تهویه را فعال کنید. در تمام خودروها این حالت برای تنظیم بهترین شرایط طراحی شده است تا سرنشینان و راننده بدون دغدغه از سفر و سواری لذت ببرند. معمولاً استفاده از یک حالت سیستم تهویه و چرخش یک جهتی، بخار شیشه‌ها و کاهش دید را به‌دنبال دارد.
 
۲- جهت مستقیم دریچه‌های هوا به سرنشینان
 
تنظیم جهت دریچه‌های هوا به‌خصوص در هنگام رانندگی به سمت خود هوای خنک لذت‌بخشی را به‌همراه دارد ولی با این‌کار از گردش هوای خنک در فضای داخلی خودرو جلوگیری می‌شود. بهترین حالت برای کاهش دمای کابین و استفاده‌ی تمام سرنشینان از کولر خودرو، تنظیم جهت دریچه‌های هوا به‌سمت بالا است. در این حالت گردش هوای خنک به‌طور کامل در کابین انجام می‌پذیرد.
 
۳- روشن کردن کولر به‌محض نشستن پشت فرمان
 
یکی از بزرگ‌ترین و رایج‌ترین اشتباهات در استفاده از سیستم تهویه، روشن کردن آن به‌محض ورود به خودرو است. در این روزها با پارک خودرو به‌فاصله‌ی چند دقیقه، دمای کابین بالا می‌رود و هر فردی پس از نشستن در این خودرو، در اولین اقدام به‌دنبال دکمه‌ی روشن کردن کولر می‌رود. باید توجه کرد که در این شرایط، کارایی سیستم تهویه به‌شدت پایین می‌آید و درحقیقت هوای گرمی که در هنگام پارک خودرو در کابین حبس شده بود، حالا با روشن شدن کولر در فضای داخلی گردش پیدا می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق، باید درها و پنجره‌ها را یک یا دو دقیقه باز کرد تا هوای کابین تعویض شود و سپس از سیستم تهویه استفاده کرد. اگر این‌کار انجام نشود، سرنشینان با کم‌آبی بدن و اثرات دیگری مشابه شرایط مصرف الکل مواجه خواهند شد.
 
۴-  رسیدگی نکردن منظم به سیستم تهویه
 
مانند روغن موتور، تایرها و روغن ترمز، اجزای سیستم تهویه هم نیازمند رسیدگی منظم هستند. توصیه شده است که پس از ۱۶ هزار تا ۲۴ هزار کیلومتر کارکرد، فیلترهای کابین تعویض شوند؛ تعویض نکردن فیلترها کارایی سیستم تهویه را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.
 
۵- روشن نکردن سیستم تهویه در صبح
 
با اینکه دما در فصل تابستان گرم است، اما گاهی اوقات صبح‌های این فصل دمای خنک‌تر و قابل تحمل‌تری دارد. معمولاً در این شرایط نیازی به‌روشن کردن سیستم تهویه احساس نمی‌شود اما بهتر است که درصورت پیش‌بینی یک روز گرم، کولر در حالت خودکار فعال شود. شاید اوایل صبح هوا مطبوع‌تر باشد اما به‌سرعت شرایط تغییر می‌کند و بخار شیشه‌ها در کابین پدیدار می‌شود.
 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سیستم تهویه , کولر خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 74 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی از نیشابور : سخا همون روز ۱۳ آذر و پرداخت ۱۳ آذر پذیرش ۱۴ آذر رنگ سفید شیری
مهدی از نیشابور : سخا همون روز ۱۳ آذر و پرداخت ۱۳ آذر پذیرش ۱۴ آذر رنگ سفید شیری
شاهین جی : من که میگم سیاه بازی بیشرفا هست چون می‌دونن شنبه قرار تجمع بشه میان اینجوری مینویسن
bac x3 : سلام ثبت نام چند آذر بودید؟ شماره قرارداد چند است؟
سامان : من نمی‌فهمم تاریخ سخا چه اهمیتی تو فاکتور شدن داره؟؟؟ الزام سخا فقط بابت این هست که مدارک خودرو به آدرس درست مالک بره. اگر سایپا داره همچین چیزی رو تو اولویت تخصیص لحاظ می‌کنه واقعا جای تعجبه
سیدی : باسلام من پذیرش 13اذرهستم ،میخواستم بگم درسردرسایپاومعاونت فروشش بایدچکارکرد شمامی دانید
bac x3 : سلام ثبت نام چند آذر بودید؟ شماره قرارداد چند است؟
شاهین جی سانروف : سلام آقا مهدی سخا رو کی تحویل دادین؟؟؟ منم پذیرش ۱۴ آذرم ولی خبری نیست
Meysam : سلام آقا مهدی بی زحمت ماشین و تحویل گرفتی اینجارو فراموش نکن ببین سود تاخیر چقدر بهت میدم بما بگو ممنون
حسن : اول دی ماه پول گرفتند 60 روزه ماشین بدند ماشین و با تعرفه 403 وارد کردند و شاسی هم خورده مدل 403 هم زدند ولی طبق معمول مدیران تاخیر شد حالا پول زور میخان و از پروفایل بنده هم مدل حذف شده هم شاسی حذف شده !!؟؟ به کجا باید پناه برد از این همه دوز وکلک ای خدا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 پانا تحویل 17 خرداد فولادی : سلام من تبدیل به فولادی نکردم طرحمم دقیقا مو به مو آقای صادق 17 خرداد و مادران ولی متاسفانه فاکتور نشدم
توحید ارومیه : احتمالا شب فاکتور بشن.من که هر یک ساعت چک میکنم
رضا : سلام فروش فوری تحویل 9 خرداد تکمیل وجه 11 اسفند هنوز فاکتور نشده پانا فولادی تیتانیوم تبدیل رنگ هم چند روز پیش اومد واسه سفید که نزدم امروز هم تبدیل رنگ جدید باز شده واسم به مشکی ابنوس.
توحید ارومیه : ساینا تکمیل وجه 29بهمن.شما با واریزی های همان روز فاکتور میشی احتمال زیاد هفته بعد.اما در اصل سود تاخیر شما رو از 30اسفند باید حساب کنه اما شرکت دزدی میکنه به بهانه سخا.سخا ربطی به فاکتور نداره سخا فقط برای پلاک هست.فقط 12درصد سود تاخیر سالیانه شما میشه تا امروز میشه 8200که از این مقدار 6ت بابت بیمه و مالیات کسر میشه.برای همین هم موقعی که هفته قبل از اماده تخصیص برگشت رو تکمیل وجه شده از شما پول نخواستن و فعلا 2200سود تاخیر داری که بعدا ها از شرکت میگیری
سایناتکمیل وجه 29بهمن : آقاتوحیدارومیه . لطفا پیام های پایین رو چک کنیدجواب منم بدین
توحید ارومیه : 27بهمن من خودم 27 ساعت 2ونیم ظهر تکمیل وجه کردم سخا رو هم همان روز دادم نمایندگی.فک کنم از اولین نفرات واریزی 27 باشم که فاکتور بشم
توحید ارومیه : مهسا 28بهمن.چشم به محض فاکتور شدن اعلام میکنم.هر یک ساعت چک میکنم
اردیبهشت : ماله من الان پیامک تحویل حضوری هم اومدش تایید کردم فکرکنم شماهم تا یکی دوروز آینده فاکتور بشین
پانا فولادی تحویل 19 خرداد : مبارک دوستانی باشه که فاکتور شدن امروز،از نظرات مشخصه تحویل 16 ام و 17 ام خرداد امروز عصر فاکتور شدن،همه عزیزان تبدیلی به رینگ بودن یا نه فولادی هم فاکتور شده از 16ام و 17 امیها؟،ممنون میشیم رنگ ماشین هم اعلام کنن دوستانی که فاکتور شدن
مصطفی اسفند402 مهر403 : اونقدر میدونم آخرین کارمند بازرسی کل که با خودرو ساز درافتاد الان مغازه داره توی گرمدره ؟بله اخراج شد !دولتی مگه از دولتی بازخواست میکنه برا مردم؟مگه اینکه منفعت کلان توش باشه