چالش بزرگ برای قطعه سازان کوچک

 

چالش بزرگ برای قطعه سازان کوچک

 
اخبار فرار خودروسازان خارجی از بازار ایران حرارت بسیاری حتی در حوزه بین الملل صنعت خودرو ایجاد کرده است اما موج دوم این متارکه ناخواسته، سنگر کوچک قطعه سازان را در هم خواهد کوبید. صنفی که به مراتب ضررهای سنگین تری را متحمل می شوند و دیرتر از همه به چشم کارشناسان و خبرنگاران می آیند. به راستی رفتن رنو از ایران برای قطعه سازان تخصصی این برند در کشور چه تبعاتی به همراه خواهد داشت؟
در مقایسه با خودروسازان، این قطعه سازان هستند که در جبهه های چند جانبه صنعت خودرو کشور برای بقا خود می جنگند. تامین ارز دولتی، تامین مواد اولیه با قیمت های فزاینده، تولید قطعات انحصاری هر خودروساز همراه با تلاش بسیار برای عدم افزایش قیمت، دریافت مطالبات سنگین معوقه خود از خودروسازانی که مدت ها است بدهی آن ها را صاف نمی کنند، همگی مجموعه مشکلاتی است که سرنوشت قطعه سازان را در حاله ای از ابهام فرو برده است.
 
با ورود مجدد رنو به بازار کشور پس از برجام دروازه های خوشبختی به روی همه اعضای صنعت خودروسازی کشور باز شده بود و امید بر آن بود که با ادامه روند تولید و افزایش سطح داخلی سازی، قطعه سازان نیز شکوفاتر شوند. اما با زمزمه خداحافظی خودروسازان و شرکای خارجی صنعت خودرو ایران چون رنو فرانسه، چه بر سر قطعه سازان تخصصی این برند در ایران خواهد آمد؟
 
فرهاد به نیا، سخنگو انجمن قطعه سازان و کارشناس صنعت خودرو در رابطه با اینکه با رفتن رنو از صنعت خودرو ایران چه بر سر قطعه سازان ایرانی این برند می آید می گوید: « قطعا بدون حضور رنو ادامه کار بسیار سخت خواهد شد. طی این سال ها و با حضور رنو بیشترین سقف خودکفایی تولید به 60 درصد رسید، حال بدون حضور رنو تولید محصولات این برند در ایران متوقف خواهد شد. در نتیجه همه کسانی که در ایران در راستای تولید محصولات رنو سرمایه گذاری کردند، خط تولید و قالب سازی راه انداختند یا دستگاه و ابزار مخصوص تهیه کردند دچار بحران خواهند می شد.»
 
او در پاسخ به پرسش مبنی بر توانایی شرکت های قطعه ساز داخلی به منظور تولید قطعات مورد نیاز برای تامین خدمات پس از فروش 10 ساله برند رنو در کشور می افزاید: « کار بسیار دشواری است چرا که زمینه ساخت برخی قطعات در ایران وجود ندارد. به عنوان مثال قطعاتی چون ترمز ضد قفل، کیسه ایمنی هوا، کامپیوتر مرکزی خودرو و ... هرچند قسمت هایی از آن ها در ایران تولید می شوند اما در حقیقت عمده تکنولوژی و سهم تولید آن ها در اختیار برندها و شرکت های خارجی است که برای کشورهای مختلف خودروساز از جمله ایران تامین قطعه می کنند.»
 
به نیا ادامه می دهد: « در دوره دیگر از تحریم ها در گذشته  که خودروسازان را بر آن داشت که چین را جایگزین تامین کننده اصلی قطعات خود کنند، مشکلات کیفی بسیاری در صنعت خودروسازی بروز کرد که نشان می دهد این روش شدنی نیست و قطعات مورد نظر باید از درگاه صحیحی تامین شوند. همچنین اگر قرار باشد خودروهای مربوط به قراداد رنو مانند L90 را جایگزین کنند یا به خودکفایی کامل تولید برسانند، که بسیار بعید است، لازم است در قطعاتی که قطعه سازان ایرانی توان داخلی سازی آن ها را دارند، سرمایه گذاری مناسب مالی و زمانی انجام شود که با مد نظر قرار دادن افزایش نرخ ارز و قیمت مواد اولیه در کنار مطالبات سنگین قطعه سازان از خودروسازان، امکان تولید این قطعات و ادامه تولید محصولات برند رنو در ایران بدون حضور و پشتوانه این خودروساز کاملا غیر ممکن به نظر می رسد.»
 
این کارشناس در خصوص اقداماتی که می توان پس از رفتن رنو در صنعت خودرو کشور انجام داد می گوید: «هرچند هنوز اخبار کاملا دقیقی از نحوه رفتن و ماندن رنو در بازار ایران نشنیده ایم اما با توجه به خداحافظی شرکت هایی به مراتب کوچک تر از بازار ایران باید قید رنو را نیز زد.»
 
به نیا ادامه می دهد: «با تعیین وضعیت رنو از بازار ایران حال باید ببینیم که چه باید کرد. در اولین مرحله بهترین کار افزایش تیراژ تولید خودورهایی است که توانایی تولید پایه آن در ایران وجود دارد. به این معنا که به جای تلاش برای تولید محصولات رنو در دوران تحریم که 40 درصد تولید آن در دست ما نیست، در صورت توان تامین مواد اولیه و ارز مورد نظر اقدام به افزایش تیراژ خودروهایی مانند سمند، رانا، دنا، پارس و ... کنیم که در تولیدشان مهارت داریم.»
 
سخنگو انجمن قطعه سازان در رابطه با خسارات وارده بر قطعه سازانی که از رفتن رنو متضرر می شوند اظهار می کند: « رفتن رنو خسارتی را بر خودروسازان و قطعه سازان مشترک وارد می آورد که بر اساس قرارداد، رنو مستلزم پرداخت این خسارت است. از میان همه این خسارت ها، بدترین آن مربوط به سرمایه گزاری های انجام شده برای تولید قطعات جدید رنو در ایران است که سرمایه و تلاش بسیاری را به خود جذب کرد اما حال با رفتن رنو این همه سرمایه بی نتیجه و بلاتکلیف مانده است.»
 
این اولین باری نیست که ایران نیش تحریم ها را بر تن خود حس می کند. جدا از زخم عمیقی که از هدر رفتن سرمایه ها و زحماتی که حالا با رفتن رنو و سایر خودروسازان بین المللی در دور جدید تحریم ها بر جا می ماند، این نیش خوردن چندباره از یک سوراخ است که هنوز صنعت خودرو کشور در برابر آن ایمن نشده است. گویا ضررهای سنگین بدون بازگشت حاصل از دور پیشین تحریم ها در سال 1391 برای صنعت خودرو ایران به اندازه کافی درس عبرت نشده است و حال باید یک بار دیگر از سوراخ فرانسوی ها و به اسم تحریم ضربه مهلک دیگری را از سر بگذرانند. ضربه ای که شاید نتوان این بار از آن سالم و سربلند بیرون آمد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمدحسین : با سلام چرا برای ما که زمستان ۱۴۰۳شاهین درستی برنده شدیم بودیم پیامک نیومده ،آیا پیامک برای واریز می آد یا نه،،ممنون
J4مشکی گیلان : اونایی ک j4 ثبت نام کردن رو هنوز از خرداد شاسی نکردن. بعد میخوان به شما جایگزین j4 بدن؟؟ من بعید میدونم. ثبت نامی ۳۱ خرداد j4 تا این تاریخ حتی شاسی نشده. تازه دو دورم فروش گذاشته درحالیکه از شاسی هم خبری نیست. هدفشون جمع اوری نقدیتگی مردم بود. چند حالت داره. J4 های شاسی نشده رو بگن ماشین بالاتر میدیم و یه عده پول ندارن میرن کنار و بنفع شرکته. یه عدم پول میدن باز به نفع شرکته. اونایی طرح جایگزسن خوردن هم اگر j4 تحویل بدن با خسارت باز به نفع شرکته حتی با پرداخت سود تاخیر. چون سود تاخیر ۳ درصدی رو حالا حالا نمیدن. کلا همه اینا برنامه ریزی شده بود و قبلا هم تو نظرات قبل اینکه این طرحا بیاد گفتم. چون ذات حرام اینارو متوجه شده بودم. یه عدم میگن ۲۰۳۰ تماس بگیرین. ۲۰۳۰ تا زمانیکه طرح فروش شرکت تموم نشده تو اخبار اعلام نمیکنه. وقتی نقدینگی جمع اوری شد بعدا رسانه ای میکنه و یه اشغالو میاره برا عذرخواهی . اونا لاشی بودن این نمایندگی ها چرا از ناموسشونو بخاطر پول فروختن و حراج مردم کردن .خاک بر یرشون.
ali s3 : من هم تماس گرفتم، البته به سه تا از دوستانم هم گفتم که برام تماس گرفتن. گفتن ثبت میشه که گزارش تهیه بشه. در تلگرام هم در کانال اخرین خبر تهران اطلاع رسانی کردم و ادمین پیام رو گذاشت لطفا زیر بار طرح جایگزین نرید، اگر هم در قرارداد نوشته شده که شرکت میتونه طرح جایگزین بده، ابتدا از ما ۷۰۰ میلیون رو از طریق سایت گرفتن بعد از دو سه روز تماس گرفتن که رفتیم و قرارداد امضا کردیم
ماشین شاهین : سلام دوستان. سایپا بخاطر اینکه ثبت نامی خودروی شاهین بالا بود اومد یه سیاست انقباضی رو در پیش گرفت .درطول این یک سال با ارسال طرح های پیشنهادی شروع به سر شکن کردن آمار کرد و ظرفیت تعهدی خودش رو کم کرد وبارسیدن موعد تحویل این طرح پیش فروش رو گذاشت و برای خودش زمان خریدو این زمان اضافه شده از چند جهت به کمکش میاد۱ـخروج از بار تعهد۲ـاستفاده از منابع بلوکه شده مردم۳ـافزایش قیمت واگذاری خودرو ۴ـ ایجاد کشش برای بازار به مدت چند سال ۵ـفرصت دپو خودرو برای افزایش قیمت و چندین موارد دیگر. حالا جدای از این حرفها باتوجه به سرشکن کردن قابل توجه ظرفیت زمستان ۱۴۰۳ احتمال اینکه برای مابقی افرادی که پیامک نیومده هنوز فراخوان فروش فوری بفرسته بالا هست .
بهرام : این سایپاست که دروغ میگه زمان نشان خواهد داد که کی دروغ میگه تا پایان آذر نیز منتظر میمونیم.
روزگار : باسلام .شرکت فرقون سازی سایپا خیر نبینید خداوند نیستو نابودتون کنه پس که میخاید واسه ما پیامک بفرستیدشما که نزولتون رو هم کشیدیت روش دیگه چی میخایید .
شاهین زمستان ۱۴۰۳ : دوستان منم مثل خیلی از این دوستان که پست گذاشتن بسرم اومده فروش فوق العاده شاهین با اولویت زمستان بودم پیامک اومد ماشین فروختم طلا فروختم در آخرین لحظات وام جور کردم خلاصه پوله جور شد اما متاسفانه روز یکشنبه بقول خودشان ظرفیت تمام شد و نتونستم پولو واریز کنم تکلیف چیه دوستان بعد از دوسال انتظار به همین راحتی بسوزه وما هم کاری نکنیم خواهشاً اگر شرایطتان مثل منه اعتراض کنیم و مستقیم بریم شرکت سایپا ویا وکیل بگیریم که حقمونه از این شرکت سایپا بگیریم
کی گفته؟ : از نمایندگی سایپا پرسیدم گفت تو همین هفته به گروه بعدی پامک ارسال میشه تحویلشونم بعد از شهریوره
محمد : برا منم هنوز پیامکی نیومده
مهدی : واریز ۱۴ آبان ۱۵ آبان فاکتور ۱۶ آبان پلاک و ۲۲ آبان تحویل خودرو از طریق نمایندگی و نکات قابل ذکر مصرف بالای سوخت بالاتر از ۱۰ لیتر لیتر و چوب شدن ترمز
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
X55 سعید : من وام واریز شد 20 آذر بیمه و پلاک هم شده و ارسال مدارک سبز شده فقط تحویل قرمز است بانک صادرات تحویل 25 اسفند ولی حس میکنم زودتر ماشین بذن با این توضیحات نمایندگی هم زنگ زدم گفتن تحویل برج 11 بارگیری شده کسی خبری داره از x55 ??
رمضانی کرمانساه : سلام دوستان کسی نمی دونه دی ماه سمندسورن دوگانسوز کی فاکتور می شه اول 6 دی بود که تغیر خورد 30 دی
محمد : باسلام 207 پانا دنده تا کدوم تاریخ فاکتور شده ؟ کسی میدونه ؟ رنگ سفید ، من 17 مهر واریز کردم هنوز خبری نیست
حسن : سلام برو توی میزخدمت قسمت اسنادخودرو زده که پلاک نصب شده
رها دنا 6سرعته دستی 30 ابان پیش فروش : سلام ب همگی ؛ کسی از دوستان ک پیش فروش باشه تکمیل وجه 18 شهریور ،تحویل 30 ابان ، فاکتور شده ؟؟؟؟ ممنون از همگی
فوری : در جوابتون شما یا پانا هستید و احتمالا اتومات بنده سقف فلز عرض کردم
سجاد : منم همین حرف شما را میزنم فاکتور شدن رو هیچ نظمی نیست
سجاد : نظرات کاربران خوب نخوندی بعضی ها هشتم بوده تاریخ تکمیل وجه هنوز فاکتور نشده بودن
هاشمی : سلام دوستان اطلس موعد آذر ماه افزایش قیمت میخوره بنظرتون؟
هاشمی : سلام دوستان اطلس موعد آذر ماه افزایش قیمت میخوره بنظرتون؟