واردات کمتر، تولید بیشتر!/ چشم صنعت به تولید نگران خواهد ماند

 

واردات کمتر، تولید بیشتر!/ چشم صنعت به تولید نگران خواهد ماند

 
آخرین آمار واردات خودرو چهارماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از کاهش 61 درصدی واردات خبر می دهد، آماری نگران کننده برای صنعتی بزرگ. حال این پرسش مطرح است که چگونه دومین صنعت بزرگ کشور تا پایان سال با آمار کم واردات خودرو این صنعت را می چرخاند؟ آیا وعده‌های افزایش تولید داخلی باعث شده تا امید این صنعت بر پایه تولیدات بچرخد و اصلا آیا تولیدات داخلی توان جبران جای خالی خودروهای وارداتی در بازار و صنعت خودرو را دارند؟
درست تیرماه سال گذشته بود که سایت ثبتارش بسته شد و واردات خودرو در سال 96 با کاهش همراه شد، این درحالی بود که حداقل شش ماه بعد این سایت باز و تعدادی از وارد کنندگان هر چند با مشکلات متعددی همچون کمبود ارز و افزایش تعرفه‌های گمرکی، باز هم موفق به ثبت سفارش شدند. اما امسال درست همزمان با یک سالگی بسته شدن ثبتارش، به طور کلی واردات خودرو ممنوع اعلام شد و آب پاکی روی دست وارد کنندگان ریخته شد. 
 
وارداتی که طی سال های اخیر و به واسطه موفقیت های برجام توانست صنعت خودرو ایران را وارد جاده پیشرفت کند و علاوه بر واردات صرف، مونتاژ و مشارکت در ساخت خودرو روند رو به رشدی گرفته بود. اما انگار عمر حضور ایران در صنعت خودروسازی بین المللی کم بود و باید از این پس سبد محصولات خودرویی کشور با محصولات تولید داخل پر شود. 
 
چرا که دست اندازهای کاهش واردات خودرو از سال گذشته بر سر راه این صنعت قرار گرفت و وارد کنندگان رسمی و غیر رسمی را با مشکلاتی همراه کرد. برخی از آن‌ ها از گردانه تجارت خارج شدند و برخی دیگر با مشکلات مالی و بدهی به مشتریان دست و پنجه نرم می‌کنند. 
 
نکته جالب توجه در بسته شدن ثبتارش سال 96 و ممنوعیت واردات خودرو در سال جاری این است که سال گذشته دلیل بسته شدن ثبتارش آمار بالای واردات در سه ماهه اول سال عنوان شد، اما امسال کمبود ارز و اولویت دار نبودن واردات خودرو به دلیل شرایط بحرانی اقتصاد کشور، دلیل بسته شدن درهای واردات خودرو به کشور محسوب می‌شود.
 
اما در همان زمانی که ثبتارش به دلیل حجم بالای واردات خودرو بسته بود، بیش از شش هزار دستگاه خودرو خارج از نوبت ثبت سفارش و وارد کشور شده اند که امید است در سال جاری نیز این اتفاق رخ ندهد. 
 
حال با نگاهی به آمار واردات خودرو در چهارماهه امسال، کاهش 61 درصدی واردات خودرو و افزایش بیش از 60 درصدی واردات قطعات خودرو کمی تضاد در اذهان ایجاد می کند. چرا که با توجه به نام سال مبنی بر حمایت از کالای داخلی و وعده های حمایت از تولید داخلی و صنعتگران، همچنین صحبت های مدیران عامل دو خودروساز داخلی،‌ به نظر می‌رسد برنامه ریزی برای افزایش تولید داخلی روی ریل منظمی پیش می‌رود. چرا که پیش تر نیز اعلام شد قطعات مورد نیاز تولیدات داخلی برخی شرکت‌ها تا پایان امسال تامین شده است. 
 
آمارها نشان می‌دهند، تعداد خودروهای وارد شده چهارماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش 16 هزار عددی و همچین کاهش ارزش 500 میلیون دلاری برای صنعت خودرو را رقم زده است که به گفته گمرک،‌ واردات خودرو نسبت به سال گذشته با کاهش 61 درصدی همراه شده است. 
 
حال با فرض اینکه تا پایان امسال نیز ممنوعیت واردات خودرو برداشته نشود و همچنین فشارهای بین المللی مانع همکاری با چند شریک تجاری باقی مانده افزایش یابد، آیا دومین صنعت ایران باید با 10 هزار و 137 دستگاه خودرو سال97 را به پایان برساند و مابقی فشار و نیاز بازار خودرو روی دوش خودروهای داخلی باشد؟ آیا اصلا خودروهای داخلی توان رقابت با وارداتی‌ها را دارند و آیا مشتریان خودروهای وارداتی با خرید خودرویی با چند مدل پایین تر و ارازان قیمت‌تر راضی می‌شوند؟
 
فربد زاوه- کارشناس صنعت خودرو- در همین زمینه  می‌گوید: « طی سه سال اخیر، کل حجم واردات دائما محدود شده است و این امر به معنی تلاش برای حفظ تقاضای محصولات مونتاژ به ویژه خودروهای چینی و فرانسوی بوده است». 
 
او می‌افزاید: « از طرفی قطع و ‌وصل واردات خودرو از سوی دولت دلیل انبساط قیمت بالای بازار شده و در نهایت علاوه بر اینکه به رونق تولیدات داخلی منتهی نشده، بلکه باعث شده تا تولیدات داخلی نیز با افزایش قیمت ناشی از ورود تقاضا مواجه شوند».
 
این کارشناس ادامه می‌دهد: « این دستکاری در نهایت کل بازار خودرو را دستخوش تورم کرده است».
 
او تاکید می‌کند: « با تصمیم آمریکا مبنی بر تحریم قطعات منفصله و عدم ورود آن‌ها به ایران،  کاهش تولید و عرضه تولیدات داخلی نمود می‌یابد و در نهایت بازار تولیدات داخلی نیز با کاهش تدریجی عرضه و افزایش قیمت همراه می شود».
 
بر اساس آنچه رییس جمهوری امریکا اعلام کرده است، به زودی تحریم‌های سرسختانه علیه ایران که از جمله اولین آن‌ها تحریم برای صنعت خودروسازی ایران است آغاز می شود و از ابتدای شهریور ماه نیز واردات قطعات منفصله نیز در این لیست جای می‌گیرد. از این رو به طور طبیعی تا زمانی که قطعه سازان داخلی توان تولید تمامی قطعات خودرویی را در داخل کشور داشته باشند، به طور طبیعی کاهش تولید خودرو مشاهده خواهد شد. 
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تحریم های خودرویی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهرداد : سلام خدمت دوستان من ۱۵ خرداد امسال تکمیل وجه کردم جی به جی ال تبدیل . در مرحله تخصیص هستم بنظرون کی فاکتور میشم
مهدی : سلام تارا تیتانیوم اتومات طرح فرسوده فروش فوری تحویل 13مرداد 8 تیر فاکتور شد
تورج : قرار بود اسفند ۰۳ دعوتنامه بیاد الان چهاردهم تیر ماه04 بعد از پنچ ماه هنوز دعوتنامه هم نیومده رسانه ها لطفا پیگیری کنید اگر پولمون طلا خریده بودیم الان بدون هیچ مشکلی همین سهند رو با همون پول می خریدیم
علی : سلام من نزدیک یک ساله اطلس رو تحویل گرفتم تو عمرم ماشین به این اشغالی ندیدم ماشین مشکل اساسی موتوری و گیربکس داره سر چهارراه ترافیک سر پیچ خاموش میشه اعصاب برام نمونده نمایندگی هم گردن نمیگیره بخدا ماشین اشغالی هستش اگه هم خواستین بخرید قبل از این که خودتو رو گرفتار کنید از کسی این ماشین رو داره بپرسین و سوارش بشبن به گفتها توجه نکید حتما تحقیق کنید و خودتون رو گرفتار این ماشین اشغاله اشغاله اشغاله نکنید
شهریور : عزیز؛ تعصب را کنار بگذارید. من نه طرفذار A5 هستم و نه X5! , و قرار نیست ما به خاطر دو نوع خودرو چینی که هر دو تفاوت آن ها را با خودروهایی مانند هیوندا، بی ام، و............... میدانیم جدل کنیم؛ اما توصیه می کنم با یک مهندس مکانیک- گرایش تبدیل انرژی باسواد (نه اینکه صرفا مدرک مهندسی را یدک بکشد) مشورت کنید.
شاهین جی : سلام تمام گروه‌ها دوشنبه ۱۶تیر میرن تجمع بهتره باهم هماهنگ باشیم
X5 : X5 و A5 هردو موتور ۱۵۰۰ توربو دارن منتهی موتور جک موتور سگ جون و باسابقه در ایران و امتحان پس داده هستش و قویتر هم هستش ۱۷۲ در مقابل ۱۳۷ اسب a5 رو توربو کردن که یکم راه بره اگه توربو نبود میشد ۱۰۰ اسب و معادل کوییک
ساسان : خدایا قسمت میدم به حق محمد وآل محمد..به دستان بریده حضرت ابوالفضل عباس.به گلوی بریده حسین.به این روز عزیز..از مسئولین وبانیان این برنامه تحویل خودرو نگذر وانشاالله به دردی گرفتارشون کن حقی که ازماپایمال کردن رو بیارجلوی چشاشون وبه شام شب محتاجشون کن....آمین یارب ال عالمین
شهریور : ببخشید قربان متن قبلی را بدین شرح اصلاح می کنم: این کارشناس عزیز ظاهرا تفاوت بین GDI و تنفس طبیعی و توربو شارژ را نمیداند. بهتر است با یک مهندس مکانیک- گرایش تبدیل انرژی باسواد (نه اینکه صرفا مدرک مهندسی را یدک بکشد) مشورت کند. ضمنا نقطه بهینه عملکرد موتور 172 اسب بخار در دور بهینه تقریبا 129 اسب بخار است. تحت این شرایط، مصرف سوخت، گشتاور و توان موتور متوازن هستند. بنابراین نباید فریب 172 اسب بخار را خورد.
شهریور : این کارشناس عزیز ظاهرا تفاوت بین GDI و تنفس طبیعی و توربو شارژ را نمیدانید. پیشنهاد می کنم با یک مهندس مکانیک- گرایش تبدیل انرژی باسواد (نه اینکه صرفا مدرک مهندسی را یدک بکشد) مشورت نمایید. ضمنا نقطه بهینه عملکرد موتور 172 اسب بخار در دور بهینه تقریبا 129 اسب بخار است. تحت این شرایط، مصرف سوخت، گشتاور و توان موتور متوازن هستند. بنابراین نباید فریب 172 اسب بخار را خورد.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
واریزی 9 فروردین1404 : سلام تاریخ تحویل شما چندم هست
هستی : اونایی ک تیرماهی فاکتور شدن دوگانه هستن . کلا هنوز بنزینی تیرماهی نه فاکتور شده و نه کسی تحویل گرفته
مهدی : بابا یه ماشین چینی تحویل گرفتی با خودت اینجوری نکن
حمیدرضا : سلام خدمت دوستان کسی از مبلغ تاخیر در تحویل چیزی می دونه الان از موعد تحویل دوماه گذشته جریمه دیر تحویل دادن چقدر هست ؟ بیمه بنده هم از برج ده پارسال خورده .
آذربایجان : سلام دوستان پانا تحویلی 31 خرداد هستم تبدیل به رینگ زده بودم که دیروز فاکتور شدم تو وضعیت نوشته فاکتور شده ولی اون فرفره هنوز داره رو فاکتور شده مچرخه یعنی اون تیک سبز رو نخورده
فوقالعاده : دقیقا پر دیواره با ساینا تحویل از یه هفته تا ده روز قبل بعد میپرسی چه طرحی بوده که تحویل گرفتی اصلا جواب نمیدن از این طرفم دو ماه زنگ میزنی 096550 فوق العاده 7 بهمن پیش فروش ام 6 اسفند....ولی این ماشینا با چه ظرحی داره فروش میره اونم تاریخ روز مشخص نیست چیه
حمزه : دوستان 17تیر تهران شرکت سایپا بیایید ببینیم چرا فاکتور نمیکنن7ماه تکمیل وجع کردم فاکتور نمیکنن زنگ میزنم فقط میگن صبوری بفرمایید 14اذر تکمیل وجع کردم خدا لعنت کنه باعث و بانیشو
فوق العاده : کدام گروه
پانا 207 : منظورتان همان تاریخ مندرج در قرارداد (31 تیر) هست دیگه؟ یعنی اگر تا 31 تیر فاکتور نشه از اول مرداد جریمه تاخیر محاسبه خواهد شد؟
پانا 207 : یعنی همان تاریخ مندرج در قرارداد هست دیگه؟