پنج فناوری خودروهای نسل آینده

پنج فناوری خودروهای نسل آینده پنج فناوری خودروهای نسل آینده پنج فناوری خودروهای نسل آینده

دنیای فناوری به سرعت در حال رشد است، صنعت خودروسازی هم در حال پیشرفت و فناوری های جدیدی را برای امنیت و راحتی بیشتر ما به ارمغان می آورد. برخی از این فناوری ها صرفا اختراعی جدید هستند اما بیشتر فناوری های این صنعت یا صرفاً برای امنیت بیشتر سرنشینان ساخته می شوند و یا نیم نگاهی به امنیت سرنشینان هم دارند. در بررسی که از این فناوری های جدید داشتیم، برخی از آن ها را نه تنها انقلابی در صنعت خودروسازی، بلکه انقلابی در حمل و نقل انسان یافتیم.

ما هم مثل شما دقیقا اطلاع نداریم، اما بر اساس آن چه که در حال حاضر در حال آزمایش شدن است و آن چه که امروزه در خیابان ها می بینیم، به این نتیجه رسیدیم که برخی از این فناوری ها شانس بالاتری برای استفاده شدن در خودروهای نسل بعدی را دارند. بعضی از این فناوری ها به ما امنیت بیشتری می دهند، برخی دیگر اطلاعات را به شیوه ای جدید برایمان به تصویر می کشند و برخی هم به ما اجازه می دهند که دست هایمان را پشت سر گذاشته و تنها از سواری لذت ببریم! در ادامه باما باشید تا از شماره پنج به شماره یک برسیم.

 

5. خودروهایی که در مسیر با هم در ارتباط هستند

پنج فناوری خودروهای نسل آینده

خودروسازان برای تحقیق و توسعه فناوری ارتباط خودرو ها با هم و ارتباط خودرو با اجسام اطرافش سخت در تلاش هستند. تصور کنید که به چهار راهی نزدیک می شوید و خودرویی هم چراغ قرمز را رد می کند. شما در ابتدا متوجه خودروی متخلف نمی شوید اما این سیستم با استفاده از سیگنال های دریافتی متوجه خطر برخورد می شود و به شما هشدار می دهد و شاید هم برای جلوگیری از برخورد به صورت خودکار ترمز کند. پیش تر در معرفی برترین فن آوری  های به  کار رفته در خودروها به معرفی این فناوری پرداخته بودیم.

فناوری جدیدی با نام "خودرو به خودرو" یا “V2V” به منظور تلاش برای کاهش تصادفات جاده ای توسط خودروسازانی همچون شرکت فورد در حال آزمایش است. سیستم “V2V” یک خودرو از وایرلس برای ارسال و دریافت اطلاعات از خودروهای اطراف خود استفاده می کند، اطلاعاتی مانند سرعت و جهت حرکتشان. در مرحله بعدی این اطلاعات بین خودروهای اطراف فرستاده می شود تا سیستم ها بتوانند فاصله مطمئن از هم دیگر را رعایت کنند. محققان دانشگاه MIT درحال کار بر روی الگوریتم سیستم “V2V” برای تحلیل اطلاعات دریافتی هستند تا در مواردی که خطر برخورد وجود دارد، سیستم بتواند اقدامات اجتنابی را انتخاب کند. در بررسی که سازمان کنترل ترافیک آمریکا در سال 2010 انجام داده بود، آمده است که سیستم "خودرو به خودرو" پتانسیل کاهش دادن 79 درصدی تصادفات جاده ای را دارد.

اما این تنها سیستمی نیست که محققین بر روی آن کار می کنند، بلکه سیستم "خودرو به علائم" و یا “V2I” هم در حال تست شدن است. سیستم “V2I” قادر به ارتباط برقرار کردن با علائم ترافیکی و چراغ های ترافیکی است. به علاوه این سیستم توانایی برقراری ارتباط با سیستم ترافیکی را دارد که به آن اجازه می دهد بهترین مسیر حرکتی را انتخاب کند. سازمان کنترل ترافیک آمریکا بر این باور است که همکاری سیستم های “V2V” و “V2I” در کنار هم، تمامی تصادفات جاده ای را به میزان 91 درصد کاهش خواهند داد. ارتباط شرکت های خودروسازی و دولتمردان برای توسعه و پیشرفت این فناوری ها امیدوار کننده است. تمامی این سیستم های ارتباطی، ما را به سمت فناوری بعدی در این لیست سوق می دهند.

 

4. خودروهای تمام اتوماتیک

پنج فناوری خودروهای نسل آینده

ایده ساخت خودروهایی تمام اتوماتیک چندان هم جدید نیست. بسیاری از فیلم ها و سریال های تلویزیونی این ایده را به نمایش گذاشتند، در حال حاضر هم خودروهایی هستند که قابلیت پارک خودکار دارند. خودروی تمام اتوماتیک واقعی، ماشینی است که می تواند به طور اتوماتیک حرکت کند، بدنیست بدانید ساخت و تولید این دست خودروها از آنچه فکرش را می کنید نزدیک تر است.

 در حال حاضر مهندسین گوگل در کالیفرنیا و نوادا ماشین هایی تمام اتوماتیک را در جاده ها و بزرگراه های عمومی به مسافت 320 هزارکیلومتر آزمایش کرده اند. خودروهای گوگل فقط عکس برداری نمی کنند، بلکه نقشه برداری و کامپیوتری کردن علائم هم از وظایف آن ها می باشد.  آن ها همچنین در هنگام نیاز قادر به مسیریابی و خواندن چراغ های راهنمایی هستند، آن هم قبل از این که چراغ های راهنمایی برای من و شما به نمایش درآیند. این خودروها با استفاده از لیزر، رادارها و دوربین ها می توانند اطلاعات اطرافشان را سریعتر از انسان تحلیل کنند.

اگر خودروهای تمام اتوماتیک به تولید انبوه برسند، دیگر فرصتی برای رانندگی نداریم. طبق آمار هر آمریکایی هرساله 100 ساعت از عمر خود را پشت فرمان در ترافیک خیابان می گذراند(این آمار کمی در تهران متفاوت است). احتمالا در آینده ماشین هایی که توانایی حرکت اتوماتیک دارند، به سمت "یک شدن" تمایل دارند. این حالت زمانی است که چند ماشین در ارتباط با یکدیگر و نزدیک به هم به صورت یک واحد به حرکت خود ادامه می دهند. بسیاری بر این باورند که به دلیل ارتباط لحظه به لحظه خودروها در این سامانه تصادفات جاده ای کاهش خواهد داشت.

در برخی از آزمایشات گوگل، خودرو با چند بار طی کردن یک مسیر جزئیات جاده را فرا گرفت و زمانی که در حالت حرکتی تمام اتوماتیک بود قادر به شناسایی خطوط عابر پیاده شده بود و برای گذر عابرین توقف می کرد. با استفاده از این خودروها در آینده می توانیم سفرهای مطمئن تری داشته باشیم. این سیستم باعث کاهش 95 درصدی علت اصلی تصادفات می شود، یعنی دیگر خبری از خطای انسانی نخواهد بود. شاید به نظر ساخت این خودروها در آینده ای نزدیک عملی نباشد، اما هم اکنون شرکت GM در حال آزمایشاتی است و بسیاری معتقد هستند که در دهه آینده شاهد حضور این خودروها در نمایشگاه های خودرو خواهیم بود.

 

3. داشبوردهای تقویت شده

پنج فناوری خودروهای نسل آینده

جی پی اس و دیگر نمایشگرهای داخل خودروهای امروزی بسیار کارآمد هستند، برخی شرکت های خودروسازی هم نمایش گرهایی در شیشه جلو تعبیه کردند. اما خودروهایی که در آینده ای نزدیک شاهدشان خواهیم بود، قابلیت شناسایی اجسام خارجی قرار گرفته در مسیر پیش روی خود را خواهند داشت و این اطلاعات را بر روی شیشه جلویی نمایش خواهند داد.

ترمیناتور یا دیگر فیلم های علمی تخیلی را تجسم کنید، در این فیلم ها ربوت ها با نگاهی به اشخاص و اجسام اطلاعاتی در موردشان به دست می آوردند. داشبوردهای تقویت شده و یا “AR” همانند این ربوت ها عمل خواهند کرد. شرکت بی ام و شیشه هایی تولید کرده که در آن ها نمایشگر تعبیه شده است و از آن ها در برخی از مدل هایش استفاده کرده است. این شیشه ها قابلیت نمایش اطلاعات مختصری را دارند. اما این شرکت همچنین در حال توسعه داشبوردهای تقویت شده ای است که توانایی شناسایی اجسام جلوی خودرو و نمایش فاصله آن ها تا خودرو را داراست. سیستم “AR” اطلاعات را بالای اجسام و در همان مسیر دید راننده نشان می دهد.

برای مثال، اگر به سرعت در حال نزدیک شدن به وسیله ای بودید، کادری قرمز رنگ بر روی ماشینی که به آن نزدیک می شوید باز می شود و چند فلش راهنما برای کمک به شما برای انتخاب مسیر مطمئن به منظور جلوگیری از برخورد نمایش داده می شود. یک سیستم داشبور تقویت شده دارای جی پی اس برایتان مسیرحرکتی را مشخص می کند و زمانی که نیاز به انتخاب مسیر انحرافی و یا دور زدن داشتید، آن را به شما نشان می دهد، بدون اینکه نیازی به چشم برداشتن از جاده داشته باشید.

شرکت بی ام و همچنین در حال کار بر روی داشبورد تقویت شده ای برای تکنسین های خودرو است. شرکت بی ام و ویدئویی پخش کرده که در آن تکنسینی را نشان می دهد که برای بررسی یک موتور و تشخیص قسمت هایی که نیاز به تعویض دارند از عینک های دارای داشبورد تقویت شده استفاده می کند و بعد از اینکه عینک قسمت های تعویضی را مشخص کرد، دستورالعمل چگونگی مراحل تعویض را مرحله به مرحله نمایش می دهد.

داشبوردهای تقویت شده برای سرنشینان هم در حال بررسی است. شرکت تویاتا هم خودروهای ابتکاری خود را مجهز به سامانه ای کرده است که به سرنشینان از طریق یک صفحه لمسی اجازه انتخاب و بزرگنمایی تصویر اجسام خارج از خودرو را می دهد. شاید هنوز زمان لازم برای تولید و بکارگیری این امکانات نرسیده باشد، اما اگر سازندگان خودرو به همین شکل به کار خود ادامه دهند، ممکن است ما هم در خودروهای نسل آینده تجربه استفاده از این ابزارها را داشته باشیم.

 

2. کیسه های هوایی که به متوقف شدن خودرو کمک می کنند

پنج فناوری خودروهای نسل آینده

از زمانی که کیسه های هوا ساخته شدند، همچنان به خودروهای ما راه پیدا می کنند. در حال حاضر کیسه های هوای پرده ای، جانبی، زانویی، کمربندی و حتی کیسه های هوایی که زیرمان باز می شوند ساخته شده است. ممکن است همه این ها را در ماشین عزیزمان نداشته باشیم، اما واقعیت این است که از آن ها در برخی مدل ها استفاده می شود. شرکت مرسدس در حال توسعه سیستمی است که کیسه های هوا را از ابزاری بعد از برخورد به ابزاری فعال و پیشگیرانه تبدیل می کند.

آن ها تکنیکی را آزمایش می کنند که یک کیسه هوا را در زیر خودرو برای جلوگیری از برخورد باز می کند! این کیسه های هوا هم جزئی از سیستم امنیتی خودرو هستند و تنها زمانی که سنسورها تشخیص دهند برخورد اجتناب ناپذیر است، باز می شوند. این کیسه ها دارای پوششی با اصطکاک زیاد هستند که قدرت متوقف کنندگی خودرو را دو برابر می کند. این کیسه ها ارتفاع خودرو را 8 سانتی متر بلندتر می کنند که هنگام برخورد، پایین آمدن خودرو را در ترمزهای شدید جبران می کند و باعث برخورد سپر به سپر خودروها می شود و از سر خوردن سرنشینان به زیر کمربندهای ایمنی جلوگیری می کند.

اگرچه شرکت مرسدس چند سالی می شود که بر روی این سیستم کارمی کند، اما در هیچ مدلی از آن استفاده نشده است و شاید تا چند سال آینده هم خبری از آن نباشد. با تکامل سیستم کیسه های هوا و استفاده بسیار زیاد از آن ها، دور از انتظار نخواهد بود، اگر تصور کنیم که در آینده از آن ها برای متوقف کردن خودروها استفاده شود.

 

1. بدنه های پنلی ذخیره کننده انرژی

پنج فناوری خودروهای نسل آینده

شرکت اگزون موبیل (Exxon Mobil) پیش بینی می کند که تا سال 2040 نیمی از اتومبیل های تولیدی هیبریدی خواهند بود. مثلما این خبر خوبی برای محیط زیست است! اما مشکل هیبریدی ها این است که باتری ها فضای زیادی اشغال می کنند و وزن بالایی دارند. همین باعث به وجود آمدن ایده ساختن بدنه های پنلی ذخیره کننده انرژی شده است.

در اروپا یک گروه تشکیل شده از 9 شرکت خودروسازی در حال تحقیق و آزمایش بدنه های پنلی هستند که توانایی ذخیره انرژی را دارند و سریعتر از باتری های امروزی شارژ می شوند. بدنه های پنلی مورد آزمایش از رشته های پلیمری و کربن رزین ساخته می شوند که برای استفاده در خودروها به اندازه کافی محکم هستند و برای شکل گیری به مانند پنل، به اندازه کافی انعطاف پذیر هستند. استفاده از این پنل ها 15 درصد وزن خودروها را کاهش خواهدداد. این پنل ها انرژی را از تکنولوژی هایی همانند احیای انرژی ترمز و یا از شارژ برقی شبانه خودرو می گیرند و زمانی که خودرو به آن نیاز داشت، انرژی ذخیره شده را به آن می دهند. این فناوری نه تنها به کوچکتر شدن باتری های هیبرید کمک می کند، بلکه وزن کم شده خودرو هم از هدر رفتن انرژی اضافی جلوگیری می کند.

شرکت تویوتا حتی قدم را فراتر گذاشته و در حال تحقیق بر روی ساخت بدنه های پنلی سبک تری است که انرژی خورشید را دریافت و در این بدنه های سبک ذخیره می کنند. حقیقت این است که چه این بدنه ها انرژی را دریافت و یا فقط ذخیره کنند، صنعت اتومبیل سازی به دنبال ایجاد راهکارهای عملی برای ساخت خودروهایی با مصرف انرژی کمتر و سبک تر است.


منابع

howstuffworks

  

برچسب : خودرو , فن آوری , آینده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

24 نظر

سید طاها
0

سایت با ما خیلی اطلاعات بهتری داره
13:52  1400/06/01
پاسخ دادن
علی 1
1

با سلام از قسمتهای داشبور صندلیها و شیشهای جلو عقب و جانبی برای دریافت و ذخیره انرزی می توان مورد استفاده قرار گیرد.
19:45  1394/12/26
پاسخ دادن
AMIR
0

عالیه
15:27  1394/12/11
پاسخ دادن
عادل
0

گزینه 2 خیلی جالب بود .
17:12  1394/10/30
پاسخ دادن
علی
0

عالی بود
16:48  1394/10/13
پاسخ دادن
مهرشاد
0

ممنون بسیار عالی بود
18:26  1394/09/20
پاسخ دادن
فرجی
8

سلام،با تشکر از زحمات شما
12:27  1393/09/06
پاسخ دادن
سامان
1

بیشتر تلاش کنید
01:28  1393/02/05
پاسخ دادن
امیر حسین
1

عالی بود.
15:03  1393/01/19
پاسخ دادن
حسین
2

سلام اگه میشه لینک مقاله های مربوط به نشانگرهای جلوی راننده(abs،شارژ باطری و...) رو رو سایتتون بذارین.
تشکر.
00:42  1392/07/14
پاسخ دادن
حیدر
6

همشون به جز اون راننذگی اتوماتیک خوب بود اگه قرار باشه ماشین خودش رانندگی کنه دیگه برای شما چه فرقی میکنه توی فراری یا تو پراید بشینی چون لذت نشستن تو این ماشینا به رانندگی با اوناس.با سپاس از 1car
00:26  1392/02/30
پاسخ دادن
حمید
1

خوب بود.....چشمامی
18:05  1392/02/03
پاسخ دادن
علی
2

لطفاً در مورد طراحی هم مقاله بذارید.
11:51  1392/01/27
پاسخ دادن
مریم
2

با تشکر از مقالات بسیار ارزشمند شما.
12:56  1391/11/30
پاسخ دادن
داوود
1

دمت گرم
13:07  1391/11/27
پاسخ دادن
هومن
1

معرکه بود با تشکر از همه دست اندر کاران
00:04  1391/11/27
پاسخ دادن
h
2

بیست
20:16  1391/11/24
پاسخ دادن
امیر حسین
1

به من هم 18
18:24  1392/09/07

سپیده
3

موفق باشید
14:27  1391/11/24
پاسخ دادن
مهدی
11

مقاله جالبی بود، موفق باشید.
12:11  1391/11/22
پاسخ دادن
احمد
12

با تشکر
11:07  1391/11/22
پاسخ دادن
shiva
20

این مقالاتی که میذارید فقط باعث نا امیدی در ما میشه . دلمون رو میسوزونه . راسته که میگن در نادانی نعمتی هست .! با آگاهی از وجود چنین ماشینهایی دیگه چطوری با پراید زندگی کنیم ؟!
22:21  1391/11/21
پاسخ دادن
امیرعلی
31

مقالات شما بسیار عالی است.
21:09  1391/11/21
پاسخ دادن
امیر حسین
1

یعنی چه
18:20  1392/09/07

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس ۲۸ بهمن : با سلام شما چه رنگی بودین که زود فاکتور شدین؟
مهم : دوستان اگر واقعا مصرف کننده هستید ثبت نام کنید که بعد از چند ماه دیگه به شدت پشیمان خواهید شد مثال خودم اگه چند ماه پیش برای پیش فروش ساینا تحویل خرداد ماه ثبت نام کرده بودم الان یک ماه دیگه داشتم تحویل می گرفتم نه اینکه الان ۴ ماهه علاف هستیم و منتظر تحویل فوری ساینای خیالی، حالا تصمیم با خودتان است قدر این فرصت رو بدونید
cs55 : دوستان کسی که تهران تشریف داره یه زحمتی بکشه لطفی بکنه بره وزارت صنعت معدن و همینطور سایپا سوال کنه یه خبری بگیره بلخره هر جوابی به اون بنده خداها که شنبه رفته بودن به کسیم که باز بره میدن هزینه ایاب ذهاب وقت گذاشتنش هم میدیم فقط خدایی یکی که تهرانه این زحمتو بکشه
چانگان cs55🤠 : شما پیام نذار اینجا همچی حل میشه ،یه ذره از حرفاتون صداقت برداشت نمیشه.
معروفی : سلام من 24 دی ماه شاهین اتومات تکمیل وجه کردم تحویل سه ماهه بوده ولی هنوز هیچ خبری نیست از دوستان کسی هس که اطلاعی داشته باشه
تارا دستی تبدیل به v1p : وقتی خبری نیس چی اختلاط کنیم همه دمق و ناامید هستم از تاخیر بوجود اومده
Majid : منم فاکتور نشدم هنوز پذیرش ۱۵بهمن، رنگ سفید مشکی.
شیراز S3 : بدون شکایت خیر دوسال پیش s5 با تاخیر گرفتیم اول توی نمایندگی تقاضا دادیم بعد 6 ماه که خبری نشد رفتیم دفتر خدمات قضایی شکایت کردیم خسارت از زمان واریز وجه اولیه تا موقع تحویل می باشد که فقط روزهای کاری مدت قرارداد کسر میشود بعد از ابلاغ به وکیلشون پول رو بفاصله 20 روز واریز کردن به حساب. جدیدا هم s3 نوشتیم قرارداد رو غیر قانونی عوض کردن که خسارت تا موقع شاسی که نقص قوانین خودروسازهاست وقتی تحویل گرفتم بازهم روال قبل رو انجام میدم و شکایت میکنم ازشون
s3 کرمان : شما فکر کردی کارخانه چطوره ؟ چندتایی سوله هست بقیش زمین باز چند هکتاری از هرجای بم روی بلندی وایسی داخل کرمان موتور یا راین خودرو یا مدیران خودرو مشخصه اتفاقا شما داری اطلاعات غلط میدی مشخصه تا حالا کارخانه های هکتاری ماشین سازی رو ندیدی واسه همینه توی ذهنته که همش زیر سقفه
خداسایپا : خداکنه واسه ماهم پیامک بیاد. واسه کسی که پلاک داره هم اومده پیامک دوستان
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهاجر : منم 8 بارگیری شده واسه شهر خوی ولی فعلا که نرسیده
مرتضى : سلام داداش رنگ ماشینم آبى کبود متالیک هست
حاج محسن : نه برادر اشتباه نکن من هم 4712 اولویت سوم زمستان ده روز پیش پیامک اومد فوری واریز کردم دیروز پلاک هم شدم پارس ساده
30بهمن 4552 : تحویل اسفندهستی؟؟
اپشنال : ببخشید 90 روزه اشتباه تایپی بود
207 تحویل اسفند : چرا پلاک نمیشیم بعد 5 روز
یعقوب : دوستان مراحل شما هم برگشته عقب
اپشنال : بله 30 روزه
رضا : زمان مشخصی نداره فکر کنم به نوع ماشین مربوط باشه من ایکس 22 پرو ثبت نام کردم حدود45 روز زمان برد تا تخصیص
207اتو فلز : سلام موعدتحویل سی دی دیروز نهم فاکتورشدم