افزایش صد در صدی قیمت ها در بازار تایر خودروهای وارداتی؛ از ممنوعیت واردات تا احتکار

 

افزایش صد در صدی قیمت ها در بازار تایر خودروهای وارداتی؛ از ممنوعیت واردات تا احتکار

 
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران اعلام کرد که سالانه 12 میلیون حلقه تایر توسط خودروسازان داخلی سفارش داده می‌شود و دستور اخیر به نحوی تنظیم شده که اجرای آن هیچ مشکلی برای بازار به وجود نخواهد آورد:
 
«تقاضای خودروسازان و نیاز بازار برای تایر 13 مورد استفاده پراید سالانه 7 میلیون و 800 هزار حلقه است که تمامی آن در داخل کشور تولید می‌شود و در نتیجه نیاز به واردات لاستیک ساز 13 نداریم. در مورد لاستیک سایز 14 مورد استفاده پژو نیز نیاز سالانه خودروساز و بازار 6 میلیون و 900 هزار حلقه است و ازین تعداد 4 میلیون و 800 هزار حلقه در داخل تولید می‌شود و باید حدود 2 میلیون تایر وارد کشور شود. همچنین تایر سمند که سایز 15 دارد سالانه 3 میلیون و 400 هزار حلقه نیاز است که 3 میلیون و 160 هزار حلقه آن توسط تایرسازان داخلی تولید می‌شود و باید رقمی در حدود 280 هزار حلقه تایر وارد شود.»
 
به گفته گنجی نیاز بازار و میزان تایری که باید وارد شود، مشخص است و  جز این انجمن، وزارت صنایع و معادن نیز از آن اطلاع دارد و واردات بر حسب نیاز ثبت شده انجام می‌شود و به وارد کنندگان تایر ارز دولتی تعلق می‌گیرد.
 
تمام این موارد در حالی مطرح می شود که در بازار تایرها سایز بزرگ مربوط به خودروهای وارداتی، آشفتگی بی پایانی به وجود آمده است. کم شدن ذخیره تایر موجود در انبارها، واردات کج دار و مریز و غیر پیوسته و احتکار برخی تایرهای خاص و پر فروش باعث شده تا قیمت ها از شب عید تا به حال تا مرز یکصد درصد افزایش یابد.
 
به گفته احسان، یکی از فروشندگان تایر در شمال تهران، قیمت تایر 235/55/19 مربوط به هیوندای سانتافه که یکی از پر مصرف ترین تایرهای موجود در بازار است از قبل عید تا کنون بیش از یک میلیون تومان گران شده و از حدود 1 میلیون تومان به ازای یک جفت به حدود 2.2 میلیون تومان رسیده است.
 
واقعیت این است که واردات چنین سایزهایی از تایر به شکل رسمی ممنوع نیست اما مشخص نیست که شرکت های وارد کننده و فعال در بازار تایر تاکنون موفق به دریافت ارز 4200 تومانی شده اند یا خیر؟ در صورت تامین ارز نیز ظاهرا واسطه گری به شدت در بازار افزایش یافته و محموله تایر های وارداتی به ارز 4200 تومانی ظرف چند دقیقه توسط واسطه ها خریداری شده و بعد از چند دست گردش با قیمت های گزافی به مصرف کننده نهایی فروخته می شود.
 
 
از سوی دیگر کمبود تایر در بازار نشان از کاهش حجم واردات یا احتکار گسترده این کالای مصرفی در بازار دارد اما به دلیل حضور واسطه‌های غیر رسمی، عملا راه چندان مشخصی نیز برای پیگیری قیمت‌های گزاف فعلی از طریق سازمان حمایت از مصرف کننده یا سامانه تعزیرات قابل تصور نیست. مجموع این شرایط باعث شده تا بسیاری از دارندگان خودروهای وارداتی قدیمی (مربوط به سال 2016 و ماقبل) که حالا نیاز به تایر پیدا کرده‌اند با کمبود این کالای ضروری در بازار مواجه شده و ناچار به خرید با قیمت‌های غیر منطقی شوند.
 
از همه بدتر آنکه پایانی نیز برای وضع موجود قابل تصور نیست و در صورت ادامه یافتن این روند و نامشخص بودن نحوه فعالیت وارد کنندگان تایر، قطعا قیمت‌ها روند افزایشی خود را حفظ خواهد کرد و شرایط به مراتب بدتر خواهد شد.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تایر , لاستیک خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: علیرضا کبک کانادا
0

با این روند احتمالا آمار تصادفات ناشی از ترکیدگی لاستیک های کهنه و بی کیفیت هم مدام در حال افزایش...
17:58  1397/05/02
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی : سلام. امروز ی اطلاعیه دیدم ک نوشته بود فروش محصولات سایپا با قیمت جدید از هفته دوم آذر شروع میشه.
آریو : خدارو شکر تو مملکتی زندگی میکنم شب میخوابم صبح هر ماشینی ۱۵۰ تا۲۰۰ میلیون افزایش قیمت خورده ومن از پس این افزایش قیمت برنمیام چون چند ماه دنبال وام ۱۰۰ میلیونی دوییدم گردن کج کردم واسه ضامن قرض کردم تا پول اطلس آذر جور کنم خدارو شکر واسه این افزایش قیمت تپش قلب گرفتم استرس که بقیش چطوری جور کنم خدارو شکر میکنم که دوتا پسر دارم واسه آیندشون نگرانم تو این مملکت از پس زندگیشون میتونن بربیان خدارو شکر که تو پولداری حتما ارث زیادی داری دغه دغه هیچی نداری سواره از پیاده خبر نداره
سمیه تحویل مهراطلس : دقیقا چطوری اعتراض کنیم اخه از اسفند پولمو نگه داشته و سه ماهه هم ۲۰۰ میلیون دیگه رو نگه داشته بخدا انصاف نیس بی ماشین بمونیم
Ali : سلام دوستان،ببخشید برای شمام زده پرونده دارای نقص می باشد؟؟ و اینکه اطلاعی ندارین دعوتنامه آذر کی میاد؟
اطلس تبدیلی به کوییک : اول از همه بله واقعا خداروشکر که ماشین زیر پامون هست و بدون وسیله نیستیم. اما در مورد ادامه ی حرف هاتون دوست عزیز شما سطح شعور و آگاهیت خیلی پایینه و سایپا سر همه ی مردم کلاه میزاره و یه ماشینی با تکنولوژی بدنه و موتور بیست سال پیش رو به قیمت روز ماشین های روز جهان به شما فرو میکنه و شما خوشحالی. اگه یکم چشم هاتون رو باز کنید ببینید در کشور های دیگه با این پول چه ماشین هایی سوار میشن و خیلی راحت و قسطی ماشین های با کیفیت و به روز ژاپنی و کره ای رو میخرن و سال ها بدون دردسر گارانتی و خرابی سوار میشن و به چشم یه کالای مصرفی بهش نگاه میکنن نه سرمایه.
kmc A5 مشکی : سلام دوستان لطفا اطلاع رسانی کنید . آیا از kmc a5 های ثبت نامی خرداد کسی هس فاکتور شده باشه؟
J7 تیر : ماشین من ۲ هفته شاسی شده نرفته حتی واسه بیمه حالا باید واسه بیمه هر روز زنگ بزنی که تشریف ببرن بیمه کنن
Mohammad : سلام خوبین .بجه ها کسی زنگ زنده سایپا که کی فراخان میخواد بده زمستانو یا نه
شاهین دنده ای : واقعا جای شکر است یه مشت آدما بلانسنبت خر حساب کنند
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : عجب دروغ شاخداری
مصطفی : پذیرش 21شهریور
محمد : سلام. شماره پذیرش میخواد برای پرداخت ودیعه دوم. شماره پذیرش من ندارم که. یه کد تراکنش فقط دارم. چیه این؟
افسانه : سلام آقا مصطفی شما پذیرش چه تاریخی هستین
کامران : سلام کسی می دونه چرا داخل قسمت پیگیری خودرو نوشته پرونده دارای نقص میباشد؟؟؟ از کجا باید پیگیری کنیم؟
دنا 6 دنده سفید پیش فروش 30 آبان : منم دنا 6 دنده تحویل 30 آبان هستم 18 شهریور تکمیل وجه کردم سفید رنگ هستم هنوز خبری از فاکتور نیست
امیر : سلام پذیرش23مرداد هنوز فاکتور نشده!!!! بچه ها امروز کسی فاکتور شد؟؟؟
وحید جی تی : سلام جی تی کسی خبر داره تا کی مجوز خورده؟
اااااا : دوستانی که میگفتند شنبه حضوری بریم. کسی رفت؟؟
احمد : شکایت هیچ نتیجه ای نداره بجز هزینه و وقت تلفی.بهترین کار تجمع و فیلم گرفتن و رسانه ای کردنه که برای شرکت گرون تموم بشه تا دیگران از این به بعد به دام این شرکت نیوفتن.