افزایش صد در صدی قیمت ها در بازار تایر خودروهای وارداتی؛ از ممنوعیت واردات تا احتکار

 

افزایش صد در صدی قیمت ها در بازار تایر خودروهای وارداتی؛ از ممنوعیت واردات تا احتکار

 
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران اعلام کرد که سالانه 12 میلیون حلقه تایر توسط خودروسازان داخلی سفارش داده می‌شود و دستور اخیر به نحوی تنظیم شده که اجرای آن هیچ مشکلی برای بازار به وجود نخواهد آورد:
 
«تقاضای خودروسازان و نیاز بازار برای تایر 13 مورد استفاده پراید سالانه 7 میلیون و 800 هزار حلقه است که تمامی آن در داخل کشور تولید می‌شود و در نتیجه نیاز به واردات لاستیک ساز 13 نداریم. در مورد لاستیک سایز 14 مورد استفاده پژو نیز نیاز سالانه خودروساز و بازار 6 میلیون و 900 هزار حلقه است و ازین تعداد 4 میلیون و 800 هزار حلقه در داخل تولید می‌شود و باید حدود 2 میلیون تایر وارد کشور شود. همچنین تایر سمند که سایز 15 دارد سالانه 3 میلیون و 400 هزار حلقه نیاز است که 3 میلیون و 160 هزار حلقه آن توسط تایرسازان داخلی تولید می‌شود و باید رقمی در حدود 280 هزار حلقه تایر وارد شود.»
 
به گفته گنجی نیاز بازار و میزان تایری که باید وارد شود، مشخص است و  جز این انجمن، وزارت صنایع و معادن نیز از آن اطلاع دارد و واردات بر حسب نیاز ثبت شده انجام می‌شود و به وارد کنندگان تایر ارز دولتی تعلق می‌گیرد.
 
تمام این موارد در حالی مطرح می شود که در بازار تایرها سایز بزرگ مربوط به خودروهای وارداتی، آشفتگی بی پایانی به وجود آمده است. کم شدن ذخیره تایر موجود در انبارها، واردات کج دار و مریز و غیر پیوسته و احتکار برخی تایرهای خاص و پر فروش باعث شده تا قیمت ها از شب عید تا به حال تا مرز یکصد درصد افزایش یابد.
 
به گفته احسان، یکی از فروشندگان تایر در شمال تهران، قیمت تایر 235/55/19 مربوط به هیوندای سانتافه که یکی از پر مصرف ترین تایرهای موجود در بازار است از قبل عید تا کنون بیش از یک میلیون تومان گران شده و از حدود 1 میلیون تومان به ازای یک جفت به حدود 2.2 میلیون تومان رسیده است.
 
واقعیت این است که واردات چنین سایزهایی از تایر به شکل رسمی ممنوع نیست اما مشخص نیست که شرکت های وارد کننده و فعال در بازار تایر تاکنون موفق به دریافت ارز 4200 تومانی شده اند یا خیر؟ در صورت تامین ارز نیز ظاهرا واسطه گری به شدت در بازار افزایش یافته و محموله تایر های وارداتی به ارز 4200 تومانی ظرف چند دقیقه توسط واسطه ها خریداری شده و بعد از چند دست گردش با قیمت های گزافی به مصرف کننده نهایی فروخته می شود.
 
 
از سوی دیگر کمبود تایر در بازار نشان از کاهش حجم واردات یا احتکار گسترده این کالای مصرفی در بازار دارد اما به دلیل حضور واسطه‌های غیر رسمی، عملا راه چندان مشخصی نیز برای پیگیری قیمت‌های گزاف فعلی از طریق سازمان حمایت از مصرف کننده یا سامانه تعزیرات قابل تصور نیست. مجموع این شرایط باعث شده تا بسیاری از دارندگان خودروهای وارداتی قدیمی (مربوط به سال 2016 و ماقبل) که حالا نیاز به تایر پیدا کرده‌اند با کمبود این کالای ضروری در بازار مواجه شده و ناچار به خرید با قیمت‌های غیر منطقی شوند.
 
از همه بدتر آنکه پایانی نیز برای وضع موجود قابل تصور نیست و در صورت ادامه یافتن این روند و نامشخص بودن نحوه فعالیت وارد کنندگان تایر، قطعا قیمت‌ها روند افزایشی خود را حفظ خواهد کرد و شرایط به مراتب بدتر خواهد شد.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تایر , لاستیک خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: علیرضا کبک کانادا
0

با این روند احتمالا آمار تصادفات ناشی از ترکیدگی لاستیک های کهنه و بی کیفیت هم مدام در حال افزایش...
17:58  1397/05/02
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حامد : سلام حدودا ۶روز زمان مفید داره یادتون باشه حتما سخا (کدپستی )رو تایید کنید
شقایق : برین کامت ۲۷ مو بخونین که چی نوشتم دوهزاریتون بیفته چی‌گفتم گفتم که مدیر اشنا دارم دوباره بخونین چی نوشتم تا بفهمین شاهین پلاس داستانش چیه
بهی : دوستان دعوت نامه تکمیل وجه بهمن یا اسفند که براتون اومد چندروز مهلت تکمیل وجه داشت
کوروش : سلام ، من سامانه یکپارچه شاهین gاتوات ثبت نام کردم و مهر 1402مبلغ 290واریز کردم ، دعوت نامه برا زمستان 1403بوده ولی هنوز پیامک تکمیل وجه نیومده ، آیا کسی اطلاع داره چرا ؟و کی پیامک میدن؟ممنون
یزدانی : دوستان لطفا از سایت حمایت کنید. این کار وزارت سمت کاملا بی عدالتیه به زور و اجبار میخواستن پیش فروش رو به مردم بندازن الانم که عدم واریز وجه رو واسه ملت ثبت کردن
سهند_دی ماه : دوستان عزیز، من خودم نزدیک بیست سال هست که در خودروسازی کار میکنم، در مورد پارس خودرو یا سایپا بودن و کیفیت کوییک یا ساینا ی این دو شرکت باید خدمتتون عرض کنم که قطعات استفاده شده در این دو شرکت هیچ تفاوتی با هم ندارن و قطعات هر دو شرکت رو یک کارخانه تولید میکنه ، فقط و فقط محل مونتاژشون فرق میکنه.
مجید : باعرض سلام شما کدوم شهر ثبت نام کردین بنده از مشهد مثل شما ۲۰شهریور ثبت نام کردم اساط ۱۲ ماهه یه قسطی ش هم 12/15پرداخت کردم هنوز هیچ خبری نیس بعد تعطیلات بنده که میخوام از نمایندگی شکایت کنم
زهرا سادات : سلام چقدر بهتون پرداخت کردند؟؟؟
X5 ثبت نامی 25شهریور : از نمایندگی شکایت کردین یا خود شرکت مرکزی؟؟؟
منوچهر : سلام آقای محسن من نمیدونم شما دهه چندی هستین . فقط اینو میدونم دوچرخه دماوند تولید ایران حتی به صادرات پیوسته بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی آریزو 5 : در جواب آقا سعید. اگه سخات ردیف باشه نهایتا 2 هفته همه تیکها میخوره بجز آخریش که تحویله بیمه هم صادر بشه برات پیامک میاد
سورن پلاسxu7p تحویل خرداد 404 : ابطال سند تقریبا یک ماه زمان بر هست تنها کاریم که میتونی انجام بدی 096440مرتب زنگ بزن و پیگیر باش
راضی : کلاه منم برداشت
مسعود : اون مفت بره
Emad : سلام ماشینتون هر وقت اومد خودشون واستون محاسبه میکنم میفرستین تهران سه ماه بعد واریز میشه به حسابتون
محسن x33mt : منم 4 فروردین چکم پاس شد. خبری از فاکتور. نیست ولی. شما مدل 403 خوردید؟
سعید : دوستان توی کاستومر بعد از تکمیل وجه که اسفند انجام شده نوشته تخصیص شاسی ، چند وقت طول میکشه تا این مرحله رد بشه کسی میدونه
مهدی : تشکر ممنون که جواب دادین
سایناتحویل16اسفند : سلام منم 16بهمن تکمیل وجه کردم که تحویلش 16اسفند بود که الان تو تاخیره نیومده تو وضعیت خودرو هم نگاه کردم هنوز تو حالت آماده برای تخصیص هستش
امیرحسین : سلام و عرض ادب ببخشید اگه تحویل سیستمی آخر فروردین باشه ،امکانش هست تو این دو هفته کاراش رو انجام بدم ،هنوز ماشین فاکتور نشده .