چالش بزرگ برای قطعه سازان کوچک

 

چالش بزرگ برای قطعه سازان کوچک

 
اخبار فرار خودروسازان خارجی از بازار ایران حرارت بسیاری حتی در حوزه بین الملل صنعت خودرو ایجاد کرده است اما موج دوم این متارکه ناخواسته، سنگر کوچک قطعه سازان را در هم خواهد کوبید. صنفی که به مراتب ضررهای سنگین تری را متحمل می شوند و دیرتر از همه به چشم کارشناسان و خبرنگاران می آیند. به راستی رفتن رنو از ایران برای قطعه سازان تخصصی این برند در کشور چه تبعاتی به همراه خواهد داشت؟
در مقایسه با خودروسازان، این قطعه سازان هستند که در جبهه های چند جانبه صنعت خودرو کشور برای بقا خود می جنگند. تامین ارز دولتی، تامین مواد اولیه با قیمت های فزاینده، تولید قطعات انحصاری هر خودروساز همراه با تلاش بسیار برای عدم افزایش قیمت، دریافت مطالبات سنگین معوقه خود از خودروسازانی که مدت ها است بدهی آن ها را صاف نمی کنند، همگی مجموعه مشکلاتی است که سرنوشت قطعه سازان را در حاله ای از ابهام فرو برده است.
 
با ورود مجدد رنو به بازار کشور پس از برجام دروازه های خوشبختی به روی همه اعضای صنعت خودروسازی کشور باز شده بود و امید بر آن بود که با ادامه روند تولید و افزایش سطح داخلی سازی، قطعه سازان نیز شکوفاتر شوند. اما با زمزمه خداحافظی خودروسازان و شرکای خارجی صنعت خودرو ایران چون رنو فرانسه، چه بر سر قطعه سازان تخصصی این برند در ایران خواهد آمد؟
 
فرهاد به نیا، سخنگو انجمن قطعه سازان و کارشناس صنعت خودرو در رابطه با اینکه با رفتن رنو از صنعت خودرو ایران چه بر سر قطعه سازان ایرانی این برند می آید می گوید: « قطعا بدون حضور رنو ادامه کار بسیار سخت خواهد شد. طی این سال ها و با حضور رنو بیشترین سقف خودکفایی تولید به 60 درصد رسید، حال بدون حضور رنو تولید محصولات این برند در ایران متوقف خواهد شد. در نتیجه همه کسانی که در ایران در راستای تولید محصولات رنو سرمایه گذاری کردند، خط تولید و قالب سازی راه انداختند یا دستگاه و ابزار مخصوص تهیه کردند دچار بحران خواهند می شد.»
 
او در پاسخ به پرسش مبنی بر توانایی شرکت های قطعه ساز داخلی به منظور تولید قطعات مورد نیاز برای تامین خدمات پس از فروش 10 ساله برند رنو در کشور می افزاید: « کار بسیار دشواری است چرا که زمینه ساخت برخی قطعات در ایران وجود ندارد. به عنوان مثال قطعاتی چون ترمز ضد قفل، کیسه ایمنی هوا، کامپیوتر مرکزی خودرو و ... هرچند قسمت هایی از آن ها در ایران تولید می شوند اما در حقیقت عمده تکنولوژی و سهم تولید آن ها در اختیار برندها و شرکت های خارجی است که برای کشورهای مختلف خودروساز از جمله ایران تامین قطعه می کنند.»
 
به نیا ادامه می دهد: « در دوره دیگر از تحریم ها در گذشته  که خودروسازان را بر آن داشت که چین را جایگزین تامین کننده اصلی قطعات خود کنند، مشکلات کیفی بسیاری در صنعت خودروسازی بروز کرد که نشان می دهد این روش شدنی نیست و قطعات مورد نظر باید از درگاه صحیحی تامین شوند. همچنین اگر قرار باشد خودروهای مربوط به قراداد رنو مانند L90 را جایگزین کنند یا به خودکفایی کامل تولید برسانند، که بسیار بعید است، لازم است در قطعاتی که قطعه سازان ایرانی توان داخلی سازی آن ها را دارند، سرمایه گذاری مناسب مالی و زمانی انجام شود که با مد نظر قرار دادن افزایش نرخ ارز و قیمت مواد اولیه در کنار مطالبات سنگین قطعه سازان از خودروسازان، امکان تولید این قطعات و ادامه تولید محصولات برند رنو در ایران بدون حضور و پشتوانه این خودروساز کاملا غیر ممکن به نظر می رسد.»
 
این کارشناس در خصوص اقداماتی که می توان پس از رفتن رنو در صنعت خودرو کشور انجام داد می گوید: «هرچند هنوز اخبار کاملا دقیقی از نحوه رفتن و ماندن رنو در بازار ایران نشنیده ایم اما با توجه به خداحافظی شرکت هایی به مراتب کوچک تر از بازار ایران باید قید رنو را نیز زد.»
 
به نیا ادامه می دهد: «با تعیین وضعیت رنو از بازار ایران حال باید ببینیم که چه باید کرد. در اولین مرحله بهترین کار افزایش تیراژ تولید خودورهایی است که توانایی تولید پایه آن در ایران وجود دارد. به این معنا که به جای تلاش برای تولید محصولات رنو در دوران تحریم که 40 درصد تولید آن در دست ما نیست، در صورت توان تامین مواد اولیه و ارز مورد نظر اقدام به افزایش تیراژ خودروهایی مانند سمند، رانا، دنا، پارس و ... کنیم که در تولیدشان مهارت داریم.»
 
سخنگو انجمن قطعه سازان در رابطه با خسارات وارده بر قطعه سازانی که از رفتن رنو متضرر می شوند اظهار می کند: « رفتن رنو خسارتی را بر خودروسازان و قطعه سازان مشترک وارد می آورد که بر اساس قرارداد، رنو مستلزم پرداخت این خسارت است. از میان همه این خسارت ها، بدترین آن مربوط به سرمایه گزاری های انجام شده برای تولید قطعات جدید رنو در ایران است که سرمایه و تلاش بسیاری را به خود جذب کرد اما حال با رفتن رنو این همه سرمایه بی نتیجه و بلاتکلیف مانده است.»
 
این اولین باری نیست که ایران نیش تحریم ها را بر تن خود حس می کند. جدا از زخم عمیقی که از هدر رفتن سرمایه ها و زحماتی که حالا با رفتن رنو و سایر خودروسازان بین المللی در دور جدید تحریم ها بر جا می ماند، این نیش خوردن چندباره از یک سوراخ است که هنوز صنعت خودرو کشور در برابر آن ایمن نشده است. گویا ضررهای سنگین بدون بازگشت حاصل از دور پیشین تحریم ها در سال 1391 برای صنعت خودرو ایران به اندازه کافی درس عبرت نشده است و حال باید یک بار دیگر از سوراخ فرانسوی ها و به اسم تحریم ضربه مهلک دیگری را از سر بگذرانند. ضربه ای که شاید نتوان این بار از آن سالم و سربلند بیرون آمد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
اهواز 82 نظر
+Tiggo 8 e 10 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجید اصفهان : سلام ثبت نام آخر فروردین فقط قسمت قرارداد سبز
S5-SHAHRIVAR : دوستمون آقای علی که نوشته ۱۴۸ تومان لطفا توضیح بدید برای من امروز ۴۹ تومان زده خرید نقدی شهریور پارسال که دهم دی ماه سال قبل کامل تکمیل وجه شده برای من یک درصد ماهیانه محاسبه کردند از دوستان خواهش میکنم کامل توضیح بدن که حق ما را ضایع نکنند
سید چابهار : سلام ،،تاکسسیی سورن پلاس قراربود ۹۰روزه تحویل بدن ۱۷۰روز گذشته هنوز هیچی معلوم نیس ،،فقط دروغ میگن به ملت ،،
مادران : چند روز شد که پلاک بشید
ali : حداقل ۱۵ روز حداکثر ۳۰ روز
ابراهیم آسوده : سلام میگن قیمت امروز اعلام شده ۱۵۱۱تومان
رمضانی : آقای ویسی سلام خبری نشد پیامک نیماده
تیتانیوم : سلام مبارکتون باشه چه رنگی بودید؟
امین اس فایو : به من هم یکبار زنگ زدن و گفتن ۴۸ تومن شده مبلغ تاخیر ، بعد تماس گرفتن گفتن اشتباه شده ، شما دیماه تسویه کامل کردین ، مجددا منتظر باشید تماس می گیریم و هنوز خبری نشده
تارا : رنگ مشکی برای فاکتور شدن و تحویل زمان بر یا زود تحویل میدن؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تحویل خرداد ماه : خیر ،انگار هیجکس پلاک نشده من 9 خرداد ماه فاکتور شدم 28 روزه منتظر پلاک خودروم
اریزو 6 جی تی : سلام کسی هست آریزو 6 جی تی فاکتور شده باشه؟؟
دنا تابستان 403 : سلام دوست عزیز منم مشکل شمارو داشتم ابتدا پیش فروش ابان و آذر اومد به امید اینکه فروش فوری بیاد واریز نکردم بعد با یه نفر توی ایرانخودرو صحبت کردم گفت فروش فوری واسه دستی نمیاد گفت موقع ثبت نام یه دنا بورسی بود یه توربو دستی و یه توربواتومات که بورسی و توربو دستی تبدیل شده به دنا پلاس 6 دنده بخاطر همین تعدادی که باید تولید کنند رفته بالا برای همین خاطر پیش فروش می فرستند چون مثلا تابستان هم بورسی هم توربو دستی رو باید 6 دنده بدن بخاطر همین نمیتونن فروش فوری بفرستنچون تعداد نفرات نسبت به ظرفیت تولیدشان خیلی بیشتر هست بخاطر همین منم پیش فروش بعدی که واسه دی ماه بود رو انتخاب کردم فقط ناراحتم که چرا همون پیش فروش اول که مال ابان و آذر بود رو با وجود اینکه پول توی حساب آماده بود انتخاب نکردم بهم گفت حتی ممکنه دعوت نامه های بعدی واسه بهمن و اسفند یا سال آینده باشه
. : سلام دوستان.... کسانی که سورن اقساطی تبدیل زدن این هزینه ترهین چیه چه مقدار بابت هزینه ترهین پرداخت کردن خواهش میکنم جواب بدید من پارس زمستان هستم میخوام تبدیل به سورن اقساطی بزنم
مسیح : کاکا منم عین خودتم 17ماهه منتظر ماشینم بخدا
Haima 8s : سلام بعد از یکبار فاکتور و پلاک شدن و ابطال به خاطر تگرگ، 2 تیر مجدد فاکتور شد و 5 ام درخواست پلاک زده شده است ولی الان در سایت فروش ایراد پلاک ثبت کردن با عنوان " اطلاعات پایه غیر فعال است" حالا جالب اینجاست که وقتی تماس میگیری باهاشون نمیدونن این ایراد چیه و فقط میگن صبر کنید
207 ارتقا کد23 تحویل 31خرداد : خردادیا چندم تکمیل وجه کردید ؟؟
محمد : برای خریدار اصلی حدودا دوماه بعداز تحویل خودرو پیام میاد،بعد از پیامک سود باید با کارت شناسایی برید نمایندگی معرفی نامه بگیرید بعد با معرفی نامه و کارت شناسایی از بانک صادرات سودتون روبگیرید،به خریدار اصلی میدن
سایناsدوگانه بهمن : سلام چهارپایه تکمیل وجه کردی وچه تاریخی فاکتور وچه تاریخی فاکتور وچه تاریخی پلاک شدی؟؟
ساینا اسفند : وقت نیست به یه اجماع برسیم که یه روز تعیین کنیم بریم گل بگیریم در سایپا رو؟ نیاید چرت پرت بنویسید.بیاید به تصمیم مشترک بگیریم با تعیین تاریخ